Detall de Procediment

Sol·licitud de reconeixement del dret i la concessió de la prestació econòmica per a la sustentació a la criança en famílies acollidores.

Codi SIA: 1639084
Codi GUC: 18034
Organisme: Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Prestacions econòmiques destinades a contribuir a les despeses diàries de les persones menors d'edat acollides o a finançar la disponibilitat per a l'acollida en la modalitat d'acollida d'urgència. Es consideren despeses derivades de l'acolliment familiar les despeses diàries d'allotjament, alimentació, vestimenta, oci educatiu, mobilitat, activitats físiques i esport i assistència mèdica, així com les destinades a l'educació i la instrucció de les persones acollides. Les famílies d'atenció immediata declarades aptes per a la formalització d'acolliments familiars d'urgència tindran dret a percebre la prestació pels dies que mantinguen la seua disponibilitat activa, amb independència de si estan acollint o no.

Observacions

Observacions

Acollides plurianuals: quan l'acollida que haja donat lloc al reconeixement del dret a la prestació es duga a terme durant més d'un exercici pressupostari, l'òrgan instructor, amb la prèvia comprovació que no han deixat de complir-se els requisits, proposarà d'ofici, a l'inici de cada exercici pressupostari, la concessió de la prestació a qui ja tinguera reconegut el dret en un exercici anterior, per l'import que corresponga per a aquest exercici. Canvi de modalitat de l'acolliment familiar: no serà necessari dictar una nova resolució administrativa de reconeixement del dret a la prestació i la concessió quan es produïsca un canvi de modalitat d'acolliment familiar, sempre que la persona menor d'edat continue en acolliment familiar amb la mateixa família acollidora i el mòdul econòmic aplicable siga el mateix. Així mateix, la família acollidora no haurà de presentar una nova sol·licitud de prestació econòmica. Quan el canvi de modalitat d'acolliment implique l'aplicació d'un mòdul econòmic diferent, es dictarà d'ofici, amb les comprovacions prèvies oportunes, una resolució administrativa en la qual es mantindrà el reconeixement del dret a la prestació i se li concedirà aquesta prestació amb la indicació del concepte del mòdul econòmic aplicable. Actualització de la quantia de la prestació: la quantia de la prestació concedida s'actualitzarà d'ofici i de manera automàtica quan mitjançant la Llei de pressupostos de la Generalitat es modifique l'import dels mòduls econòmics mensuals. Donarà lloc a la pèrdua del dret al cobrament de la prestació la finalització de la mesura d'acollida, així com l'incompliment dels deures derivats d'aquesta. Qualsevol alteració de les condicions i els requisits tinguts en compte per a la concessió de la prestació podrà donar lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial. Especialment, es perdrà el dret al cobrament pel temps en el qual la durada de l'acollida siga inferior a la prevista, en el cas de les prestacions per acollides d'urgència, pel temps en el qual la família no estiguera disponible per a la realització d'acollides d'aquesta modalitat i respecte de les despeses mèdiques qualificades quan no es duga a terme tota o part de la despesa mèdica qualificada pressupostada o aquesta finalment haja sigut d'un import menor. En tot cas, donaran lloc a la pèrdua del dret al cobrament l'obtenció concurrent de subvencions i ajudes atorgades per altres administracions públiques fora dels casos permesos en el present decret i en la resta de normes reguladores. Serà procedent, així mateix, la pèrdua del dret al cobrament de la prestació o el reintegrament de les prestacions concedides per incompliment de les obligacions i els requisits que estableix el Decret 35/2021, de 26 de febrer, de regulació de l'acolliment familiar.

Requisits

Requisits

Famílies acollidores en les modalitats de temporal i/o permanent: · Tindre formalitzada l'acollida, en els termes i amb les prescripcions establides legalment. · Que la persona menor d'edat acollida es trobe sota la guarda o tutela de la Generalitat. · Que no es tracte d'una delegació de guarda amb finalitats d'adopció, excepte famílies acollidores que adopten xiquet i xiqueta acollit que es trobe en qualsevol de les situacions descrites en les lletres anteriors de l'apartat "Sol·licitants". Famílies d'atenció immediata: · Disponibilitat activa per a la formalització d'acolliments familiars d'urgència.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

- Famílies acollidores d'atenció immediata amb aptitud per a acolliments familiars d'urgència amb disponibilitat activa. - Famílies acollidores que tinguen formalitzat l'acolliment familiar temporal i/o d'una/unes persona/ones menor/s d'edat, que es trobe/n sota la guarda o tutela de la Generalitat i que no es tracte d'una delegació de guarda amb finalitats d'adopció. - Famílies acollidores que adopten el xiquet, la xiqueta o l'adolescent que estiguen acollint, sempre que es troben compresos en algun dels supòsits que a continuació s'indiquen: a) Persones menors d'edat amb discapacitat/diversitat funcional física, orgànica, intel·lectual, sensorial, problemes de salut mental o pluridiscapacitat severa/molt severa que exigisca una provisió de suports intensa, així com amb malalties cròniques greus i/o amb necessitats mèdiques que requerisquen una dedicació intensiva. b) Persones menors d'edat amb problemes de conducta i emocionals greus que dificulten la seua adaptació i integració social i familiar. c) Adolescents gestants o amb filles i/o fills a càrrec seu. d) Preadolescents o adolescents per als quals no es dispose de família acollidora. e) Grups de xiquetes, xiquets i adolescents que hagen d'estar junts i que presenten unes necessitats especials diferents del nombre de persones que cal acollir com a grup.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

  • Codi civil
  • Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de Protecció Jurídica del Menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei d'Enjudiciament Civil (BOE núm. 15, 17/01/1996)
  • Llei 9/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, de Regulació dels Procediments d'Emergència Ciutadana en l'Administració de la Comunitat Valenciana.(DOGV núm. 7911, 07/11/2016)
  • Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat de drets i garanties de la Infància i l'Adolescència. (DOGV núm. 8450, 24/12/2018)
  • Decret 35/2021, de 26 de febrer, de regulació de l'acolliment familiar.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

En qualsevol moment, tot l'any.

Formularis i documentació

- Sol·licitud segons imprés normalitzat, degudament emplenat. La presentació de la sol·licitud implicarà l'autorització de la persona o persones sol·licitants perquè l'òrgan gestor obtinga les dades de verificació de la identitat i de residència. Els qui expressament no ho autoritzen hauran de presentar amb la sol·licitud les certificacions que corresponguen. No serà necessari realitzar una nova sol·licitud a l'inici de cada exercici quan l'acolliment familiar del xiquet, xiqueta o adolescent continue vigent amb la mateixa família acollidora que té reconegut el dret a la prestació pel seu acolliment, independentment de la modalitat d'acolliment que es trobe formalitzada a cada moment. Tampoc les famílies d'atenció immediata amb la disponibilitat activa. No serà necessari presentar una nova sol·licitud de prestació econòmica quan es produïsca un canvi de modalitat d'acolliment familiar, sempre que la persona menor d'edat continue en acolliment familiar amb la mateixa família acollidora i el mòdul econòmic aplicable siga el mateix. - Model de domiciliació bancària que servirà per a acreditar la titularitat del compte a través de la qual la família acollidora percebrà la prestació. No serà necessari que acompanyen el model emplenat els qui ja tingueren reconegut el dret a la prestació conforme al procediment previst en l'est Decret i presenten una sol·licitud respecte d'un nou acolliment familiar diferent al que ja tenien. Una vegada reconegut el dret a la prestació, la persona interessada haurà de presentar el model de domiciliació bancària solo per a comunicar qualsevol variació respecte a les dades bancàries on vulga percebre la prestació.

Presentació

Presentació

Presencial
En els registres de les direccions territorials amb competència en matèria de protecció de persones menors d'edat de cada província, segons els casos: Registre de la Direcció Territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives. Secció d'Acolliment familiar. Alacant. C/ Teatre 37, 03001-Alacant Registre de la Direcció Territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives. Secció de Família i Adopcions. Castelló. C/ Germans Bou, 81, 12003 Castelló. Registre de la Direcció Territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives. Secció de Menors II. València. Av. de l'Oest, 36. València. L'atenció presencial i el registre de documents en la Direcció Territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives de València serà únicament mitjançant cita prèvia, que es pot sol·licitar a través del telèfon d'informació de la Generalitat 012 o a través d'Internet: https://www.gva.es/es/inicio/servicios_linea/citas_previas No obstant això, les sol·licituds també es podran presentar: En qualsevol òrgan administratiu que pertanga a l'Administració autonòmica valenciana, de l'Estat, o a la d'alguna de les entitats que formen part de l'Administració local si, en aquest últim cas, s'ha subscrit el conveni oportú, així com en les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya en l'estranger. - En qualsevol oficina de Correus. En aquest cas, s'ha de presentar en sobre obert perquè es puga estampar el segell i la data en l'imprés de sol·licitud i en la còpia.
Telemàtica
Les sol·licituds s'han de presentar, preferentment, de manera telemàtica: https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=18498&version=amp Per a accedir de forma telemàtica, la persona sol·licitant ha de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), per a la qual cosa pot utilitzar qualsevol sistema de signatura electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat. (https://sede.gva.es/va/sede_certificados). IMPORTANT: abans de començar amb la tramitació telemàtica, llegiu atentament tota la informació d'aquest tràmit, amb l'objecte de preparar la documentació que siga necessària per a la tramitació, ja que accedireu a una sol·licitud general, en el qual heu de detallar l'objecte de la vostra sol·licitud, omplir les dades generals i pujar tota la documentació. Per a això cal tindre en compte que: 1- Heu d'anotar-vos el nom d'aquest tràmit que esteu llegint. 2- Heu de descarregar els formularis o les plantilles requerides, així com preparar qualssevol altres documents que siguen necessaris, omplir-los, signar-los, si escau, per les persones que, segons el tipus de document, siga procedent, i guardar-los en el vostre ordinador per a tindre'ls preparats per a annexar-los en la fase "DOCUMENTAR" de la tramitació telemàtica. 3- Si escau, cal procedir al pagament telemàtic corresponent i guardar-vos el justificant de pagament. 4- Una vegada preparada la documentació que es considere necessària, heu d'iniciar el tràmit telemàtic fent clic en la icona superior de "Tramitació telemàtica", que us portarà a identificar-vos mitjançant l'assistent de tramitació. PASSOS DE LA TRAMITACIÓ TELEMÀTICA: a) Heu d'omplir el formulari de dades generals. b) * Detalleu amb la màxima concreció possible la matèria objecte del tràmit. * Escriviu el nom del tràmit que s'ha anotat en el camp "SOL·LICITUD". * Especifiqueu la matèria objecte de la sol·licitud. * Indiqueu, igualment, l'àmbit geogràfic (serveis centrals, Castelló, València o Alacant). c) Annexeu els formularis i la documentació que prèviament us heu descarregat i heu omplit, inclòs el justificant del pagament de taxes, si escau. d) Feu clic sobre el botó "Registrar" (us facilitarà el número de registre, la data, el lloc i l'hora de presentació). e) Guardeu i imprimiu (si voleu) el justificant de registre. La vostra presentació telemàtica haurà finalitzat.

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. Presentació de la sol·licitud i la documentació requerida. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar només una vegada a l'inici del procediment per al reconeixement del dret a la prestació. Una vegada reconegut aquest, l'administració corresponent actuarà d'ofici per a la concessió de les prestacions que resulten pertinents, d'acord amb la durada de l'acollida. 2. Instrucció de l'expedient: realització d'ofici de les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució. 3. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits o no s'acompanye de la documentació que resulte exigible, es requerirà la persona interessada perquè n'esmene la falta o presente els documents requerits, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua petició, amb la resolució prèvia. 4. Proposta de resolució de l'òrgan instructor al competent per a resoldre. 5. Resolució de reconeixement del dret a la prestació i de concessió d'aquesta pel temps que dure l'acolliment del xiquet, la xiqueta o l'adolescent.

òrgans de tramitació

òrgans de tramitació

Direccions territorials d'igualtat i polítiques inclusives.

Obligacions

Obligacions

1. Les persones beneficiàries observaran les obligacions contingudes en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i expressament estaran obligats a: a) Dur a terme l'acolliment que fonamenta la concessió de la prestació, complint els deures que es deriven del mateix d'acord amb el que es disposa en l'apartat 2 de l'article 20 bis de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de Protecció Jurídica del Menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei d'Enjudiciament Civil, així com amb les modificacions de la Llei 26/2015 de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, i de la restant normativa aplicable. En particular tindran l'obligació, d'acord amb el que es disposa en la lletra f) de l'apartat 2 de l'article 20 bis de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de Protecció Jurídica del Menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei d'Enjudiciament Civil, de col·laborar activament amb l'Entitats Públiques en el desenvolupament de la intervenció individualitzada amb el menor i seguiment de la mesura, observant les indicacions i orientacions d'aquesta. b) Acreditar, quan se li requerisca a aquest efecte, davant l'entitat concedent la realització de l'activitat, així com el compliment dels requisits i condicions que determinen la concessió o gaudi de l'ajuda. c) El sotmetiment a les actuacions de control financer que corresponen a la Intervenció General en relació amb les prestacions i ajudes concedides. d) Comunicar a l'entitat concedent l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedent de qualssevol Administracions o ens públics o privats. Aquesta comunicació haurà d'efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts. 2. Les persones beneficiàries estaran obligades, a més: a) a comunicar a l'òrgan concedent qualsevol variació de les circumstàncies tingudes en compte per a la concessió de la prestació o la determinació de la seua quantia. b) a aportar a l'òrgan concedent nou model de domiciliació bancària quan haja de modificar-se el compte a través de la que perceben la prestació, amb anterioritat suficient a la cancel·lació d'aquella mitjançant la qual vingueren percebent-la.

Observacions

Observacions

La resolució administrativa que es dicte en aquest procediment no posa fi a la via administrativa i contra aquesta es podrà interposar un recurs d'alçada davant de l'òrgan superior jeràrquic del que els haja dictat, en els termes que preveuen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Quantia i cobrament

Quantia i cobrament

L'import de la prestació es determinarà depenent de la modalitat d'acollida i la naturalesa de les despeses que s'han de cobrir, tenint en compte criteris com: - la condició de família monoparental. - la condició de família nombrosa. - el grau de discapacitat o diversitat funcional, o altres circumstàncies dels xiquets i les xiquetes en acollida. - la modalitat, l'especialització o les característiques de l'acollida que impliquen una especial dedicació o disponibilitat. Acolliments familiars temporals i/o permanents: Es tindrà en compte un mòdul per cada dia d'acollida que es reportarà mensualment. La quantia resultarà de multiplicar, per cada persona menor d'edat acollida, pel nombre de dies de l'exercici corresponent, en els quals haja sigut o serà acollida, segons la resolució administrativa que acorde l'acollida. Si l'acollida cessara abans de la data prevista, la persona acollidora només tindrà dret a percebre la prestació pel nombre de dies en què s'haja dut a terme efectivament. Quan la durada prevista de l'acollida s'amplie mitjançant una resolució administrativa, l'òrgan instructor proposarà d'ofici l'aprovació dels imports addicionals. Acolliments familiars d'urgència: - L'import de la prestació que es reporte mensualment a les famílies d'atenció immediata resultarà de multiplicar el nombre de dies de cada mes amb disponibilitat activa pel mòdul diari establit per a aquesta tipologia, sempre que la família complisca els requisits exigits d'especial dedicació i disponibilitat. PAGAMENT El règim de pagament de les prestacions es reportarà mensualment i s'abonarà mitjançant una transferència bancària de titularitat de la persona o les persones beneficiàries.

Termini màxim

Termini màxim

El termini màxim per a resoldre i notificar serà de tres mesos a comptar de la data de presentació de la sol·licitud. Transcorregut el termini abans esmentat sense que s'haja notificat cap resolució expressa, el sentit del silenci serà estimatori. Tot això sense perjudici que subsistisca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament sobre la petició formulada.

Òrgans resolució

Òrgans resolució

La persona titular de les direccions territorials d'igualtat i polítiques inclusives.

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

Sancions

Sancions

La comissió d'infraccions administratives contemplades en la normativa bàsica estatal en matèria de subvencions serà sancionada d'acord amb el que es disposa en el Capítol IV del Títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de l'a Generalitat, d'Hisenda pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.