Detall de Procediment

Declaració responsable referent a l'activitat de blocs i conjunts d'habitatges d'ús turístic.

Codi SIA: 211417
Codi GUC: 14744
Organisme: Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Termini de sol·licitud: OBERT des de 08-05-2021
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

El procediment té per objecte posar en coneixement de l'Administració turística qualsevol circumstància que afecte el desenvolupament de l'activitat de blocs o conjunts d'habitatges d'ús turístic (inici o cessament de l'activitat i modificacions: canvi de classificació, capacitat, titularitat, denominació, període de funcionament o qualssevol altres).

Observacions

Observacions

Es denomina bloc d'apartaments turístics la totalitat d'un edifici o complex integrat per apartaments, vil·les, xalets, bungalous o similars que, amb instal·lacions o serveis comuns, siga destinat al trànsit turístic per una mateixa unitat d'explotació. Podran comercialitzar-se i utilitzar la denominació d'aparthotel els blocs que disposen de saló social, servei de bar-cafeteria i servei de recepció 24 hores. Quan, sense arribar a la totalitat, una mateixa unitat d'explotació destine al trànsit turístic un agregat superior al cinquanta per cent de les unitats d'allotjament d'un edifici o complex, se'n podrà sol·licitar la classificació turística com a conjunt. Els blocs i conjunts d'apartaments turístics es classificaran en les categories de superior, primera i estàndard. La categoria que corresponga als blocs i conjunts d'apartaments turístics es determinarà en virtut del compliment dels requisits tècnics generals i els específics que s'integren en l'annex II del Decret 10/2021, de 22 de gener, del Consell, d'aprovació del Reglament regulador de l'allotjament turístic a la Comunitat Valenciana. La classificació que corresponga a un bloc o conjunt d'apartaments turístics es condicionarà al compliment dels requisits tècnics generals i específics que estableix el Decret 10/2021, de 22 de gener, del Consell, d'aprovació del Reglament regulador de l'allotjament turístic a la Comunitat Valenciana Els blocs i conjunts de fins a dotze apartaments situats en centres històrics que resulten de la rehabilitació d'edificis, amb canvi d'ús, i els blocs que, així mateix, resulten de la rehabilitació d'edificis i estiguen inclosos en el catàleg de béns i espais protegits en cada municipi i qualificats de protecció parcial, estaran exempts dels requisits següents: a) Recepció-Consergeria b) Terrasses c) Sales audiovisuals *ASSEGURANÇA DE RESPONSABILITAT CIVIL: Els titulars de l'activitat d'allotjament turístic han de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil o una altra garantia equivalent per a cobrir els danys i perjudicis que puguen provocar-se en el desenvolupament de l'activitat, atenent el nombre de places que gestionen: 1. La persona titular de l'allotjament turístic està obligada a contractar una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobrisca els danys i perjudicis a la salut o a la integritat física de les persones usuàries de l'allotjament o de terceres persones que puguen ocasionar-se a conseqüència de l'activitat d'allotjament, així com els relatius a la seguretat financera. 2. La quantia mínima del capital assegurat es determinarà en funció de les places màximes admissibles en l'allotjament previst en la declaració responsable, i serà: a) Fins a 25 places: 150.000 euros. b) Fins a 50 places: 300.000 euros. c) Fins a 100 places: 400.000 euros. d) Fins a 200 places: 500.000 euros. e) Fins a 300 places: 600.000 euros. f) Fins a 500 places: 750.000 euros. g) Fins a 700 places: 900.000 euros. h) Fins a 1.000 places: 1.000.000 euros. i) Fins a 1.500 places: 1.200.000 euros. j) Fins a 5.000 places: 1.800.000 euros. k) A partir de 5.000 places: 2.000.000 euros. 3. La suma màxima d'indemnització per anualitat i sinistre, així com les franquícies, si és el cas, i qualsevol altra condició, les fixaran de comú acord el titular de l'activitat i la companyia asseguradora. 4. La persona titular de l'allotjament turístic haurà de conservar en el seu poder, durant tot el desenvolupament de l'activitat, la justificació documental de la seua subscripció, a fi de posar-la a la disposició de l'administració turística competent, quan aquesta li la requerisca. INFORMACIÓ DE DISTINTIUS Excepte albergs turístics, pendent encara de desenvolupament, la informació la podeu trobar en: http://www.turisme.gva.es/opencms/opencms/turisme/va/contents/tramitacion/distintivos_cv/distintivos_cv.html

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Persones físiques o jurídiques, siguen o no les propietàries dels blocs o conjunts d'habitatges d'ús turístic, que es dediquen de manera habitual a la cessió de l'ús o gaudi d'aquests en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

Durant tot l'any: Inici: amb caràcter previ a l'inici de l'activitat. Modificacions: una vegada realitzades les modificacions. Tancament: quan es produïsca. Una vegada efectuada la comunicació, l'establiment ha de començar la seua activitat, segons el que s'indica, en el termini màxim de dos mesos.

Formularis i documentació

IMPORTANT: recordeu signar electrònicament la vostra declaració responsable. Per a qualsevol mena de comunicació a l'Administració turística s'ha de presentar telemàticament, degudament omplit i signat electrònicament, el formulari de DECLARACIÓ RESPONSABLE REFERENT A L'ACTIVITAT DE BLOCS I CONJUNTS D'APARTAMENTS TURÍSTICS DE LA COMUNITAT VALENCIANA disponible en l'apartat d'impresos associats d'aquest tràmit. A) PER A COMUNICAR L'INICI D'ACTIVITAT Qui vulga desenvolupar l'activitat d'allotjament turístic, en qualsevol de les seues modalitats, ha de presentar, telemàticament degudament omplit i signat electrònicament, el formulari de declaració responsable en la qual manifeste el compliment dels requisits que li siguen aplicables per a la tipologia pretesa, i, si és el cas, la classificació, i el compromís de mantindre'ls durant el temps de vigència de l'activitat. La presentació de la declaració responsable de la posada en funcionament i classificació turística és obligatòria per a l'exercici de l'activitat. Documentació preceptiva PER A COMUNICAR L'INICI D'ACTIVITAT. a) Formulari de declaració responsable degudament omplit i signat electrònicament al qual es refereix l'article 22 del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic a la Comunitat Valenciana, en la qual manifeste: - Que disposa de títol suficient per a dedicar l'immoble a l'activitat d'allotjament en la modalitat declarada. - Que l'establiment reuneix els requisits tècnics generals i específics exigits pel Decret 10/2021 per a la seua classificació en el grup, la modalitat, l'especialitat i la categoria declarats, i que es compromet a mantindre'ls durant la vigència de l'activitat. c) Que disposa d'un certificat de tècnic competent que acredita que l'establiment compleix les exigències bàsiques de seguretat, en cas d'incendi, determinades pel Codi Tècnic d'Edificació, o la norma que el substituïsca. - Que s'ha elaborat i implantat en l'establiment un pla d'autoprotecció, ajustat a les característiques de l'immoble, o pla d'emergència si és el cas, d'acord amb la normativa vigent. - Que l'establiment disposa de les llicències, els certificats o les autoritzacions exigides per altres departaments o administracions públiques, especialment urbanístiques, ambientals i d'obertura que, si és el cas, resulten exigibles. - Quan pertoque, per situar-se l'establiment en sòl no urbanitzable comú, caldrà declarar expressament que s'ha obtingut la declaració d'interés comunitari que atribueix el corresponent ús i aprofitament turístic, o, si és el cas, que se n'ha obtingut l'exempció segons la legislació urbanística vigent. - Que l'establiment disposa d'una assegurança de responsabilitat civil o d'una altra garantia equivalent per a cobrir els danys i perjudicis que es puguen provocar en el desenvolupament de l'activitat. La quantia mínima del capital assegurat s'ajusta a les places màximes declarades. b) Llista d'apartaments que integren el bloc o conjunt: B) PER A COMUNICAR CANVIS DE TITULARITAT O ALTRES MODIFICACIONS (classificació, capacitat, categoria, etc.). Qualsevol modificació que puga afectar la classificació, la capacitat, la titularitat o els mediadors, els cessaments d'activitat, la denominació i/o la disponibilitat d'instal·lacions o serveis dels establiments reglamentats en el Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic, haurà de posar-se en coneixement del servei territorial de turisme de la província en què se situe l'establiment, mitjançant la presentació per mitjans telemàtics del formulari de la declaració responsable degudament omplit i signat electrònicament, acompanyat dels documents que, si és el cas, la justifiquen. La modificació de les altres dades que no suposen modificacions substancials només requeriran la comunicació prèvia al servei territorial de turisme competent, mitjançant la presentació per mitjans telemàtics del formulari de declaració responsable degudament omplit i signat electrònicament, disponible en l'apartat d'impresos associats d'aquest tràmit. Aquest òrgan, excepte en el supòsit que es produïsca una omissió essencial de dades o documents, prendrà constància en el Registre i, a aquest efecte, entregarà al titular un document que així ho acredite. PER A COMUNICAR CANVIS DE TITULARITAT O ALTRES MODIFICACIONS (classificació, capacitat, categoria, etc.) 1- Comunicació en model normalitzat, degudament omplit. 2- Depenent dels casos i, també, del fet que estiga o no en poder de l'administració actuant, s'haurà de presentar la documentació assenyalada anteriorment en els apartats 2, 3 i 4. (Vegeu els apartats C i F del model de declaració responsable). 3- Declaració responsable, incorporada en el model normalitzat, que es referirà a la disponibilitat de la resta de documentació (títol que acredite la disponibilitat de l'immoble, pla d'autoprotecció, llicències o autoritzacions) i al compliment dels requisits generals i específics aplicables segons la classificació comunicada (vegeu l'apartat D, b). L'omissió de dades o documentació essencial, sense perjudici que es comunique a la persona interessada l'esmena, privarà d'efectes la comunicació efectuada des del moment en què es comprove i no es podrà continuar amb l'activitat. C) PER A COMUNICAR CESSAMENTS DE L'ACTIVITAT Les persones titulars d'una empresa d'allotjament turístic, o que exercisquen una activitat o presten el servei d'allotjament turístic, han de posar en coneixement del servei territorial de turisme competent els cessaments d'activitat mitjançant la presentació per mitjans telemàtics del corresponent formulari de declaració responsable, degudament omplit i signat electrònicament, disponible en l'apartat d'impresos associats d'aquest tràmit.

Presentació

Presentació

Telemàtica
La llista amb les persones o entitats interessades es farà, tant per a les persones físiques com jurídiques, per mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i article 21.2 del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic a la Comunitat Valenciana. Així mateix, la notificació es farà amb mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu el penúltim paràgraf de l'article 41.1 de la llei esmentada. Per a fer la presentació telemàtica de la declaració responsable: - A través de l'enllaç de tramitar amb certificat d'aquest tràmit. - Fent una cerca d'aquest tràmit en la seu electrònica de la Generalitat, en l'enllaç: https://sede.gva.es/va/inicio?colectivo=empresas

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. El servei territorial de turisme de la província en la qual se situe l'allotjament, com a òrgan competent, atesa la declaració responsable efectuada per la persona interessada, classificarà turísticament l'establiment i l'inscriurà d'ofici en el Registre, en el grup, la modalitat, la categoria i l'especialitat indicades en la declaració responsable, llevat que s'hagen omés dades o no s'hagen aportat documents de caràcter essencial. Practicada la inscripció, es comunicarà al titular el número d'inscripció assignat. 2. Feta la declaració responsable d'inici d'activitat, aquesta haurà de començar de manera efectiva en el termini màxim de dos mesos. En cas contrari, aquella quedarà sense efecte i es procedirà, prèvia instrucció de l'oportú expedient en el qual es donarà audiència a la persona interessada, a la baixa i cancel·lació de la inscripció en el Registre. 3. Posteriorment, aquest òrgan podrà revisar: a) Si, segons el que haja declarat la persona interessada, es disposa de la totalitat de la documentació a què es refereixen els articles anteriors i la seua validesa formal. b) Si en l'establiment es compleixen els requisits generals i específics exigits per la norma per a exercir la classificació amb què ha quedat inscrit. 4. En el cas que no s'haja pogut practicar la inscripció per detectar-se l'omissió de dades o la no-aportació de documents de caràcter essencial, o si com a resultat de les comprovacions de l'apartat anterior s'observaren deficiències de qualsevol índole, se seguiran els tràmits procedents de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administració comú de les administracions públiques, o la norma que la substituïsca. 5. La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpore a una comunicació o declaració responsable, o la no-presentació de la documentació que, si escau, es requerisca per a acreditar el compliment del que s'ha declarat o comunicat, determinarà la impossibilitat de continuar l'exercici de l'activitat i la prestació del servei des del moment en què es tinga constància d'aquests fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertoquen. Així mateix, la resolució administrativa que declare aquestes circumstàncies podrà determinar l'obligació de la persona interessada de restituir la situació jurídica al moment previ a l'exercici de l'activitat o del servei corresponent. Igualment, podrà determinar la impossibilitat d'instar un nou procediment amb el mateix objecte durant un període màxim de quatre anys. La resolució d'aquesta mena de procediments administratius haurà de notificar-se en el termini màxim de sis mesos des de l'inici. 6. Fins que no transcórreguen tres mesos des de la notificació de la denegació o la cancel·lació i la baixa de la inscripció en el Registre, no podrà presentar-se una nova declaració d'inici d'activitat que, en tot cas, haurà d'anar acompanyada de la documentació que acredite el compliment dels requisits establits en la normativa vigent, i podrà ser objecte d'inspecció prèvia a la inscripció en el Registre. 7. La inscripció i, si és el cas, la classificació dels allotjaments turístics no suposà l'autorització d'altres instal·lacions i serveis existents en el seu recinte per als quals hi haja una normativa específica pròpia.

òrgans de tramitació

òrgans de tramitació

Observacions

Observacions

Els que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015).

Òrgans resolució

Òrgans resolució

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

Sancions

Sancions

Serà aplicable el que disposa la Llei 15/2018, 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana, i el Decret 15/2020, de 31 de gener, del Consell, de disciplina turística a la Comunitat Valenciana.