Detall de Procediment

Declaració responsable referent a l'activitat dels establiments hotelers i dels albergs turístics.

Codi SIA: 211351
Codi GUC: 14166
Organisme: Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Termini de sol·licitud: OBERT des de 08-05-2021
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Té per objecte posar en coneixement de l'administració turística qualsevol circumstància que afecte el desenvolupament de l'activitat d'un establiment hoteler en l'àmbit de la Comunitat Valenciana (inici o cessament de l'activitat i modificacions: canvi de classificació, capacitat, titularitat, denominació i/o disponibilitat d'instal·lacions o serveis dels establiments, període de funcionament o qualssevol altres), atés el contingut del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana.

Requisits

Requisits

- ESTABLIMENTS HOTELERS 1. Hotels. S'entén per hotels aquells establiments que, oferint allotjament amb o sense serveis complementaris, ocupen la totalitat d'un edifici o part independitzada d'aquest, constituint les seues dependències un tot homogeni amb entrades, ascensors i escales d'ús exclusiu, i reuneixen els requisits tècnics i criteris que estableix l'actual reglamentació. 2. Hotels-Apartament. Són hotels-apartament aquells establiments en els quals concorren les exigències i serveis comuns propis dels hotels, i compten a més amb instal·lacions adequades per a la conservació, elaboració i consum d'aliments dins de cada unitat d'allotjament o apartament. En aquests establiments podran existir unitats d'allotjament pròpies dels hotels. 3. Hotels-balneari. Són hotels-balneari aquells establiments que, reunint els requisits exigits als hotels, compten, a més, amb instal·lacions balneàries que disposen de les autoritzacions preceptives segons la legislació aplicable a aquestes. 4. Hostals. Són hostals aquells establiments hotelers que, reunint els requisits que estableix el Decret regulador de l'allotjament turístic, ofereixen allotjament amb o sense serveis complementaris, ocupen la totalitat d'un edifici o part independitzada d'aquest, constituint les seues dependències un tot homogeni, però no disposen d'entrades, ascensors i escales d'ús exclusiu. 5. Pensions. Són pensions aquells establiments que, dedicant-se al trànsit turístic, no reunisquen els requisits mínims o criteris necessaris per a enquadrar-se en algun dels grups anteriors, sempre que complisquen els requisits de l'actual reglamentació. Les pensions que oferisquen servei de desdejuni podran denominar-se "*Bed *and *Breakfast". CLASSIFICACIÓ ESTABLIMENTS HOTELERS: GRUPS, MODALITATS I CATEGORIA. 1. Els establiments hotelers es classificaran en els següents grups, modalitats i categoria: - Grup primer: Hotels. Modalitats: Hotel, Hotel-Apartament i Hotel Balneari. Categories: cinc, quatre, tres, dos i una estrela. - Grup segon: Hostals. - Grup tercer: Pensions. 2. Els establiments hotelers del grup primer obtindran la classificació en alguna de les categories establides en l'apartat 1 anterior, mitjançant el procediment d'autoavaluació descrit en l'article 41 del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic. La persona titular podrà triar la categoria de l'establiment d'entre aquelles per a les quals, conforme a l'autoavaluació, haja obtingut la puntuació mínima necessària i reunisca la totalitat dels requisits establits com a obligatoris. 3. Podran fer ús del qualificatiu "superior", els establiments de tres i quatre estreles que, reunint la totalitat de requisits obligatoris fixats per a aquestes categories, obtinguen la puntuació mínima exigida per a la categoria immediata superior. 4. Quan les instal·lacions i serveis del Grup Primer no s'agrupen en un sol edifici, sinó que existisquen diversos edificis que constituïsquen un únic complex d'allotjament, hauran de complir els requisits per a classificar-se en una única categoria i trobar-se en un recinte, terreny o parcel·la degudament delimitada i barrada en tot el seu perímetre. D'existir en el complex edificacions que compten amb instal·lacions o serveis de diferent categoria, la totalitat del complex es classificarà en la menor d'elles. 5. En desenvolupament del que es disposa en l'article 68 de la Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana, els establiments hotelers del grup primer, classificats en les categories de tres, quatre i cinc estreles, podran constituir-se en règim de propietat horitzontal o figures afins, estant sotmesos al principi d'unitat d'explotació i d'ús turístic exclusiu. * Concessió del qualificatiu "GRAN LUXE" - Podran ostentar el qualificatiu "gran luxe" els establiments hotelers classificats en la categoria de cinc estreles, que obtinguen la puntuació mínima prevista per a "gran luxe" prèvia sol·licitud dels interessats i en atenció a les seues característiques, serveis i instal·lacions. - Els titulars d'hotels, hotels apartament i hotels-balnearis classificats amb la categoria de cinc estreles que pretenguen ostentar el qualificatiu "gran luxe", hauran de comunicar-ho al Servei Territorial de Turisme de la província on se situen, relacionant aquelles característiques, serveis i instal·lacions que, per excedir de les exigides per la norma per a la citada categoria, secunden aquesta qualificació. - L'òrgan competent de la Conselleria que ostente les competències en matèria de turisme, a proposta del Servei Territorial de Turisme competent per raó del territori, concedirà la utilització del qualificatiu després de la realització de les comprovacions que es consideren oportunes amb vista a verificar l'existència de les dotacions relacionades en la comunicació. MODALITAT RURAL Els establiments hotelers classificats en els grups primer i segon, hotels i hostals, podran ostentar l'especialitat rural quan complisquen els següents requisits: 1. Que la seua capacitat d'allotjament no siga superior a 50 places. 2. Que l'edifici en el qual se situe, tinga valor arquitectònic tradicional, històric, cultural o etnogràfic, o responga a les característiques arquitectòniques de la zona. Aquest extrem s'acreditarà mitjançant certificat emés per tècnic competent. 3. Que la localitat on se situe siga de menys de 5.000 habitants. Únicament podran estar situats en localitats amb major nombre d'habitants quan l'establiment estiga situat en un llogaret, en sòl no urbanitzable o en algun lloc dependent del municipi, i haja obtingut la declaració d'interés comunitari que atribueix el corresponent ús i aprofitament turístic o, en el seu cas, dispose d'exempció conforme a la legislació urbanística vigent. 4. Que el mobiliari, equipament i ornamentació responguen a la singularitat autòctona de la zona on es troben. ASSEGURANÇA DE RESPONSABILITAT CIVIL 1. La persona titular de l'activitat d'allotjament turístic està obligada a contractar una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobrisca els danys i perjudicis a la salut o a la integritat física de les persones usuàries de l'allotjament o de terceres persones que puguen ocasionar-se a conseqüència de l'activitat *alojativa, així com els relatius a la seguretat financera. 2. La quantia mínima del capital assegurat es determinarà en funció de les places màximes admissibles en l'allotjament contemplat en la declaració responsable, i serà: a) Fins a 25 places: 150.000 euros b) Fins a 50 places: 300.000 euros c) Fins a 100 places: 400.000 euros d) Fins a 200 places: 500.000 euros e) Fins a 300 places: 600.000 euros f) Fins a 500 places: 750.000 euros g) Fins a 700 places: 900.000 euros h) Fins a 1000 places: 1.000.000 euros i) Fins a 1.500 places: 1.200.000 euros j) Fins a 5.000 places: 1.800.000 euros k) A partir de 5.000 places: 2.000.000 euros 3. La suma màxima d'indemnització per anualitat i sinistre, així com les franquícies, en el seu cas i qualssevol altres condicions, es fixaran de comú acord entre el titular de l'activitat i la companyia asseguradora. 4. La persona titular de l'allotjament turístic haurà de tindre en el seu poder, durant tot el desenvolupament de la seua activitat, la justificació documental de la seua subscripció, a fi de posar-la a la disposició de l'administració turística competent, quan aquesta li la requerisca.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Les empreses, persones físiques o jurídiques, titulars d'establiments hotelers. Es defineixen com a tals aquells establiments que, dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, es dediquen a prestar de manera professional i habitual allotjament mitjançant preu, oferisquen o no altres serveis de caràcter complementari. EXCLUSIONS: Queden exclosos de la reglamentació del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana, tots aquells establiments residencials que presten els seus serveis de manera exclusiva a col·lectivitats concretes, com a residències per a estudiants, residències per a persones majors, instal·lacions juvenils, activitats mediambientals i similars. No es permet la simultaneïtat d'aquests usos residencials amb l'ús d'allotjament turístic, excepte en el cas de períodes de funcionament diferents.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

Durant tot l'any: - Inici: amb caràcter previ a l'inici de l'activitat. - Modificacions: una vegada realitzades les modificacions. - Cessament: quan es produïsca. - Període de funcionament: quan es produïsca. Els titulars dels establiments hotelers posaran en coneixement de l'administració turística el seu període de funcionament i les variacions que es produïsquen en aquest, amb vista a que puga facilitar-se als usuaris turístics informació concreta i veraç sobre la disponibilitat dels serveis oferits, de conformitat amb l'article 29.3 del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana.

Formularis i documentació

IMPORTANT: Recorde signar electrònicament la seua declaració responsable. Per a la comunicació a l'administració turística referent a l'activitat d'establiments hotelers de la Comunitat Valenciana, s'ha de presentar telemàticament degudament emplenat i signat electrònicament el formulari de DECLARACIÓ RESPONSABLE REFERENT A l'ACTIVITAT DELS ESTABLIMENTS HOTELERS DE LA COMUNITAT VALENCIANA, disponible en l'apartat d'impresos associats d'aquest tràmit. A) PER A COMUNICAR L'INICI D'ACTIVITAT Els qui pretenguen desenvolupar l'activitat d'allotjament turístic, en qualsevol de les seues modalitats, hauran de presentar telemàticament degudament emplenat i signat electrònicament el formulari de declaració responsable en la qual manifeste el compliment dels requisits que els siguen aplicable per a la tipologia pretesa, i, en el seu cas, classificació, i el compromís de mantindre'ls durant el temps de vigència de l'activitat. La presentació de la declaració responsable de la posada en funcionament i classificació turística és obligatòria per a l'exercici de l'activitat. Documentació preceptiva: a) Formulari de declaració responsable degudament emplenat i signat electrònicament al qual es refereix l'article 22 del *Decreto10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana, en la qual manifeste: - Que disposa de títol bastant per a dedicar l'immoble a l'activitat d'allotjament en la modalitat declarada. - Que l'establiment compta amb els requisits tècnics generals i específics exigits pel Decret 10/2021 per a la seua classificació en el grup, modalitat, especialitat i categoria declarats i que es compromet a mantindre'ls durant la vigència de l'activitat. - Que disposa de certificat de tècnic competent que acredita que l'establiment compleix les exigències bàsiques de seguretat, en cas d'incendi, determinades pel Codi Tècnic d'edificació, o norma que el substituïsca. - Que, s'ha elaborat i implantat en l'establiment un pla d'autoprotecció, ajustat a les característiques de l'immoble, o pla d'emergència si escau, d'acord amb la normativa vigent. - Que l'establiment compta amb les llicències, certificats o autoritzacions exigides per altres departaments o administracions públiques, especialment urbanístiques, ambientals i d'obertura que, en el seu cas, resulten exigibles. Quan siga procedent, per situar-se l'establiment en sòl no urbanitzable comú, es declararà expressament que s'ha obtingut la declaració d'interés comunitari que atribueix el corresponent ús i aprofitament turístic, o, en el seu cas, que s'ha obtingut la seua exempció conforme a la legislació urbanística vigent. - Que l'establiment disposa d'una assegurança de responsabilitat civil o una altra garantia equivalent per a cobrir els danys i perjudicis que puguen provocar en el desenvolupament de la seua activitat. La quantia mínima del capital assegurat s'ajusta a les places màximes declarades. b) En el referit a ESTABLIMENTS HOTELERS, juntament amb el formulari de declaració responsable degudament emplenat i signat electrònicament, s'adjuntarà: 1. Qüestionari d'autoavaluació, en el seu cas (obligatori per als establiments hotelers del grup primer). 2. Relació d'habitacions i/o unitats d'allotjament que integren l'establiment hoteler (obligatori). 3. Qualssevol altres documents que donen suport a la seua classificació. B) PER A COMUNICAR CANVIS DE TITULARITAT O ALTRES MODIFICACIONS (classificació, capacitat, categoria, etc.). Qualsevol modificació que puga afectar la classificació, capacitat, titularitat o mediadors, cessaments d'activitat, denominació i/o disponibilitat d'instal·lacions o serveis dels establiments reglamentats en el Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic, haurà de posar-se en coneixement del Servei Territorial de Turisme de la província en què se situe l'establiment, mitjançant la presentació per mitjans telemàtics del formulari de la declaració responsable degudament emplenat i signat electrònicament acompanyant els documents que, si escau, la justifiquen. La modificació d'aquelles altres dades que no suposen modificacions substancials (període de funcionament, referència cadastral, pàgina web, telèfon, correu electrònic etc.), tan sols requeriran de la seua comunicació prèvia al Servei Territorial de Turisme competent, presentant per mitjans telemàtics el formulari “Comunicació de modificació de dades no essencials”, degudament emplenat i signat electrònicament, al qual pot accedir a través de l'enllaç corresponent, disponible en l'apartat “Enllaços” d'aquest tràmit. Aquest òrgan, excepte en el supòsit que es produïsca una omissió essencial de dades o documents, prendrà constància en el Registre i, a aquest efecte, entregarà al titular un document que així ho acredite. L'establiment haurà de disposar d'una còpia actualitzada del qüestionari amb el resultat de l'autoavaluació (obligatori per als establiments hotelers del grup primer) a la disposició de les i els clients i administracions competents. C) PER A COMUNICAR CESSAMENTS DE L'ACTIVITAT Les persones titulars d'una empresa d'allotjament turístic, o que exercisquen una activitat o presten el servei d'allotjament turístic, hauran de posar en coneixement del Servei Territorial de Turisme competent els cessaments d'activitat mitjançant la presentació per mitjans telemàtics del corresponent formulari de declaració responsable, degudament emplenat i signat electrònicament, disponible en l'apartat d'impresos associats d'aquest tràmit.

Presentació

Presentació

Telemàtica
L'article 21.2 del Decret 10/2021, de 22 de gener, del Consell, d'aprovació del Reglament regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana, estableix que la relació amb les persones o entitats interessades es realitzarà, tant per a les persones físiques com jurídiques, mitjançant mitjans electrònics, d'acord amb el que es preveu en l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Així mateix, la notificació es realitzarà mitjançant mitjans electrònics, d'acord amb el que es preveu en el penúltim paràgraf de l'article 41.1 de l'esmentada Llei. Igualment l'article 3.5 del Decret 1/2022, de 14 de gener, del Consell, de regulació del Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana estableix que tota sol·licitud, declaració responsable o comunicació que genere o pretenga generar qualsevol tipus d'inscripció en el Registre, ja siga d'alta, de modificació o de cancel·lació, haurà de presentar-se per mitjans electrònics, per al que s'haurà de disposar de signatura electrònica avançada, utilitzant qualsevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la Seu electrònica de la Generalitat. Per a realitzar la presentació telemàtica de la declaració responsable: - A través de l'enllaç de tramitar amb certificat d'aquest tràmit. - Fent una cerca d'aquest tràmit en la Seu Electrònica de la Generalitat, en l'enllaç: https://sede.gva.es/va/inici

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. La declaració responsable o comunicació haurà de presentar-la el titular o els representants degudament acreditats en el Registre de Representants de la ACCV. - Per a actuar en representació d'una altra persona física o jurídica, s'haurà d'inscriure prèviament en el Registre de Representants davant la Generalitat Valenciana per a la realització de tràmits per via telemàtica. - La informació relativa a aquest Registre està disponible en els següents enllaços, als quals pot accedir des de l'apartat "Enllaços": https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=17168&version=amp https://regrep.accv.es/accv_repr/zonarep/quien.html - Les persones físiques o jurídiques que vulguen autoritzar un tercer com el seu representant hauran de disposar de signatura electrònica avançada: DNIe (DNI electrònic) o certificats de persona jurídica, empleat públic o persona física emesos per la ACCV (https://www.accv.es). També s'admetran els certificats qualificats equivalents inclosos en la llista de confiança de prestadors de serveis de certificació (TSL) establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme. Més informació en el següent enllaç, al qual pot accedir des de l'apartat "Enllaços": https://sede.gva.es/es/sede_certificados -Veure informació addicional sobre representació en observacions. 2. El Servei Territorial de Turisme de la província en la qual se situe l'allotjament, com òrgan competent, atesa la declaració responsable efectuada per la persona interessada, classificarà turísticament l'establiment i l'inscriurà d'ofici en el Registre, en el grup, modalitat, categoria i especialitat indicades en la declaració responsable, llevat que s'hagueren omés dades o no s'hagueren aportat documents de caràcter essencial. Practicada la inscripció, es comunicarà al titular el número d'inscripció assignat. 3. Realitzada la declaració responsable d'inici d'activitat, aquesta haurà de començar de manera efectiva en el termini màxim de dos mesos. En cas contrari, aquella quedarà sense efecte i es procedirà, prèvia instrucció de l'oportú expedient en el qual es donarà audiència a la persona interessada, a la baixa i cancel·lació de la inscripció en el Registre. 4. Posteriorment, aquest òrgan podrà revisar: a) Si, segons el declarat per la persona interessada, es disposa de la totalitat de la documentació a què es refereixen els articles anteriors i la seua validesa formal. b) Si en l'establiment es compleixen els requisits generals i específics exigits per la norma per a ostentar la classificació amb la qual ha quedat inscrit. 5. En el cas que no s'haguera pogut practicar la inscripció per detectar-se l'omissió de dades o la no aportació de documents de caràcter essencial, o si com a resultat de les comprovacions de l'apartat anterior s'observaren deficiències de qualsevol índole, se seguiran els tràmits procedents de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administració Comuna de les Administracions Públiques, o norma que la substituïsca. 6. La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpore a una comunicació o declaració responsable, o la no presentació de la documentació que siga, si escau, requerida per a acreditar el compliment del declarat o comunicat, determinarà la impossibilitat de continuar amb l'exercici de l'activitat i la prestació del servei des del moment en què es tinga constància de tals fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives al fet que pertocara. Així mateix, la resolució administrativa que declare tals circumstàncies podrà determinar l'obligació de la persona interessada de restituir la situació jurídica al moment previ a l'exercici de l'activitat o del servei corresponent. Igualment, podrà determinar la impossibilitat d'instar un nou procediment amb el mateix objecte durant un període màxim de quatre anys. La resolució d'aquesta mena de procediments administratius haurà de notificar-se en el termini màxim de sis mesos des del seu inici. 7. Fins transcorreguts tres mesos des de la notificació de la denegació o la cancel·lació i baixa de la inscripció en el Registre, no podrà presentar-se una nova declaració d'inici d'activitat que, en tot cas, haurà d'anar acompanyada de la documentació que acredite el compliment dels requisits establits en la normativa vigent, podent ser objecte d'inspecció prèvia a la inscripció en el Registre. 8. La inscripció i, en el seu cas, classificació dels allotjaments turístics, no suposaran l'autorització d'altres instal·lacions i serveis existents en el seu recinte per als quals existisca normativa específica pròpia. 9. - Per a saber l'estat de tramitació de la seua sol·licitud pot contactar amb el Servei Territorial de Turisme de la província on estiga radicat l'establiment hoteler, a través del telèfon 012, o mitjançant correu electrònic: STT Alacant: empresas_turismoa@gva.es STT Castelló: stt_castellon@gva.es STT València: empresas_turismov@gva.es

Observacions

Observacions

- Acreditació de representació. A més de la inscripció en el Registre de Representants de l'Agència de Tecnologia i Certificació (ACCV), l'article 32.3 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, establix que la representació pot acreditar-se mitjançant qualsevol mig vàlid en Dret que deixe constància fidedigna de la seua existència, entre altres: a) Mitjançant apoderament apud acta efectuat per compareixença electrònica en la corresponent seu electrònica. b) Mitjançant acreditació de la seua inscripció en el registre electrònic d'apoderaments de l'Administració Pública competent o en els seus registres particulars d'apoderaments. c) Mitjançant un certificat electrònic qualificat de representant. d) Mitjançant un document públic la matriu del qual conste en un arxiu notarial o d'una inscripció practicada en un registre mercantil. INFORMACIÓ DE DISTINTIUS La informació la pot trobar en: https://cindi.gva.es/va/web/turisme/distintius

òrgans de tramitació

òrgans de tramitació

Prefectura del Servei

Observacions

Observacions

Contra la Resolució d'este tràmit procedix RECURS D'ALÇADA davant la persona titular de la DIRECCIÓ GENERAL DE TURISME, dins del termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació de la Resolució, d'acord amb el que s'estableix en els articles 112, 121 i 122 de la Llei de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Òrgans resolució

Òrgans resolució

Direcció del servei

Recurs que procedeix contra la resolució

Recurs que procedeix contra la resolució

Alçada

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

No

Sancions

Sancions

Serà aplicable el que disposa la Llei 15/2018, 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana, i el Decret 15/2020, de 31 de gener, del Consell, de disciplina turística a la Comunitat Valenciana.