Detall de Procediment

Delimitació de vies pecuàries

Codi SIA: 210743
Codi GUC: 691
Organisme: Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

La delimitació és l'acte administratiu que defineix els límits degudament georeferenciats de les vies pecuàries, de conformitat amb el que estableix l'acte de classificació.

Observacions

Observacions

La delimitació executarà i complementarà la classificació en els trams en què siga necessària una especial precisió en la determinació de l'amplària i els límits de les vies pecuàries. La constatació de les característiques físiques i l'existència de la via pecuària no competeixen la delimitació sinó la classificació. La classificació de les vies pecuàries que sempre ha de precedir la delimitació determina i limita l'àmbit d'eficàcia d'aquesta. No es preveuen delimitacions provisionals sense classificació. La delimitació aprovada i ferma en via administrativa declara la possessió i la titularitat demanial sobre les vies delimitades, i és títol suficient per a rectificar les situacions registrals contradictòries amb la delimitació i per a la immatriculació registral dels béns de domini públic, de conformitat amb la legislació registral aplicable. Les accions civils sobre drets relatius a terrenys inclosos en el domini públic delimitat prescriuen a cap de cinc anys, computats a partir de la data de l'aprovació de la delimitació, que es dilucidaran davant de la jurisdicció civil, i corresponen a la jurisdicció contenciosa administrativa les qüestions de tramitació o caràcter administratiu de la delimitació administrativa aprovada. Una vegada aprovada la classificació d'una via pecuària, es podrà realitzar un procés de delimitació abreujada dels terrenys que ocupa, sempre que conste la conformitat expressa dels interessats. Perquè aquesta delimitació abreujada siga vàlida, ha de disposar de la conformitat unànime dels afectats. Aquesta delimitació tindrà els mateixos efectes que un procés de delimitació ordinària. Es pot instar la delimitació abreujada en qualsevol moment del procediment de delimitació ordinària. En els supòsits de transformació en abreujat del procediment ordinari de delimitació, o viceversa, tindran validesa procedimental els tràmits anteriors al moment d'aquesta transformació. Amb caràcter previ al procediment de delimitació, es farà una actualització de la classificació amb cartografia que reflectisca la revisió del traçat longitudinal i de les amplàries reals. L'actualització consisteix a representar gràficament els límits i les amplàries ja fixats en l'acte de classificació sobre una cartografia actual. Una vegada acordat l'inici del procediment de delimitació, no podrà instar-se un procediment judicial amb la mateixa pretensió, ni s'admetran interdictes sobre l'estat possessori de les finques a què es refereix la delimitació, mentre aquesta no es duga a terme, de conformitat amb l'article 43 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques. En els actes de classificació i delimitació de les vies pecuàries es tindran en compte els drets que hagen pogut consolidar els particulars en virtut del que estableix la legislació de vies pecuàries vigent amb anterioritat a la Llei 3/1995, de 23 de març, de vies pecuàries, sempre que s'acredite títol registral o prescripció adquisitiva anterior (30 anys) al primer antecedent històric que constate l'existència de la via pecuària. Els terrenys sobrants després de la delimitació de béns de domini públic només s'integraran en l'inventari general com a béns patrimonials una vegada acordada la seua desafectació. Fins que s'òmpliguen aquests tràmits, els terrenys sobrants esmentats conservaran el caràcter de béns de domini públic.

Requisits

Requisits

Quan siga a instàncies de part, aniran a càrrec seu les despeses generades, en l'inici, la tramitació i la resolució de l'expedient de delimitació. Instrucció de 13 de gener de 2021, de la Direcció General del Medi Natural, sobre vies pecuàries. DOCV núm. 6694 / 18.01.2012.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

D'ofici o a instàncies de part. En la delimitació ordinària. S'inicia d'ofici per iniciativa pròpia o a petició dels propietaris confrontants a la via pecuària. En la delimitació abreujada. S'inicia d'ofici o a instàncies dels propietaris confrontants (conformitat expressa) i afecta únicament a finques de la seua titularitat.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Termini

Termini

Durant tot l'any.

Formularis i documentació

- Instància normalitzada en què se sol·licita la delimitació. - Documentació acreditativa de la titularitat de la parcel·la confrontant de la via pecuària que es vol delimitar. - Pla de localització de la parcel·la.

Impresos associats

Taxa o pagament

Taxa o pagament

Taxes 2023: LEGISLACIÓ APLICABLE: article 26.5-1 de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de taxes, de la Generalitat. Tipus de servei: 1. Partió de via pecuària 2.083,43 euros per km (taxa mínima de 1.041,71 euros). D'acord amb l'apartat 1 de l'article 26.5-2, Meritació i exigibilitat, de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de taxes (modificat per la Llei 8/2022, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat), la meritació es produirà en el moment en què s'inicie el procediment, la qual cosa es comunicarà al sol·licitant segons es descriu en l'apartat INFORMACIÓ DE TRAMITACIÓ.

Presentació

Presentació

Presencial
- En els registres administratius dels òrgans administratius a què es dirigisquen, o davant de qualsevol òrgan administratiu que pertanga a l’Administració general de l’Estat, a la de qualsevol administració de les comunitats autònomes, o a la d’alguna de les entitats que formen l’Administració local si, en aquest últim cas, s’ha subscrit el conveni oportú, així com en les representacions diplomàtiques o oficines consulars d’Espanya en l’estranger. - També en qualsevol oficina de Correus. En aquest cas, s’ha de presentar en sobre obert perquè es puga estampar el segell i la data en l’imprés de sol·licitud i en la còpia. - I, preferentment, en:
Telemàtica
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, així els sol·licitants que, tot i que no estan obligades a fer-ho, opten per aquesta via, han de presentar les sol·licituds telemàticament per mitjà de la seu electrònica de la Generalitat en l'URL següent: https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=691. Per a accedir de forma telemàtica, la persona sol·licitant ha de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), els dos emesos per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, per a la qual cosa pot utilitzar qualsevol sistema de signatura electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat. (https://sede.gva.es/va/web/sede_electronica/sede_certificados). Quan les persones sol·licitants estiguen obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, però facen la sol·licitud de forma presencial, es requeriran les persones interessades perquè la presenten electrònicament. Els documents que s'annexen al tràmit telemàtic han d'estar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, siga procedent. Els tràmits que es facen en la seu electrònica de la Generalitat que no arriben a registrar-se es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica, per a la qual cosa cal accedir a l'àrea personal de la Generalitat des de l'apartat "Com va això meu" > "Sol·licituds en creació" (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=va).

Procés de tramitació

Procés de tramitació

Hi ha dues classes de delimitació: l'ordinària i l'abreujada. 1. Delimitació ORDINÀRIA: es preveuen dos tipus de tramitacions (ORDINÀRIA I URGENT) La direcció territorial s'encarrega de la tramitació de l'expedient, per a la qual cosa designa un instructor que redactarà la proposta de delimitació. TRAMITACIÓ ORDINÀRIA Inici i operacions materials: 1. Informe de viabilitat per l'instructor de l'expedient. Amb caràcter previ a aquest informe, l'instructor podrà dur a terme les actuacions prèvies que estime oportunes. 2. Trasllat de l'expedient a la direcció general competent en matèria de vies pecuàries que, si és el cas, emetrà la resolució d'acord d'inici. En cas d'instància de part, davant de la resolució denegatòria del director general, es pot interposar un recurs d'alçada davant de la secretaria autonòmica de la conselleria competent en matèria de vies pecuàries. 3. Remissió de l'expedient a la direcció territorial. 4. Notificació de la resolució d'inici. · En cas d'inici del procediment d'ofici. En la notificació s'informarà del termini màxim establit per a la resolució dels procediments i per a la notificació dels actes que els posen terme, així com dels efectes de la falta de resolució expressa. Que produirà la caducitat del procediment. (Si en la resolució d’inici no figura). · En cas d'inici del procediment a instàncies de part. Notificació a l'interessat, a qui es reportarà la taxa administrativa corresponent. En aquesta comunicació s'informarà del termini màxim establit per a la resolució dels procediments i per a la notificació dels actes que els posen terme, així com dels efectes que puga produir el silenci administratiu. Que serà desestimatori, ja que es tracta de domini públic pecuari. Contra la resolució denegatòria es pot interposar un recurs d'alçada davant de la secretaria autonòmica. (Si en la resolució d’inici no figura). Informació pública i aprovació: 1. Publicació de l'anunci en el DOGV de la data, l’hora i el lloc de començament de l'operació (fitació) i la notificació als afectats i als interessats de la data, l’hora i el lloc de començament de la fitació. 2. Operació de fitació i alçament d'acta. 3. Proposició de delimitació. 4. Abans de remetre al DOGV el corresponent anunci d'informació pública, s’han de publicar en la seu electrònica de la Conselleria o la pàgina web els documents que, d'acord amb la legislació sectorial vigent, s'hagen de sotmetre a un període d'informació pública durant la seua tramitació. (Articles 5 i 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern). 5. Anunci del període d'informació pública en el DOGV i en el tauler d'edictes dels ajuntaments afectats. 6. Tràmit d'audiència als propietaris de finques afectats per una via pecuària, als propietaris de finques confrontants, a les corporacions locals, a les organitzacions professionals agràries i a les associacions o col·lectius més representatius en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, que tinguen entre els seus fins la defensa de la cabanya ramadera i del medi ambient. 7. Informe de l'instructor de contestació a les al·legacions i notificació. 8. Informe de l'instructor sobre delimitació de via pecuària. 9. Proposta de la direcció territorial sobre delimitació de via pecuària. 10. Trasllat de l'expedient a la direcció general competent en matèria de vies pecuàries. 11. Informe preceptiu no vinculant de l'Advocacia General de la Generalitat. 12. Resolució per la conselleria competent per raó de la matèria, en el termini de 18 mesos des de la resolució d'inici de la direcció general competent de la conselleria esmentada. 13. Publicació en el DOGV de la resolució. Comunicació a Cadastre, Registre de la Propietat i direcció general competent en matèria de patrimoni de la Generalitat. Remissió de l'expedient a la direcció territorial per a la seua notificació i posterior arxiu. TRAMITACIÓ URGENT: Quan raons d'interés públic ho aconsellen, es podrà recordar la tramitació d'urgència, cas en què els terminis establits per al procediment ordinari de delimitació es reduiran a la meitat, excepte els relatius a la presentació de sol·licituds i recursos, de conformitat amb el que estableix l'article 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 2. Delimitació ABREUJADA. Se segueix la mateixa tramitació que el procediment administratiu de delimitació ordinària, excepte el tràmit d'audiència, i es pot aplicar la tramitació d'urgència. Aquesta delimitació tindrà els mateixos efectes que un procés de delimitació ordinària.

Observacions

Observacions

Recurs potestatiu de reposició davant del titular de la conselleria competent per raó de la matèria, en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la notificació de la resolució. Recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació o publicació de la resolució, de conformitat amb el que preveuen els articles 46 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això, sense perjudici que els interessats puguen exercitar qualsevol altre recurs que estimen oportú.

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa