Detall de Procediment

Sol·licitud de qualificació d'explotació prioritària.

Codi SIA: 211451
Codi GUC: 14930
Organisme: Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca
Termini de sol·licitud: OBERT des de 28-06-2019
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Tramitació dels expedients de qualificació d'explotació prioritària a l'efecte de l'obtenció preferent dels beneficis, ajudes i qualssevol altres mesures de foment previstes en la Llei 19/1995 de Modernització de les Explotacions Agràries i la Llei 5/2019 d'Estructures Agràries de la Comunitat Valenciana.

Observacions

Observacions

Según la normativa de aplicación y teniendo en cuenta la jurisprudencia dictada por tribunales de justicia, para poder obtener los beneficios fiscales y reducciones que se establecen en la Ley 19/1995, y la Ley 5/2019, debe acreditarse, en el caso de la transmisión o adquisición de una explotación agraria en su integridad o de sus elementos integrantes que, como consecuencia de dicha transmisión, se alcanza o no se altera la condición de explotación prioritaria de la explotación del adquirente. Para que se proceda la aplicación de estos beneficios, deben cumplirse los requisitos establecidos en la normativa en la fecha del devengo correspondiente. Además, debe hacerse constar en la escritura pública de adquisición como "Solicitud fiscal" la solicitud de aplicación de los beneficios fiscales pertinentes previstos en la Ley 19/1995 o la Ley 5/2019. Asimismo, también debe hacerse constar que si las fincas transmitidas estuviesen inscritas en el mismo, que si las fincas adquiridas fuesen enajenadas, arrendadas o cedidas durante el plazo de los cinco años siguientes, deberá justificarse previamente el pago del impuesto correspondiente, o de la parte del mismo, que se hubiese dejado de ingresar como consecuencia de la reducción practicada y los intereses de demora, excepción hecha de los supuestos de fuerza mayor.

Requisits

Requisits

A) Explotacions la titularitat de les quals correspon a una PERSONA FÍSICA. Requisits de l'explotació: - Explotació amb una dimensió equivalent mínima d'una UTA. - Renda unitària de treball (RUT) de l'explotació igual o superior al 35% de la renda de referència i inferior al 120% d'esta. Requisits del titular: - Ser agricultor professional. - Posseir el nivell de capacitació agrària suficient. - Haver complit 18 anys i no haver complit 65 anys. - Estar donat d'alta en el Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms per la seua activitat agrària que justifique el que establix l'art.2.5 de la Llei 19/1995. - Residir a la comarca on radica l'explotació o a les comarques limítrofes. B) Explotacions de TITULARITAT COMPARTIDA. Requisits de l'explotació: - Ha d'estar inscrita en el Registre de Titularitat Compartida. - La renda unitària de treball de l'explotació ha de ser inferior al 180% de la renda de referència. Requisits de les persones integrants: - Com a mínim un dels dos titulars ha de complir els requisits d'agricultor professional. C) COMUNITATS HEREDITÀRIES. Requisits de la comunitat hereditària titular de l'explotació: - Explotació amb una dimensió mínima d'una UTA. - Renda unitària de treball de l'explotació igual o superior al 35% de la renda de referència i inferior al 120% d'esta. - Quedar justificada la comunitat hereditària, incloent-hi el corresponent pacte d'indivisió per sis anys amb la documentació aportada. Requisits de les persones integrants: - Un dels comuners com a mínim ha de complir els requisits establits per a les persones físiques (agricultor professional, capacitació, edat, alta en la Seguretat Social per activitat agrària i residencia). D) Explotacions la titularitat de les quala correspon a una PERSONA JURÍDICA. Requisits de l'explotació: - Explotació amb una dimensió mínima d'una UTA, tant en mòduls com en Seguretat Social. - Renda unitària de treball de l'explotació igual o superior al 35% de la renda de referència i inferior al 120% d'esta. - L'objecte principal de la societat ha de ser l'activitat agrària en l'explotació. - Especificament en el cas de no ser cooperatives ni SAT, més del 50% del capital social ha de pertànyer a socis que siguen agricultors professionals. - A més, la titularitat ha de correspondre a alguna de les alternatives següents: a) Societats cooperatives de treball associat o d'explotació comunitària de la terra. b) Societats sota qualsevol de les restants formes jurídiques de les previstes en l'article 6 de la Llei 19/1995 que complisquen: 1. Que almenys el 50% dels socis siguen agricultors professionals. 2. Que els dos terços dels socis responsables de la gestió i administració complisquen els requisits exigits a l'agricultor professional quant a dedicació de treball i procedència de rendes referits a l'explotació associativa, així com els assenyalats en les lletres b), c), d) i e) de l'apartat 1 de l'article 4 de la Llei 19/1995, i que dos terços, almenys, del volum de treball de l'explotació siga aportat per socis que complisquen els requisits anteriorment assenyalats. En el cas de SAT, la junta rectora és l'òrgan responsable de la gestió i administració. L'article 10, punt dos, del RD 1776/81, de 3 d'agost, pel qual s'aprova l'Estatut que regula les societats agràries de transformació, "en les SAT el nombre de socis de les quals siga inferior a deu, l'assemblea general assumirà com a pròpies les funcions que competixen a la junta rectora, i constituiran ambdós un sol òrgan". En el cas de cooperatives, el consell rector és l'òrgan responsable de la gestió i administració. En les societats mercantils, en el contingut de l'escriptura de constitució han de constar els estatuts de la societat i en aquests la forma o formes d'organitzar l'administració de la societat i la forma de deliberar i adoptar els seus acords els seus òrgans col·legiats (articles 22 i 23 del RD 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Societats de Capital). c) Explotacions associatives constituïdes agrupant, almenys, dos terceres parts de la superfície de l'explotació sota un sol partió, sense que la superfície aportada per un sol soci supere el 40% de la superfície total de l'explotació. I almenys un soci ha de ser agricultor a títol principal i complir les restants exigències establides en l'apartat 1 de l'article 4 de la Llei 19/1995 per als titulars d'explotacions familiars.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Titulars d'explotacions agràries que complisquen la resta de requisits que es detallen a continuació, en funció del tipus de titularitat.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

Durant tot l'any.

Formularis i documentació

Imprés normalitzat de sol·licitud i descripció de l'explotació juntament amb la documentació que s'indica a continuació: A) Explotacions la titularitat de les quals correspon a una PERSONA FÍSICA. Haurà de presentar-se obligatoriamente la documentació següent: - CIF/NIF del titular i del representant, si és el cas, si no s'autoritza obtindre'ls a l'Administració. - Acreditació de la titularitat de l'explotació. - Declaració de l'IRPF de l'últim exercici, i si és el cas, dos declaracions dels últims cinc anys. - Certificat o informe de vida laboral en què conste l'activitat agrària. - Descripció completa de l'explotació en què consten com a mínim les dades reflectides en el model adjunt a la sol·licitud. Depenent del cas, també haurà de presentar-se: - En el cas d'incloure parcel·les de titularitat pertanyent a la societat de guanys, declaració responsable del règim matrimonial i autorització expressa de l'altre cònjuge per a l'administració i disposició de béns de guanys. - Nomenament o poders de representació, si és el cas. - En el cas d'explotacions la dimensió equivalent de les quals siga superior a sis UTA, segons els mòduls de l'annex 1 de l'Orde 7/2015, haurà d'acreditar-se la mà d'obra assalariada de la forma establida en l'annex 3 d'esta. B) Explotacions de TITULARITAT COMPARTIDA. Haurà de presentar-se obligatoriamente la documentació següent: - CIF/NIF del titular i del representant, si és el ca,s si no s'autoritza obtindre'ls a l'Administració. - Acreditació de la titularitat de l'explotació. - Declaració de l'IRPF de l'últim exercici, i si és el cas, dos declaracions dels últims cinc anys del titular agricultor professional. - Certificat o informe de vida laboral en què conste l'activitat agrària de l'agricultor professional. - Descripció completa de l'explotació en què consten com a mínim les dades reflectides en el model adjunt a la sol·licitud. Depenent del cas, també haurà de presentar-se: - Nomenament o poders de representació, si és el cas. - En el cas d'explotacions la dimensió equivalent de les quals siga superior a sis UTA segons els mòduls de l'annex 1 de l'Orde 7/2015, haurà d'acreditar-se la mà d'obra assalariada de la forma establida en l'annex 3 d'esta. C) COMUNITATS HEREDITÀRIES. Haurà de presentar-se obligatoriamente la documentació següent: - CIF del titular. - Acreditació de la titularitat de l'explotació. - Nomenament o poders de representació. - Certificat de l'acta en què conste l'acord de sol·licitud d'explotació prioritària. - Acta o escriptura de constitució de la comunitat hereditària liquidada en què conste el pacte d'indivisió de la comunitat per un període mínim de sis anys. - Certificat de defunció del causant de l'herència. - Escriptura d'acceptació de l'herència en què en conste la proindivisió per sis anys. - NIF dels comuners i del representant, si és el cas, si no s'autoritza obtindre'ls a l'Administració. - IRPF i vida laboral en què conste l'activitat agrària dels comuners agricultors professionals. - Descripció completa de l'explotació en què consten com a mínim les dades reflectides en el model adjunt a la sol·licitud. Depenent del cas, també haurà de presentar-se: - En el cas d'explotacions la dimensió equivalent de les quals siga superior a sis UTA, segons els mòduls de l'annex 1 de l'Orde 7/2015, haurà d'acreditar-se la mà d'obra assalariada de la forma establida en l'annex 3 d'esta. D) Explotacions la titularitat de la qual correspon a una PERSONA JURÍDICA. Haurà de presentar-se obligatoriamente la documentació següent: - CIF/NIF del titular i del representant, si és el cas, si no s'autoritza obtindre'ls a l'Administració. - Acreditació de la titularitat de l'explotació. - Nomenament o poders de representació. - Escriptura de constitució liquidada de la societat i estatuts inscrits en el registre corresponent, si és el cas. En el cas de SAT, hauran de presentar el document de constitució liquidat i inscrit en el registre de SAT. - Certificat de la societat sobre els seus socis amb indicació del seu DNI i la participació en el capital social. - Certificat de l'acta en què conste l'acord de sol·licitud d'explotació prioritària. - Declaració de l'Impost de Societats de l'últim exercici de l'entitat i de l'IRPF i vida laboral en què conste l'activitat agrària de socis agricultors professionals. Per a justificar la renda corresponent als rendiments de treball procedents de la societat dels socis treballadors, haurà de presentar-se el model 190 (resum anual d'ingressos i retenciones). - TC-1 i TC-2 de l'últim any i/o documentació acreditativa de mà d'obra assalariada conforme especifica l'annex 3 de l'Orde 7/2015. - Plànols, en el cas de correspondre a una explotació associativa constituïda agrupant, almenys, dos terceres parts de la superfície de l'explotació sota un sol partió. - Documentació justificativa de complir els requisits específics de la societat i els seus socis per a cada una de les alternatives a), b) i c) de l'article 5 de la Llei19/1995.

Presentació

Presentació

Presencial
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros). b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca. c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger. d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents. I, preferentment en les Oficines Comarcals Agràries (OCA) i en les direccions territorials de la conselleria competent en matèria agrària:
Telemàtica
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, així com les persones sol·licitants que, sense estar-hi obligades, opten per aquesta via, han de presentar les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Per a accedir de forma telemàtica, la persona sol·licitant ha de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d’entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), els dos reconeguts per l’Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, i podran utilitzar qualsevol sistema de firma electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat; entre aquests, el certificat emés per l’Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana (https://sede.gva.es/va/sede_certificados). Quan es vulga tramitar un procediment en representació d'altres persones físiques o jurídiques, es podrà atorgar aquesta representació a través del Registre de Representants de l’ACCV (https://www.accv.es/vl/servicios/ciudadanos-y-autonomos/registro-de-representantes/). L'accés a aquest registre per part dels representats pot realitzar-se utilitzant un certificat qualificat de ciutadà (si és persona física) o de representant d'entitat (si és persona jurídica). Els documents que s’annexen al tràmit telemàtic han d’anar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, siga procedent. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat, però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l’àrea personal de la Generalitat des de l’apartat “Com va això meu”-> “Sol·licituds en creació” (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=va).

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. Els expedients es tramiten a les oficines comarcals agràries. 2. La resolució correspon al director territorial de la conselleria corresponent a la ubicació de l'explotació. 3. El termini per a resoldre és de sis mesos.

òrgans de tramitació

òrgans de tramitació

A les oficines comarcals agràries.

Observacions

Observacions

Les resolucions, que posen fi a la via administrativa, seran notificades als interessats, motivant degudament el sentit d'esta. Es podrà interposar recurs potestatiu de reposició davant el titular de la Secretaria Autonòmica competent, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'aquell en què tinga lloc la seua notificació, de conformitat amb el que s'estableix en la legislació bàsica del Procediment Administratiu Comú, o bé directament Recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seua notificació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 10 i 46 de la Llei de la Jurisdicció contenciosa administrativa.

Termini màxim

Termini màxim

Sis mesos.

Efecte silenci

Efecte silenci

Desestimatori

Recurs que procedeix contra la resolució

Recurs que procedeix contra la resolució

Potestatiu de reposició

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa