TECE - Sol·licitud d'ajuda a les actuacions de rehabilitació a nivell d'edifici, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (Ajudes Next Generation EU).

Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

Codi SIA: 2862682
|
Codi GVA: 22404
Descarregar informació
Temini tancat

Des de 11-04-2022

Fins 01-12-2022

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés
  • Compartir en xarxes socials

Què és

Què és i per a què servix

Concedir ajudes, en règim de concurrència competitiva, tant en l'àmbit urbà com rural, per al finançament d'obres o actuacions en els edificis d'ús predominant residencial en les quals s'obtinga una millora acreditada de l'eficiència energètica, amb especial atenció a l'envolupant edificatòria....

Saber més
Terminis
Sol·licitudTemini tancat
11-04-2022 al 01-12-2022
Observacions

Actuacions subvencionables

 

Es consideren actuacions subvencionables les de millora o rehabilitació d'edificis d'ús predominant residencial per a habitatge amb els límits d'inversió màxima subvencionable que estableix l'article següent, sempre que s'obtinga una reducció d'almenys un 30 % en l'indicador de consum d'energia primària no renovable, referida a la certificació energètica.

 

A més, en edificis situats en les zones climàtiques C, D i E, segons la classificació climàtica del Codi Tècnic de l'Edificació, cal aconseguir, així mateix, una reducció de la demanda energètica anual global de calefacció i refrigeració de l'habitatge unifamiliar o de l'edifici, segons corresponga, d'almenys:

- Zones climàtiques D i E: un 35 %

- Zona climàtica C: un 25 %

Els edificis protegits oficialment perquè formen part d'un entorn declarat o pel valor arquitectònic o històric particular que tenen, en els quals estan limitades les actuacions sobre els elements que componen l'envolupant tèrmica, no hauran de complir amb la reducció de demanda que estableix el punt anterior. No obstant això, els elements de l'envolupant sobre els quals es puga intervindre han de complir amb els valors límit de transmitància tèrmica i de permeabilitat a l'aire, quan siga procedent, que estableix la taula 3.1.1.a -HE1 i 3.1.3.a -HE1, del Document bàsic DB He d'estalvi d'energia del Codi Tècnic de l'Edificació.

Així mateix, els edificis en els quals s'hagen efectuat en els últims quatre anys intervencions de millora de l'eficiència energètica, en què es puga acreditar que es va reduir la demanda energètica anual global de calefacció i refrigeració en un percentatge igual o superior al que s'ha establit anteriorment, queden eximits del compliment del requisit de reducció de demanda energètica anual global de calefacció i refrigeració. Quan en aquestes intervencions no s'arribe a una reducció igual o superior al percentatge establit, es podrà considerar satisfet el requisit si, amb la consideració conjunta de les actuacions realitzades en les intervencions esmentades i les que es realitzen en l'actuació objecte de la sol·licitud, s'assoleix el corresponent percentatge de reducció de demanda establit, la qual cosa s'haurà d'acreditar mitjançant la certificació d'eficiència energètica corresponent.

 

Cost subvencionable

 

Podrà formar part del cost subvencionable de l'actuació, a més del cost de les obres, la gestió inherent al desenvolupament de l'actuació i les despeses associades, els honoraris dels professionals intervinents, el cost de la redacció dels projectes, els informes tècnics i certificats necessaris, les despeses derivades de la tramitació administrativa, i altres despeses generals similars, sempre que tot estiga degudament justificat. No es consideren costos subvencionables els corresponents a llicències, taxes, impostos o tributs. No obstant això, l'IVA podrà ser considerat elegible sempre que no puga ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.

 

Quantia de les ajudes

 

a) Ajudes objectives

En funció de l'estalvi en consum d'energia primària no renovable aconseguit mitjançant l'actuació, el percentatge de l'ajuda que es concedirà, així com la quantia màxima de l'ajuda per habitatge, són les següents:

 

 

En els casos en què calga retirar elements amb amiant, es podrà incrementar la quantia màxima de l'ajuda en la quantitat corresponent als costos causats per la retirada, la manipulació, el transport i la gestió dels residus d'amiant mitjançant empreses autoritzades, fins a un màxim de 1.000 euros per habitatge o 12.000 euros per edifici objecte de rehabilitació.

 

b) Ajudes personals

 

Quan s'identifiquen situacions de vulnerabilitat econòmica en alguna de les unitats de convivència propietàries o usufructuàries dels habitatges inclosos en l'edifici objecte de rehabilitació, d'acord amb la base setena d'aquesta resolució, de manera exclusiva per a la unitat de convivència propietària o usufructuària de l'habitatge afectat, es podrà obtindre una ajuda personal addicional a l'anterior, fins a arribar al 100 % com a màxim del cost de l'actuació imputable a aquest habitatge, amb el màxim indicat en el quadre següent. Per a cadascuna d'aquestes ajudes personals es tramitarà un expedient a part del de la comunitat de propietaris.

 

c) Ajudes complementàries

 

En el supòsit d'actuacions realitzades per una empresa o entitat pública o privada sense ànim de lucre, que actue com a agent o gestor/a de la rehabilitació, en edificis ocupats per persones amb un alt grau de vulnerabilitat, es concedirà una ajuda complementària a les anteriors que podrà arribar fins al 10 % de la inversió realitzada, impostos inclosos, sempre que no puguen ser compensats, amb càrrec als pressupostos de la Generalitat Valenciana, amb un màxim de 2.000 euros per habitatge, sense sobrepassar en el conjunt de les ajudes rebudes el 100 % del cost subvencionable de l'actuació, sempre que l'edifici complisca les condicions següents:

 

- Que, com a mínim, el 80 % de les unitats de convivència empadronades tinguen uns ingressos inferiors a 3 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM).

- Que, com a mínim, el 50 % dels habitatges constitueixen el domicili habitual i permanent dels seus ocupants.

Normativa
  • Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'administració pública i per a l'execució del Pla de recuperació, transformació i resiliència. (BOE núm. 341, de 31/12/2020)
  • Reial decret 853/2021, de 5 d'octubre, pel qual es regulen els programes d'ajuda en matèria de rehabilitació residencial i habitatge social del Pla de recuperació, transformació i resiliència (BOE núm. 239, de 06/10/2021)
  • Resolució de 23 de març de 2022, de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions del Programa d'ajuda a les actuacions de rehabilitació d'edificis i del Programa d'ajuda a les...

A qui va dirigit

Ciutadania
Administració
Persones interessades

Podran ser beneficiaris o destinataris últims de les ajudes, i, per tant, sol·licitants de les ajudes:

 

a) Les persones propietàries o usufructuàries d'habitatges unifamiliars aïllats o agrupades en fila i d'edificis existents de tipologia residencial d'habitatge col·lectiu, així com dels seus habitatges, bé siguen persones físiques o bé tinguen personalitat jurídica de naturalesa privada o pública.

 

b) Les administracions públiques i els organismes i altres entitats de dret públic, així com les empreses públiques i societats mercantils participades, íntegrament o majoritàriament, per les administracions públiques propietàries dels immobles.

 

c) Les comunitats de propietaris o les agrupacions de comunitats de propietaris constituïdes d'acord amb el que disposa l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal.

 

d) Les persones propietàries que, de manera agrupada, tinguen edificis que reunisquen els requisits establits per l'article 396 del Codi Civil i no hagen atorgat el títol constitutiu de propietat horitzontal.

 

e) Les societats cooperatives d'habitatges compostos de manera agrupada per persones propietàries d'habitatges o edificis que reunisquen els requisits que estableix l'article 396 del Codi Civil, així com per les persones propietàries que conformen comunitats de propietaris o agrupacions de comunitats de propietaris constituïts d'acord amb el que disposa l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal, i per cooperatives en règim de cessió d'ús dels seus habitatges.

 

f) Les empreses arrendatàries o concessionàries dels edificis, així com cooperatives que acrediten aquesta condició, mitjançant el contracte vigent, que els atorgue la facultat expressa per a escometre les obres de rehabilitació objecte del programa.

 

EXCLUSIONS:

 

En el cas d'habitatges unifamiliars, no podran obtindre aquesta ajuda les parts beneficiàries que ja ho siguen per a les actuacions de millora de l'eficiència energètica en habitatges del PRTR.

 

Tampoc podran obtindre aquesta ajuda quan s'haja sol·licitat qualsevol altra ajuda procedent de fons europeus per al mateix cost.

Requisits

Els edificis, per a optar a aquesta subvenció, han de complir:

 

Que, almenys el 70 % de la superfície construïda sobre rasant, exclosa la planta baixa o les plantes inferiors si té o tenen altres usos compatibles, tinga un ús residencial d'habitatge.

 

Que les actuacions disposen de l'acord de la comunitat de propietaris de què es tracte, excepte en els casos d'edificis de persona propietària única, i amb l'autorització o les autoritzacions administratives corresponents, quan siga preceptiu.

Com es tramita

Procés de tramitació

Sol·licitud telemàtica de les ajudes.

 

a) Formulari normalitzat de sol·licitud d'ajudes en què es reflectiran les dades següents:

- Dades de la persona beneficiària de les ajudes: comunitat de propietaris, agrupació de comunitats de propietaris, entitat local o empresa pública o persones físiques o jurídiques, en què cal indicar els cognoms i el nom o raó social, NIF o CIF.

- Si és el cas, dades del representant: cognoms i nom, NIF, així com l'acreditació de la representació que té, d'acord amb la normativa específica aplicable.

- Si és el cas, dades del gestor o agent de la rehabilitació: cognoms i nom, NIF.

- Dades de l'habitatge, habitatges, edifici o edificis que es volen rehabilitar: domicilis i referències cadastrals.

- Nombre d'habitatges i, si és el cas, els locals de l'edifici que es volen rehabilitar, amb la indicació de la superfície construïda que tenen i el nombre d'altures, inclosa la planta baixa.

- En el cas d'agents de la rehabilitació que siguen perceptors directes de les ajudes, aprovació de la cessió del dret de cobrament.

 

b) Si és el cas, còpia de l'acta o el certificat del secretari o administrador, en què conste el nomenament del representant autoritzat per a sol·licitar la subvenció.

 

c) Si és el cas, còpia de l'acta o certificat del secretari o administrador, en què conste l'acord de la comunitat pel qual es formalitza el contracte amb l'agent de la rehabilitació o el gestor de la rehabilitació.

 

d) Si és el cas, còpia del contracte amb l'agent de la rehabilitació o el gestor de la rehabilitació.

 

e) Projecte o memòria justificativa de l'actuació que es realitzarà, incloent-hi plans i pressupost detallat per partides amb la indicació de mesuraments i preus per unitats d'obra. S'hi ha d'incloure l'estalvi de consum d'energia primària no renovable estimat respecte a la situació inicial, la inversió subvencionable i la quantia de l'ajuda sol·licitada.

 

f) Certificat d'eficiència energètica de l'habitatge o l'edifici existent en el seu estat actual, amb el contingut requerit en el Reial decret 390/2021, d'1 de juny, signat per un tècnic competent i registrat en el Registre autonòmic de certificació d'eficiència energètica d'edificis.

 

g) Certificat d'eficiència energètica de l'habitatge o l'edifici existent obtingut considerant realitzades les actuacions que preveu el projecte o la memòria, realitzat amb el mateix programa reconegut de certificació que el que s'ha utilitzat per al certificat previ a la intervenció, subscrit per un tècnic competent, en el qual s'acredite el compliment dels requisits establits per a l'obtenció de l'ajuda.

 

h) Còpia de l'acta o certificat del secretari o administrador, amb l'acord de la comunitat, de les comunitats de propietaris degudament agrupades, o de l'assemblea de la cooperativa, pel qual s'aprova l'execució de les obres de rehabilitació objecte de les ajudes.

 

i) Contracte o oferta signada i pressupost desglossat per partides, mesuraments, preus unitaris i totals, amb l'IVA desglossat corresponent i la seua acceptació expressa per part de la comunitat de propietaris o per la persona propietària de l'edifici o de l'habitatge. En el full resum per capítols, ha de constar la signatura i el segell de l'empresa, el NIF, i la data.

 

j) Sol·licitud i/o llicència urbanística quan siga necessària, o autorització municipal anàloga d'acord amb l'article 78 de la Llei 7/2021, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat 2022.

 

k) Si les obres estan iniciades, certificat de l'inici de les obres signat per un tècnic titulat competent o acta de replanteig, signada i datada pel director de l'obra empresa constructora i amb el vistiplau de la propietat.

 

l) Reportatge fotogràfic en color de totes les zones que es veuran afectades per les actuacions de rehabilitació, així com de la façana principal de l'edifici.

 

m) Informe d'avaluació de l'edifici (IEEV.CV), amb el contingut que requereix el Decret 53/2018, de 27 d'abril, omplit i subscrit per un tècnic competent, i registrat en el registre autonòmic corresponent.

 

n) Llista d'habitatges i locals de l'edifici que participen en les despeses de l'obra, amb la indicació de les quotes de participació, que en total hauran de sumar el 100 %.

 

En els supòsits en els quals les persones sol·licitants, en aplicació del que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, manifesten la seua oposició al fet que l'Administració recapte electrònicament la documentació necessària per a la tramitació de l'expedient, hauran d'aportar, a més:

- NIF o CIF de la part sol·licitant.

- Certificats de l'Agència Tributària, de la conselleria competent en matèria d'hisenda i de la Tresoreria General de la Seguretat Social, d'estar al corrent en les seues obligacions i d'ingressos obtinguts.

 

p) Dades de domiciliació bancària:

 

En el cas de persones obligades a utilitzar el tràmit automatitzat conforme al que es disposa en l'Ordre 2/2022 de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic per a la tramitació de l'alta o modificació de la domiciliació bancària (on s'inclouen les comunitats de propietaris, entre altres), s'haurà d'acompanyar còpia del justificant generat en l'esmentat tràmit habilitat a aquest efecte en la seu electrònica de la Generalitat i l'enllaç directe de la qual apareix en l'apartat "Enllaços" d'aquesta Guia Prop.

 

En el cas de persones físiques, que no vulguen utilitzar el tràmit automatitzat per no estar obligades, s'haurà d'acompanyar model de domiciliació bancària degudament emplenat i signat per la persona titular del compte o persona autoritzada en aquesta.

 

Es recomana la utilització del tràmit automatitzat en tots els supòsits en què és possible, incloses les persones físiques (beneficiaris de subvencions), conforme a la Resolució de 16 de juny de 2022 per la qual s'aprova la implementació del sistema informàtic PROPER, el qual permet a les persones interessades facilitar les seues dades bancàries de manera àgil, per via telemàtica, servint així als principis d'eficàcia i eficiència en l'Administració Pública.

 

q) Declaracions subscrites pel beneficiari últim de les ajudes relatives a:

- Declaració responsable de NO danyar significativament el medi ambient.

- Declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI), segons el model A de l'annex IV de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

- Compromís escrit de concedir els drets i accessos necessaris per a garantir que la Comissió, l'OLAF, el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals competents exercisquen les seues competències.

 

- Declaració responsable del compliment de la normativa relativa d'ajudes d'estat, minimis i doble finançament.

Òrgans de tramitació
La tramitació dels expedients correspondrà als serveis centrals i/o territorials de la direcció general amb competència en matèria de rehabilitació.

Sol·licitud

Termini
Temini tancat

El termini per a la presentació de la sol·licitud d'ajudes s'iniciarà l'11 d'abril de 2022 i finalitzarà l'1 de desembre de 2022, els dos inclusivament.

 

Termini d'execució de les obres

 

El termini per a executar les obres no podrà excedir vint-i-sis mesos, comptats des de la data de concessió de l'ajuda. Aquest termini es podrà ampliar excepcionalment fins a vint-i-huit mesos quan es tracte d'edificis o actuacions que afecten 40 o més habitatges.

 

Només podrà autoritzar-se una ampliació dels terminis fixats per a l'execució de les actuacions quan obeïsca a circumstàncies imprevisibles, degudament justificades, que facen impossible el compliment d'aquestes, malgrat haver-se adoptat, per part de les persones beneficiàries de les ajudes, les mesures tècniques i de planificació mínimes que els resultaven exigibles. Específicament, es podrà autoritzar aquesta ampliació quan la llicència o autorització municipal corresponent es demore més de sis mesos des que s'ha sol·licitat. En cap cas es podran autoritzar ampliacions de terminis per a l'execució de l'actuació objecte d'ajuda que superen en el seu còmput total els trenta-sis mesos comptats des de la data de concessió de l'ajuda.

 

En qualsevol cas, totes les actuacions s'han de finalitzar abans del 30 de juny de 2026.

Forma de presentació
Telemàtica
La sol·licitud s';ha de formalitzar telemàticament. Les persones particulars, propietàries úniques d';edificis que no disposen de mitjans tècnics podran acudir, durant el termini de presentació de sol·licituds, a les dependències de les direccions territorials de la Conselleria, situades a...
Saber més

    Resolució

    Termini màxim
    El termini màxim per a resoldre i publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la resolució de concessió d'ajudes, que posarà fi al procediment, serà de sis mesos comptats des de l'endemà de la publicació de la resolució de convocatòria d'ajudes. Transcorregut aquest termini sense...
    Saber més
    Quantia i cobrament
    Ajuda dels fons Next Generation EU L'ajuda que es concedirà serà la que s'indica més endavant en funció de l'estalvi aconseguit amb l'actuació, el nombre d'habitatges i la superfície dels locals que hi intervenen. Forma de pagament La part beneficiària, per si mateixa o, si és cas, pel seu...
    Saber més
    Obligacions
    Els destinataris últims de les ajudes queden obligats a: a) Facilitar qualsevol document, informació o inspecció que la direcció general competent en matèria de rehabilitació considere necessari per al control del compliment de les finalitats previstes. b) Comunicar l'obtenció d'altres...
    Saber més
    Observacions

    Els que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/15).

    Òrgans resolució
    La persona titular de la direcció general competent en matèria de rehabilitació resoldrà sobre la concessió de l'ajuda sol·licitada, a proposta de l'òrgan col·legiat. L'òrgan col·legiat estarà integrat per les persones titulars de la subdirecció general d'Habitatge i Regeneració Urbana, de la...
    Saber més
    Sancions
    - Llei 8/2004, de 20 d'octubre, de la Generalitat, de l'habitatge de la Comunitat Valenciana. - Títol II, Del reintegrament de subvencions; el títol III, Del control financer de subvencions i el títol IV, Infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions, de la Llei 38/2003, de 17...
    Saber més

    Preguntes freqüents

    Dubtes sobre la tramitació
    On consultar dubtes sobre el tràmit:

    Temes relacionats

    MATÈRIES

    • Administracions
      • Ajudes i subvencions
        • Administracions locals
          • Obres públiques, urbanisme i habitatge
    • Ciutadania
      • Habitatge i urbanisme
        • Rehabilitació