Nota de premsa

La Generalitat treballa en un pla integral de foment del transport ferroviari de mercaderies
10/05/2021
La Generalitat treballa en un pla integral de foment del transport ferr...

- La Conselleria de Mobilitat elabora un estudi per a identificar les possibilitats de les autopistes ferroviàries per al tràfic comercial i el paper que tenen en el desenvolupament d'un sistema logístic sostenible
- Arcadi España destaca que el corredor del Mediterrani, a més d'una connexió "fonamental" del territori de la Unió, "és un impuls al progrés i a la generació d'ocupació"
- El descens de consum energètic del transport ferroviari respecte del transport per carretera implicarà una reducció de 12,5 milions de tones de CO2 a l'any



La Generalitat, a través de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, treballa en el disseny d'un pla integral de foment del transport ferroviari de mercaderies. En aquest sentit, el departament autonòmic està elaborant un estudi, en col·laboració amb la Càtedra Transport i Societat, per a identificar les possibilitats d'utilització de les autopistes ferroviàries per al tràfic comercial i el paper que tenen en el desenvolupament d'un sistema logístic sostenible i eficient.

"És fonamental impulsar, en col·laboració amb el sector privat, aquelles actuacions necessàries per a fomentar el transport de mercaderies per ferrocarril en el conjunt del nostre territori i la seua connexió amb la resta d'Europa i, en aquest sentit, infraestructures com el corredor del Mediterrani tindran un paper clau", ha assenyalat el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España.

"Dels pitjors moments viscuts durant la pandèmia hem aprés que necessitem un nou model de transport i logística", ha reflexionat el titular de Mobilitat en la seua intervenció aquest dilluns en el seminari web 'El corredor del Mediterrani: un impuls per a Europa' ('The Mediterranean Corridor: a Boost for Europe').

"Aquesta nova visió ?ha continuat el conseller? implica necessàriament reforçar el pes del ferrocarril i, concretament, treballar per a avançar en el traçat del corredor del Mediterrani".

"Hi ha un ampli consens social, empresarial, acadèmic i institucional a la Comunitat sobre la necessitat d'aquesta línia ferroviària, clau per a la reactivació econòmica valenciana, espanyola i europea, atés el potencial que presenta per a afavorir la connectivitat entre territoris i l'eficàcia que té en l'intercanvi de mercaderies", ha explicat el màxim responsable d'Obres Públiques.

"El corredor del Mediterrani, a més d'una connexió fonamental del territori de la Unió, és un impuls al progrés i a la generació d'ocupació", ha declarat Arcadi España.

Mobilitat sostenible i segura

En la seua intervenció, el conseller ha destacat la sostenibilitat com una de les característiques principals del ferrocarril i, en aquest sentit, ha afirmat que mentre que el transport en general suposa el 25 % d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle a la Unió Europea, "el ferrocarril genera menys de l'1 % d'aquestes emissions".

"No obstant això -ha apuntat Arcadi España-, només una mitjana del 7 % de les persones passatgeres utilitza el ferrocarril en el territori comunitari i, quant al transport de mercaderies, només l'11 % utilitza el sistema ferroviari, enfront del 75 % que es mou per carretera".

"Aquest pot ser un gran moment per a donar un impuls definitiu al ferrocarril de manera que s'equilibre la distribució actual dels models de transport cap a un altre sistema més eficient i sostenible", ha reflexionat el conseller.

"Tenim una oportunitat que no podem desaprofitar", ha asseverat el titular de Mobilitat en al·lusió als fons NextGenerationEU del Pla de recuperació d'Europa, dotats amb prop de 140.000 milions d'euros per a Espanya, "aproximadament la meitat dels quals, prop de 72.000 milions, seran transferències".

"Aquest pla posa un èmfasi inicial en la mobilitat sostenible, segura i connectada i els corredors europeus de transport compleixen aquesta doble funció: són eixos vertebradors i garanteixen una transició ecològica justa en aquest àmbit", ha remarcat el conseller.

"Per això diem que el corredor és molt més que un ferrocarril ?hi ha afegit España?, és un projecte de totes i tots, una infraestructura multimodal que connecta nodes urbans, ports, terminals intermodals i plataformes logístiques".

Corredor del Mediterrani: cohesió econòmica, social i territorial

En l'àmbit econòmic, el corredor del Mediterrani tindrà un efecte expansiu sobre el PIB, "ja que per cada euro invertit es generaran 3,5 euros de guanys en el PIB dels països pels quals passa", ha afirmat el conseller. Quant al consum energètic, el descens de la despesa del transport ferroviari respecte al del transport per carretera implicarà una reducció de 12,5 milions de tones de CO2 a l'any.

A més, España ha destacat "la cohesió social i territorial" que propiciarà "aquesta via de connexió de l'extrem sud-occidental amb les fronteres orientals en la Unió", la qual ha definit com "una mena de circumval·lació del Mediterrani que acostarà territoris i acurtarà temps de recorregut per a persones i mercaderies".

Al nostre país, el corredor connectarà quatre comunitats autònomes que concentren el 50 % del PIB espanyol així com la meitat de la població, de la producció industrial i del turisme; el 60 % de les exportacions a Europa, i el 65 % del tràfic marítim.

"Per a la Comunitat Valenciana ?ha exposat Arcadi España? el corredor és una peça clau, ja que és un territori amb vocació comercial, en què quasi dos terços de les exportacions es dirigeixen cap al continent i quasi la meitat de les nostres importacions venen de la Unió Europea".

"No obstant això, els ports de València, Sagunt, Castelló i Alacant no estan connectats a la xarxa ferroviària d'ample europeu", ha lamentat el conseller, que ha destacat que per la seua ubicació, "en el centre de la façana mediterrània espanyola", engloben en el seu hinterland àrees com Madrid, Saragossa i Barcelona, un dels extrems del corredor del Cantàbric al Mediterrani.

Compartir La Generalitat treballa en un pla integral de foment del tran... Compartir La Generalitat treballa en un pla integral de foment del tran... Compartir La Generalitat treballa en un pla integral de foment del tran... Compartir La Generalitat treballa en un pla integral de foment del tran... Compartir

Arxius relacionats