- Què es pot sol·licitar?
Nom del servici
Obligatorietat de mantindre la traçabilitat en els productes de la Comunitat Valenciana i la seua primera comercialització.
Objecte del servici
La traçabilitat és la possibilitat de trobar i seguir el rastre, a través de totes les etapes de producció, transformació i distribució, d'un aliment, un pinso, un animal destinat a la producció d'aliments o una substància destinada a ser incorporada en aliments o pinsos, o amb probabilitat de ser-ho.
Inici
Per a això es fa imprescindible crear registres, a través de qualsevol sistema d'emmagatzemament de dades, siga en suport paper o en suport informàtic, que represente resultats obtinguts o proporcione evidència de les activitats exercides segons el que preestablix. - Qui pot sol·licitar-ho?
Interessats/Sol·licitants
Agricultors i empreses agrícoles que estiguen en algun dels supòsits que es detallen en cada un dels tipus de registre.
Inici - Fonts jurídiques i/o documentals
* DEFINICIONS
1. Agricultor: qualsevol persona física que produïsca vegetals o fongs de forma comercial amb destinació a l'alimentació humana o animal o a altres usos ornamentals o industrials.
2. Empresa agrícola: persona jurídica que produïsca vegetals o fongs de forma comercial amb destinació a l'alimentació humana o animal o a altres usos ornamentals o industrials.
3. Empresa alimentària: definició de l'article 3.2 del Reglament (CE) núm. 178/2002, del Parlament Europeu i del Consell, de 28 de gener del 2002: tota empresa pública o privada que, amb ànim de lucre o sense, duga a terme qualsevol activitat relacionada amb qualsevol de les etapes de la producció, transformació o distribució d'aliments.
Aquells agricultors i empreses agrícoles que produïsquen amb destinació a l'alimentació humana tindran la consideració d'empresa alimentària.
4. Empresa de pinsos: definició de l'article 3.5 del Reglament (CE) núm. 178/2002, del Parlament Europeu i del Consell, de 28 de gener del 2002: tota empresa pública o privada que, amb ànim de lucre o sense, duga a terme qualsevol activitat de producció, fabricació, transformació, emmagatzemament, transport o distribució de pinsos;
S'inclou tot productor que produïsca, transforme o emmagatzeme pinsos per a alimentar els animals de la seua pròpia explotació. Aquells agricultors i empreses agrícoles que produïsquen amb destinació a l'alimentació animal tindran la consideració d'empresa agrícola de pinsos.
5. Organisme de control: un tercer independent en què l'autoritat competent ha delegat determinades tasques de control.
* REGISTRES
1. Els registres podran portar-se en paper o en format electrònic.
2. En tot cas, les dades mínimes a registrar seran els que figuren en els annexos del Decret 75/2012, de 18 de maig, sense perjuí que s'empren models més complets, com els facilitats per la Conselleria amb competències en agricultura, pesca, alimentació i aigua o altres organismes en l'àmbit de les seues competències.
3. Les anotacions que es realitzen en els registres hauran de ser de tal forma que:
a) No puguen ser modificades sense que quede constància d'esta modificació.
b) Romanguen llegibles durant tot el període en què han de conservar-se els registres.
c) No siga possible la introducció de dades prèvies a anotacions ja realitzades (sense perjuí que, en els sistemes informàtics, el contingut dels registres puga ordenar-se de formes diferents de la cronològica).
d) S'identifique la persona que va realitzar cada anotació o inscripció.
- Registres d'utilització de productes fitosanitaris i d'anàlisi de residus de productes fitosanitaris (art. 5 del D. 75/2012, de 18 de maig)
- Registres dels plans i pràctiques de fertilització o abonat nitrogenat i d'anàlisi de sòls i aigües (art. 6 del D. 75/2012, de 18 de maig)
- Registre del material vegetal procedent d'organismes modificats genèticament (art. 7 del D. 75/2012, de 18 de maig)
- Registres de la destinació de la producció (art. 8 del D. 75/2012, de 18 de maig)Obligacions
- Els agricultors i empreses agrícoles que tinguen l'obligació de portar algun tipus de registre podran encomanar la seua administració a una persona o entitat externa, encara que la responsabilitat dels registres continue sent de l'agricultor o empresa agrícola.
Inici
- Els agricultors i empreses agrícoles que tinguen obligació de portar algun tipus de registre hauran de mantindre a disposició de l'autoritat competent, en cas de no disposar del número de registre de l'explotació, el document del número d'identificació fiscal del titular de l'explotació.
- Els agricultors i empreses agrícoles que tinguen el caràcter d'empresa alimentària o empresa de pinsos hauran de mantindre a disposició de l'autoritat competent, d'acord amb l'article 4.b de l'Orde APA/326/2007, de 9 de febrer: «Una relació de les parcel·les que integren l'explotació, identificades per mitjà de les seues respectives referències en el Sistema d'Informació Geogràfica de la Política Agrícola Comuna (SIGPAC)».
- Els agricultors i empresa agrícoles que tinguen obligació de portar algun tipus de registre han de:
a) Mantindre els registres actualitzats, és a dir, que no transcórrega un termini superior a quinze dies naturals des que es va produir el fet que va haver de ser anotat fins que es du a terme la inscripció.
b) Mantindre els registres durant un període mínim de dos anys, excepte quant als productes que continguen o estiguen compostos per organismes modificats genèticament, per als quals el termini mínim de conservació serà de cinc anys.
c) Posar els registres a disposició de les autoritats competents en l'exercici de les seues tasques d'inspecció, control o supervisió -
Normativa
- Decret 75/2012, de 18 de maig, del Consell, pel qual es regula l'obligatorietat de mantindre la traçabilitat en els productes agrícoles de la Comunitat Valenciana i la seua primera comercialització (DOCV núm. 6778, de 21/05/12).
Llistat de normativa
Vegeu Decret 75/2012, de 18 de maig
Inici - La Generalitat desitja que esta informació li siga d'utilitat.La present informació té exclusivament caràcter il·lustratiu, per la qual cosa no originarà drets ni expectatives, ni vincularà amb el procediment a què es referix, la tramitació del qual se subjectarà sempre a les instruccions específiques.
Obligatorietat de mantindre la traçabilitat en els productes de la Comunitat Valenciana i la seua primera comercialització.




















