Comunicació prèvia a l’inici de l’activitat de negociant com a operació de gestió de residus - GVA.ES
Comunicació prèvia a l’inici de l’activitat de negociant com a operació de gestió de residus
Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori
Des de 09-06-2023 00:00:00h
Què és
Permetre el compliment de l’obligació que la normativa vigent en matèria de residus estableix a les entitats o les empreses que pretenguen operar com a negociants de residus (perillosos o no perillosos), com a operació de gestió de residus.
1. Per a la presentació de la comunicació de l'activitat de negociant de residus amb caràcter professional, deurà prèviament introduir les dades de l'empresa i/o centre perquè se li assigne un nou NIMA, seguint el tràmit: "Obtenció de *NIMA (número d'identificació mediambiental)" (Veure procediments relacionats)
2. La informació de la comunicació prèvia s'incorporarà al Registre de producció i gestió de residus, dependent del ministeri competent en matèria de residus, de conformitat amb l'article 63 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.
3. D'acord amb l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, la inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, en qualsevol dada o informació, que s'incorpore a la comunicació prèvia, o la seua no presentació determinaran la impossibilitat de continuar amb l'exercici de l'activitat afectada des del moment en què es tinga constància de tals fets, sense perjuí de les responsabilitats penals, civils o administratives al fet que pertocara, prèvia resolució de l'Administració que declare tals circumstàncies.
4. En este procediment l'Administració no està obligada a dictar resolució expressa ni a notificar a l'interessat, de conformitat amb el que es preveu en el tercer paràgraf de l'article 21.1 de la Llei 39/2015.
5. En cas que el negociant prenga possessió física dels residus, el transport o el trasllat d'estos haurà d'efectuar-se directament a la instal·lació de tractament, llevat que el negociant dispose també d'un centre propi autoritzat per a l'emmagatzematge de residus en l'àmbit de la recollida a l'espera del seu tractament.
6. El transport dels residus es realitzarà sempre per mitjà d'un transportista de residus amb caràcter professional inscrit en el corresponent registre de gestors.
7. L'actualització d'algunes dades del negociant, entre ells els residus a negociar, es realitza des de la plataforma de tramitació ADCR 3.0. Per a això, ha d'accedir a la plataforma amb el certificat electrònic de l'empresa o del representant acreditat i afegir-los en la pestanya "Actualització de dades". (Enllaç a la plataforma ADCR 3.0 en secció enllaces)
- Decisió 2014/955/UE, de la Comissió, de 18 de desembre de 2014, per la qual es modifica la Decisió 2000/532/CE, sobre la llista de residus, de conformitat amb la Directiva 2008/98/CE, del Parlament Europeu i del Consell.
- Reial decret 553/2020, de 2 de juny, pel qual es regula el trasllat de residus a l'interior del territori de l'Estat.
- Reial decret 208/2022, de 22 de març, sobre les garanties financeres en matèria de residus.
- Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.
- Llei 5/2022, de 29 de novembre, de la Generalitat, de residus i sòls contaminats per al foment de l'economia circular en la Comunitat Valenciana.
A qui va dirigit
Les entitats o empreses, amb domicili o seu social a la Comunitat Valenciana, que actuen per compte propi en la compra i posterior venda de residus, per al seu tractament, incloent-hi els negociants que no prenguen possessió física dels residus (segons la definició de l'article 2.s) de la Llei...
- Els negociants han de desenvolupar la seua activitat amb residus perillosos i no perillosos que tinguen valor positiu.
- El negociant actua per compte propi en la compra i posterior venda de residus, i queda obligat a assegurar que es duga a terme una operació completa i adequada de tractament dels residus que adquirisca i a acreditar-ho documentalment al productor inicial o un altre posseïdor d'aquests residus per mitjà del document d'identificació del trasllat.
- Tenint en consideració els dos punts anteriors, els negociants no podran destinar els residus adquirits a instal·lacions de valorització que realitzen operacions de tractament intermedi (R12 i R13) o a instal·lacions que realitzen operacions d'eliminació (D01-D15). Per tant, els residus amb els quals es negocie han de dirigir-se directament a instal·lacions que tinguen autoritzades operacions de valorització entre R0101 i R1101 per a poder assegurar el complet i adequat tractament dels residus i el valor positiu d'aquests
- Els dos requisits, la compra i posterior venda, impliquen la translació de la teoria jurídica civil del "títol i el mode" per a la transmissió de la propietat, la qual cosa requereix la subscripció d’un contracte (títol) i la posterior entrega (mode) d’allò que es vol transmetre, encara que l’entrega física dels residus no és sempre necessària.
- A més, el negoci contractual té caràcter finalista; és a dir, el negociant compra i ven els residus "per al seu tractament", per la qual cosa el negociant assumeix les responsabilitats inherents a la determinació del tractament més adequat per als residus i ha d’observar a tal fi el principi de jerarquia de la gestió dels residus establida en l’article 8 de la Llei 7/2022.
- El negociant i el productor inicial o un altre posseïdor dels residus han d'haver subscrit entre ells el corresponent contracte que incloga totes les clàusules i condicions assumides per les parts per a garantir el tractament mediambientalment correcte dels residus.
Com es tramita
La comunicació prèvia es tramitarà en els següents passos:
1. Obtenció de NIMA (número d'identificació mediambiental) (Enllaç al tràmit en l'apartat “Procediments relacionats”):
- Accedir amb certificat electrònic al tràmit
- Emplenar les dades de l'empresa i/o del centre.
- Firmar i enviar electrònicament.
Quan s'haja processat la sol·licitud (com a màxim en un termini de 30 min) l'empresa o entitat podrà comprovar el número d'identificació mediambiental (NIMA) en l'enllaç facilitat en el procediment i en l'apartat “Enllaços”.
2. Comunicació de l'activitat de negociant com a operació de gestió de residus:
- Accedir amb certificat electrònic a la plataforma de tramitació electrònica del present tràmit des de la icona “SOL·LICITUD Presentació autenticada”.
- Emplenar el formulari web.
- Adjuntar documentació.
En el cas d'operar amb residus perillosos, carta de pagament que acredite el depòsit d'una fiança la quantia de la qual es calcularà amb la fórmula que s'indica a continuació, emesa per la Direcció Territorial de la Conselleria d'Hisenda que li corresponga pel seu domicili social.
Import de la fiança (en euros) = 8.000 + Import variable en funció del volum anual, declarat en la comunicació, de residus perillosos a negociar.
Import variable per a un volum de negoci declarat (t/any) de fins a 300 t: 100 /t.
Import variable per a un volum de negoci declarat (t/any) superior a 300 t: 100 /t per les primeres 300 t i 10 per cada tona addicional.
- Pagament de la taxa (9756) obligatori.
- Firmar i enviar electrònicament.
En el termini de 24-48 hores l'empresa o entitat podrà comprovar el número d'inscripció assignat per al desenvolupament de l'activitat en el Registre General de Gestors Autoritzats de Residus de la Comunitat Valenciana, en la pàgina web de la Conselleria. (Enllaç al cercador de productors i gestors de residus en la secció “Enllaços”)
3. Comunicació dels residus que gestionaran:
- Comprovar que l'empresa apareix en el cercador de productors i gestors de residus i disposa d'inscripció i *NIMA.
- Accedir amb certificat electrònic a la plataforma de tramitació telemàtica dels documents de control de residus (ADCR 3.0). (Enllaç a la plataforma en l'apartat “Enllaços”)
-Dirigir-se a la pestanya "Actualització de dades".
-Introduir els residus que gestionaran.
-En 24-48 hores podran comprovar que els residus introduïts apareixen en el cercador de productors i gestors de residus associats a la inscripció de negociant.
S'entendrà que la comunicació prèvia a l'inici de l'activitat d'agent com a operació de gestió de
residus regulada en l'article 35 de la Llei 7/2022 serà efectiva quan s'hagen completat tots els
passos detallats anteriorment.
En tot cas:
La comunicació prèvia permetrà l'inici de l'activitat des del dia de la seua presentació, sense perjuí de les facultats de comprovació, control i inspecció atribuïdes a l'Administració Pública, qui procedirà a la inscripció en el Registre General de Gestors Autoritzats de Residus de la Comunitat Valenciana i a la seua publicació en el llistat de gestors de la pàgina web de la Conselleria a efectes informatius.
La presentació de la comunicació prèvia no eximix a l'interessat de l'obligació d'obtindre aquelles altres autoritzacions o llicències que resulten exigibles per a l'exercici de l'activitat per aquella altra normativa que li resulte aplicable.
La comunicació prèvia permetrà l'exercici de l'activitat en tot el territori nacional sense la necessitat de registrar-se en cada territori autonòmic en el qual pretenga desenvolupar-la.
Serà aplicable la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
46018 - València/Valencia
Entitats col·laboradores de certificació
Sol·licitud
En qualsevol moment previ a l’inici de l’activitat.
Les entitats o empreses presentaran els següents formularis i documentació:
- Formulari telemàtic per a l'obtenció de NIMA.
- Formulari telemàtic de comunicació de l'activitat de negociant com a operació de gestió de residus, en el qual es realitzarà simultàniament el pagament de la taxa.
A este formulari s'adjuntarà la següent documentació:
- Carta de pagament de la fiança (en el cas de gestionar residus perillosos).
- Comunicació telemàtica en la plataforma ADCR 3.0 dels residus amb els quals negociarà.
Taxes 2024: 103,96 euros.
El pagament de la taxa serà únic independentment del tipus de residus a gestionar (perillós o no perillós).
El pagament de la taxa es realitza dins del procediment, per la qual cosa ha de dirigir-se directament a la icona “SOL·LICITUD Presentació autenticada”, seguir els passos de la tramitació i, en el punt 4, se li requerirà el pagament telemàtic de la taxa.
Atés que els sol·licitants poden ser tant persones físiques obligades a relacionar-se amb les administracions públiques a través de mitjans electrònics, en virtut de l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, com a...
Resolució
En la seua condició de gestor de residus, haurà de complir amb el règim d'obligacions previst en l'article 23 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular i en la normativa de desenvolupament reglamentari, i en particular:
- Complir amb el declarat en la seua comunicació d'activitat i amb les clàusules i condicions assumides contractualment amb el productor inicial o un altre posseïdor dels residus.
- Gestionar residus perillosos i no perillosos que tinguen valor positiu i acreditar documentalment esta condició en la corresponent comunicació.
- Assegurar que es duga a terme una operació completa de tractament dels residus que adquirisquen i acreditar-ho documentalment al productor inicial o un altre posseïdor d'estos residus per mitjà del document d'identificació del trasllat.
- Disposar d'un arxiu electrònic on s'arreplegue per orde cronològic la quantitat, naturalesa, origen, destinació, mètode de tractament dels residus, mitjà de transport i freqüència de recollida. Es guardarà la informació de l'arxiu cronològic durant, almenys, cinc anys i estarà a la disposició de les autoritats competents a l'efecte d'inspecció i control.
- Les entitats i empreses que negocien amb residus perillosos estaran obligats a:
· Enviar, abans de l'1 de març de l'any posterior respecte al qual s'hagen arreplegat les dades, una memòria resumixen de la informació continguda en l'arxiu cronològic a la comunitat autònoma en la qual hagen presentat la comunicació.
· Constituir una fiança, la quantia de la qual s'establix en l'annex IV del Reial decret 208/2022, de 22 de març, sobre les garanties financeres en matèria de residus, per a respondre enfront de l'administració del compliment de les obligacions que es deriven de l'exercici de l'activitat i de la comunicació.
·Subscriure un segur o una altra garantia financera que cobrisca les responsabilitats al fet que puguen donar lloc les seues activitats.
46018 - València/Valencia
L'exercici d'una activitat de gestió de residus sense la preceptiva comunicació, així com l'incompliment de la informació incorporada en la comunicació, constitueix una infracció greu o molt greu, i podrà donar lloc a la imposició de sancions, segons s'estableix en l'article 108 i següents de la...
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Empreses
- Medi ambient
- Residus
- Reciclatge i envasos
- Medi ambient
TEMA
- Administració pública
- Indústria i energia
- Àrees industrials
- Seguretat d’instal·lacions
- Medi ambient
- Residus
PERFILS
- Empresa
- Petita i mitjana empresa
- Gran empresa
- Professionals i autònoms
SECTOR
- Aigua, sanejament i residus
- Residus
TEMÀTICA
- Sostenibilitat
- Afectació al medi
- Medi ambient
- Innovació
- Competitivitat i responsabilitat social
- Competitivitat i responsabilitat social
CICLE VITAL
- Créixer i consolidar
- Encetar un negoci
TIPUS
- Autorizaciones, permisos, licencias y homologaciones