Comunicació i autorització d'alienacions, gravàmens i arrendaments de béns i drets que integren el patrimoni de la fundació - GVA.ES
Comunicació i autorització d'alienacions, gravàmens i arrendaments de béns i drets que integren el patrimoni de la fundació
Conselleria de Justícia i Administració Pública
Què és
- Assegurar la integritat i la rendibilitat del patrimoni fundacional.
- Garantir l'exercici recte de les funcions del patronat en les alienacions, els gravàmens o l'arrendament dels béns i els drets fundacionals.
- Llei 8/1998, de 9 de desembre, de la Generalitat, de fundacions de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 3391, d'11/12/98).
- Llei 9/2008, de 3 de juliol del 2008, de la Generalitat, de modificació de la Llei 8/1998, de 9 de desembre, de fundacions de la Comunitat Valenciana (DOCV núm. 5803, de 10/07/08).
- Decret 68/2011, de 27 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de fundacions de la Comunitat Valenciana (DOCV núm. 6534, de 02/06/11).
A qui va dirigit
El patronat de la fundació, per mitjà dels representants legítims o la persona que tinga autoritzada degudament a aquest efecte.
Com es tramita
- Es necessari sol·licitar l'autorització prèvia del Protectorat per a l'alienació, el gravamen o l'arrendament dels béns i els drets que formen part de la dotació, o que estiguen directament vinculats al compliment de les finalitats fundacionals.
- És necessària la comunicació per a l'alienació, el gravamen o l'arrendament dels béns o els drets fundacionals que representen un valor superior al 20 % de l'actiu que resulte de l'últim balanç anual, en el termini màxim de trenta dies hàbils següents a la seua realització.
- També s'ha de retre compte immediatament al Protectorat de l'alienació, el gravamen o l'arrendament de béns immobles, d'establiments mercantils o industrials, de valors mobiliaris que representen participacions significatives en aquests i d'objectes de valor extraordinari, sempre que representen un valor superior al 10 % de l'actiu de la fundació que resulte de l'últim balanç anual.
A. AUTORITZACIONS
- Presentació de la sol·licitud i de la documentació requerides.
- El Protectorat examinarà la documentació presentada i requerirà, si escau, l'esmena d'aquesta o l'aportació de la que falte o de la que siga necessària per a comprovar totes les circumstàncies concurrents en l'alienació, el gravamen o l'arrendament.
- Els requeriments, que en qualsevol cas han d'estar motivats, els ha d'omplir la fundació en el termini donat des de la seua notificació.
- El Protectorat sol·licitarà, així mateix, els informes pericials pertinents (comprovació de la valoració presentada, estudi del pla de finançament, etc.).
- Si es duu a terme l'alienació, el gravamen o l'arrendament, prèviament autoritzats, en el termini d'un mes, s'ha de remetre al Protectorat un exemplar duplicat i el títol d'alienació, gravamen o arrendament (còpia autoritzada o testimoniatge notarial) a l'efecte de la seua constància oportuna en el Registre de Fundacions.
- El Protectorat notificarà la resolució en el termini de tres mesos, i s'entendrà desestimada la sol·licitud si transcorregut aquest termini no ha recaigut cap resolució. Tot això sense perjudici de la possible ampliació, per resolució motivada, d'aquest termini, o la interrupció d'aquest en cas que la sol·licitud no tinga els requisits necessaris.
B. COMUNICACIONS
- Presentació de l'imprés de comunicació i de la documentació requerides.
- El Protectorat examinarà la documentació presentada i requerirà, si escau, l'esmena d'aquesta o l'aportació de la que falte o de la que siga necessària per a comprovar totes les circumstàncies.
- Els requeriments, que en qualsevol cas han d'estar motivats, els ha d'omplir la fundació en el termini donat des de la seua notificació.
46018 - València/Valencia
Entitats col·laboradores de certificació
Formularis
Sol·licitud
Durant tot l'any.
A. SOL·LICITUD D'AUTORITZACIÓ PER A L'ALIENACIÓ, EL GRAVAMEN O L'ARRENDAMENT DELS BÉNS I ELS DRETS QUE FORMEN PART DE LA DOTACIÓ, O QUE ESTIGUEN DIRECTAMENT VINCULATS AL COMPLIMENT DE LES FINALITATS FUNDACIONALS
- Sol·licitud d'autorització.
- Certificat de l'acord adoptat pel patronat.
- Memòria acreditativa de les característiques del bé o del dret i dels elements i les condicions del negoci jurídic, en la qual s'expressen les raons que ho fonamenten i la destinació del seu import (tenint en compte que el producte de la venda, la permuta o l'arrendament, si escau, s'ha de reintegrar necessàriament en la dotació, i incorporar la plusvàlua que s'haja pogut generar).
- Valoració dels béns i els drets de conformitat amb els criteris de mercat. Només en cas que el valor d'aquests supere el 20 % de l'actiu de la fundació, aquesta valoració l'ha de subscriure un perit competent. En cas de permuta, es requereix també la valoració del bé que es rebrà com a contraprestació.
- Si la fundació no es troba al corrent en el compliment de les obligacions comptables establides legalment, s'han d'aportar els comptes anuals, les auditories i els plans d'actuació pendents de rendició o aprovació.
Especialment, en el cas dels ACTES DE GRAVAMEN d'aquests béns, s'ha d'aportar també:
- En cas de préstecs hipotecaris o amb garantia pignorativa: la determinació expressa de la quantia i la destinació del principal, la valoració del bé de conformitat amb els criteris utilitzats habitualment per les entitats de crèdit, els interessos pactats i el termini per al compliment de l'obligació garantida.
- En cas d'usdefruits, drets de superfície o una altra classe de gravàmens, s'ha d'expressar el valor dels drets reals que es pretenen constituir, la durada d'aquests i els elements i les condicions essencials del gravamen. A l'efecte de valoració del dret real que es pretenga constituir, s'ha d'ajustar al que es disposa en la normativa de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
B. COMUNICACIÓ D'ALIENACIÓ, GRAVAMEN O ARRENDAMENT DE BÉNS I DRETS QUE NO FORMEN PART DE LA DOTACIÓ NI QUE ESTIGUEN DIRECTAMENT VINCULATS AL COMPLIMENT DE LES FINALITATS FUNDACIONALS
- Sol·licitud d'autorització.
- Certificat de l'acord adoptat pel patronat.
- Memòria acreditativa de les característiques del bé o del dret i dels elements i les condicions del negoci jurídic, en la qual s'expressen les raons que ho fonamenten i la destinació del seu import.
- Valoració dels béns i els drets de conformitat amb els criteris de mercat. Només en cas que el valor d'aquests supere el 20 % de l'actiu de la fundació, aquesta valoració l'ha de subscriure un perit competent. En cas de permuta, es requereix també la valoració del bé que es rebrà com a contraprestació.
- Si la fundació no es troba al corrent en el compliment de les obligacions comptables establides legalment, s'han d'aportar els comptes anuals, les auditories i els plans d'actuació pendents de rendició o aprovació.
Especialment, en el cas dels ACTES DE GRAVAMEN d'aquests béns, s'ha d'aportar també:
- En cas de préstecs hipotecaris o amb garantia pignorativa: la determinació expressa de la quantia i la destinació del principal, la valoració del bé de conformitat amb els criteris utilitzats habitualment per les entitats de crèdit, els interessos pactats i el termini per al compliment de l'obligació garantida.
- En cas d'usdefruits, drets de superfície o una altra classe de gravàmens, s'ha d'expressar el valor dels drets reals que es pretenen constituir, la durada d'aquests i els elements i les condicions essencials del gravamen. A l'efecte de valoració del dret real que es pretenga constituir, s'ha d'ajustar al que es disposa en la normativa de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
C. ACTES DE DISPOSICIÓ DE VALORS MOBILIARIS QUE NO COTITZEN EN BORSA
S'ha d'aportar la mateixa documentació exigida en els punts A i B, tenint en compte que a fi de determinar si el valor d'aquests supera el percentatge del 20 % de l'actiu de la fundació, s'acumularan les alienacions dels valors fetes des de l'aprovació de l'últim balanç anual.
En la sol·licitud d'autorització o de comunicació, segons com pertoque, s'ha d'acreditar el seu valor per mitjà d'un certificat d'un tècnic competent; si es tracta de valors negociables, el valor és el teòric al temps de l'últim balanç aprovat.
D. ALIENACIÓ, GRAVAMEN O ARRENDAMENT DE BÉNS IMMOBLES, ESTABLIMENTS MERCANTILS O INDUSTRIALS, VALORS MOBILIARIS QUE REPRESENTEN PARTICIPACIONS SIGNIFICATIVES EN AQUESTS I OBJECTES D'UN VALOR EXTRAORDINARI
S'ha de retre compte immediatament d'aquests i s'ha d'acompanyar la documentació indicada de manera genèrica per a les comunicacions en l'apartat B, sempre que representen un valor superior al 10 % de l'actiu de la fundació que resulte de l'últim balanç anual.
No està subjecte al pagament d'una taxa.
Per a accedir de manera telemàtica, el sol·licitant ha de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), i pot utilitzar qualsevol sistema de signatura electrònica admés...
Resolució
Contra la resolució, que és definitiva en via administrativa, es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seua...
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Ciutadania
- Societat i consum
- Relacions amb la ciutadania
- Fundacions, associacions i altres colectius
- Relacions amb la ciutadania
- Societat i consum