Detall de Procediment

Sol·licitud de classificació d'empreses en els grups i subgrups d'activitats d'obres i serveis establits en la legislació de contractes.

Codi SIA: 211009
Codi GUC: 1967
Organisme: Conselleria d'Hisenda, Economia i Administració Pública
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Obtindre la classificació necessària per a participar en les licitacions de contractes d'obres quan el valor estimat del contracte siga igual o superior a 500.000 euros i en els contractes de serveis és opcional.

Observacions

Observacions

VALIDESA DE LA CLASSIFICACIÓ AUTONÒMICA: De conformitat amb la Sentència del Tribunal Constitucional 68/2021, de 18 de març de 2021, es declara nul i inconstitucional l'incís de l'art. 80.2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, que declarava que les decisions sobre classificació d'empreses adoptades per les comunitats autònomes seran eficaces, únicament, a l'efecte de contractar amb la comunitat autònoma que les haja adoptades, amb les entitats locals incloses en el seu àmbit territorial, i amb els ens, organismes i entitats del sector públic dependents d'una i de les altres. VIGÈNCIA DE LA CLASSIFICACIÓ - La classificació de les empreses tindrà una vigència indefinida en tant es mantinguen per l'empresari les condicions i circumstàncies en què es va basar la seua concessió. - No obstant això, per a la conservació de la classificació haurà de justificar-se anualment el manteniment de la solvència econòmica i financera i, cada tres anys, el de la solvència tècnica i professional, a l'efecte de la qual l'empresari aportarà la corresponent documentació actualitzada en els termes establits reglamentàriament. - Revisió anual: https://clasicoweb.gva.es/clasicoweb-frontend/revision-anual?idioma=ca - Revisió triennal: https://clasicoweb.gva.es/clasicoweb-frontend/revision-trienal?idioma=ca REVISIÓ DE LES CLASSIFICACIONS - La classificació serà revisable a petició dels interessats o d'ofici per l'Administració quan varien les circumstàncies preses en consideració per a concedir-la. - En tot cas, l'empresari està obligat a posar en coneixement de l'òrgan competent en matèria de classificació qualsevol variació en les circumstàncies que hagueren sigut tingudes en compte per a concedir-la, que puga donar lloc a una revisió d'aquesta. L'omissió d'aquesta comunicació farà incórrer a l'empresari en la prohibició de contractar prevista en la lletra e) de l'apartat 1 de l'article 71 de la Llei de contractes del sector públic. - La Junta Superior de Contractació Administrativa a través de la Comissió de Classificació i Registres podrà acordar, de conformitat amb el que es disposa en la legislació de contractes del sector públic, la revisió de les classificacions atorgades per aquesta, quan tinga coneixement de l'existència de circumstàncies que puguen disminuir o modificar les condicions de solvència que serviren de base per a la classificació. COMPROVACIÓ DE DADES - En qualsevol moment, els òrgans de la Junta Superior de Contractació Administrativa podran sol·licitar dels interessats els documents que consideren necessaris per a comprovar les declaracions o fets manifestats en els expedients que tramiten. - També podran sol·licitar informes de qualsevol dels òrgans de les administracions públiques sobre aquests extrems. CANCEL·LACIÓ DE LA INSCRIPCIÓ - Falsedat o inexactitud: quan les dades o documents d'una empresa inscrita en el Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades resulten inexactes o falsos, la Comissió de Classificació i Registres acordarà l'inici d'un expedient de cancel·lació de la inscripció, posant aquest fet de manifest a l'interessat perquè, en el termini de deu dies a partir del següent al de la notificació, formule les al·legacions o presente els documents que considere convenients. Transcorregut el termini anterior sense que s'haguera justificat l'exactitud i veracitat de les dades que consten en el Registre, la Comissió de Classificació i Registres podrà acordar la cancel·lació de la inscripció de l'empresa, sense perjudici de les responsabilitats al fet que pertoque. - Dissolució o cessament d'activitat definitiva: així mateix, serà aplicable el procediment de cancel·lació quan es tracte de dissolució o cessament d'activitat definitiva de l'empresa. - La pèrdua de la condició d'empresa classificada, determinaran la cancel·lació de la seua inscripció en la secció primera del registre, sense perjudici que puguen sol·licitar la seua inscripció en la secció segona.

Requisits

Requisits

- Les empreses han de tindre plena capacitat d'obrar d'acord amb el que es disposa en la legislació de contractes del sector públic. - Que no es troben incurses en cap dels supòsits de prohibició per a contractar previstos en aquesta legislació.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Les empreses que desitgen participar en les licitacions convocades per l'Administració de la Generalitat Valenciana i el seu sector públic; les entitats que integren l'Administració local de la Comunitat Valenciana i el seu sector públic, i les universitats de titularitat pública radicades en el territori de la Comunitat Valenciana.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

No hi ha termini de presentació establit.

Formularis i documentació

Es presentaran degudament emplenats a més del formulari de sol·licitud que proporciona l'aplicació i de la resta de models que s'indiquen en el mateix formulari, els documents que s'indiquen a continuació: 1. Justificació de les característiques jurídiques de l'empresa: a) Acreditació de la personalitat jurídica i capacitat d'obrar en persones jurídiques, de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 9/2017 de 8 de novembre, de contractes del sector públic: -En el cas d'EMPRESARIS INDIVIDUALS O DE PROFESSIONALS, còpia del Document Nacional d'Identitat o del document equivalent que, si és procedent, el substituïsca reglamentàriament. - Si el titular de l'empresa és una SOCIETAT O UNA ALTRA PERSONA JURÍDICA, còpia escanejada de l'original de l'escriptura de constitució i, si escau , de les de modificació d'aquesta, inscrites en el Registre Mercantil quan aquest requisit fora exigible per la legislació mercantil aplicable. Si no ho fora, document de constitució, estatuts o acte fundacional, en el qual consten les normes per les quals es regula la seua activitat, inscrits, si escau, en el corresponent registre oficial i la seua corresponent declaració responsable d'escriptures escanejades subscrita electrònicament. - Quan es tracte d'EMPRESARIS NO ESPANYOLS D'ESTATS MEMBRES DE LA COMUNITAT EUROPEA O SIGNATARIS DE L'ACORD SOBRE L'ESPAI ECONÒMIC EUROPEU, aquests hauran d'acreditar la seua inscripció en els registres o presentar les certificacions que s'indiquen en l'annex I del Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques. Els altres empresaris estrangers hauran d'acreditar la seua capacitat d'obrar en la forma prevista en l'article 10 d'aquest reglament. En tot cas, els documents constitutius hauran de presentar-se traduïts al castellà o al valencià de manera oficial. L'objecte social de les persones jurídiques ha de comprendre les activitats incloses en els subgrups en els quals se sol·licita la classificació. b) Declaració responsable que no está incursa en cap de les causes de prohibició de contractar, establides en l'article 71 de la Llei de contractes del sector públic. Quan es tracta d'empreses d'estats membres de la Unió Europea i aquesta possibilitat estiga prevista en la legislació de l'Estat respectiu, podrà substituir-se per la declaració responsable atorgada davant una autoritat judicial. c) En el cas de persones subjectes a incompatibilitat per trobar-se dins de l'àmbit de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, haurà d'aportar-se, a més, còpia o certificació de la concessió de compatibilitat per a l'exercici de l'activitat empresarial o professional de què es tracte, expedida per l'òrgan competent. d) Si desitja manifestar la seua oposició expressa al fet que la Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa consulte o obtinga alguna de les certificacions de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries i de Seguretat Social, haurà d'aportar les esmentades certificacions. El compliment de l'obligació tributària d'estar d'alta en l'IAE, en els epígrafs corresponents a les activitats compreses en els subgrups de classificació sol·licitats, s'acreditarà proporcionant justificant del pagament de l'últim rebut de l'esmentat impost, o en cas d'estar exempta l'empresa o d'altes efectuades en aquest exercici, còpia de l'alta en el cens corresponent. 2. Documents d'acreditació de l'organització de l'empresa: a) Si és procedent, còpia d'escriptura o document acreditatiu de la representació a l'efecte de la sol·licitud i còpia del DNI, o document que el substituïsca del representant. b) Justificació fefaent dels apoderaments: escaneig de les escriptures d'apoderament, inscrites en el Registre Mercantil en els casos en què siga preceptiva aquesta inscripció conforme a la legislació vigent, i declarades vàlides, en el cas que ja les tinguen validades per qualsevol servei de l'Advocacia General de la Generalitat. En cas contrari, les validarem d'ofici. 3. Documentació per a provar els mitjans financers de l'empresa: a) En el cas de les societats, els comptes anuals dels dos últims anys presentats en el Registre Mercantil o en el registre oficial corresponent, i s'exigirà com a requisit general de solvència econòmica i financera a l'efecte de classificació que l'import del seu patrimoni net, segons balanç dels comptes anuals aprovats i presentats en el Registre Mercantil corresponents a l'últim exercici finalitzat, o en defecte d'això a l'últim exercici el període de presentació del qual haja finalitzat, supere l'import mínim establit en la legislació mercantil per a no incórrer en causa de dissolució. A més, en el cas d'empreses contractistes d'obres el valor del patrimoni net en el mateix exercici ha d'aconseguir almenys l'import de 15.000 euros. b) En el cas d'empresaris que siguen persones físiques, quan no estiguen inscrits en el Registre Mercantil i no estiguen obligats a això, el llibre d'inventari i comptes anuals, degudament legalitzat en el Registre Mercantil, exigint-se com a requisit de solvència econòmica i financera a l'efecte de la classificació que l'import mínim del seu patrimoni net no siga inferior a la meitat de la xifra establida per la legislació mercantil com a import mínim del capital social per a les societats de responsabilitat limitada. A més, en el cas dels empresaris contractistes d'obres el valor del patrimoni net en el mateix exercici ha d'arribar, almenys, a la quantitat de 15.000 euros. c) La solvència econòmica i financera dels professionals que no tinguen la condició d'empresaris, a l'efecte de la seua classificació com a empreses de serveis en aquells subgrups el contingut dels quals se cenyisca a l'exercici d'una activitat professional reglada, s'acreditarà mitjançant la disposició d'una assegurança d'indemnització per riscos professionals la cobertura dels quals siga d'import no inferior a l'anualitat mitjana dels contractes als quals cada categoria de classificació permeta accedir, o a l'import al qual per raó de la seua professió o activitat, està legalment obligat si és superior. d) Per a les entitats no mercantils, la determinació de la seua solvència econòmica i financera s'efectuarà amb els mateixos criteris que per a les societats, i se substiuirà el criteri de determinació de l'import mínim del seu patrimoni net pel que aquest no siga inferior a la meitat de la xifra establida per la legislació mercantil com a import mínim del capital social per a les societats de responsabilitat limitada, o a l'import mínim exigit en els seus Estatuts o en la normativa aplicable a l'entitat, si algun d'ells fora superior. Les referències al Registre Mercantil s'entendran realitzades al registre públic que legalment corresponga. Les entitats obligades a auditar els seus comptes, així com les que per qualsevol circumstància les hagen sotmeses a auditoria, hauran d'incloure juntament amb els seus comptes l'informe d'auditoria corresponent. 4. Documentació per a provar els mitjans personals de l'empresa: a) Informe de la vida laboral de l'empresa referit a l'últim mes, per a cadascun dels comptes de cotització en l'activitat de construcció o en l'activitat de serveis, emés per la Tresoreria General de la Seguretat Social. En els informes hauran de constar les següents dades: activitat de l'empresa, relació nominal dels treballadors, grup de cotització al qual estan adscrits, dates d'alta i baixa, tipus de contracte i nombre de dies cotitzats. b) Certificat, emés per la Tresoreria General de la Seguretat Social, en el qual s'indique el nombre anual mitjà de treballadors emprats per l'empresa durant els tres últims anys. 5. Documentació per a provar els mitjans materials de l'empresa: Còpia del justificant d'inscripció en el Registre Industrial de la maquinària, eines, útils i equips propietat de l'empresa, o justificació documental dels disponibles en propietat, en arrendament o en arrendament financer, per a l'execució de les activitats dels subgrups de classificació sol·licitats. Per a les empreses contractistes d'obres que sol·liciten classificació en subgrups en els quals, de conformitat amb les normes vigents, siga necessari disposar de determinades màquines o béns d'equip, aquesta disponibilitat haurà d'acreditar-se necessàriament perquè es puga tramitar la sol·licitud. 6.- Documentació per a acreditar l'experiència en l'execució de treballs relacionats amb les activitats dels subgrups en els quals se sol·licita la classificació: a) Per als contractes d'obres: Per cada subgrup que sol·licite, l'empresa presentarà relació de les obres corresponents a aquesta activitat, realitzades durant els últims cinc anys, indicant si els treballs s'han dut a terme directament o mitjançant subcontractes. La relació s'acompanyarà dels certificats originals de bona execució de les més importants i de les corresponents a l'any de major volum executat, amb un màxim de sis certificats per anualitat. Els certificats han d'ajustar-se a les condicions establides en l'article 47.7 apartat A) del Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques i als models oficials del formulari tipus. b) Per als contractes de serveis: Per cada subgrup que sol·licite, l'empresa presentarà relació dels serveis corresponents a aquesta activitat, realitzats durant els últims tres anys, indicant si els treballs s'han dut a terme directament o mitjançant subcontractes. La relació anirà acompanyada dels corresponents certificats de bona execució dels més importants i dels corresponents a l'any de major volum executat, amb un màxim de quatre certificats per anualitat. Els certificats han d'ajustar-se a les condicions establides en l'article 47.7, apartat B) del Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques, i al model oficial del formulari. 7.- Documentació complementària: a) Còpia del document nacional d'identitat o del document equivalent que, en el seu cas, el substituïsca reglamentàriament de les persones que signen la sol·licitud. b) Còpia de la declaració anual d'operacions amb tercers, compres i vendes dels tres últims exercicis. c) Còpia de la declaració del quart trimestre de l'any anterior, del resum anual dels dos últims anys i de les declaracions parcials de l'any en curs de l'Impost sobre el Valor Afegit o tribut equivalent on no existisca aquest impost. d) En el cas d'estar adscrit al Sistema de l'AEAT Subministrament Immediat d'Informació (SII), han d'aportar una declaració responsable sobre aquest aspecte. e) La disponibilitat de l'autorització o document habilitant per a exercir l'activitat corresponent a un subgrup, quan aquest requisit corresponga legalment.

Presentació

Presentació

Telemàtica
A través de l'enllaç següent: https://clasicoweb.gva.es/clasicoweb-frontend/solicitudes-clasificacion?idioma=ca

Procés de tramitació

Procés de tramitació

Per a accedir de manera telemàtica el sol·licitant haurà de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), i podrà utilitzar qualsevol sistema de signatura electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat. (https://sede.gva.es/va/sede_certificados). IMPORTANT: Abans de començar amb la tramitació telemàtica llija atentament tota la informació d'aquest tràmit a fi de preparar la documentació que siga necessària per a la seua tramitació i de familiaritzar-se amb l'aplicació. L'interessat s'identificarà amb un certificat de signatura digital acceptat per la Generalitat i accedirà a l'aplicació. Podrà afegir noves sol·licituds, així com consultar l'estat d'aquestes . Una vegada emplenada la sol·licitud ha de presentar-la juntament amb tots els documents electrònics que haja d'aportar. Finalment, una vegada realitzat l'enviament, es registrarà d'entrada per mitjà del registre telemàtic i podrà imprimir una còpia d'aquest. En el cas que una sol·licitud de classificació o la documentació que l'acompanye no s'ajustaren al que es disposa anteriorment, es requerirà a la persona interessada perquè, en un termini no superior a deu dies, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que , si així no ho fera, se li tindrà per desistit de la seua petició. Correspondrà a la Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa, a través de les unitats administratives dependents d'aquesta, la tramitació de l'expedient de classificació, d'acord amb les normes bàsiques de l'Estat i aplicant les mateixes regles i criteris establits en la Llei de contractes del sector públic i les seues disposicions de desenvolupament, i l'elaboració de la proposta d'acord que corresponga, per al seu sotmetiment a l'aprovació de la Comissió de Classificació i Registres de la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat Valenciana. Els acords de classificació s'adoptaran per la Comissió de Classificació i Registres de la Junta Superior de Contractació Administrativa. L'adopció i notificació de l'acord pel qual es resolga el procediment de classificació, així com el de la seua revisió, s'efectuarà en el termini màxim de sis mesos comptats a partir de la data de presentació de la corresponent sol·licitud o, en el seu cas, de la seua esmena o millora. Transcorregut aquest termini sense que es notificara aquest acord, la sol·licitud podrà entendre's acceptada. Obtenció telemàtica del certificat de classificació i la seua inscripció en el Registre de Contractistes i Empreses classificades de la Comunitat Valenciana. (Veure enllaç en informació complementària)

òrgans de tramitació

òrgans de tramitació

Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa, a través de les unitats administratives que depenen d'esta.

Obligacions

Obligacions

DE LES EMPRESES CLASSIFICADES Les empreses classificades estaran obligades a posar immediatament en coneixement de la Comissió de Classificació i Registres qualsevol variació de les dades o documents aportats, inclòs el cessament d'activitat o la dissolució de l'empresa.

Observacions

Observacions

Contra els acords de la Comissió de Classificació i Registres podran interposar els interessats recurs d'alçada davant el conseller d'Hisenda i Model Econòmic, de conformitat amb el que es preveu en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015).

Òrgans resolució

Òrgans resolució

Els acords de classificació s'adoptaran per la Comissió de Classificació i Registres de la Junta Superior de Contractació

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa