Detall de Procediment

Sol·licitud d'indemnització per danys físics o psíquics a les víctimes d'atemptats terroristes.

Codi SIA: 211176
Codi GUC: 2885
Organisme: Conselleria de Justícia i Interior
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Es concediran les indemnitzacions, quan com a conseqüència dels danys físics o psíquics produïts per l'atemptat terrorista la víctima hi haja difunt o haja sigut declarada en situació de gran invalidesa, incapacitat permanent absoluta, incapacitat permanent total, incapacitat permanent parcial, incapacitat temporal o haja patit lesions permanents no invalidants.

Requisits

Requisits

1. Seran requisits necessaris per a acollir-se a qualsevol de les ajudes previstes en la Llei 1/2004, de 24 de maig, de la Generalitat, i en este Reglament: a) Que l'atemptat haja tingut lloc en el territori de la Comunitat Valenciana o, quan la víctima ostente la condició política de valencià o valenciana, en qualsevol un altre lloc del territori espanyol o en l'estranger, sempre que en este supòsit no haguera percebut ajudes pel mateix concepte de la Comunitat Autònoma corresponent al lloc on s'haguera perpetrat. b) Que els danys siguen conseqüència d'un acte terrorista, quan així siga considerat per les forces o cossos de seguretat amb competència en la matèria, o que l'autoritat judicial o òrgan competent així ho ratifique per mitjà de resolució judicial o administrativa ferma. c) Que els interessats exerciten les accions legals que procedisquen per a la reparació dels danys. d) Que els interessats comuniquen les ajudes sol·licitades o percebudes d'altres administracions o institucions públiques o privades, incloses les indemnitzacions derivades de la subscripció de pòlisses de segur o les pagades pel Consorci de Compensació de Segurs. e) Que els interessats faciliten quantes actuacions de fiscalització es promoguen des dels òrgans competents de la Generalitat en esta matèria. f) Per a percebre de la Generalitat esta indemnització, haurà d'haver-se dictat resolució de l'Administració General de l'Estat conforme a la seua normativa vigent concedint indemnització pel mateix fet i concepte, sense perjuí d'allò que s'ha establit en l'apartat 2 següent, no sent necessari que el beneficiari de dita resolució coincidisca amb el sol·licitant de la indemnització a la Generalitat. Dita circumstància concorrerà en cas de defunció del beneficiari de la resolució estatal sense que el mateix haja iniciat el corresponent procediment davant de l'administració autonòmica en el termini previst en l'article 39 d'este Reglament i existisquen, no obstant, persones amb dret a sol·licitar, en dita termini, indemnització a la Generalitat. S'exceptua del compliment del requisit de resolució prèvia de l'Administració General de l'Estat a les persones que convisqueren de forma estable amb la víctima i depengueren econòmicament de la mateixa, excepte que l'Administració General de l'Estat haja dictat Resolució concedint indemnització pel mateix fet i concepte a favor de beneficiari amb dret a això conforme a la seua normativa. Excepcionalitat: Quan la sol·licitud presentada a l'administració estatal no fora atesa, l'administració de la Generalitat, sempre que es compliren els restants requisits establits en la Llei 1/2004, de 24 de maig, i en el present Reglament, podrà, excepcionalment, fer efectiva l'ajuda sol·licitada en l'àmbit estatal, incrementada amb la indemnització establida per la Generalitat per a este concepte, prèvia presentació del model normalitzat de sol·licitud (annex I-B).

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Víctimes, familiars més propers, persones amb relació d'afectivitat anàloga a la conjugal o altres persones que convisquen de forma estable amb la víctima i depenguen d'ella.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

  • Llei 1/2004, de 24 de maig, de la Generalitat, d'Ajuda a les Víctimes del Terrorisme (DOGV núm. 4762, de 27/05/04).
  • Llei 3/2009, de 14 d'abril, de la Generalitat, de modificació de la Llei 1/2004, de 24 de maig, de la Generalitat, d'Ajuda a les Víctimes del Terrorisme.
  • Decret 109/2010, de 16 de juliol, del Consell de la Generalitat, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 1/2004, de 24 de maig, de la Generalitat, d'Ajuda a les Víctimes del Terrorisme (DOGV núm. 6314, de 20/07/2010).

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

La sol·licitud es formalitzarà davant de la Conselleria de Justícia i Interior a partir de la data del fet causant, i fins a un any després de la resolució administrativa o jurisdiccional ferm per la que es concedisca o desestime la sol·licitud d'indemnització a l'Estat, o de la curació o determinació de l'abast de les seqüeles.

Formularis i documentació

1.- El procediment per al reconeixement de les indemnitzacions per danys físics o psíquics, s'iniciarà per mitjà de sol·licitud de l'interessat, segons el model normalitzat de sol·licitud (annex I-A) i en cas de sol·licitud no atesa per l'Administració General de l'Estat (annex I-B), dirigit a la direcció general competent en matèria d'Interior. 2. Junt a les sol·licituds es presentarà la següent documentació, excepte que obre a poder de l'Administració actuant o puga obtindre pels seus propis mitjans: a) En el supòsit de sol·licitud d'indemnitzacions per danys físics i psíquics, còpia de la resolució administrativa o jurisdiccional ferm per la que es concedix o denega la corresponent indemnització o ajuda per l'administració de l'Estat. b) En cas de defunció de la víctima haurà d'aportar-se, en tot cas, el certificat de defunció de la mateixa. Així mateix haurà d'aportar-se el llibre de família que acredite el vincle familiar, la documentació que acredite l'existència de relació afectiva anàloga a la conjugal, o el document que acredite l'acolliment familiar permanent o preadoptiu. Els fills majors d'edat, pares, néts, germans i iaios, hauran d'aportar la documentació que acredite la convivència i la dependència econòmica, en el seu cas. c) Documentació que justifique la convivència i dependència econòmica de la víctima en els supòsits que establix l'article 6.2 del Reglament. d) Documentació especifica que s'assenyale en el corresponent model normalitzat de sol·licitud. 3. Tots els interessats que deriven els seus drets d'una mateixa víctima presentaran les seues sol·licituds simultàniament en un mateix acte, acompanyant una única còpia dels documents sol·licitats, donant lloc estes sol·licituds a la tramitació d'un únic expedient. Una vegada iniciat el procediment, les noves sol·licituds que es formulen per persones distintes a què l'hagueren instat, i que es presenten abans de dictar la corresponent resolució, s'acumularan a l'expedient, de conformitat amb allò que s'ha disposat en l'article 73 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Presentació

Presentació

Presencial
a) En els registres dels òrgans administratius a què es dirigisquen. b) En els registres de qualsevol òrgan administratiu, que pertanga a l'Administració General de l'Estat, a la de qualsevol administració de les comunitats autònomes, a la de qualsevol administració de les diputacions provincials, capítols i consells insulars, als ajuntaments dels municipis a què es refereix l'article 121 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, o a la de la resta de les entitats que integren l'Administració Local si, en aquest últim cas, s'haguera subscrit l'oportú conveni. c) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca. d) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya en l'estranger. e) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents. I preferentment en:

Procés de tramitació

Procés de tramitació

- Presentació de la sol·licitud i documentació requerida, a partir del fet causant, i fins a un any després de la notificació de la resolució administrativa o jurisdiccional ferm per la que es concedisca o desestime la sol·licitud d'indemnització a l'Estat, o de la curació o determinació de l'abast de les seqüeles. - Quan falte un dada o document preceptiu es requerirà a l'interessat per a que esmene l'omissió en el termini de 10 dies, podent tindre-li per desistit si així no ho fera, de conformitat amb allò que s'ha previst en l'article 71 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. - L'òrgan instructor realitzarà d'ofici les actuacions que estime pertinents per a la comprovació de les fetes o dades al·legades, podent sol·licitar documentació complementària o la pràctica dels actes d'instrucció necessaris per a la resolució de l'expedient. - L'òrgan instructor podrà sol·licitar a les autoritats policials, al Ministeri Fiscal, als òrgans jurisdiccionals o de l'administració, la informació que precise per a substanciar de forma adequada el procediment. -L'òrgan instructor podrà proposar directament que es resolga la inadmissió a tràmit de les sol·licituds de reconeixement de drets que manquen manifestament de fonament per no estar compresos els fets invocats entre els quals, conforme als termes de la Llei d'Ajuda a les Víctimes del Terrorisme, generen el dret a les prestacions previstes en la mateixa. -Finalitzada la instrucció del procediment, es traslladarà de tot allò que s'ha actuat a la Comissió de Coordinació i Seguiment d'Ajuda a les Víctimes del Terrorisme, que emetrà el corresponent informe. - A la vista de dita informe, el conseller competent en matèria d'interior elevarà proposta d'Acord al Consell. - El termini màxim per a emetre i notificar la resolució a l'interessat serà de sis mesos, comptats des de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en qualsevol dels registres de la conselleria competent en matèria d'interior.

òrgans de tramitació

òrgans de tramitació

Observacions

Observacions

Els acords del Consell posaran fi a la via administrativa i podran ser recorreguts potestativament en reposició o impugnats directament davant de l'orde jurisdiccional contenciós-administratiu. El Consell, podrà acordar, motivadament, la inadmissió a tràmit de les sol·licituds, quan les mateixes manquen manifestament de fonament, per no estar compresos els fets invocats entre els quals, conforme als termes de la Llei d'Ajuda a les Víctimes del Terrorisme, generen el dret a les indemnitzacions o ajudes previstes en la mateixa.

Quantia i cobrament

Quantia i cobrament

La quantia de la indemnització per danys físics i psíquics serà equivalent al 30% de l'import de la indemnització concedida per l'Administració General de l'Estat per este concepte. Beneficiaris: 1. Serà beneficiària de la indemnització la víctima de l'atemptat terrorista que haja patit els danys. 2. En cas de defunció de la víctima a conseqüència de l'atemptat, seran beneficiàries, atenent al següent orde de prelació, les persones que, amb referència a la data de la defunció, reunisquen les condicions que s'indiquen a continuació: a) El cònjuge no separat legalment o la persona lligada per relació d'afectivitat anàloga a la conjugal, i els fills o menors en acolliment familiar permanent o preadoptiu que depengueren econòmicament de la víctima. b) En el cas d'inexistència dels anteriors, els pares que depengueren econòmicament de la víctima. c) En defecte dels pares, per orde successiu i excloent, els néts, els germans i els iaios, que depengueren econòmicament de la víctima. d) de no existir cap de les persones ressenyades en els paràgrafs anteriors, els fills i en el seu defecte els pares, que no depengueren econòmicament de la víctima. e) En defecte de tots els anteriors, les persones que convisqueren de forma estable amb la víctima i depengueren econòmicament de la mateixa. S'entendrà que una persona conviu de forma estable amb la víctima quan hagueren residit en el mateix domicili durant els últims sis mesos. S'entendrà que una persona depén econòmicament de la víctima quan, en el moment de la defunció, visquera total o parcialment a expenses d'esta i no percebera, en còmput anual, rendes o ingressos, de qualsevol naturalesa, superiors al 150 per 100 de l'IPREM (indicador públic de renda d'efectes múltiples) vigent en dita moment, també en còmput anual. 3. Quan concórreguen el cònjuge no separat legalment i la persona que haguera vingut convivint amb el difunt amb relació d'afectivitat anàloga a la conjugal, la condició de beneficiari només l'ostentarà el cònjuge. Quan concórreguen com a beneficiaris el cònjuge o persona que haguera vingut convivint amb la víctima amb relació d'afectivitat anàloga a la conjugal, amb els fills i menors en acolliment familiar permanent o preadoptiu, la indemnització es repartirà per mitats, corresponent una al cònjuge o persona que convisca, i l'una altra als fills i menors en acolliment familiar permanent o preadoptiu distribuint-se esta última per parts iguals entre ells. En els altres supòsits de concurrència, la indemnització es distribuirà per parts iguals entre els beneficiaris que tinguen el mateix dret de prelació.

Òrgans resolució

Òrgans resolució

A través del conseller competent en matèria d'interior, serà elevada per a la seua aprovació pel Consell de la Generalitat.

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa