Detall de Procediment

Sol·licitud per a la concessió de subvencions per a la realització del programa de formació en capacitats digitals per a l'exercici 2022

Codi SIA: 2773471
Codi GUC: 22188
Organisme: LABORA SERVEI VALENCIÀ D'OCUPACIÓ I FORMACIÓ
Termini de sol·licitud: TANCAT
(10-01-2022
04-02-2022)
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Aquesta resolució té per objecte convocar per a l'exercici 2022 subvencions destinades a la realització a la Comunitat Valenciana del programa de formació en capacitats digitals per a persones desocupades per a impulsar l'emprenedoria i el desenvolupament rural i reduir la bretxa de gènere, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència. El programa de formació consisteix en la realització d'accions formatives en capacitats digitals demandades per l'àmbit productiu dirigides a dones prioritàriament desocupades i residents en municipis despoblats o del món rural, per a la millora de la seua ocupabilitat futura i l'impuls de l'emprenedoria digital (en particular, enfortint l'extensió de start-ups de base tecnològica). A l'efecte d'aquest programa, s'entendrà per món rural els municipis de la Comunitat Valenciana que tinguen menys de 30.000 habitants, a l'efecte de la qual cosa s'indiquen aquests municipis en l'annex III de la convocatòria. Així mateix, les entitats beneficiàries hauran de fer una actuació que contribuïsca a la transició de la seua activitat cap a una economia verda i respectuosa amb el medi ambient. A aquest efecte, hauran d'informar l'inici de l'activitat formativa a les dones participants segons les instruccions que donarà LABORA-Servei Valencià d'Ocupació i Formació; tot això, d'acord amb l'etiqueta climàtica que s'assigna al programa i que es correspon amb el camp d'intervenció "Suport al desenvolupament de les capacitats digitals" de l'annex VI del Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021.

Observacions

Observacions

Destinataris i beneficiaris finals de l'acció: dones prioritàriament desocupades i residents en municipis despoblats o del món rural.

Requisits

Requisits

ENTITATS BENEFICIÀRIES: - Les entitats beneficiàries de les subvencions amb presència en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana hauran d'estar inscrites en el corresponent registre d'entitats de formació per a les especialitats formatives objecte de formació. - Les entitats hauran de disposar, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, d'instal·lacions degudament inscrites que els permeten impartir les especialitats sol·licitades, a data de finalització de presentació del termini de sol·licituds, segons el que disposa l'Ordre TMS/369/2019, de 28 de març, per la qual es regula el Registre estatal d'entitats de formació del sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, així com els processos comuns d'acreditació i inscripció de les entitats de formació per a impartir especialitats formatives incloses en el Catàleg d'especialitats formatives. - Les entitats hauran de garantir el ple compliment del principi de «no causar perjudici significatiu» (principi «do no significant harm-DNSH»), d'acord amb el que preveu el Pla de recuperació, transformació i resiliència, en la Decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de recuperació i resiliència d'Espanya (Council Implementing Decision-CID), i en el Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i la seua normativa de desplegament. - No podran obtindre la condició de beneficiàries les entitats que concórreguen en alguna de les circumstàncies a què es refereix l'article 13, apartats 2 i 3, de l'LGS. PERSONAL DOCENT: El personal docent proposat complirà els requisits mínims exigits pel programa formatiu de l'especialitat, o de cada una de les especialitats que, si és el cas, formen part de l'acció formativa respecte del nivell acadèmic o la titulació, l'experiència professional, si és el cas, i, a més, ha de tindre una formació metodològica de 100 hores com a mínim. REQUISITS, OBLIGACIONS I CAUSES D'EXCLUSIÓ DE LES ALUMNES: - Les alumnes seleccionades han de reunir tots els requisits requerits per a l'accés a l'especialitat o a cada una de les especialitats que en el seu cas conformen l'acció formativa. Les dones candidates seleccionades compliran els requisits formatius i professionals per a cursar amb aprofitament l'acció formativa, en els termes que preveuen els programes formatius de les especialitats. 1. Les dones que participen en les accions formatives que s'oferisquen hauran de figurar inscrites a l'inici de la formació en els serveis públics d'ocupació. En el cas que l'entitat incorpore al procés de la selecció dones que no hagen sigut preseleccionades per l'Espai Labora hauran igualment d'estar inscrites prèviament en els serveis públics d'ocupació i haver presentat en l'entitat la corresponent sol·licitud. 2. Les alumnes estan obligades a: a) Assistir a les classes de manera regular i contínua i seguir amb aprofitament de l'acció formativa. b) No simultaniejar cursos de formació per a l'ús de caràcter presencial quan superen les 40 hores setmanals, encara que hi haja compatibilitat horària o sent inferior el nombre d'hores no hi haja compatibilitat horària. c) Autoritzar LABORA - Servei Valencià d'Ocupació i Formació perquè puga consultar i recaptar dades educatives, formatives, de vida laboral i altra que resulten necessàries amb la finalitat de procedir a l'avaluació de l'actuació. 3. Seran causes d'exclusió de les alumnes: a) La falta d'aprofitament o l'obstaculització del desenvolupament normal del curs, amb el vistiplau previ del personal tècnic de Formació. b) Simultaniejar cursos de formació per a l'ocupació, quan superen les 40 hores setmanals o quan siga inferior el nombre d'hores, però no hi haja compatibilitat horària en els termes de l'apartat 2 del resolc desseté de la convocatòria. En aquest cas, l'exclusió s'aplicarà als cursos als quals s'haja incorporat més recentment. c) No presentar l'autorització per a consultar i recaptar dades educatives, formatives, de vida laboral i altres que resulten necessàries per a procedir a l'avaluació de l'actuació o revocar aquesta autorització una vegada presentada. d) Incórrer en més de tres faltes d'assistència no justificades. L'entitat que impartisca l'acció formativa ha de fer efectiva la baixa de la dona participant el dia lectiu següent al de la comissió de les esmentades faltes.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

1. Seran beneficiàries de les subvencions les empreses, entitats privades sense ànim de lucre, entitats locals i altres organismes públics, organitzacions sindicals i organitzacions empresarials amb presència en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, inscrites en el corresponent registre d'entitats de formació per a les especialitats formatives objecte de formació. 2. Les entitats hauran de disposar, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, d'instal·lacions degudament inscrites que els permeten impartir les especialitats sol·licitades, a data de finalització de presentació del termini de sol·licituds, segons el que disposa l'Ordre TMS/369/2019, de 28 de març, per la qual es regula el Registre estatal d'entitats de formació del sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, així com els processos comuns d'acreditació i inscripció de les entitats de formació per a impartir especialitats formatives incloses en el Catàleg d'especialitats formatives. 3. Les entitats hauran de garantir el ple compliment del principi de «no causar perjudici significatiu» (principi «do no significant harm-DNSH»), d'acord amb el que preveu el Pla de recuperació, transformació i resiliència, en la Decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de recuperació i resiliència d'Espanya (Council Implementing Decision-CID), i en el Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i la seua normativa de desplegament. DESTINATARIS: 1. Les accions formatives es dirigiran a dones inscrites com a demandants d'ocupació en un servei públic d'ocupació prioritàriament desocupades i residents en municipis de la Comunitat Valenciana de menys de 30.000 habitants. També hi podran participar dones ocupades inscrites en millora d'ocupació i dones inscrites que es troben en situació de suspensió de contracte o reducció de jornada a conseqüència d'un expedient de regulació d'ocupació, prioritàriament, totes elles residents en municipis de la Comunitat Valenciana de menys de 30.000 habitants. Dins del col·lectiu de persones ocupades, tenen prioritat aquelles que tinguen un contracte temporal o a temps parcial. 2. La situació laboral de les alumnes en el moment d'incorporar-se a l'acció formativa determinarà la seua condició de persona ocupada o desocupada; igualment, a l'efecte de participació en el programa s'atendrà el domicili de residència de les alumnes que conste en la demanda d'ocupació en el moment d'incorporar-se a l'acció formativa.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

  • Ordre TMS/369/2019, de 28 de març, per la qual es regula el Registre estatal d'entitats de formació del sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, així com els processos comuns d'acreditació i inscripció de les entitats de formació per a impartir especialitats formatives incloses en el Catàleg d'especialitats formatives.
  • Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.
  • Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions de la Comunitat Valenciana.
  • Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de recuperació, transformació i resiliència.
  • Decret llei 6/2021, d'1 d'abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l'execució d'actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la COVID-19.
  • Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de recuperació i resiliència.
  • Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018 («Reglament financer»).
  • Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència.
  • Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i el format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de recuperació, transformació i resiliència.
  • RESOLUCIÓ de 27 de desembre de 2021, de la Direcció General de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, per la qual s'aprova la convocatòria per a la concessió de subvencions públiques amb càrrec a l'exercici pressupostari 2022, per a l'execució del programa de formació en capacitats digitals per a persones desocupades per a impulsar l'emprenedoria i el desenvolupament rural i reduir la bretxa de gènere, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència.
  • RESOLUCIÓ de 10 de gener de 2022, de la Direcció General de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, per la qual es modifica la Resolució de 27 de desembre de 2021, de la Direcció General de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, per la qual s'aprova la convocatòria per a la concessió de subvencions públiques a càrrec de l'exercici pressupostari 2022, per a l'execució del Programa de formació en capacitats digitals per a persones desocupades per a impulsar l'emprenedoria i el desenvolupament rural i reduir la bretxa de gènere, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència
  • RESOLUCIÓ de 29 de març de 2023, del director general de LABORA Servei Valencià d’Ocupació i Formació, per la qual es modifica la Resolució de 27 de desembre de 2021, de la Direcció General de LABORA Servei Valencià d’Ocupació i Formació, per la qual s’aprova la convocatòria per a la concessió de subvencions públiques a càrrec de l’exercici pressupostari 2022, per a l’execució del programa de formació en capacitats digitals per a persones desocupades per a impulsar l’emprenedoria i el desenvolupament rural i reduir la bretxa de gènere, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

El termini de presentació de sol·licituds serà de 15 dies hàbils a comptar del dia 10 de gener de 2022. DOGV. Núm. 9245 de desembre de 2021

Formularis documentació

1. D'acord amb el que es preveu en l'article 11.3 de l'LGS, en el cas de societats civils sense personalitat jurídica i comunitats de béns, caldrà fer constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció que ha d'aplicar cadascun d'aquests, que tindran, igualment, la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poders suficients per a complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. No es podrà dissoldre l'agrupació fins que haja transcorregut el termini de prescripció previst en els articles 39 i 65 de l'LGS. Cada una de les persones que siguen membres de l'agrupació que es comprometen a efectuar la totalitat o part de les activitats en nom i per compte del primer han d'aportar la documentació indicada en l'apartat següent, lletres a, b, c, d i e. 2. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació següent, que s'ha d'annexar per mitjans telemàtics, sense perjudici que puga requerir-se en determinades circumstàncies l'exhibició dels documents originals per a acarar-los: a) Autorització expressa a LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació perquè comprove les dades d'identitat de la persona sol·licitant o, en cas de tractar-se d'una persona jurídica, del seu representant, de conformitat amb el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana. No obstant això, si de la comprovació efectuada resultara alguna discordança amb les dades facilitades per la mateixa persona interessada, l'òrgan instructor estarà facultat per a efectuar les actuacions que siguen procedents per tal d'aclarir-la. Si la persona sol·licitant no presta el seu consentiment, ha d'aportar una còpia del document nacional d'identitat. Quan es tracte d'una persona jurídica, s'ha d'aportar, a més, la documentació acreditativa i identificativa d'aquesta, que consisteix en una còpia de l'escriptura de constitució/estatuts actualitzada i l'acreditació de la inscripció en el Registre Mercantil o el registre corresponent, així com de la targeta d'identificació fiscal i, si és el cas, els poders de representació. En el cas que aquesta documentació s'haja aportat anteriorment i no haja experimentat cap variació, només cal el certificat o la declaració responsable del representant legal de l'entitat que acredite que no s'ha produït cap canvi en la documentació identificativa de l'entitat i que està vigent el nomenament del president o de qui exercisca la representació en la data de presentació de la sol·licitud. Així mateix, ha de constar en aquest certificat l'expedient administratiu en el qual es va aportar aquesta i l'òrgan al qual es va dirigir. b) Declaració responsable de no trobar-se en cap dels supòsits de l'article 13.2 i 3, de l'LGS, segons model normalitzat, així com de no ser deutor per resolució de procedència de reintegrament. c) Declaració responsable del compliment de la normativa sobre integració laboral de persones amb discapacitat o, si és el cas, l'exempció d'aquesta obligació, segons el que estableix el Decret 279/2004, del Consell, de 17 de desembre. d) Declaració responsable relativa d'adequació al principi de «no causar mal significatiu» (principi «do no significant harm-DNSH»), segons model normalitzat, d'acord amb l'article 2.6 del Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021. D'acord amb el que preveu el resolc seté, aquesta declaració se subjectarà a la Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar un perjudici significatiu», segons la Comunicació de la Comissió Europea (2021/C 58/01). e) Document d'acceptació de la cessió i tractament de dades davant de les administracions públiques implicades per a complir el que preveu la normativa europea que és aplicable i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (art. 8.1.d) de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència, model annex IV.B), segons model normalitzat. f) Declaració responsable relativa al compromís de compliment dels principis transversals establits en el PRTR i que pogueren afectar l'àmbit objectiu de gestió (art. 8.1.e), Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència, model annex IV.C), segons model normalitzat. g) Document acreditatiu de l'últim abonament de l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE) o declaració responsable de l'exempció o no subjecció, amb la indicació de l'epígraf o els epígrafs en els quals estiga donat d'alta. h) D'acord amb el que preveu l'article 22.4 de l'RLGS, la presentació de la sol·licitud de subvenció comporta l'autorització de l'entitat sol·licitant perquè l'òrgan concedent obtinga de manera directa l'acreditació de les circumstàncies previstes en els articles 18 i 19 del reglament esmentat per mitjà de certificats telemàtics, cas en què l'entitat sol·licitant no ha d'aportar el certificat corresponent. No obstant això, l'entitat sol·licitant podrà denegar expressament el consentiment, per a la qual cosa ha d'aportar les certificacions que a continuació s'indiquen, i que tindran un període de validesa de sis mesos a comptar de la data de la seua expedició, d'acord amb el que estableix l'article 23.3 del reglament esmentat: . - De l'Agència Estatal d'Administració Tributària, el certificat que acredite que es troba al corrent de les seues obligacions tributàries. . De la Tresoreria General de la Seguretat Social, el certificat que acredite que es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions. . - De les direccions territorials de la conselleria competent en matèria d'hisenda, el certificat que acredite que no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat. i) Dades de domiciliació bancària segons el model normalitzat i document acreditatiu de la titularitat del compte bancari. j) Projecte de les accions formatives sol·licitades segons model normalitzat. 3. Amb caràcter voluntari, es pot aportar, així mateix, documentació acreditativa dels aspectes que recull l'annex I de la present convocatòria dins del termini de sol·licituds i en els termes que preveu, en relació amb: a) La implantació d'un sistema de gestió de la qualitat en vigor, segons l'annex I. b) L'experiència en la impartició de formació d'oferta en les dues últimes convocatòries publicades pel SEPE, aportant les resolucions de concessió corresponents. c) Declaració responsable relativa a l'experiència en la impartició d'accions formatives no finançada amb fons públics, autoritzada per la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'ocupació, en els exercicis 2019 i 2020. d) Acreditació documental del fet que en l'escriptura de constitució o en els estatuts de l'entitat, degudament inscrits en el registre corresponent, figura com a objectiu treballar a favor de la igualtat d'homes i dones. En cas que l'entitat no dispose d'escriptura de constitució o estatuts, ha de presentar una declaració responsable a aquests efectes. Les entitats subjectes al règim de funció pública en matèria de personal compleixen aquest requisit per prescripció legal i no cal que presenten la declaració responsable. e) Acreditació documental de disposar l'entitat sol·licitant d'un pla d'igualtat, en els termes que preveu el criteri de valoració C) DH de l'annex I d'aquesta convocatòria. f) Declaració responsable segons el que disposa el criteri de valoració C, DH de l'annex I, per al visat o distintiu dels plans d'igualtat d'altres comunitats autònomes. L'aportació de la documentació recollida en aquest apartat té caràcter voluntari; en conseqüència, només es valorarà la documentació que adjunte l'entitat en el termini de sol·licitud, sense que siga procedent fer requeriments en la fase d'instrucció a l'efecte d'esmena d'aquesta documentació en cas que continga errors o és insuficient per a efectuar la valoració. Projecte formatiu El projecte d'acció formativa, que es presentarà telemàticament segons el model normalitzat, ha de recollir els aspectes següents: a) Dades generals de l'acció formativa: . Numeral de l'acció formativa, denominació d'acord amb el que preveu l'annex II a aquesta resolució. . Adreça completa del lloc d'impartició, que haurà de coincidir amb el domicili inscrit, el número de cens i la identificació de l'aula on es projecta impartir l'acció formativa. . Priorització de les accions. . Nombre de persones participants segons els límits establits en el resolc cinqué. b) Personal docent: Manifestació expressa del fet que el personal docent proposat compleix els requisits mínims exigits pel programa formatiu de l'especialitat, o de cada una de les especialitats que, si és el cas, formen part de l'acció formativa respecte del nivell acadèmic o la titulació, experiència professional, si és el cas, i a més, una formació metodològica de 100 hores com a mínim. L'Administració podrà sol·licitar tota la documentació acreditativa d'aquest perfil que estime convenient. c) Desglossament del pressupost necessari per a dur a terme l'acció formativa. d) Si és el cas, entitats o organismes que col·laboren en el finançament de l'acció. e) Proposta organitzativa.

Presentació

Presentació

Presencial
1. Les sol·licituds s'han de presentar telemàticament en model normalitzat, juntament amb la documentació específica. Per a fer la presentació telemàtica de les sol·licituds, s'ha d'accedir a la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es), des d'on es pot accedir al tràmit de presentació de sol·licituds a ajudes de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, o de la pàgina web www.labora.gva.es, mitjançant l'enllaç "Sol·licitud telemàtica". Per a fer-ho, la persona sol·licitant ha de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques), o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), els dos emesos per la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es). En el cas que es presente un certificat digital de persona física i que s'actue en representació d'una persona jurídica, cal inscriure's prèviament en el Registre de representacions de caràcter voluntari davant de la Generalitat per a fer tràmits per via telemàtica. 2. Cada entitat podrà presentar una única sol·licitud per província, i inclourà per ordre de prioritat totes les accions formatives que l'entitat pretenga desenvolupar en l'àmbit provincial al qual concorre, segons l'annex II de la resolució, entenent que es realitza i per la totalitat de les hores de l'especialitat o especialitats corresponents. L'import màxim que podrà sol·licitar cada una de les entitats sol·licitants estarà condicionat pels límits següents: · 500.000 euros per entitat, si concorre en una sola província. · 250.000 euros per entitat i província, si concorre a dues províncies. · 175.000 euros per entitat i província, si concorre a les tres províncies.
Telemàtica
D';acord amb el que preveu l';article 14 de la Llei 39/2015, d';1 d';octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, a l';efecte de presentació de sol·licituds, la documentació que ha d';acompanyar la sol·licitud, la sol·licitud de bestreta, la presentació de la documentació justificativa, o qualsevol altra documentació relacionada amb aquesta convocatòria, en tot cas, les entitats interessades estaran obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per a fer qualsevol tràmit d';un procediment administratiu. Les sol·licituds s';han de presentar telemàticament en model normalitzat, juntament amb la documentació acreditativa dels requisits per a obtindre la subvenció i específica que es determina en el resolc nové de la convocatòria. Per a fer la presentació telemàtica de les sol·licituds, s';ha d';accedir a la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es), des d';on es pot accedir al tràmit de presentació de sol·licituds a ajudes de LABORA Servei Valencià d';Ocupació i Formació, o la web www.labora.gva.es, mitjançant l';enllaç ";Sol·licitud telemàtica";. Per a fer-ho, la persona sol·licitant ha de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d';entitat (persones jurídiques), o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), els dos emesos per la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es). En el cas que es presente un certificat digital de persona física i que s';actue en representació d';una persona jurídica, cal inscriure';s prèviament en el Registre de representacions de caràcter voluntari davant de la Generalitat per a fer tràmits per via telemàtica. Cada entitat podrà presentar una única sol·licitud per província, i inclourà per ordre de prioritat totes les accions formatives que l';entitat pretenga desenvolupar en l';àmbit provincial al qual concorre segons el lloc de residència de les destinatàries de la formació, segons l';annex II d';aquesta resolució, entenent que es realitza per la totalitat de les hores de l';especialitat o especialitats corresponents. L';import màxim que podrà sol·licitar cada una de les entitats sol·licitants estarà condicionat pels límits següents: · 500.000 euros per entitat, si concorre en una sola província. · 250.000 euros per entitat i província, si concorre a dues províncies. · 175.000 euros per entitat i província, si concorre a les tres províncies. 1. Les notificacions s';han de practicar per mitjans electrònics i, d';acord amb el que preveu l';article 41.1, paràgraf tercer, de la Llei 39/2015, d';1 d';octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les notificacions són vàlides sempre que permeten tindre constància del seu enviament o posada a disposició, de la recepció o l';accés per part de l';interessat o el seu representant, de les seues dates i hores, del contingut íntegre, i de la identitat fidedigna del remitent i destinatari. L';acreditació de la notificació efectuada s';incorporarà a l';expedient. Si, per raons tècniques o de qualsevol altra índole, la notificació electrònica no és possible, s';ha de practicar per mitjà de correu certificat. 2. D';acord amb el que preveu l';article 73 de la Llei 39/2015, d';1 d';octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en qualsevol moment del procediment, si l';Administració considera que algun dels actes dels interessats no reuneix els requisits necessaris, ho posarà en coneixement del seu autor i li concedirà un termini de 10 dies per a omplir-lo. En el cas dels interessats que no atenguen el requeriment, es podrà declarar que perden el seu dret al tràmit corresponent. No obstant això, s';ha d';admetre l';actuació de l';interessat, que produeix els seus efectes legals, si es produeix abans o dins del dia en què es notifique la resolució en la qual es considere que el termini ha transcorregut.

Normativa

Normativa

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. Les ajudes es concediran en règim de concurrència competitiva, en els termes establits en el títol I de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La instrucció del procediment correspondrà a les direccions territorials competents en matèria de formació per a l'ocupació. D'acord amb el que es preveu en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el cas que la sol·licitud presentada no complisca els requisits exigits o la documentació aportada amb caràcter obligatori continga errors o siga insuficient, l'òrgan instructor ha de requerir l'entitat sol·licitant perquè, en el termini de deu dies, esmene la falta o aporte els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seua petició, amb una resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes previstos en l'article 21 de la mateixa llei. 2. Per a la valoració dels projectes es constituirà una comissió de valoració, composta per la persona que exercisca la direcció del servei territorial competent en matèria de formació per a l'ocupació corresponent, que el presidirà llevat que designe una persona substituta, i per un mínim de tres i un màxim de nou persones tècniques designades per aquella. La designació de les persones que seran membres de la comissió de valoració s'ha d'ajustar als principis de composició i presència equilibrada d'homes i dones en aplicació de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva d'homes i dones, sempre que siga possible d'acord amb els recursos humans disponibles. A la vista de la documentació que figure en l'expedient i amb la ponderació prèvia dels criteris de valoració recollits en l'annex I d'aquesta resolució, ha d'emetre un informe motivat en el qual es concrete el resultat de l'avaluació. 3. Una vegada realitzades les valoracions, s'emetrà una llista provisional de valoració en què quedarà reflectida la puntuació obtinguda en cada ítem de valoració i la puntuació final de cada una de les sol·licituds que compleixen tots els requisits necessaris per a ser beneficiàries d'aquestes subvencions. Aquesta llista es publicarà en la pàgina web de LABORA - Servei Valencià d'Ocupació i Formació a fi que puguen realitzar les al·legacions corresponents en el termini de 10 dies. Una vegada ateses aquestes al·legacions, la comissió de valoració emetrà les corresponents actes motivades en les quals es concrete el resultat definitiu de la valoració amb indicació dels factors o criteris que s'han tingut en compte en la valoració i la seua aplicació concreta en els seus corresponents annexos. Les llistes de valoració annexes a aquestes actes es publicaran en la pàgina web de LABORA - Servei Valencià d'Ocupació i Formació i inclouran les puntuacions obtingudes en cada ítem de valoració i la puntuació final obtinguda per les sol·licituds que compleixen tots els requisits necessaris per a ser entitat beneficiària de les subvencions previstes en aquesta convocatòria, sense que s'hi puguen fer al·legacions. 4. El resultat de la valoració ha d'estar a disposició del Consell Valencià de Formació Professional. 5. A la vista de l'expedient i de l'informe de valoració, l'òrgan instructor ha de formular una proposta de resolució, amb indicació dels criteris que s'han tingut en compte en la valoració i la seua aplicació concreta, així com la seua adequació a l'oferta formativa d'acord amb l'annex II i de la capacitat de l'entitat per a impartir accions formatives. 6. Les persones que intervinguen en el procés de selecció dels beneficiaris, o en els processos de verificació del compliment de les condicions, han de manifestar de manera expressa l'absència o no de conflictes d'interessos o de causa d'abstenció, per a la qual cosa es considerarà el que estableix l'article 61.3 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018 («Reglament financer»), i l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 octubre, de règim jurídic del sector públic; en cas d'existir conflicte d'interessos o causa d'abstenció, la persona afectada haurà d'abstindre's d'intervindre en aquestes actuacions. 7. Una vegada vista la proposta de l'òrgan instructor, la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'ocupació dictarà la resolució que siga procedent per delegació de LABORA - Servei Valencià d'Ocupació i Formació.

Criteris de valoració

Criteris de valoració

Els criteris de valoració de sol·licituds, segons l'annex I de la convocatòria, seran els següents: A) Adequació de l'oferta formativa a les accions: Aquest criteri s'integra per l'adequació de les característiques i la naturalesa de l'entitat sol·licitant en relació amb el col·lectiu prioritari al qual va dirigida la formació. Fins a 25 punts. B) En relació amb la capacitat acreditada pel centre o l'entitat sol·licitant per a desenvolupar la formació, cal tindre en compte els aspectes següents: BE. Baremació EFO BT. Baremació EFOTEC NC. Normes de qualitat: es valoraran en aquest apartat els certificats que acrediten la gestió de la qualitat. Fins a 10 punts. EC. Experiència centre En aquest apartat es valora l'experiència del centre en el desenvolupament d'activitats relacionades amb la formació per a l'ocupació, fins a un màxim de 7 punts. C) Aplicació de mesures de responsabilitat social: DH. Igualtat entre dones i homes. En aquest apartat es valoraran les accions positives que garantisquen i promoguen la igualtat efectiva de dones i homes fins a un màxim de 5 punts.

Òrgans de tramitació

Òrgans de tramitació

La instrucció del procediment correspondrà a les direccions territorials competents en matèria de formació per a l'ocupació. Els projectes que superen la fase d'instrucció seran valorats per una comissió de valoració que analitzarà totes les sol·licituds que complisquen les condicions previstes aplicant els criteris de valoració establits en l'annex I de la resolució.

Obligacions

Obligacions

Sense perjudici de les altres obligacions establides en la Llei 30/2015, de 9 de setembre, en el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, i en l'Ordre TMS/368/2018, de 28 de març, constitueixen obligacions de les entitats beneficiàries: 1) Aportar la informació i la documentació que es requerisca durant la fase d'instrucció del procediment, execució de la formació i justificació de la subvenció, així com tindre a disposició dels òrgans de control competents els documents acreditatius de l'assistència de les dones treballadores a les accions formatives i els controls d'avaluació del seu aprenentatge i registres d'activitat formativa realitzada. En les accions presencials s'ha de portar un control d'assistència diari segons el model que establisca LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació. 2) Garantir la gratuïtat de les accions formatives per a les dones participants i no percebre cap quantitat d'aquestes. 3) Haver fet o, si és el cas, garantit les devolucions de quantitats concedides i pagades en convocatòries anteriors. 4) Comunicar a l'òrgan concedent competent l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts. Aquests ingressos seran incompatibles amb la subvenció destinada a la mateixa finalitat. 5) Acreditar, amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió de la subvenció i a realitzar-se el pagament d'aquesta, que es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, sense perjudici del que preveu l'article 22.4 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre. 6) Aplicar mesures per a evitar el frau, la corrupció i els conflictes d'interessos a l'hora d'aplicar les subvencions rebudes al finançament de projectes i actuacions. 7) Fer constar el caràcter públic del finançament de l'activitat subvencionada i donar visibilitat a l'origen dels fons rebuts, de manera que en la documentació i els mitjans de difusió hauran de fer constar «finançat per la Unió Europea-Next Generation EU», al costat dels elements identificatius propis de la comunitat autònoma. Les entitats hauran de complir les obligacions que, en matèria d'informació, comunicació i publicitat, determine la normativa de la Unió Europea per al MRR i altres obligacions de publicitat establides en la normativa nacional i comunitària o supranacional aplicable. Així mateix, quan l'entitat beneficiària de la subvenció siga una persona jurídica privada i la quantia en concepte d'ajudes o subvencions rebudes de l'Administració autonòmica o de qualsevol altra entitat enumerada en l'article 3.2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, durant el període d'un any, siga per un import superior a 10.000 euros, ha de donar l'adequada publicitat a aquesta, per a la qual cosa cal indicar, almenys, l'entitat pública concedent, l'import rebut i el programa, l'activitat, la inversió o l'actuació subvencionada. 8) Remetre a l'òrgan competent una comunicació d'inici, modificació posterior i finalització de la formació que desenvoluparà, segons el contingut, els terminis i el procediment que a aquest efecte se l'informe. 9) Informar les alumnes de l'abast de la formació i de si aquesta és conduent o no a l'obtenció d'un certificat de professionalitat complet o la seua acreditació parcial. 10) Portar una comptabilitat separada o codi comptable adequat, respecte de totes les transaccions relacionades amb l'activitat subvencionada i disposar d'un sistema informatitzat de registre i emmagatzematge de dades comptables. 11) Complir en la impartició de les accions formatives les prescripcions que els siguen aplicables en virtut de disposició legal o reglamentària. 12) Mantindre les exigències tecnicopedagògiques, d'instal·lacions, equipament i mitjans humans que s'hagen tingut en compte per a la inscripció de l'especialitat. 13) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuarà LABORA - Servei Valencià d'Ocupació i Formació, a les de control financer que corresponguen, si és el cas, a la Intervenció General de la Generalitat Valenciana i el Tribunal de Comptes de la Generalitat Valenciana, el Servei Públic d'Ocupació Estatal i la Inspecció de Treball i Seguretat Social, a les de control financer que corresponguen, si és el cas, a la Intervenció General de l'Administració General de l'Estat i a les que preveu la legislació del Tribunal de Comptes, així com a les que puguen efectuar la Comissió i el Tribunal de Comptes Europeu, així com l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau, l'Oficina Nacional d'Auditoria i, quan siga procedent, la Fiscalia Europea, a l'efecte de la qual cosa aportaran tota la informació que els siga requerida d'acord amb el que preveuen en els articles 45 i 46 de l'LGS. 14) Comprovar que les persones participants disposen dels requisits d'accés, o de les competències clau per a efectuar l'acció formativa en funció dels requeriments. 15) Les entitats beneficiàries hauran de conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i la resta de documentació concernent al finançament, així com els registres i documents, en format electrònic i per un període de cinc anys des que s'abonara el saldo de l'operació financera, o per un període de tres anys, quan l'import de la subvenció siga inferior a 60.000 euros. 16) Acceptar la seua inclusió en la llista d'entitats beneficiàries que es publicarà d'acord amb el que preveu l'article 18.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. 17) Recaptar de les dones participants de l'actuació les dades necessàries per al seguiment del compliment de les fites i els objectius, d'acord amb els indicadors que preveu la normativa del MRR. 18) Subscriure una pòlissa d'assegurança d'accidents i responsabilitat civil de les dones participants, en els termes que preveu l'article 6 del Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, amb caràcter previ a l'inici de l'acció formativa, que s'ajustarà tant al període de duració teoricopràctic de l'acció formativa, com al seu horari diari, i ha de cobrir les despeses d'accident «in itinere», els riscos derivats de les visites de les alumnes a empreses o altres establiments que s'organitzen en suport al desenvolupament de les accions formatives. b) Aquesta pòlissa ha de cobrir els danys que en ocasió de l'execució de la formació produïsquen les participants, de manera que LABORA - Servei Valencià d'Ocupació i Formació quede exonerat de qualsevol responsabilitat en aquest sentit. Es podrà optar per subscriure una pòlissa d'assegurances col·lectiva, amb les indicacions ja exposades, que cobrisca totes les alumnes del projecte aprovat. La pòlissa d'assegurança d'accidents haurà de contindre, com a mínim, les cobertures següents: 1r. Defunció per accident. 2n. Invalidesa absoluta i permanent per accident. 3r. Invalidesa permanent parcial per accident, que serà la que corresponga segons el barem. 4t. Assistència sanitària per accident amb cobertura equivalent a la de l'assegurança escolar. 19) Complir la normativa sobre integració laboral de persones amb discapacitat o, si és el cas, l'exempció d'aquesta obligació, d'acord amb el que estableix el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat. 20) Comunicar i certificar, en la forma i amb la periodicitat en què s'indique l'evolució periòdica de les dades que permeten el compliment de les fites i els objectius corresponents fixats en el PMRR. 21) Sotmetre's als procediments de gestió i control que s'establisquen per al MRR i la resta, així com les específiques relatives a la informació i publicitat, verificació i altres imposades per la normativa de la Unió Europea, l'aplicació de la qual serà d'obligat compliment. 22) Com que aquestes ajudes són finançades a través del MRR, les entitats hauran d'incloure en format electrònic les dades del projecte subvencionat en una base dades única, d'acord amb l'assenyalat en l'article 22.2.d del Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021.

Observacions

Observacions

Les resolucions recollides en aquest resolc esgoten la via administrativa i contra aquestes es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant d'aquest mateix òrgan en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que preveuen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé, en el termini de dos mesos, un recurs contenciós administratiu davant del jutjat contenciós administratiu, de conformitat amb el que estableix l'article 8, apartat 3, així com l'article 46, apartat 1, els dos de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'estime pertinent.

Quantia i cobrament

Quantia i cobrament

1. La quantia de la subvenció es determina mitjançant el producte del nombre d'hores pel nombre d'alumnes sol·licitades i per l'import del corresponent mòdul econòmic unitari específic. 2. Per a fixar la quantia de la subvenció, s'aplica el mòdul econòmic unitari específic (cost per participant i hora de formació) de 13 euros, aplicable per a totes les especialitats formatives. De conformitat amb l'article 76.c del Reglament general de subvencions, aquest mòdul específic o cost unitari s'ha establit a través de l'estudi o l'informe tècnic elaborat pel Servei Públic d'Ocupació Estatal i validat per la Intervenció General Estat per al projecte "Millora de les capacitats digitals per a persones desocupades per a impulsar l'emprenedoria i el desenvolupament rural i reduir la bretxa de gènere" del Pla de recuperació transformació i resiliència, sobre la base de valors mitjans de mercat estimats per a dur a terme l'activitat o el servei que es desenvoluparà a través de la inversió esmentada. BESTRETES: D'acord amb el que preveu l'article 6.8 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, es preveuen entregues de fons amb caràcter previ a l'inici de l'activitat formativa de fins al 25 % de l'import concedit. Igualment, es preveu el pagament de fins a un 35 % addicional una vegada s'acredite l'inici de l'activitat formativa, per a la qual cosa es podran formalitzar les sol·licituds en els models normalitzats que es facilitaran a l'efecte i que comprendran les opcions següents: a) Sol·licitar, abans de l'inici de l'activitat formativa, la bestreta de fins al 25 % de la subvenció concedida i, en la mateixa sol·licitud, la bestreta de fins al 35 % addicional, amb caràcter condicionat a l'acreditació de l'inici de l'activitat formativa. b) Sol·licitar, abans de l'inici de l'activitat formativa, la bestreta de fins al 25 % de la subvenció concedida i, si escau, amb caràcter addicional a l'anterior sol·licitud, presentar una nova sol·licitud en el termini d'un mes a partir de l'inici de l'activitat formativa de fins al 35 % de la subvenció concedida. Així mateix, l'entitat beneficiària pot sol·licitar una única bestreta de fins al 60 % de l'import concedit una vegada acreditat l'inici de l'activitat formativa. Llevat que l'entitat beneficiària estiga exempta d'aquesta obligació, d'acord amb la normativa vigent, s'ha de presentar un aval bancari per un import igual a la quantitat que s'anticiparà. L'entitat beneficiària ha de depositar la garantia en la corresponent direcció territorial de la conselleria competent en matèria d'hisenda. Una vegada obtinguda la carta de pagament acreditativa del depòsit, ha de ser presentada per l'entitat beneficiària en la corresponent direcció territorial competent en matèria de formació professional per a l'ocupació com a requisit previ i indispensable per al pagament anticipat. Les garanties es cancel·laran per acord de l'òrgan concedent en els casos següents: 1. Una vegada comprovada de conformitat l'adequada justificació de la bestreta. 2. Quan s'hagen reintegrat les quantitats anticipades. D'acord amb el que preveu l'article 19.5 de la Llei general de subvencions, els rendiments financers que generen els fons lliurats a les entitats beneficiàries no incrementen l'import de la subvenció concedida, per raó de l'escassa quantia d'aquests i la dificultat d'aplicar-los a les activitats subvencionades i de fer-ne el seguiment i el control. Amb caràcter previ al cobrament, l'entitat beneficiària ha d'acreditar, per mitjà d'una declaració responsable, que es troba al corrent de les seues obligacions per reintegrament de subvencions, en virtut del que es preveu en l'article 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. De conformitat amb el que es disposa en l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana, quan l'entitat beneficiària de la subvenció siga una entitat local, com a requisit previ al pagament, caldrà acreditar que està al corrent en el compliment de l'obligació de rendició de comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes. Dins del termini de justificació previst en aquesta convocatòria, l'entitat ha d'ingressar els romanents no aplicats en el compte número ES50-0049-1827-81-2410382871, del Banco Santander, a favor de LABORA -Servei Valencià d'Ocupació i Formació, i acreditar-ho davant del mateix òrgan amb la identificació del número d'expedient. Les bestretes i/o els pagaments restants que haja de fer l'Administració es faran efectius en el termini màxim de tres mesos, a comptar de la presentació de l'entitat beneficiària de la documentació requerida per a sol·licitar aquesta bestreta, o de sis mesos des de la presentació de la justificació.

Termini màxim

Termini màxim

El termini per a resoldre i notificar les resolucions no podrà excedir 6 mesos comptats des de l'endemà de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut el termini anterior sense que s'haja dictat i notificat cap resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud per silenci administratiu, sense perjudici que subsistisca l'obligació legal de resoldre.

Òrgans resolució

Òrgans resolució

A la vista de l'expedient i de les actes de la comissió amb el resultat de la valoració, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució. Vista la proposta de l'òrgan instructor, la persona titular de la direcció general competent en matèria de formació professional per a l'ocupació dictarà la resolució que siga procedent per delegació del director general de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació.

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

Sancions

Sancions

CAUSES DE MINORACIÓ I REINTEGRAMENT: 1. D'acord amb l'article 15 de l'ordre de bases, l'incompliment dels requisits establits en aquesta i la resta de normes aplicables, així com de les condicions que s'hagen establit en la corresponent resolució de concessió, comportarà la pèrdua total o parcial del dret al cobrament de la subvenció o, amb el previ procediment de reintegrament oportú, a l'obligació de retornar totalment o parcialment la subvenció percebuda i els interessos de demora que puguen correspondre. 2. L'incompliment total de les finalitats per a les quals es va concedir la subvenció o de l'obligació de justificació d'aquesta donarà lloc al reintegrament del 100 % de la subvenció concedida. Igualment, es considerarà que concorre l'incompliment total si la realització de l'activitat subvencionada no arriba al 25 % dels seus objectius, mesurats amb l'indicador del nombre d'hores de formació multiplicat per nombre d'alumnes finalitzats. A aquest efecte, s'inclouran també les hores d'absència que resulten computables per falta justificada o per col·locació. Sense perjudici del que preveu l'LGS, en matèria d'infraccions i sancions administratives, seran causes específiques per a declarar la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció concedida i, si és el cas, de reintegrament d'aquesta: a) La falta de comunicació de l'inici de les accions formatives en el termini i la forma previstos. b) Percebre per qualsevol concepte alguna quantia o remuneració de les alumnes participants en l'acció subvencionada. c) La falsedat de les dades contingudes en la documentació que s'ha de presentar en la justificació. d) Qualsevol altre motiu que perjudique el fi últim pel qual s'ha concedit la subvenció. e) Impartir l'acció formativa en un centre que no estiga prèviament inscrit en l'especialitat. f) Suposarà la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció i de reintegrament d'aquesta el fet que la subvenció es destine a la realització d'una activitat, o al compliment d'una finalitat que manifestament supose un greuge o menyspreu cap als senyals d'identitat del poble valencià. 3. En concret, els incompliments parcials que no afecten les característiques essencials del projecte determinaran la minoració proporcional i, si escau, el reintegrament de la subvenció. 4. Donarà lloc, així mateix, a l'obligació de reintegrar els fons percebuts, segons el que preveu l'article 7, regla setena, de la Llei 11/2020, de 30 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2021, i l'article 37.4 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, l'incompliment dels principis i les obligacions, les fites, els objectius, el calendari o qualsevol altre aspecte relacionat amb la normativa del Pla de recuperació, transformació i resiliència i amb el que estableix el Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, així com la resta de la normativa de la Unió Europea que siga aplicable, en particular, l'incompliment del principi de "no causar un perjudici significatiu" (principi "do no significant harm-DNSH").