Detall de Procediment

Sol·licitud de declaració d'utilitat pública de les associacions, les federacions, les confederacions i les unions d'associacions.

Codi SIA: 210835
Codi GUC: 1090
Organisme: Conselleria de Justícia i Interior
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Segons el que s'ha indicat en l'article 33 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, la declaració d'utilitat pública atorgarà els drets següents: a) Usar la menció 'declarada d'utilitat pública' en tota classe de documents, a continuació de la denominació d'aquesta. b) Gaudir de les exempcions i els beneficis fiscals que les lleis reconeguen a favor d'aquestes, en els termes i les condicions previstos en la normativa vigent. c) Gaudir de beneficis econòmics que les lleis establisquen a favor d'aquestes. d) Assistència jurídica gratuïta en els termes previstos en la legislació específica.

Requisits

Requisits

- D'acord amb el que s'ha establit per l'article 32 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, poden ser declarades d'utilitat pública les associacions que ho sol·liciten, sempre que en aquestes concórreguen els requisits següents: a) Que les finalitats que tenen tendisquen a promoure l'interés general i siguen de caràcter cívic, educatiu, científic, cultural, esportiu, sanitari, de promoció dels valors constitucionals, de promoció dels drets humans, d'assistència social, de cooperació per al desenvolupament, de promoció de la dona, de protecció de la infància, de foment de la igualtat d'oportunitats i de la tolerància, de defensa del medi ambient, de foment de l'economia social o de la investigació, de promoció del voluntariat social, de defensa de consumidors i usuaris, de promoció i atenció a les persones en risc d'exclusió per raons físiques, socials, econòmiques o culturals, i qualsevol altre de naturalesa similar. b) Que la seua activitat no estiga destinada exclusivament a beneficiar els associats que tinga, sinó oberta a qualsevol altre beneficiari possible que tinga les condicions i els requisits exigits per l'índole de les seues pròpies finalitats. c) Que els membres dels òrgans de representació que perceben retribucions no ho facen amb càrrec a fons i subvencions públiques. No obstant el que s'ha disposat en el paràgraf anterior, i en els termes i les condicions que es determinen en els estatuts, aquests poden rebre una retribució adequada per la realització de serveis diferents a les funcions que els corresponen com a membres de l'òrgan de representació. d) Que compten amb els mitjans personals i materials adequats i amb l'organització idònia per a garantir el compliment de les finalitats estatutàries. e) Que es troben constituïdes, inscrites en el registre corresponent, en funcionament i que acomplisquen de manera efectiva les seues finalitats estatutàries, ininterrompudament, i que concorreguen tots els requisits precedents, almenys durant els dos anys immediatament anteriors a la presentació de la sol·licitud. - Les federacions, les confederacions i les unions d'associacions poden ser declarades d'utilitat pública, sempre que els requisits esmentats anteriorment es complisquen, tant per les pròpies federacions, confederacions i unions d'associacions, com per cada una de les entitats integrades en aquestes.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Poden sol·licitar la declaració d'utilitat pública les associacions, les federacions, les confederacions i les unions d'associacions en les quals concórreguen els requisits següents.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

  • Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació (BOE núm. 73, de 26/03/02).
  • Reial decret 1740/2003, de 19 de desembre, sobre procediments relatius a associacions d'utilitat pública (BOE núm. 11, de 13/01/04).
  • Llei 14/2008, de 18 de novembre de 2008, de la Generalitat, d'associacions de la Comunitat Valenciana (DOCV núm. 5900, de 25/11/08).
  • Ordre INT/1089/2014, d'11 de juny, per la qual s'aprova el model de memòria d'activitats a utilitzar en els procediments relatius a associacions d'utilitat pública (BOE núm. 156, de 27/06/14).
  • Reial decret 949/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament del Registre Nacional d'Associacions (BOE núm. 255, de 24/10/15).
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/15).

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Termini

Termini

Durant tot l'any.

Formularis i documentació

- Imprés de sol·licitud, en el qual hauran de constar les dades d'identificació de l'entitat sol·licitant, el seu número d'identificació fiscal, la seua naturalesa jurídica, el seu número i data d'inscripció en el Registre Autonòmic d'Associacions, raons en què es fonamenta la petició i informe justificatiu dels objectius de l'associació perquè siga considerada com d'utilitat pública, amb referència a les activitats d'interés general que realitza. Els documents que es detallen a continuació només estan disponibles per al seu emplenament en la seua versió en castellà, perquè han de fer efecte fora del territori de la Comunitat Valenciana. - Memòries en les quals es reflectisquen les activitats que hi haja desenvolupant ininterrompudament, com a mínim, durant els dos exercicis econòmics anuals precedents a aquell en què es presenta la sol·licitud. Totes dues memòries, una per cada exercici econòmic, hauran d'estar signades pels membres de la junta directiva o òrgan de representació, hauran de referir-se detalladament als següents extrems: a) El nombre de socis que integren l'associació, ja siguen persones físiques o persones jurídiques. b) Les activitats desenvolupades i els serveis prestats, així com els resultats obtinguts amb aquestes activitats i el grau de compliment efectiu dels fins estatutaris. c) El nombre de beneficiaris dels serveis o activitats que realitza l'entitat, la classe i grau d'atenció que reben, i els requisits que han de reunir per a ostentar tal condició. d) Els mitjans personals i materials de què dispose l'entitat, amb expressió de la plantilla de personal i dels recursos de què es disposen, amb especial referència a subvencions públiques i la seua aplicació. e) L'organització dels diferents serveis, centres o funcions en què es diversifique l'activitat de l'associació, federació, confederació o unió d'associacions. f) Les retribucions percebudes en els dos últims anys pels membres de l'òrgan de representació, especificant la naturalesa laboral o mercantil de tals retribucions i a càrrec de quins fons s'han abonat. - Comptes anuals dels dos últims exercicis tancats (Balanç de Situació, Compte de Resultats i Memòria Econòmica), signades per tots els membres de la junta directiva o òrgan de representació. (I a més, les entitats que formulen aquests estats comptables en model normal, hauran de presentar també l'estat de fluxos d'efectiu). - També haurà d'acreditar-se documentalment els següents aspectes: a) Certificació de l'acord de l'òrgan de govern competent en el que conste la voluntat de sol·licitar la declaració d'utilitat pública, expedida pel secretari amb el vistiplau del president. b) Còpia compulsada, en el seu cas, de l'alta d'epígraf corresponent de l'IAE. - Les associacions, federacions, confederacions i unions d'associacions interessades hauran d'acreditar que es troben al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social. Referent a això, i de conformitat amb el que es disposa en l'article 5 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, en el model de sol·licitud es farà constar l'autorització perquè l'òrgan instructor obtinga de manera directa, a través de certificats electrònics, l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, de conformitat amb l'article 22.4 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. En el supòsit de no conferir aquesta autorització, l'entitat sol·licitant haurà d'aportar les certificacions següents: a) Certificació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària en la qual conste que es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i que no consten deutes amb l'Estat de naturalesa tributària en període executiu. b) Certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social, acreditativa que es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions enfront de la Seguretat Social. c) Certificació de la Direcció Territorial de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública corresponent, acreditativa que no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat. “Nota: Les sol·licituds d'utilitat pública que es presenten hauran d'aportar tota la documentació en castellà, ja que aquesta declaració és competència de l'Administració General de l'Estat.”

Taxa o pagament

Taxa o pagament

No està subjecte al pagament d'una taxa.

Presentació

Presentació

Telemàtica
Per a accedir de manera telemàtica, el sol·licitant ha de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), i pot utilitzar qualsevol sistema de signatura electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat. (https://sede.gva.es/va/sede_certificados). IMPORTANT: Abans de començar amb la tramitació telemàtica, llegiu atentament tota la informació d'aquest tràmit, amb l'objecte de preparar la documentació que siga necessària per a la tramitació, ja que accedireu a una sol·licitud general, en què vosaltres mateixos haureu de detallar l'objecte de la vostra sol·licitud, omplir les dades generals i pujar tota la documentació. Per a fer-ho cal tindre en compte que: 1. Heu d'anotar-vos el nom d'aquest tràmit que esteu llegint. 2- Heu de baixar els formularis o les plantilles requerides, així com preparar qualsevol altre document que considereu necessari, omplir-lo, signar-lo, si escau, per les persones que, segons el tipus de document, escaiga, i guardar-lo en el vostre ordinador per a tindre'l preparat per a annexar-lo en la fase "DOCUMENTA" de la tramitació telemàtica. 3. Si escau, heu de procedir al pagament telemàtic corresponent i guardar-vos el justificant de pagament. 4. Una vegada preparada la documentació que es considere necessària, iniciareu el tràmit telemàtic clicant la icona superior de "Tramitació telemàtica", que us portarà a identificar-vos a través de l'Assistent de tramitació. PASSOS DE LA TRAMITACIÓ TELEMÀTICA: a) Heu d'omplir el formulari de dades generals. b) * Detalleu amb la màxima concreció possible la matèria objecte del tràmit. * Ompliu el nom del tràmit que us heu anotat en el camp "SOL·LICITUD". * Especifiqueu la matèria objecte de la sol·licitud. * Indiqueu també l'àmbit geogràfic (serveis centrals, Castelló, València o Alacant). c) Annexeu els formularis i la documentació que prèviament us baixat i heu omplit, inclòs el justificant del pagament de taxes, si escau. d) Cliqueu el botó "Registra" (us facilitarà el número de registre, la data, el lloc i l'hora de presentació). e) Guardeu i imprimiu (si voleu) el justificant de registre. La vostra presentació telemàtica haurà finalitzat.

Procés de tramitació

Procés de tramitació

- Presentació de la sol·licitud i documentació requerida. - El Servei de Fundacions i Associacions de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública tramitarà la sol·licitud, instruirà el procediment i el remetrà, degudament informat, a la Secretaria General Tècnica del Ministeri de l'Interior. - La Secretaria General Tècnica, formularà i sotmetrà proposta de resolució al Ministre de l'Interior. - El ministre de l'Interior dictarà resolució, que serà notificada a l'entitat sol·licitant i comunicada al Ministeri d'Hisenda i al Servei de Fundacions i Associacions de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública i en cas de ser favorable aquesta ordre ministerial es publicarà en el Butlletí Oficial de l'Estat.

òrgans de tramitació

òrgans de tramitació

Obligacions

Obligacions

De conformitat amb l'article 34 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, les associacions d'utilitat pública han de retre els comptes anuals de l'exercici anterior en el termini dels sis mesos següents a la seua finalització, i presentar una memòria descriptiva de les activitats dutes a terme durant aquest període davant de l'organisme encarregat de verificar la constitució d'aquestes i de fer-ne la inscripció en el registre corresponent, en el qual quedaran dipositades. Aquests comptes anuals han d'expressar la imatge fidel del patrimoni, dels resultats i de la situació financera, així com l'origen, la quantia, la destinació i l'aplicació de les subvencions i les ajudes públiques percebudes. Així mateix, han de facilitar a les administracions públiques els informes que aquestes els requerisquen en relació amb les activitats dutes a terme per al compliment de les seues finalitats.

Observacions

Observacions

La interposició de recursos en via administrativa o contenciosa administrativa es regirà pel que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015); la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa; la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació; i el Reial decret 1740/2003, de 19 de desembre, sobre procediments relatius a associacions d'utilitat pública.

Termini màxim

Termini màxim

El termini de resolució és, en qualsevol cas, de sis mesos des de la recepció de la sol·licitud en l'òrgan competent. Transcorregut el termini d'inscripció assenyalat anteriorment sense que s'haja notificat una resolució expressa, es pot entendre desestimada la sol·licitud de declaració d'utilitat pública.

Òrgans resolució

Òrgans resolució

MINISTERIO DEL INTERIOR Secretaria General Técnica Subdirección General de Asociaciones, Archivos y Documentación C/Amador de los Rios, 7 28010 MADRID

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa