Sol·licitud d'autorització d'instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos, en l'àmbit de la recollida amb caràcter professional, d'instal·lacions fixes de tractament de residus no perillosos, així com la seua modificació substancial o trasllat

Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori

Codi SIA: 3014264
|
Codi GVA: 22758
Descarregar informació
Termini de sol·licitud obert
  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Procediments relacionats
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Al·legació / Aportació
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

Sol·licitar a l'autoritat competent de la Comunitat Valenciana l'autorització de les instal·lacions  (centre gestor) d'emmagatzematge de residus no perillosos en l'àmbit de la recollida amb caràcter professional, d'instal·lacions fixes en les quals vagen a desenrotllar-se operacions de tractament (valorització i/o eliminació) de residus no perillosos que estiguen situades en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, així com la modificació substancial o trasllat d'estes.

A l'efecte d'este procediment s'entendrà per:

 

- «centre gestor o instal·lació de tractament de residus no perillosos»: unitat tècnica fixa, dins de la qual es duguen a terme una o més de les operacions de tractament enumerades en els annexos II i III de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

- «gestor de tractament de residus no perillosos»: persona física o jurídica que realitze operacions de tractament (valorització i/o eliminació) de tals residus en un centre gestor.

- «tractament»: les operacions de valorització o eliminació, inclosa la preparació anterior a la valorització o eliminació.

- «tractament intermedi»: les operacions de valorització R12 i R13 i les operacions d'eliminació D08, D09, D13, D14 i D15, conforme als annexos II i III de la Llei 7/2022.

- «modificació substancial»: la incorporació de noves operacions de tractament i/o processos a l'autorització ja concedida, així com l'increment de la capacitat de tractament de qualsevol de les operacions i/o processos de tractament autoritzats.

 

Queden exemptes del règim d'autorització contemplat en este procediment les instal·lacions o parts d'aquelles utilitzades per a la investigació, desenrotllament i experimentació de nous tractaments de residus situades en la Comunitat Valenciana. Malgrat això, amb caràcter previ a la realització d'estes activitats, s'informarà de les mateixes a l'autoritat competent de la Comunitat Valenciana mitjançant una declaració responsable, en la qual s'indique el tractament, el tipus i quantitat de residu i el temps estimat d'esta activitat.

Terminis
Sol·licitudTermini obert
Al·legació / AportacióTermini obert

A qui va dirigit

Ciutadania
Empreses
Persones interessades

Les persones físiques o jurídiques titulars dels centres gestors o instal·lacions fixes de tractament de residus no perillosos.

 

Requisits

Les persones físiques o jurídiques que sol·liciten l'autorització de la instal·lació com a centre gestor de residus no perillosos hauran de ser els titulars de la instal·lació.

 

Respecte a les persones físiques o jurídiques que vagen a realitzar les operacions de tractament en la citada instal·lació -tant si són titulars de la instal·lació com si no- hauran de disposar de l'autorització, concedida per l'autoritat competent de la comunitat autònoma on tinguen la seua seu social, que els habilita per a desenrotllar les corresponents operacions de tractament.

 

En este sentit, en l'apartat E) de la sol·licitud d'autorització de la instal·lació, s'indicarà la persona física o jurídica que vaja a realitzar les operacions de tractament en la instal·lació. Per a aquells gestors de tractament la seu social del qual es trobe en una comunitat autònoma diferent de la valenciana, s'haurà d'aportar còpia de la resolució d'autorització de gestor de tractament.

 

Si la persona física o jurídica que vaja a realitzar les operacions de tractament té seu o domicili social en la Comunitat Valenciana i no disposa d'autorització de gestor de tractament, haurà de sol·licitar-la a l'autoritat competent d'esta comunitat autònoma a través del següent enllaç:

https://www.gva.es/es/web/portal/inicio/procedimientos?id_proc=16562

 

 

Com es tramita

Procés de tramitació

- Presentació de la sol·licitud telemàtica d'obtenció de NIMA (número d'identificació mediambiental).

- Per al NIMA obtingut, presentació de la sol·licitud d'autorització acompanyada de la documentació requerida

- Si la sol·licitud no reunira els requisits exigibles o l'Administració considerara necessària l'ampliació de dades, es requerirà a l'interessat la seua esmena de conformitat amb el que s'establix en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

- Una vegada comprovada la suficiència i l'adequació de la documentació presentada, i, prèvia visita de comprovació de la instal·lació, l'autoritat competent per a resoldre dictarà, si és el cas, la resolució per la qual es concedisca l'autorització i procedirà a la seua inscripció en el Registre General de Gestors Autoritzats de Residus de la Comunitat Valenciana i a la seua publicació en els llistats de gestors de la pàgina web de la Conselleria, a efectes informatius.

 

 

Procediments relacionats

Entitats col·laboradores de certificació

Sol·licitud

Termini
Termini obert

Durant tot l’any.

Documentació

1) Formulari telemàtic per a l'obtenció de NIMA (número d'identificació mediambiental).

2) Imprés de sol·licitud d'autorització d'instal·lacions fixes de tractament de residus no perillosos, segons model normalitzat.

3) Acreditació per qualsevol mitjà admissible en dret de la representació que ostenta el firmant de la sol·licitud, llevat que esta representació estiga inscrita formalment en el Registre de Representants de l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica (ACCV) (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/).

4) Justificant del pagament de la corresponent taxa per servicis administratius d'intervenció ambiental prevista en l'article 26.2-4 de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de la Generalitat, de taxes.

5) Certificat de compatibilitat urbanística.

6) Per a aquells gestors de tractament la seu social del qual es trobe en una comunitat autònoma diferent de la Comunitat Valenciana, còpia de la resolució d'autorització de gestor de tractament de residus.

7) Projecte de la instal·lació (en format PDF), subscrit per tècnic competent, amb la descripció detallada de la instal·lació i del lloc on es duran a terme les operacions de tractament i, en particular:

- Ubicació de la instal·lació on es duran a terme les operacions de tractament de residus, identificada mitjançant l'adreça postal i les coordenades geogràfiques, definides conforme al Reial decret 1071/2007, de 27 de juliol, pel qual es regula el sistema geodèsic de referència oficial a Espanya (sistema de referència ETRS89).

- Referència cadastral i plans de localització (escala 1.50.000).

- Descripció detallada de les infraestructures i equipaments: dimensions i superfícies (totals i parcials); característiques constructives de les naus i les soleres; zonificació de les activitats; relació dels equipaments disponibles i descripció de les seues característiques tècniques (bàscula, maquinària, equips, laboratori, cizalladora, compactadora, etc.); disposició dels equipaments en la instal·lació; característiques de l'emmagatzematge dels residus (diferenciant entre l'emmagatzematge previ al tractament, l'emmagatzematge del residu tractat i l'emmagatzematge dels residus sotmesos a les operacions R13 o D15); mesures de seguretat adoptades; sistemes de contenció i recollida de vessaments; condicions de ventilació i il·luminació; càrrega tèrmica; etc.

Totes les instal·lacions han de disposar d'una bàscula que permeta portar un control del balanç de masses (entrades de residus i eixides de residus i/o productes). Les característiques de la bàscula (tipologia, dimensions, capacitat i rang de pesatge) hauran de ser concordes amb la capacitat de tractament sol·licitada.

- Descripció detallada de cada un dels processos identificats mitjançant les operacions de tractament de residus que es duran a terme en la instal·lació, conforme a la codificació establida en els annexos II i III de la Llei 7/2022. S'identificaran les diferents fases que conformen cada una de les operacions de tractament, la duració de cada cicle de procés, règim de treball (hores/dia i dies/any), etc.

A este efecte, es tindran en compte les exigències particulars que vinguen establides per les normes reglamentàries que regulen la gestió de fluxos específics de residus (com ara residus d'aparells elèctrics i electrònics, piles i acumuladors, residus de construcció i demolició, pneumàtics al final de la seua vida útil, etc.).

- Tipus de residus no perillosos que puguen tractar-se per a cada una de les operacions de tractament, identificats mitjançant els codis LER (segons la Decisió 2014/955/UE de la Comissió de 18 de desembre de 2014) i/o els codis LER-RAEE identificats en el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, i les seues modificacions).

- Capacitat de tractament (tones/hora i tones/any) de cada un dels processos que s'emportarà acabe. Referent a això, hauran de justificar-se els càlculs realitzats per a determinar la capacitat de tractament pretesa, tenint en compte les dimensions de les zones destinades a la recepció de residus, al tractament i a l'emmagatzematge posttractament, així com el règim de treball de la instal·lació i nombre d'operaris.

- Per cada una de les operacions de tractament a realitzar, s'especificaran els tipus de residus identificats mitjançant els codis LER i/o LER-RAEE i les capacitats d'emmagatzematge de residus previ al tractament i d'emmagatzematge del residu tractat (en tones), justificant els càlculs realitzats (superfícies, altures, densitats, etc.).

- En el cas que en la instal·lació es realitzen les operacions R13 o D15, tipus de residus que puguen emmagatzemar-se identificats mitjançant els codis LER. Així mateix, haurà d'indicar-se la capacitat d'emmagatzematge de la instal·lació (tones) i capacitat de tractament (tones/any). Referent a això, hauran de justificar-se els càlculs realitzats per a determinar les capacitats preteses, tenint en compte les superfícies de les zones destinades a la recepció i a l'emmagatzematge, els sistemes i formats d'emmagatzematge, les densitats dels residus, així com la duració dels cicles d'emmagatzematge.

- Plans a escala 1:500, amb la corresponent llegenda explicativa, de la instal·lació que justifiquen la capacitat màxima declarada de tractament i emmagatzematge. (Veure exemple de l'annex VI en impresos associats.)

• Pla de distribució de la instal·lació.

• Plans de detall de la zona de tractament, de la zona d'emmagatzematge previ al tractament i posttractament. En el cas els residus per als quals solament es vaja a realitzar una operació R13 o D15, pla de detall de la zona d'emmagatzematge.

- Qualsevol altra exigida per les normes que regulen la gestió de residus específics que resulten aplicables a la sol·licitud (per exemple, residus d'aparells elèctrics i electrònics, residus de construcció i demolició, piles, acumuladors i bateries, etc.).

8) Estudi d'impacte ambiental o justificant de la presentació de l'estudi a l'ajuntament, quan així ho exigisca la normativa estatal o autonòmica aplicable sobre avaluació d'impacte ambiental.

9) ANNEX I - CARACTERÍSTIQUES DE LA INSTAL·LACIÓ.

10) ANNEX II - TRACTAMENT DE RESIDUS NO PERILLOSOS PER PROCÉS.

11) ANNEX III - EMMAGATZEMATGE DE RESIDUS NO PERILLOSOS SOTMESOS A R13 o D15.

12) En les instal·lacions de tractament de RAEE, s'haurà d'aportar, a més:

- ANNEX IV - TRACTAMENT ESPECÍFIC DE RAEE NO PERILLOSOS.

- Projecte de Prova o Assaig (per cada tractament específic a realitzar G.1, G.6, G.7) en el qual es justifique el compliment dels objectius mínims de reciclatge i valorització establits en l'Annex XIV.A de l'RD 110/2015.

Revisada la documentació, la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental emetrà una resolució provisional per a aquelles instal·lacions que no disposen d'autorització per a gestionar RAEE, amb la finalitat que es puga realitzar la prova o assaig.

- Informe dels resultats de la/s prova/s o assage/s emesos per una OCA (organització col·laboradora de l'administració) que dispose d'acreditació segons la norma UNE-EN ISO/IEC 17020. En este informe, s'arreplegaran, a més dels resultats de les diferents proves (tantes com tractaments específics a realitzar), les conclusions en les quals quede reflectit si la instal·lació complix amb els objectius mínims de reciclatge i valorització establits en l'Annex XIV.A de l'RD 110/2015.

- ANNEX V – EMMAGATZEMATGE DE RAEE NO PERILLOSOS SOTMESOS A R13.

 ·SOL·LICITUD D'AUTORITZACIÓ DE LES INSTAL·LACIONS DE TRACTAMENT DE RESIDUS NO PERILLOSOS    (https://siac-front.gva.es/siac-front/public/descarga/es/f142173)

· ANNEX I. CARACTERÍSTIQUES DE LA INSTAL·LACIÓ (https://siac-front.gva.es/siac- front/public/descàrrega/és/F146855)

· ANNEX II. TRACTAMENT DE RESIDUS NO PERILLOSOS PER PROCÉS (https://siac-front.gva.es/siac- front/public/descàrrega/és/F146856)

· ANNEX III. EMMAGATZEMATGE DE RESIDUS NO PERILLOSOS SOTMESOS A R13 o D15 (https://siac-front.gva.es/siac-front/public/descarga/es/f146857)

· ANNEX IV. TRACTAMENT ESPECÍFIC DE RAEE NO PERILLOSOS (https://siac-front.gva.es/siac- front/public/descàrrega/és/F146858)

· ANNEX V. EMMAGATZEMATGE DE RAEE NO PERILLOSOS SOTMESOS A R13 (https://siac-front.gva.es/siac-front/public/descarga/es/f146859)

· ANNEX VI. EXEMPLES DE PLANS DE DISTRIBUCIÓ I DE DETALL (https://siac-front.gva.es/siac- front/public/descàrrega/és/F146860)

Taxa o pagament

Taxes :

Model 046-9756: Taxes per servicis administratius d'intervenció ambiental

Tipus de taxa: (9756) Autoritzacions i comunicacions de producció i gestió de residus.

Tipus de tarifa: Autorització, ampliació o modificació substancial tractament residus no sotmesos a AAI (311,84 euros)

 

 

Forma de presentació
Telemàtica

D'acord amb la disposició addicional octava de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, la tramitació dels procediments administratius i de les obligacions d'informació previstes en aquesta llei, tant per a les persones físiques com per a les...

Saber més

Al·legació / Aportació

Termini
Termini obert

Per iniciativa de l'interessat durant qualsevol moment del procediment.

Descripció

Este tràmit permet l'aportació de documents a expedients oberts de sol·licitud d'autorització d'instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos en l'àmbit de la recollida amb caràcter professional, d'instal·lacions fixes de tractament de residus no perilloses, així com la seua modificació substancial o trasllat.

Forma de presentació

Resolució

Termini màxim

D'acord amb l'article 33.12 de la Llei 7/2022, el termini màxim establit per a dictar i notificar la resolució que pose fi al procediment d'autorització serà de 10 mesos. Transcorregut el termini previst sense haver-se notificat resolució expressa s'entendrà desestimada la sol·licitud presentada.

Efecte silenci / Esgota via administrativa
Desestimatori
/ No
Recurs que procedeix contra la resolució
Alçada
Obligacions

Els gestors de tractament que operen en les instal·lacions de tractament de residus hauran de complir amb el règim d'obligacions previst en els articles 23, 64 i 65 de la Llei 7/2022, i en la normativa de desenrotllament reglamentari.

Observacions

La resolució es podrà recórrer en alçada davant de l’òrgan superior jeràrquic al que la va dictar en el termini d’un mes, segons el que preveuen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Sancions

L'exercici d'una activitat de gestió de residus sense la preceptiva autorització, o amb ella caducada o suspesa, així com l'incompliment de les obligacions imposades en les autoritzacions, constituïxen infraccions greus o molt greus, i podran donar lloc a la imposició de sancions, segons...

Saber més

Preguntes freqüents

Dubtes sobre la tramitació
On consultar dubtes sobre el tràmit:

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Empreses
    • Medi ambient
      • Autoritzacions i llicències
      • Residus
  • Ciutadania
    • Medi ambient
      • Residus i reciclatge

TEMA

  • Medi ambient
    • Residus

TIPUS

  • Autorizaciones, permisos, licencias y homologaciones