TECE - Ajudes per al lloguer d'habitatge, dirigides a persones que no poden atendre el pagament d'aquest a conseqüència de l'impacte econòmic i social de la COVID-19 (convocatòria 2020) - GVA.ES
TECE - Ajudes per al lloguer d'habitatge, dirigides a persones que no poden atendre el pagament d'aquest a conseqüència de l'impacte econòmic i social de la COVID-19 (convocatòria 2020)
Què és
Ajudes per al pagament del lloguer a persones físiques arrendatàries d'habitatge habitual amb problemes transitoris per a fer front al lloguer de l'habitatge, produïts a conseqüència de la crisi d'emergència sanitària causada per la COVID-19 i que es troben en situació de vulnerabilitat econòmica sobrevinguda.
Es considerarà que es produeixen els supòsits de vulnerabilitat econòmica sobrevinguda per a poder sol·licitar aquestes ajudes quan en les persones sol·licitants concórreguen conjuntament els requisits següents:
1. La persona obligada a pagar la renda de lloguer ha passat a estar en alguna de les situacions que es descriuen a continuació i els seus ingressos es troben per davall del límit de 3 vegades l'IPREM, com a supòsit general.
- Situació de desocupació.
- Expedient temporal de regulació d'ocupació (ERTO).
- O, en cas de ser empresari, que haja reduït la seua jornada per motiu de cures o altres circumstàncies similars que suposen una pèrdua substancial d'ingressos.
Segons determinades circumstàncies detallades més avant, el límit podrà ser 4 o 5 vegades l'IPREM
2. La renda de lloguer més les despeses i els subministraments bàsics resulte superior o igual al 35 % dels ingressos nets percebuts pel conjunt de la unitat familiar.
Aquestes ajudes també tenen per objecte fer front a la devolució de les ajudes transitòries de finançament que les entitats bancàries hagen oferit a les persones sol·licitants, de conformitat amb l'article 9 del Reial decret llei 11/2020, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front a la COVID-19 i que hagen contret arrendataris d'habitatge habitual, a la devolució de les quals no pogueren fer front.
Compatibilitat de les ajudes.
L'ajuda és compatible amb qualsevol altra ajuda al lloguer que ja perceba la persona arrendatària, fins i tot si és amb càrrec al mateix Pla estatal d'habitatge 2018-2021, sempre que el total de les ajudes no supere el 100 % de l'import del lloguer del mateix període. En cas de superar-lo, si l'ajuda corresponent a aquest programa és concedida, es reduirà en la quantia necessària fins a complir amb aquest límit.
- Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge 2018-2021 (BOE 61, de 10.03.2018).
- Decret 52/2020, de 24 d'abril, del Consell, d'aprovació de bases reguladores per a la concessió directa d'ajudes per a contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la COVID-19 en els lloguers d'habitatge habitual (DOGV núm. 8803, de 4 de maig de 2020).
- Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front a la COVID-19 (BOE núm. 91, d'1-04-2020).
- Ordre TMA/336/2020, de 9 d'abril, per la qual s'incorpora, substitueix i modifiquen sengles programes d'ajuda del Pla estatal d'habitatge 2018-2021, en compliment del que disposen els articles 10, 11 i 12 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents...
A qui va dirigit
Podran sol·licitar aquestes ajudes:
- Les persones físiques interessades titulars d'un contracte d'arrendament, d'habitatge habitual, que s'han vist afectades per passar a una situació de desocupació, expedient temporal de regulació d'ocupació (ERTO), o, en cas de ser empresari, que haja reduït la seua jornada per motiu de cures o altres circumstàncies similars que suposen una pèrdua substancial d'ingressos.
Podran presentar la sol·licitud d'aquestes ajudes:
- Les persones físiques interessades afectades.
- En nom de la persona sol·licitant, les persones degudament autoritzades per aquesta, d'acord amb l'autorització subscrita en el document annex.
- Els ajuntaments o les mancomunitats, degudament autoritzats per la persona sol·licitant i habilitats mitjançant el formulari disponible en el web, podran presentar telemàticament la seua sol·licitud.
- Ser titular, en qualitat d'arrendatari, d'un contracte d'arrendament d'habitatge formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, per a la qual cosa el/la titular de la sol·licitud d'ajuda haurà de coincidir amb el/la titular del contracte d'arrendament.
- L'habitatge arrendat ha de constituir la residència habitual i permanent de la persona o la unitat de convivència sol·licitant de l'ajuda. A aquest efecte, queden exclosos els subarrendaments així com els arrendaments als quals es refereix l'article 3 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, "arrendaments per a ús diferents d'habitatge".
- La persona arrendatària o qualsevol de les que tinguen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat no tinga parentiu en primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador de l'habitatge.
- La persona arrendatària o qualsevol dels que tinguen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat no siga sòcia o partícip de la persona física o jurídica que actue com a arrendadora.
- No incórrer en cap de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions.
- No es consideraran incloses en supòsit de vulnerabilitat econòmica i social les unitats de convivència els ingressos declarats de les quals en l'últim exercici fiscal vençut (2018) superen 5 vegades l'IPREM
- Supòsits de vulnerabilitat econòmica i social que han de concórrer de manera conjunta, com a requisit per part de la persona sol·licitant, titular del contracte d'arrendament i beneficiari de l'ajuda, produïts amb posterioritat al 15 de març de 2020:
1. LÍMIT D'INGRESSOS. Que la persona que estiga obligada a pagar la renda de lloguer passe a estar en situació de desocupació, expedient temporal de regulació d'ocupació (ERTO) o, en cas de ser empresari, que haja reduït la seua jornada per motiu de cures o altres circumstàncies similars que suposen una pèrdua substancial d'ingressos, de manera que no arriben per això el conjunt dels ingressos dels membres de la unitat de convivència, en el mes anterior a la data de la convocatòria o en el mes anterior a la sol·licitud de la moratòria, segons els terminis que estableixen els articles 4 i 8 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit:
Amb caràcter general, al límit de 3 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples mensual - IPREM - (1 IPREM = 537,84 )
Els ingressos declarats en el formulari corresponen al mes anterior a la data de la convocatòria o, en cas de sol·licitud de moratòria a l'arrendador, durant el mes anterior a la sol·licitud de la moratòria.
Aquest límit es podrà incrementar:
- 0,1 vegades l'IPREM per cada fill a càrrec en la unitat de convivència.
- 0,15 vegades l'IPREM per cada fill en el cas d'unitat familiar monoparental.
- 0,1 vegades l'IPREM per cada persona major de 65 anys membre de la unitat de convivència.
En cas que algun dels membres de la unitat de convivència tinga declarada una discapacitat igual o superior al 33 %, situació de dependència o malaltia que l'incapacite acreditadament de manera permanent per a realitzar una activitat laboral, el límit serà de 4 vegades l'IPREM, sense perjudici dels increments acumulats per fill a càrrec.
En el cas que la persona obligada a pagar la renda arrendatícia siga persona amb paràlisi cerebral, amb malaltia mental, o amb discapacitat intel·lectual, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %, o persona amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconeguda igual o superior al 65 %, així com en els casos de malaltia greu que incapacite acreditadament la persona o el seu cuidador per a realitzar una activitat laboral, el límit serà de 5 vegades l'IPREM.
2. L'ESFORÇ DEL PAGAMENT DEL LLOGUER MÉS DESPESES HA DE SER SUPERIOR AL 35 % DELS INGRESSOS. La renda del lloguer més les despeses i els subministraments bàsics han de resultar iguals o superiors al 35 % dels ingressos nets que perceba el conjunt dels membres de la unitat de convivència.
Per al càlcul de les despeses i els subministraments, es computaran un percentatge de la renda de lloguer en funció dels membres que componen la unitat de convivència:
- 1-2 membres: 30 %
- 3 membres: 40 %
- 4 o més membres: 50 %
Com es tramita
Totes les sol·licituds s'han de tramitar telemàticament, tant si es disposa de certificat digital com si no.
S'ha d'adjuntar l'annex I [ALQ ANNEX I] ANNEX A LA SOL·LICITUD D'AJUDES PER A ATENDRE EL PAGAMENT DEL LLOGUER D'HABITATGE PER A MINIMITZAR L'IMPACTE DE LA COVID-19 degudament omplit i signat pel sol·licitant i tots els membres de la unitat familiar majors de 16 anys.
També s'admetran les sol·licituds que presenten telemàticament titulars de certificat digital quan actuen, degudament autoritzats, en representació d'altres. En aquest cas, han de presentar "l'ALQ ANNEX II AUTORITZACIÓ DE REPRESENTACIÓ" degudament omplit i signat pel sol·licitant.
Tramitació telemàtica:
a) Si disposeu de certificat digital, cliqueu en l'enllaç "Tramitar amb certificat electrònic" o la icona "Tramitar amb certificat" (al principi de la pàgina), ompliu el formulari i adjunteu tota la documentació disponible en el moment de la sol·licitud.
b) Si no disposeu de certificat digital, cliqueu en l'enllaç "Tramitar sense certificat electrònic" o en la icona "Tramitar telemàticament" (al principi de la pàgina). Una vegada omplit el formulari i adjuntada la documentació corresponent, cal imprimir el justificant de presentació i d'imprés de sol·licitud (és només un document), signar-lo i presentar-lo, preferentment, en els registres dels serveis territorials d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica i en els que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquest justificant de presentació i d'imprés de sol·licitud signat i registrat constitueix el mitjà d'autenticació de la identitat de la persona sol·licitant. Si no es presenta la sol·licitud, quedarà registrada d'entrada però estarà incompleta. Aquest tràmit sense signatura digital permetrà adjuntar documentació escanejada.
En el moment en què es reprenga l'activitat ordinària per l'alçament de l'estat d'alarma, els serveis territorials oferiran un punt d'accés a Internet i, per als casos que ho requerisquen, es podrà facilitar ajuda mitjançant cita prèvia.
Els ajuntaments o les mancomunitats podran presentar sol·licituds telemàticament mitjançant el certificat digital, en nom de les persones o unitats de convivència interessades que els autoritzen mitjançant el corresponent formulari. Per a això, es podrà habilitar el personal dels ajuntaments o mancomunitats mitjançant la presentació de la credencial subscrita degudament en el formulari normalitzat disponible en la web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica.
Qualsevol sol·licitud que es presente seguint un procediment diferent del que estableix aquest decret no serà admesa.
Si el sol·licitant de l'ajuda no poguera aportar algun dels documents requerits, podrà substituir-lo mitjançant una declaració responsable que incloga la justificació expressa dels motius, relacionats amb les conseqüències de la crisi de la COVID-19, que li impedeixen aquesta aportació.
La sol·licitud de l'ajuda implicarà l'autorització dels interessats perquè l'Administració de la Generalitat puga procedir al tractament de les dades de caràcter personal en la mesura que resulte necessària per a la gestió de les ajudes; tot això, de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i les seues normes de desplegament.
AVÍS IMPORTANT:
A causa de la dificultat derivada de l'estat d'alarma, la documentació que s'exigeix amb la presentació de la sol·licitud que no es puga adjuntar al formulari electrònic es podrà aportar fins a l'últim dia de presentació de sol·licituds: 30 de juny.
En qualsevol cas, la falta de documentació aportada es comunicarà mitjançant la publicació en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica per a l'esmena d'aquestes sol·licituds. Aquesta publicació substituirà la notificació individual, d'acord amb el que preveu la legislació reguladora del procediment administratiu comú.
Els serveis d'atenció presencial i cita prèvia romanen tancats per l'estat d'alarma. S'avisarà en el moment en què es restablisquen.
Els sol·licitants que hagen facilitat un número de telèfon mòbil podran ser avisats de la publicació de la llista mitjançant un missatge de text SMS.
Instrucció i resolució
La instrucció del procediment correspondrà als serveis territorials competents en matèria d'habitatge i arquitectura bioclimàtica.
La concessió de les ajudes es prioritzarà en funció del grau de vulnerabilitat econòmica de les persones beneficiàries fins que s'esgote l'import global, de manera que tindran prioritat les persones beneficiàries el grau de vulnerabilitat de les quals econòmica siga superior.
En el cas que, en esgotar-se l'import global, existiren diverses persones beneficiàries amb el mateix grau de vulnerabilitat econòmica, tindran prioritat les sol·licituds que hagen presentat dones en situació de família monoparental, víctimes de violència de gènere i les de més edat, per aquest ordre.
L'esmena de les sol·licituds es realitzarà mitjançant la publicació en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica. Aquesta publicació substituirà la notificació individual, d'acord amb el que preveu la legislació reguladora del procediment administratiu comú. Els sol·licitants que hagen facilitat un número de telèfon mòbil podran ser avisats de la publicació de la llista mitjançant un missatge de text SMS.
Una vegada examinades les sol·licituds, l'òrgan instructor emetrà un informe i formularà la proposta de concessió a l'òrgan competent per a resoldre.
La competència per a resoldre sobre les sol·licituds presentades correspon a la persona titular de la direcció general competent en matèria d'emergència habitacional i funció social de l'habitatge.
El termini per a resoldre i notificar la resolució procedent serà el que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat ni notificat cap resolució expressa, es produirà el silenci administratiu i la sol·licitud podrà entendre's desestimada.
La resolució del procediment es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana i en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, de conformitat amb l'art. 40 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això, sense perjudici de la remissió, mitjançant un missatge de text o SMS, de la informació sobre el lloc on es publicarà la resolució de la seua sol·licitud d'ajuda a la persona beneficiària que haja facilitat un número de telèfon mòbil a aquest efecte.
03007 - Alacant/Alicante
12003 - Castelló/Castellón
46009 - València/Valencia
Sol·licitud
El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà l'endemà hàbil de la publicació del Decret que regula aquestes ajudes en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, a les 9.00 hores, i romandrà obert fins a les 12.00 hores del 30 de juny de 2020.
Totes les sol·licituds s'han de tramitar telemàticament, tant si es disposa de certificat digital com si no. Seguiu les instruccions de l'apartat ""Com solicitar-ho? Passos."
Per als tràmits telemàtics sense certificat digital, s'ha de presentar el justificant imprés de la sol·licitud signat per la persona sol·licitant, preferentment, en els registres dels serveis territorials i en els que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
On dirigir-se
- El tràmit per a donar d'alta un nou compte bancari, modificar-la o donar-la de baixa es pot realitzar telemàticament, consulte: PROPER. Procediment per a tramitar les altes, modificacions i baixes de les domiciliacions bancàries (Domiciliació bancària). Tràmit automatitzat:
- Punts de Registre d'Usuari (PRU) de l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica
- Sol·licitud certificat digital amb DNI electrònic
- Tràmit electrònic amb Cl@ve
- Obtenció certificats SEPE (Servei Públic d'Ocupació Estatal).
- Llistat de sol·licituds admeses
- Web Habitatge: Informació per a ajudes per al lloguer d'habitatge, dirigides a persones que no poden atendre el pagament d'aquest, a conseqüència de l'impacte econòmic i social de la COVID-19.
- Lllistat provisional de les sol·licituds que han resultat admeses i/o excloses per no complir algun dels requisits exigits en la convocatòria.
Resolució
La resolució posarà fi a la via administrativa i, contra aquesta, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment...
46018 - València/Valencia
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Ciutadania
- Ajudes, beques i subvencions
- Habitatge i urbanisme
- Què faig si... ?
- Vull accedir a una vivenda
- Altres Tràmits
- Habitatge i urbanisme
- Lloguer