Detall de Procediment

Sol·licitud de reconeixement d'arrendament històric valencià.

Codi SIA: 210698
Codi GUC: 565
Organisme: Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Declarar com a arrendament històric valencià les parcel·les cultivades a la Comunitat Valenciana que complisquen els requisits del Decret 41/1996, de 5 de març.

Observacions

Observacions

- Només podrà dictar-se la declaració d'arrendament històric valencià si en el moment de procedir a la dita declaració la relació arrendatícia continua vigent i respon als caràcters d'immemorialitat quant al moment de la seua constitució, de règim consuetudinariàriament i territorialment valencià. - Una vegada reconegut l'arrendament, este tindrà la conceptuació de contracte de duració indefinida.

Requisits

Requisits

Només podrà dictar-se la declaració d'arrendament històric valencià si en el moment de procedir a esta declaració la relació arrendatícia continua vigent i respon als caràcters d'immemorialitat quant al moment de la seua constitució, de règim consuetudinàriament i territorialment valencià.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Els arrendataris de parcel·les que complisquen els requisits del Decret 41/1996 .

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

Durant tot l'any

Formularis i documentació

- Sol·licitud, que figura com a annex en el Decret 41/1996 a) Nom, cognoms i domicili actual del propietari o propietaris si aneren diversos. b) Localització exacta, extensió superficial i cultiu actual a què es destina la parcel·la o parcel·les cultivades en arrendament. c) Renda o cànon arrendatici satisfet o percebut anualment. La sol·licitud haurà d'anar acompanyada dels documents següents: a) Original o còpia completa i degudament compulsada de la llibreta o rebuts que proven l'existència de l'arrendament amb anterioritat a l'any 1935 i en l'actualitat. b) Certificat de l'ajuntament sobre la identitat del cultivador actual de la parcel·la, localització exacta d'esta, superfície i cultiu existent. c) El dictamen historicojurídic. Nota: el dictamen d'advocat o historiador col·legiats, o dels dos, reflectirà l'antiguitat de l'arrendament i el seu caràcter immemorial, i la seqüència temporal o continuïtat de la relació arrendatícia a través de la seua successió fins als actuals arrendatari i propietari, i s'adjuntaran els certificats literals de naixement, defunció i matrimoni, si és el cas, dels successius arrendataris. Si la investigació historicojurídica només és parcial, a causa de la destrucció dels arxius i registres que acrediten la personalitat i estat civil de les persones, el dictamen adjuntarà certificació de l'arxiu o registre corresponent en què conste la falta d'antecedents de l'època que es tracte per destrucció d'estos.

Presentació

Presentació

Presencial
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros). b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca. c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger. d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents. I, preferentment, en:
Telemàtica
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, així com les persones sol·licitants que, sense estar-hi obligades, opten per aquesta via, han de presentar les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Per a accedir de forma telemàtica, la persona sol·licitant ha de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d’entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), els dos reconeguts per l’Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, i podran utilitzar qualsevol sistema de firma electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat; entre aquests, el certificat emés per l’Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana (https://sede.gva.es/va/sede_certificados). Quan es vulga tramitar un procediment en representació d'altres persones físiques o jurídiques, es podrà atorgar aquesta representació a través del Registre de Representants de l’ACCV (https://www.accv.es/vl/servicios/ciudadanos-y-autonomos/registro-de-representantes/). L'accés a aquest registre per part dels representats pot realitzar-se utilitzant un certificat qualificat de ciutadà (si és persona física) o de representant d'entitat (si és persona jurídica). Els documents que s’annexen al tràmit telemàtic han d’anar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, siga procedent. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat, però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l’àrea personal de la Generalitat des de l’apartat “Com va això meu”-> “Sol·licituds en creació” (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=va).

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. Presentada la sol·licitud amb els requisits assenyalats, o esmenada esta, es dictarà acord d'iniciació, que se notificarà personalment a les parts perquè es puguen personar i aportar o proposar la pràctica de quantes proves consideren pertinents en el termini comú de trenta dies. 2. L'instructor de l'expedient rebutjarà motivadament o admetrà i practicarà les proves proposades que considere pertinents, i comunicarà a les persones interessades, amb l'antelació suficient, la realització d'estes. 3. Si no van ser aportades junt amb la sol·licitud, es podran incorporar a l'expedient i seran admeses com a prova documental específica les tradicionals llibretes on consta el pagament del cànon arrendatici i els titulars de l'arrendament. 4. En els supòsits en què se sol·licite la pràctica de prova testifical, s'hauran de proposar almenys dos testimonis idonis. 5. Instruït el procediment i immediatament abans de redactar la proposta de resolució, es concedirà el tràmit de audiència i vista de l'expedient a les persones interessades. 6. Les resolucions de l'òrgan competent en matèria d'arrendaments històrics valencians que declaren o reconeguen un arrendament històric valencià es notificaran personalment a les persones interessades i s'inscriuran, d'ofici, en el Llibre Registre d'Arrendaments Històrics Valencians. No es podran estimar les sol·licituds de declaració d'arrendament històric valencià en aquells supòsits en els quals no quede degudament acreditat en l'expedient el caràcter immemorial de la relació arrendatícia, el seu règim consuetudinari i la subsistència de la relació arrendatícia d'acord amb la Llei 3/2013, de 26 de juliol, de la Generalitat, dels Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries.

Observacions

Observacions

De conformitat amb la sentència del Tribunal Constitucional (sentència 121/1992, de 28 de setembre, BOE 29/10/1992), la resolució de reconeixement de l'arrendament històric valencià quant al fons no és impugnable en via administrativa i, qualsevol discrepància entorn de la qualificació i règim jurídic de l'arrendament històric valencià que sorgisca entre les parts interessades podrà ser plantejada davant de la jurisdicció civil ordinària.

Termini màxim

Termini màxim

El termini màxim per a tramitar i resoldre els expedients serà d'un any comptador des de la data de presentació de la sol·licitud. L'expedient només podrà acabar per mitjà de declaració expressa de l'Administració, sense que puga produir efectes resolutoris presumptes el venciment del termini de tramitació.

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa