Detall de Procediment

Avaluació i control de l'ambient de treball d'activitats amb el risc d'exposició a l'amiant. Treball.

Codi SIA: 211840
Codi GUC: 17016
Organisme: Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Remetre a l'autoritat laboral que ha aprovat el corresponent pla de treball per a activitats amb amiant, una vegada executat aquest, les fitxes per al registre de les dades d'avaluació de l'exposició en els treballs amb amiant de conformitat amb el Reial decret 396/2006, de 31 de març, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicables als treballs amb el risc d'exposició a l'amiant.

Requisits

Requisits

La prevenció de riscos laborals s'haurà d'integrar en el sistema general de gestió de l'empresa, tant en el conjunt de les seues activitats com en tots els nivells jeràrquics d'aquesta, a través de la implantació i l'aplicació d'un pla de prevenció de riscos laborals (Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals). Els empresaris han d'assegurar-se que cap treballador està exposat a una concentració d'amiant en l'aire superior al valor límit ambiental d'exposició diària (VLA-ED) de 0,1 fibres per centímetre cúbic mesurades com una mitjana ponderada en el temps per a un període de huit hores (art. 4.1 del Reial decret 396/2006). Per a tota mena d'activitat determinada que puga presentar un risc d'exposició a l'amiant o a materials que en continguen, l'avaluació de riscos a què fa referència l'article 16 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, ha d'incloure el mesurament de la concentració de fibres d'amiant en l'aire del lloc de treball i la comparació amb el valor límit establit en l'article 4.1 del Reial decret 396/2006, de manera que es determine la naturalesa i el grau d'exposició dels treballadors. Si el resultat de l'avaluació posa de manifest la necessitat de modificar el procediment emprat per a la realització d'aquest tipus d'activitat, ja siga canviant la forma de desenvolupar el treball o adoptant mesures preventives addicionals, s'ha de fer una nova avaluació una vegada que s'haja implantat el nou procediment. Quan el resultat de l'avaluació de riscos a què es refereix aquest apartat el fera necessari i per tal de garantir que no se sobrepassa el valor límit establit en l'esmentat article 4, l'empresari ha de realitzar controls periòdics de les condicions de treball. Les avaluacions s'han de repetir periòdicament. En qualsevol cas, sempre que es produïsca un canvi de procediment, de les característiques de l'activitat o, en general, una modificació substancial de les condicions de treball que puga fer variar l'exposició dels treballadors, serà preceptiva la immediata avaluació dels llocs de treball afectats. La periodicitat de les avaluacions de riscos i controls de les condicions de treball es determinarà tenint en compte, almenys, la informació rebuda dels treballadors, i atenent especialment els factors que puguen originar un increment de les exposicions respecte a les que s'han avaluat inicialment.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Empreses inscrites en el RERA (Registre d'Empreses amb el Risc d'Amiant) que realitzen activitats o operacions en les quals els seus treballadors estiguen exposats o siguen susceptibles d'estar exposats a fibres d'amiant o de materials que en contenen.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

  • Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals (BOE núm. 269, de 10/11/1995).
  • Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció (BOE núm. 27, de 31/1/1997).
  • Reial decret 396/2006, de 31 de març, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicables als treballs amb el risc d'exposició a l'amiant (BOE núm. 86, de 11/04/2006).

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

Durant tot l'any. Les fitxes per al registre de les dades d'avaluació de l'exposició en els treballs amb amiant s'han de remetre, una vegada executats els treballs afectats pel pla, a l'autoritat laboral que els haja aprovat. Aquesta autoritat laboral, al seu torn, remetrà una còpia d'aquesta informació a l'autoritat laboral del lloc on l'empresa estiga registrada. En el cas dels plans de treball únics a què es refereix l'article 11.4 del Reial decret 396/2006, les fitxes per al registre de les dades d'avaluació de l'exposició s'han de remetre, abans del final de cada any, a l'autoritat laboral del lloc on l'empresa estiga registrada.

Formularis documentació

La documentació que s'ha presentar és la següent: - Fitxa registre de dades de l'avaluació exposició en els treballs amb amiant (annex IV del Reial decret 396/2006, de 31 de març).

Presentació

Presentació

Presencial
- En els registres administratius dels òrgans administratius a què es dirigisquen, o davant de qualsevol òrgan administratiu que pertanga a l'Administració general de l'Estat, a la de qualsevol administració de les comunitats autònomes, o a la d'alguna de les entitats que formen l'Administració local si, en aquest últim cas, s'ha subscrit el conveni oportú, així com en les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya en l'estranger. - També en qualsevol oficina de Correus. En aquest cas, s'ha de presentar en sobre obert perquè es puga estampar el segell i la data en l'imprés de sol·licitud i en la còpia.
Telemàtica
1. Les persones sol·licitants obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, així com les persones sol·licitants que, sense estar obligades, opten per aquesta via, han de presentar la seua sol·licitud MITJANÇANT EL CORRESPONENT TRÀMIT TELEMÀTIC, l'enllaç directe del qual s'acaba d'indicar. 2. Per a presentar la sol·licitud de forma telemàtica, la persona sol·licitant ha de disposar d'un sistema de signatura electrònica reconeguda o qualificada i avançada basada en certificats electrònics reconeguts o qualificats de signatura electrònica expedits per prestadors inclosos en la llista de confiança de prestadors de serveis de certificació. Entre aquests sistemes, s'admeten: - El DNIe (DNI electrònic), els certificats de l'FNMT (Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre) i els certificats de persona jurídica, empleat públic o persona física emesos per l'ACCV (Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana). - I el sistema clave signatura de l'Estat, únicament per a les persones físiques (per tant, queden excloses les persones jurídiques: empreses, ajuntaments, entitats...). Més informació respecte als sistemes admesos en la seu electrònica de la Generalitat en: https://sede.gva.es/es/sede_certificados 3. En el cas que s'utilitze un certificat digital d'una persona que actue en representació d'una altra persona (física o jurídica), cal inscriure's prèviament en el Registre de Representants davant de la Generalitat per a la realització de tràmits per via telemàtica, la informació de la qual està disponible: http://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=17168&version=amp - I en https://www.accv.es/va/ciutadans/registre-de-representants/ 4. Fent clic en l'enllaç directe que s'ha indicat en "Com es tramita telemàticament?" o en l'enllaç "Tramitar amb certificat" (de color roig a l'inici d'aquest tràmit de la Guia Prop), accedireu al tràmit telemàtic, que us permetrà omplir el formulari web inicial, annexar la sol·licitud omplida i signada digitalment, i realitzar la presentació telemàtica de tot, de manera que obtindreu el corresponent justificant de registre. 5. Respecte als documents que cal annexar: - És recomanable que, en primer lloc, reuniu tots els documents que heu de presentar, els ompliu. els signeu i els guardeu electrònicament en el vostre ordinador, de manera que, posteriorment, pugueu incorporar-los en el pas corresponent del tràmit telemàtic. - IMPORTANT: tots els documents certificats o signats que es presenten telemàticament s'han d'enviar en format PDF i s'han d'incorporar les signatures digitals de les persones o entitats que els subscriguen. 6. Disposeu de més informació sobre la tramitació telemàtica en l'adreça següent: http://www.gva.es/es/inicio/atencion_ciudadano/at_ciud_faq/at_ciud_faq_tramitacion Reviseu la llista de preguntes freqüents detallades en aquesta adreça. Si teniu algun problema en la tramitació telemàtica, comproveu si hi ha alguna indicació en aquestes per a solucionar-lo. En cas que continueu necessitant ajuda, per favor, notifiqueu-ho a través d'un dels següents correus electrònics, en funció del tipus de problema de què es tracte: - Per a consultes sobre el contingut del tràmit: prop@gva.es - Per a incidències informàtiques: generalitat_en_red@gva.es

Procés de tramitació

Procés de tramitació

Les avaluacions de riscos les ha d'efectuar personal qualificat per a l'acompliment de funcions de nivell superior i especialització en higiene industrial, d'acord amb el que estableix el capítol VI del Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció. El procediment per a la presa de mostres i l'anàlisi (recompte de fibres) s'ha d'ajustar als requisits establits en l'annex I del Reial decret 396/2006. Als efectes d'aquest reial decret, s'entendrà per fibres d'amiant o asbestos: les partícules d'aquesta matèria en qualsevol de les seues varietats, la longitud de les quals siga superior a 5 micròmetres, el seu diàmetre inferior a 3 micròmetres i la relació longitud-diàmetre superior a 3. L'anàlisi (recompte de fibres) d'amiant només podran realitzar-lo laboratoris especialitzats que tinguen reconeguda formalment la idoneïtat a tal fi per l'autoritat laboral que corresponga al territori de la comunitat autònoma on es trobe situat el laboratori, conformement al procediment establit en l'annex II del Reial decret 396/2006. Una vegada executats els treballs afectats pel pla de treball per a activitats amb amiant, s'han de remetre les fitxes per al registre de les dades d'avaluació de l'exposició en els treballs amb amiant.

Obligacions

Obligacions

Els empresaris han d'assegurar-se que cap treballador està exposat a una concentració d'amiant en l'aire superior al valor límit ambiental d'exposició diària (VLA-ED) de 0,1 fibres per centímetre cúbic mesurades com una mitjana ponderada en el temps per a un període de huit hores. Si el resultat de l'avaluació posa de manifest la necessitat de modificar el procediment emprat per a la realització d'aquest tipus d'activitat, ja siga canviant la forma de desenvolupar el treball o adoptant mesures preventives addicionals, s'ha de fer una nova avaluació una vegada que s'haja implantat el nou procediment. Les avaluacions s'han de repetir periòdicament. En qualsevol cas, sempre que es produïsca un canvi de procediment, de les característiques de l'activitat o, en general, una modificació substancial de les condicions de treball que puga fer variar l'exposició dels treballadors, serà preceptiva la immediata avaluació dels llocs de treball afectats. La periodicitat de les avaluacions de riscos i controls de les condicions de treball es determinarà tenint en compte, almenys, la informació rebuda dels treballadors, i atenent especialment els factors que puguen originar un increment de les exposicions respecte a les que s'han avaluat inicialment. Les avaluacions de riscos les ha d'efectuar personal qualificat per a l'acompliment de funcions de nivell superior i especialització en higiene industrial, conforme al que estableix el capítol VI del Reial decret 39/1997, de 17 de gener. Quan se sobrepasse el valor límit ambiental d'exposició diària (VLA-ED) de 0,1 fibres per centímetre cúbic mesurades com una mitjana ponderada en el temps per a un període de huit hores, s'han d'identificar les causes i prendre, al més prompte possible, les mesures adequades per a remeiar la situació: No podrà prosseguir-se el treball a la zona afectada si no es prenen mesures adequades per a la protecció dels treballadors implicats. Posteriorment, s'ha de comprovar l'eficàcia d'aquestes mesures mitjançant una nova avaluació del risc. Els llocs on es realitzen les activitats: 1r. Han d'estar clarament delimitats i senyalitzats per panells i senyals, de conformitat amb la normativa en matèria de senyalització de seguretat i salut en el treball. 2n. No han de poder ser accessibles a altres persones que no siguen les que, per raó del seu treball o de la seua funció, hagen d'operar o actuar en aquests. 3r. Hi ha d'estar vigent la prohibició de beure, menjar i fumar.

Observacions

Observacions

Els que preveu la Llei 30/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. (BOE 2.10.15)

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa