Detall de Procediment

Sol·licitud d'excepció a la prohibició de determinades pràctiques agrícoles establides en l'Orde 4/2024, d'onze de març, de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, per la qual es regula l'aplicació de la condicionalitat i s'establixen els requisits legals de gestió i les bones condicions agràries i mediambientals que han de complir les persones beneficiàries que reben pagaments directes i determinades primes anuals de desenvolupament rural en la Comunitat Valenciana

Codi SIA: 211724
Codi GUC: 16500
Organisme: Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Sol·licitar excepcions al compliment del BCAM 5.1 (cultiu en cultius llenyosos amb pendent mitjana igual o superior al 10%, llevat que el pendent real del recinte estiga compensada mitjançant terrasses o bancals ), BCAM 6.3 (no es podrà arrancar cap peu de cultius llenyosos situats en recintes de pendent igual o superior al 10%, llevat que el pendent real del recinte estiga compensada mitjançant terrasses o bancals ) i BCAM 8.3 (no es podrà efectuar una alteració de la particularitats topogràfiques o elements del paisatge)

Observacions

Observacions

A l'efecte de l'Orde 4/2024, d'onze de març, podran sol·licitar-se excepcions sobre les bones condicions agràries i mediambientals: B 5.1. En les superfícies que es destinen a cultius llenyosos, no s'ha de llaurar la terra en la direcció del màxim pendent quan, en els recintes cultivats, el pendent mitjà siga major o igual al 10%, llevat que el pendent real del recinte estiga compensada mitjançant terrasses o bancals. En cas d'existència de bancals, serà obligatori evitar qualsevol tipus de labors que afecten l'estructura dels talussos existents. S'establixen les següents excepcions en plantacions de cultius llenyosos que estigueren implantats abans de la publicació del Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre i el marc de plantació del qual no permeta llaurar transversalment en la direcció de màxim pendent: - S'autoritzarà llaurar en la direcció al màxim pendent quan siga necessari per a la reparació del terreny per xaragalls i/o regueres produïdes per pluges fortes, amb la finalitat d'evitar que l'aigua es canalitze en eixes regueres i augmente el seu potencial d'erosió. - S'autoritzarà en plantacions de cultius llenyosos que estigueren implantades abans de l'1 de gener de 2023, el disseny de plantació del qual no permeta llaurar transversalment en direcció del màxim pendent, amb la finalitat de: o que en èpoques de sequera es trenque la crosta permetent que l'aigua percole o es produïsca una menor *evaporización de l'aigua del sòl. - S'autoritzarà quan puga suposar un risc de bolcada de la maquinària i per tant de la vida dels operaris B 6.3. No es podrà arrancar cap peu de cultiu llenyós situat en recintes de pendent igual o superior al 10%. S'establixen les següents excepcions: a) Raons fitosanitàries previ informe o Resolució de l'òrgan competent en sanitat vegetal b) Arrancada que siga objecte de reposició pel mateix cultiu o un altre cultiu permanent, per a la renovació i millora de la plantació. C) Excepcionalment es podrà autoritzar l'arrancada sense reposició per motius agronòmics, econòmics o climàtics El titular haurà de justificar la causa o motius de l'arrancada i indicar el cultiu de substitució que si és el cas, es realitzarà dins del termini màxim de 8 mesos des de la data de l'arrancada, llevat que se sol·licite l'ampliació d'este termini per causes justificades o que es tracte d'una replantació de vinya amb un període més ampli per a la substitució autoritzat dins del Programa de suport al sector vitivinícola espanyol. A més, en cas de l'arrancada sense reposició, el titular de l'explotació haurà de comprometre's a realitzar almenys una pràctica que garantisca la cobertura mínima del sòl en els períodes més sensibles. B 8.3. No es podrà efectuar una alteració de les particularitats topogràfiques o elements del paisatge, excepte en el cas de comptar amb autorització expressa. A este efecte, es consideren particularitats topogràfiques o elements del paisatge aquelles característiques del terreny que es definixen a continuació: - Tanques: alineació densa i uniforme d'arbustos que s'utilitza per a voltar, delimitar o cobrir zones i terrenys, de fins a 10 m d'amplària. - Arbres aïllats i en filera. - Arbres en grup que ocupen una superfície màxima de 0,3 Ha. - Límits: banda de terreny estable que discorre paral·lela al límit de la parcel·la agrícola i la separa físicament, de fins a 10 metres d'amplària. - Tolles, llacunes, estanys i abeuradors naturals de fins a un màxim de 0,1 Ha. - Illes i enclavaments de vegetació natural o roca: porcions de vegetació natural o roca, aïllades d'unes altres que, en trobar-se envoltades de cultius, es veuen dificultats els moviments, les relacions i el desenvolupament de les espècies que viuen en elles, fins a un màxim de 0,1 Ha. - Xicotets aiguamolls. - Terrasses de retenció d'una amplària, en projecció horitzontal, de fins a 10 metres. - Clapers, xicotetes construccions com ara murets de pedra seca, antics colomars o altres elements d'arquitectura tradicional que puguen servir de recer per a la flora i la fauna.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Titulars d'explotacions situades en tot o en part en el territori de la Comunitat Valenciana que reben pagaments: a) Pagaments directes, en virtut del títol III, capitule II del Reglament (UE) número 2021/2115, del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'establixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC) finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícoles de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) , i pel qual es deroguen els Reglaments 1305/2013 i 1307/2013 b) Pagaments anuals per superfícies i animals en virtut dels articles 70,71 i 72 del Reglament (UE) 2021/2115 del parlament europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021 c) Les persones beneficiàries dels règims d'ajuda al sector vitivinícola en relació amb les despeses efectuades i els pagaments realitzats per a les operacions executades en virtut dels articles 46 i 47 del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, hauran de continuar complint les seues obligacions en matèria de condicionalitat després del 31 de desembre de 2022 i fins al final d'estos règims d'ajuda, de conformitat amb el que s'establix en l'article 5, apartat 7 del Reglament (UE) 2021/2117, del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

Durant tot l'any. No obstant això, les sol·licituds que hagen tingut registre d'entrada després de la notificació o realització d'un control sobre el terreny no seran tingudes en compte per a l'any en curs.

Formularis documentació

Depenent de l'excepció que desitge sol·licitar la persona interessada omplirà l'imprés normalitzat corresponent: a) Per a l'arrancada de llenyosos de secà en pendent sense substitució, l'annex IV. b) Per a la crema de restolls en cereals, lleguminoses i proteaginosas, l'annex V. c) Per a l'eliminació o modificació d'elements estructurals, l'annex VI.

Presentació

Presentació

Presencial
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros). b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca. c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger. d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents. I, preferentment, en:
Telemàtica
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, així com les persones sol·licitants que, sense estar-hi obligades, opten per aquesta via, han de presentar les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Per a accedir de forma telemàtica, la persona sol·licitant ha de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d’entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), els dos reconeguts per l’Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, i podran utilitzar qualsevol sistema de firma electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat; entre aquests, el certificat emés per l’Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana (https://sede.gva.es/va/sede_certificados). Quan es vulga tramitar un procediment en representació d'altres persones físiques o jurídiques, es podrà atorgar aquesta representació a través del Registre de Representants de l’ACCV (https://www.accv.es/vl/servicios/ciudadanos-y-autonomos/registro-de-representantes/). L'accés a aquest registre per part dels representats pot realitzar-se utilitzant un certificat qualificat de ciutadà (si és persona física) o de representant d'entitat (si és persona jurídica). Els documents que s’annexen al tràmit telemàtic han d’anar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, siga procedent. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat, però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l’àrea personal de la Generalitat des de l’apartat “Com va això meu”-> “Sol·licituds en creació” (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=va).

Procés de tramitació

Procés de tramitació

Rebudes les sol·licituds, la direcció territorial corresponent procedirà al seu examen i realitzarà els controls que siguen necessàries per a elaborar la corresponent resolució. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de sis mesos des de la data d'entrada de la sol·licitud en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació. Transcorregut este termini, els/as interessats/as entendran estimades les seues sol·licituds per silenci administratiu, conforme a la legislació de procediment administratiu comú vigent.

Obligacions

Obligacions

1. Les persones beneficiàries d'ajudes relacionades en l'article 1 de la present orde hauran de complir el conjunt de requisits i normes que es relacionen en els annexos I, II i III d'esta Orde, relatius als àmbits del clima i medi ambient, inclosos l'aigua, el sòl i la biodiversitat dels ecosistemes, la salut pública, sanitat animal i fitosanitat, el benestar animal i les normes de condicionalitat social , d'acord amb el que es disposa en l'article 12 del Reglament 2021/2115 del Parlament europeu i del Consell, de 2 de desembre o norma que ho substituïsca i en el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, en els seus annexos I i II, o norma que ho substituïsca, que arrepleguen, amb caràcter bàsic, els requisits legals de gestió i les bones condicions agràries i mediambientals. 2. La condicionalitat reforçada i condicionalitat social ha de complir-se en tota l'explotació agrària així com en les instal·lacions de l'explotació, encara que per alguna part de la mateixa no es perceben ajudes, durant tot l'any natural corresponent al de presentació de la sol·licitud d'ajudes. 3. Les persones beneficiàries d'ajudes relacionades en l'article 1 de la present orde hauran de complir la condicionalitat social, en els termes establits en el Títol II del Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre o norma que ho substituïsca.

Observacions

Observacions

La resolució posarà fi a la via administrativa i contra la mateixa procedirà el recurs de reposició davant del mateix òrgan que la va dictar, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà del dia en què tinga lloc la seua notificació, de conformitat amb el que establix l'article 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, o bé directament recurs contenciós-administratiu en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seua publicació, de conformitat amb el que establix l'article 8 i 46 de la Llei de Jurisdicció Contenciosa Administrativa .

Termini màxim

Termini màxim

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de sis mesos des de la data d'entrada de la sol·licitud en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació. Transcorregut este termini, els/as interessats/as entendran estimades les seues sol·licituds per silenci administratiu, conforme a la legislació de procediment administratiu comú vigent

Òrgans resolució

Òrgans resolució

Les resolucions d'excepció motivada li corresponen la direcció general competent en la PAC, sense perjuí de les delegacions que es resolguen, notificant-se la mateixa en forma legal.

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa