Detall de Procediment

Sol·licitud de reconeixement com a organitzacions de productors de fruites i hortalisses (OPFH)

Codi SIA: 211918
Codi GUC: 17344
Organisme: Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca
Termini de sol·licitud: OBERT des de 10-09-2018
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Sol·licitud del reconeixement administratiu esmentat a fi de poder accedir als beneficis inherents a la condició d'OPFH (fonamentalment la línia d'ajudes FEAGA per a OPFH amb programa operatiu).

Observacions

Observacions

* GUIA PER A LA REDACCIÓ DE LA MEMÒRIA D'ACTIVITATS DE L'ENTITAT 1. Memòria descriptiva Aquest document ha de permetre conéixer amb la màxima precisió la situació actual, en el seu sentit més ampli, de l'entitat que aspire a obtindre el reconeixement com a organització de productors, i ha de contindre com a mínim la descripció de l'estructura, els mitjans productius, l'organització i el plantejament econòmic de l'organització, que permeta avaluar les garanties d'execució, duració i eficàcia de la seua acció. També resultarà necessari tindre un reconeixement de les finalitats que mouen l'entitat a sol·licitar el reconeixement dels objectius que pretén aconseguir. No són possibles, per la gran varietat dels productes susceptibles de ser comercialitzats, unes normes molt concretes sobre el desenvolupament de la memòria esmentada, però, en qualsevol cas, un esquema mínim ha de contindre els punts següents: 1.1. Situació actual 1.1.1. Informació general Denominació de l'entitat. Domicili social (cal indicar-ne el carrer, la plaça, la localitat i la província). Número d'identificació fiscal (NIF). Data de constitució de l'entitat (aquesta data fa referència a la d'inscripció en el Registre de Cooperatives o SAT). Data d'inici i acabament de l'exercici social. En cas d'entitats de nova constitució, cal indicar la data d'inici de l'activitat comercial. Telèfon de l'entitat. Nom i cognoms del president. Nombre total de socis de l'entitat. Nombre de socis inclosos dins del grup, la secció i l'objecte del reconeixement. Resum general d'efectius productius. S'ha d'indicar els de la totalitat de l'entitat i les hectàrees corresponents al conjunt dels productes objecte de reconeixement (cal desglossar-los per espècies, si escau). 1.1.2. Informació complementària Història breu de l'entitat (indicació de les seccions que hi ha). Descripció de l'estructura, els mitjans, l'organització i el plantejament econòmic de l'organització, que permeta avaluar les garanties d'execució, duració i eficàcia de la seua acció. S'hi han de ressenyar i descriure amb el màxim detall els mitjans de gerència, tècnics, etc., de què disposa l'entitat, així com els serveis de tota índole que presta als seus membres associats. Relació de mitjans humans i materials dirigits a donar als seus membres l'assistència tècnica necessària per a l'aplicació de pràctiques de cultiu respectuoses amb el medi ambient. Relació dels mitjans tècnics que es posa a la disposició dels seus membres per a permetre la realització de les accions previstes per l'organització en matèria d'emmagatzematge, condicionament i comercialització dels productes i que garantisquen una gestió comercial, comptable i pressupostària adequada. S'hi ha d'exposar la manera en què l'entitat desenvolupa les seues activitats, principalment pel que fa a la tipificació i la comercialització dels productes obtinguts en les explotacions dels seus membres. S'hi ha d'indicar la destinació dels productes comercialitzats per l'entitat, i expressar-la en tant per cent, si escau, si la destinació és a mercat interior (en fresc o per a industrialització) o bé per a exportació. S'hi han de ressenyar el nombre i les funcions que duen a terme els treballadors de l'entitat segons la distribució: Nombre total de treballadors. Nombre de treballadors fixos. Nombre de treballadors eventuals. Distribució de personal (se n'ha d'indicar el nombre amb el desglossament de les tasques). a) Direcció. b) Titulats. c) Administratius. d) Obrers qualificats. e) Obrers sense qualificar. Finalitats de l'entitat. S'hi han d'exposar les millores, de tota índole, previstes per al desenvolupament de les activitats de l'entitat sempre al servei dels seus membres. En aquest aspecte s'han de recollir les modificacions previstes en les instal·lacions disponibles per a la tipificació i la comercialització dels productes obtinguts i la previsió d'instal·lacions noves. S'hi han d'exposar, finalment, les condicions econòmiques d'accés dels socis a l'entitat (quota d'entrada, desemborsaments a capital, període de desemborsament, etc.). 2. Regulació de productes comercialitzats per l'organització de productors. Desglossar els productes quant a espècie, amb les Tm corresponents. S'hi ha d'indicar la suma total de Tm. * GUIA PER A LA REDACCIÓ D'UN PROGRAMA D'ACTUACIÓ El programa d'actuació és específic de cada entitat i, per tant, és difícil sotmetre'l a una normativa rígida, no obstant això, s'hi han de preveure conceptes com els següents, que s'enumeren a títol merament orientatiu. 1. Regles de coneixement de la producció El soci ha d'informar l'agrupació de les dades que permeten conéixer les previsions de collites i les disponibilitats de productes: nombre de parcel·les, ubicació, estat de les plantacions, disponibilitat de reg, edat de l'arbratge, i altres dades que puguen resultar d'interés per a l'agrupació. 2. Regles de producció 2.1. El soci ha d'informar l'agrupació sobre: Efectius productius per espècie, varietat o raça (exemple: superfície de cultiu, guanyat). Estat sanitari dels efectius productius. Mitjans de cultiu i producció (cultiu de secà, regadiu, estabulació, etc.). 2.2. L'agrupació pot dictar normes sobre: Control d'espècies, varietats, empelts, normes per a renovació de plantacions, planters… Pràctiques sanitàries, com, per exemple, els productes sanitaris recomanats i les èpoques d'aplicació. Pràctiques agronòmiques, com ara l'adob, les podes, els treballs, les dosis i els mètodes de reg... 3. Normes de comercialització En el programa d'actuació s'han de recollir regles relatives a: Durada de la campanya, preselecció, collites, envasos, transport de productes, emmagatzematge, tipificació i normalització, vendes, bestretes, liquidació, assegurances, etc. 4. Regles sobre pràctiques de cultiu i tècniques de producció i de gestió dels residus respectuoses amb el medi ambient. Totes les que, segons el parer de l'agrupació, tendisquen a la consecució dels objectius previstos en aquesta matèria.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Les entitats que tinguen com a activitat econòmica la comercialització de fruites i hortalisses i complisquen determinats objectius i requisits establits en l'article 152 del Reglament (UE) 1308/2013, de 17 de desembre, poden sol·licitar el reconeixement esmentat. D'acord amb el Reial decret 1972/2008, les que tinguen totes les seues explotacions en l'àmbit d'una comunitat autònoma que vulguen obtindre el reconeixement com a organització de productors de fruites i hortalisses, han de formular la sol·licitud davant de la comunitat autònoma corresponent al domicili social de l'agrupació. La resta, davant del Ministeri d'Agricultura, Ramaderia, Alimentació i Medi Ambient (MAGRAMA).

Normativa del procediment

Normativa del procediment

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

En qualsevol moment de l'any.

Formularis documentació

La sol·licitud s'ha d'acompanyar de la documentació següent: 1. Document acreditatiu de la constitució de l'entitat, així com de la forma jurídica i el codi d'identificació fiscal d'aquesta (1). 2. Certificat de l'acta de l'assemblea general o de la junta general d'accionistes en què es pren l'acord de sol·licitar el reconeixement com a organització de productors i del compromís de sotmetre's a la normativa que regula aquestes organitzacions, i s'ha de precisar la categoria o les categories de productes per als quals se sol·licita el reconeixement (2). 3. Estatuts de funcionament adaptats degudament al que disposen el Reglament (UE) 1308/2013 i el Reial decret 1972/2008, i visats per l'organisme competent. 4. Documentació acreditativa del nombre de socis i el volum mínim de la producció comercialitzable del conjunt dels socis. D'acord amb l'article 154.1.b del Reglament (UE) núm. 1308/2013, el valor de la producció comercialitzable es calcula sobre la mateixa base que el valor de la producció comercialitzada prevista en els articles 50 i 51 del Reglament (UE) núm. 543/2011 i en l'article 2 del Reial decret 1337/2011, de 3 d'octubre, que regula els fons i els programes operatius de les organitzacions de productors de fruites i hortalisses. Segons el que disposa l'article 24.2 del Reglament d'execució (UE) núm. 543/2011 de la Comissió, de 7 de juny de 2011, es disposa que només quan l'entitat sol·licitant del reconeixement no tinga la documentació que acredite el valor de la producció comercialitzada d'un dels seus membres, de diversos o de tots, a causa d'una catàstrofe natural, el valor de l'entitat previst en l'apartat anterior pot contindre càlculs teòrics per a incorporar-hi el valor, o el volum, de la producció dels membres afectats per la catàstrofe. En aquests casos, el valor de la producció afectada del membre o els membres respondrà a la mitjana del valor dels valors mitjans en cada un dels tres anys anteriors a la sol·licitud de reconeixement. S'ha d'obtindre la mitjana de cada any a partir dels valors mitjans del preu i el rendiment de la zona on estiguen ubicats els efectius productius dels productes per als quals sol·licita el reconeixement. Aquests valors han d'estar certificats pels òrgans competents de les comunitats autònomes on es troben els efectius. 5. Llista de socis en què es detalle el polígon, la parcel·la, l'extensió, el terme municipal i la província de les seues explotacions, els productes i les produccions de cada soci obtingudes al llarg de les tres últimes campanyes, amb la data d'alta. Aquesta llista s'ha d'elaborar a partir de les instruccions que figuren en l'apartat corresponent de la pàgina web del Ministeri. 6. Programa d'actuació, aprovat per l'assemblea general o per la junta general d'accionistes, que contindrà, com a mínim, les qüestions següents: - regles de coneixement de la producció, - regles de producció, - regles de comercialització, i - regles de cultiu i de gestió dels materials usats respectuoses amb el medi ambient. 7. Descripció de l'estructura, els mitjans, l'organització i el plantejament econòmic de l'organització que permeta avaluar les garanties d'execució, duració i eficàcia de la seua acció. - Relació dels mitjans humans i materials dirigits a donar als seus membres l'assistència tècnica necessària per a l'aplicació de pràctiques de cultiu respectuoses amb el medi ambient. - Relació dels mitjans tècnics que es posen a disposició dels seus membres per a permetre la realització de les accions previstes per l'organització en matèria d'emmagatzematge, condicionament i comercialització dels productes, i que garantisquen una gestió comercial, comptable i pressupostària adequada. ---------- NOTES: (1) En el cas de les societats mercantils, les accions o les participacions seran nominatives i els socis tindran necessàriament la condició de productors de fruites i hortalisses. Les societats mercantils han d'acreditar, per mitjà del seu reglament de règim intern, atorgat en escriptura pública i previst estatutàriament, que les accions o les participacions estaran distribuïdes entre els socis en funció de la capacitat de producció dels seus productes inclosos en la categoria per a la qual l'organització de productors es vulga reconèixer, i que portaran un llibre de registre d'accions o participacions d'acord amb la legislació que és d'aplicació a les entitats esmentades, que permeta acreditar en qualsevol moment el nombre de socis, així com la participació d'aquests en el capital social. (2) Vegeu el quadre.

Presentació

Presentació

Presencial
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros). b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca. c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger. d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents. I, preferentment, en:
Telemàtica
Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació de sol·licituds ha de realitzar-se electrònicament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Per a accedir de manera telemàtica al procediment, la persona sol·licitant haurà de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat qualificat de representant d'entitat (si és persona jurídica) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (si és persona física), tots dos emesos per l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica (ACCV). Així mateix, es podrà utilitzar qualsevol altre sistema de signatura electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/va/sede_certificados). Quan es vulga tramitar un procediment en representació d'altres persones físiques o jurídiques, es podrà atorgar aquesta representació a través del Registre de Representants de l’ACCV (https://www.accv.es/vl/servicios/ciudadanos-y-autonomos/registro-de-representantes/). L'accés a aquest registre per part dels representats pot realitzar-se utilitzant un certificat qualificat de ciutadà (si és persona física) o de representant d'entitat (si és persona jurídica). Els documents que s’annexen al tràmit telemàtic, quan siga procedent, han d’anar firmats electrònicament per qui siga competent per a fer-ho. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l'àrea personal de la Generalitat des de l'apartat “com va el meu”-> “sol·licituds en creació” (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=ca).

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. Correspon al Servici competent en matèria d'Indústries Agroalimentàries l'estudi i avaluació de la documentació de l'expedient, i l'elaboració de la proposta de resolució, favorable o negativa, de reconeixement de l'entitat com a organització de productors de fruites i hortalisses. 2. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits o no s'acompanye la documentació que resulte exigible o es considere necessària per a resoldre, es requerirà per la Direcció General competent en matèria d'Indústries Agroalimentàries de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, al sol·licitant perquè en el termini de deu dies esmene la falta o acompanye tots els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fera, se li tindrà per desistit de la seua petició, prèvia resolució de la referida Direcció General que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 42 de la citada Llei. 3. Correspon a la Direcció General la competent en matèria d'Indústries Agroalimentàries en un termini màxim de tres mesos des de la presentació de la sol·licitud el reconeixement (o la seua denegació si és el cas) de les organitzacions de productors de fruites i hortalisses. 4. Si la resolució de reconeixement resultara favorable es remetrà còpia de la mateixa a l'entitat així com al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació. Si la resolució resultara desfavorable, es remetrà còpia a l'entitat amb la denegació de la sol·licitud. 5. El Servici competent en matèria d'Indústries Agroalimentàries farà un seguiment de les entitats reconegudes, i vetlarà perquè estes complisquen en tot moment els requisits mínims per al reconeixement, i per l'aplicació del Programa d'Actuació.

Observacions

Observacions

Els que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015).

Termini màxim

Termini màxim

El termini màxim per a resoldre és de tres mesos des de la presentació de la sol·licitud.

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa