Detall de Procediment

Sol·licitud de qualificació i inscripció en el Registre de Societats Laborals. Economia Social.

Codi SIA: 211147
Codi GUC: 2756
Organisme: Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Qualificar com a laborals i inscriure com a tals en el Registre de Societats Laborals, amb efectes purament administratius, a les societats que complisquen els requisits especificats per a això. Són actes inscriptibles o anotables en el Registre de Societats Laborals * (de forma necessària i prèvia a la seua inscripció en el Registre Mercantil): a) La qualificació com laboral d'una societat nova o preexistent. b) La desqualificació com laboral d'una societat, siga d'ofici o a instància de la mateixa. c) La modificació dels estatuts de la societat laboral que afecte la composició del capital social, o del règim de transmissió d'accions o participacions. d) La modificació dels estatuts de la societat laboral per canvi de denominació, o per trasllat de domicili social. e) La comunicació de superació dels límits sobre hores-any treballades per treballadors indefinits que no siguen socis, i circumstàncies que ho originen. f) La comunicació de transmissió d'accions o participacions que suposen un canvi de classe per raó del seu propietari. * Nota: el present tràmit es referix al supòsit a). Als suposats b) a f) es referix el tràmit d'aquesta Guia denominat "Sol·licitud de modificació i desqualificació de societats laborals i la seua inscripció en el Registre de Societats Laborals" (vegeu l'enllaç directe a aquest).

Observacions

Observacions

1.- CONCEPTE I CARACTERÍSTIQUES DE LES SOCIETATS LABORALS Són les societats anònimes o de responsabilitat limitada en les quals la majoria del capital social es propietat de treballadors que hi presten en elles servicis retribuïts en forma personal i directa, i amb una relació laboral per temps indefinit. Per tant es tracta d'una societat, anònima o de responsabilitat limitada, que es regix per la legislació mercantil que regula este tipus d'entitats, però que ha sol·licitat i obtingut la qualificació com a societat laboral per sotmetre's a les condicions i limites fixats en la Llei de Societats Laborals i Participades. 2.- DOCUMENTACIÓ NECESSÀRIA PER A LA CONSTITUCIÓ Necessita la documentació següent (que ha de ser presentada per a formalitzar l'escriptura de constitució): - Certificat de denominació: se sol·licita en el Registre Mercantil, té una vigència de 6 mesos i servix per a acreditar que no hi ha una altra societat amb el mateix nom. - Els estatuts que arrepleguen les normes bàsiques per les quals es regirà la societat, quina és la seua activitat, el domicili, com està distribuït el capital social, els drets i deures dels socis, etc. - El certificat bancari en què conste el depòsit del capital que es va decidir subscriure pels socis. 3.- SOCIS I TREBALLADORS PER COMPTE D'ALTRI Poden haver-hi dos tipus de socis: - Els socis treballadors que presten els seus servicis retribuïts en l'entitat de forma personal i directa, amb relació laboral per temps indefinit, i que posseïxen accions o participacions socials de classe laboral. - I els socis no treballadors vinculats a la societat únicament per posseir accions o participacions socials de classe general. 4.- NOMBRE MÍNIM DE SOCIS - El nombre de socis fundadors no podrà ser inferior a tres, i serà necessari en este cas que almenys dos d'ells siguen socis treballadors, com a conseqüència dels límits legals a la possessió de capital social. - Cap soci podrà posseir accions que representen més de la tercera part del capital social, llevat que es tracte de societats laborals participades per l'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, o de societats amb participació pública de qualsevol d'eixes institucions, i en este cas la participació en el capital social podrà arribar fins al 50% d'este, així com l'excepció prevista en l'article 1.2.b) de la Llei 44/2015. 5.- RÈGIM DE FUNCIONAMENT: és el general que regula les societats de responsabilitat limitades i les anònimes. 6.- RÈGIM ECONÒMIC Aportacions socials: - En les societats anònimes laborals el capital social està dividit en accions i el seu import mínim és de 60.000 euros; haurà d'estar subscrit almenys el 25% en el moment de la constitució. - En les societats de responsabilitat limitada laborals el capital social està dividit en participacions socials per una quantia mínima de 3.000 euros i totalment desembossat en el moment de la constitució. 7.- RESPONSABILITAT En les classes de societats la responsabilitat d'estes davant de tercers està limitada a l'import del capital social i, per tant, els socis no responen personalment de les obligacions contretes.

Requisits

Requisits

1. Podran obtindre la qualificació de «Societat Laboral» les societats anònimes o de responsabilitat limitada que complisquen els requisits següents: a) Que almenys la majoria del capital social siga propietat de treballadors que presten en elles serveis retribuïts de forma personal i directa, en virtut d'una relació laboral per temps indefinit. b) Que cap dels socis siga titular d'accions o participacions socials que representen més de la tercera part del capital social, llevat que: - La societat laboral es constituïsca inicialment per dos socis treballadors amb contracte per temps indefinit, en la que tant el capital social com els drets de vot estaran distribuïts al cinquanta per cent, amb l'obligació que en el termini màxim de 36 mesos s'ajusten al límit establit en aquest apartat. - Es tracte de socis que siguen entitats públiques, de participació majoritàriament pública, entitats no lucratives o de l'economia social, i en este cas la participació podrà superar el dit límit, sense aconseguir el cinquanta per cent del capital social. En els supòsits de transgressió sobrevinguda dels límits que s'indiquen en els apartats a) i b), la societat estarà obligada a acomodar a la llei la situació dels seus socis, en el termini de díhuit mesos a comptar del primer incompliment. c) Que el nombre d'hores-any treballades pels treballadors contractats per temps indefinit que no siguen socis no siga superior al quaranta-nou per cent del còmput global d'hores-any treballades en la societat laboral pel conjunt dels socis treballadors. No computarà per al càlcul d'aquest límit el treball realitzat pels treballadors amb discapacitat de qualsevol classe en grau igual o superior al trenta-tres per cent. Si foren superats els límits previstos en aquest apartat, la societat haurà d'aconseguir-los, de nou, en el termini màxim de dotze mesos. L'òrgan de què depenga el Registre de Societats Laborals podrà concedir fins a dues pròrrogues, per un termini màxim de dotze mesos cada una, sempre que s'acredite en cada sol·licitud de pròrroga que s'ha avançat en el procés d'adaptació als límits previstos. El termini d'adaptació en els casos de subrogació legal o convencional de treballadors serà de trenta-sis mesos, podent sol·licitar-se igualment les pròrrogues previstes en aquest apartat. 2. A més, ha de constar expressament la voluntat de ser qualificada com «Societat Laboral», bé en l'escriptura de constitució de la societat, bé en acord de la seua junta general amb les modificacions dels estatuts necessàries per a adaptar-se al que disposa la normativa de societats laborals, segons siga procedent.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Els administradors de societats limitades o anònimes, preexistent o de nova creació, que complisquen els requisits que s'indiquen a continuació.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

  • Reial Decret 2114/1998, de 2 d'octubre, sobre Registre Administratiu de Societats Laborals (BOE núm. 246, de 14/10/1998) .
  • Llei 44/2015, de 14 d'octubre, de Societats Laborals i Participades (BOE núm. 247, de 15/10/2015).

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Formularis i documentació

A.- Per a la qualificació com a societat laboral d'una SOCIETAT DE NOVA CREACIÓ s'ha de presentar la documentació següent: 1) Sol·licitud de qualificació i inscripció en el Registre Administratiu de Societats Laborals (segons model normalitzat que figura com a imprés associat a este tràmit). 2) Còpia autoritzada i còpia simple notarial de l'escriptura de constitució en què conste expressament la voluntat dels atorgants de fundar una societat laboral. 3) Acreditació d'haver sigut presentat a liquidació de l'Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats a través de la presentació del model oficial 600, que es realitza en els servicis territorials de la Conselleria competent en matèria de treball. B.- Per a la qualificació com a societat laboral d'una SOCIETAT PREEXISTENT s'ha de presentar la documentació següent: 1) Sol·licitud qualificació i inscripció en el Registre Administratiu de Societats Laborals (segons model normalitzat que figura com a imprés associat a este tràmit). 2) Còpia autoritzada i còpia simple notarial de l'escriptura de modificació dels seus estatuts abans de la sol·licitud de qualificació com a societat laboral degudament inscrita en el Registre Mercantil. 3) Certificació literal del Registre Mercantil dels assentaments vigents de la societat. 4) Certificat de l'acord de la junta general favorable a la qualificació de societat laboral. 5) Certificat de la titularitat del capital social resultant del llibre del registre d'accions nominatives dels socis corresponents. 6) Còpia autoritzada i còpia simple notarial de l'escriptura per la qual s'eleve a públic l'acord de la junta general amb les modificacions dels estatuts necessàries per a adaptar-se al que disposa la Llei de Societats Laborals i Participades.

Presentació

Presentació

Telemàtica
1. La presentació telemàtica de la sol·licitud i de la documentació requerida es realitzarà MITJANÇANT EL CORRESPONENT TRÀMIT TELEMÀTIC, l';enllaç directe del qual s';ha indicat abans. Per a accedir-hi telemàticament, cal disposar d';un sistema de signatura electrònica reconeguda o qualificada i avançada basat en certificats electrònics reconeguts o qualificats de signatura electrònica expedits per prestadors inclosos en la llista de confiança de prestadors de serveis de certificació. Entre aquests sistemes, s';admeten: - El DNIe (DNI electrònic), els certificats emesos per l';FNMT (Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre) i els certificats de persona jurídica, empleat públic o persona física emesos per l';ACCV (Autoritat de Certificació de la C. Valenciana). - I el sistema clau-signatura de l';Estat, únicament per a les persones físiques (per tant, queden excloses les persones jurídiques: empreses, ajuntaments, entitats...). Hi ha més informació respecte als sistemes admesos en la seu electrònica de la Generalitat en: https://sede.gva.es/va/sede_certificados 2.- Per a realitzar tràmits per via telemàtica davant de l';Administració de la Generalitat actuant en representació d';una altra persona (física o jurídica), cal inscriure';s prèviament en el REGISTRE DE REPRESENTANTS de l';ACCV, o bé en el REGISTRE ELECTRÒNIC D';APODERAMENTS de l';Administració general de l';Estat, la informació respectiva del qual està disponible en l';apartat ';Enllaços'; d';aquest tràmit. Sense aquesta inscripció prèvia, a més de no quedar acreditada la representació, no es rebrà res en la carpeta ciutadana de la persona que ho presenta. 3. Fent clic en l';enllaç directe indicat en ';Com es tramita telemàticament?'; o en l';enllaç ';TRAMITAR AMB CERTIFICAT'; (en color roig a l';inici d';aquest tràmit), accedireu al tràmit telemàtic, que us permetrà omplir el formulari web, annexar la sol·licitud i qualsevol altra documentació omplida i signada digitalment que hàgeu d';aportar, realitzar la presentació telemàtica de tot això, i obtindreu el justificant de registre corresponent. 4. Respecte als DOCUMENTS QUE S';HAN D';ANNEXAR, si escau: - És recomanable que, en primer lloc, els reuniu tots i els ompliu, els signeu i els guardeu electrònicament en el vostre ordinador, de manera que, posteriorment, pugueu incorporar-los en el pas corresponent del tràmit telemàtic. - IMPORTANT: tots els documents certificats o signats que es presenten telemàticament s';han d';enviar en format PDF i s';han d';incorporar les SIGNATURES DIGITALS de les persones o entitats que els subscriguen. - En aquest tràmit de la Guia Prop: * En l';apartat denominat ';Quina documentació s';ha de presentar?'; hi ha la llista de documents que s';han de presentar. * En l';apartat ';IMPRESOS ASSOCIATS'; (i en el mateix tràmit telemàtic) hi ha models normalitzats que es poden omplir de tots o alguns d';aquests documents, segons el cas. Si hi ha un model normalitzat, el document ha de presentar-se en aquest. No obstant això, els documents per als quals no hi haja un model normalitzat, s';han de crear o recaptar per la persona sol·licitant per a poder-los adjuntar a la sol·licitud. - En el tràmit telemàtic, s';indica la grandària màxima permesa dels documents que cal annexar i els formats o les extensions que poden tindre (pdf, doc, odt, xls, ods, zip, etc.). Comproveu-los abans d';annexar els documents. 5.- Disposeu de MÉS INFORMACIÓ sobre la tramitació telemàtica en: http://www.gva.es/es/inicio/atencion_ciudadano/at_ciud_faq/at_ciud_faq_tramitacion Reviseu aquesta informació i si, malgrat això, continueu necessitant ajuda, per favor, notifiqueu-ho a través de: - per a consultes sobre el contingut del tràmit: prop@gva.es - per a incidències informàtiques: generalitat_en_red@gva.es

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1.- Per a obtindre la qualificació de societat laboral i la consegüent inscripció en el Registre Administratiu de Societats Laborals, la societat ha d'acompanyar a la sol·licitud (veure formulari normalitzat REGASL, existent en el tràmit) la documentació que s'indica en l'apartat anterior, OBLIGATÒRIAMENT DE FORMA TELEMÀTICA. 2.- Realitzada la inscripció, es notificarà a la societat la resolució per la qual és qualificada com a societat laboral, se li tornarà la còpia autoritzada de l'escriptura i se li remetrà un certificat de la qualificació i inscripció en el corresponent registre administratiu, que es faran constar en el cos de l'assentament de la primera inscripció en el Registre Mercantil. 3.- Sol·licitud d'inscripció en el Registre Mercantil. - Juntament amb la sol·licitud serà necessari aportar la certificació del registre administratiu corresponent, en la qual conste que ha sigut qualificada com a laboral i inscrita en eixe registre. - Una vegada inscrita en el Registre Mercantil, la societat adquirix personalitat jurídica pròpia i, en conseqüència, de cara al públic, els únics actes sobre els quals el registre administratiu certifica són els relatius a la qualificació de la societat com a laboral; per a obtindre informació sobre els administradors, apoderats, estatuts, els comptes, etc., s'ha d'acudir al Registre Mercantil.

òrgans de tramitació

òrgans de tramitació

Registre Administratiu de Societats Laborals, dependent de la DG competent en matèria d'economia social

Observacions

Observacions

Contra la denegació d'inscripció, expressa o presumpta, es podrà presentar un recurs d'alçada davant de la persona titular de la Direcció General competent en matèria de economia social.

Òrgans resolució

Òrgans resolució

DG competent en matèria d'economia social

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa