Sol·licitud d'adhesió d'empreses o professionals al Sistema Arbitral de Consum. Alta, modificació, baixa i certificat acreditatiu. Consum. - GVA.ES
Sol·licitud d'adhesió d'empreses o professionals al Sistema Arbitral de Consum. Alta, modificació, baixa i certificat acreditatiu. Consum.
Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Què és
Possibilitar que els empresaris o professionals puguen:
- Adherir-se (alta) al sistema arbitral de consum, a través del qual es poden solucionar les controvèrsies entre consumidors i empresaris o professionals, com a alternativa excloent als tribunals ordinaris de justícia.
- Comunicar les modificacions que es produïsquen en la seua adhesió a este sistema.
- Sol·licitar la seua baixa d'eixe sistema.
- I sol·licitar un certificat acreditatiu de si el professional o l'empresa està o no adherit/a a el citat sistema arbitral de consum.
EXCLUSIONS:
No podran ser objecte d'arbitratge de consum les següents qüestions:
- Les qüestions resoltes o plantejades davant un òrgan jurisdiccional o una altra entitat acreditada i notificada a la Comissió Europea de conformitat amb el que es preveu en la Llei 7/2017, de 2 de novembre, llevat que, en este últim cas, s'acredite el desistiment del primer procediment.
- Les matèries inseparablement unides a altres sobre les quals les parts no tinguen poder de disposició.
- Les qüestions en què, conformement a les lleis, haja d'intervindre el Ministeri Fiscal en representació i defensa dels qui, per mancar de capacitat d'obrar o de representació legal, no poden actuar per si mateixos.
- Aquelles en les quals concórreguen intoxicació, lesió, mort o existisquen indicis racionals de delicte, inclosa la responsabilitat per danys i perjuís directament derivada d'ells.
A) Qualsevol APORTACIÓ DE DOCUMENTACIÓ a l'EXPEDIENT (inclosa la seua possible esmena) ha de realitzar-se directament en el botó "ESMENA > PRESENTACIÓ AUTENTICADA" (destacat en color roig) en l'apartat "Tramitació > Esmena".
També podrà fer-se utilitzant el tràmit telemàtic de "Aportació de documentació a un expedient obert en la Direcció General competent en matèria de COMERÇ i/o CONSUM de la Generalitat Valenciana (s'exclouen ajudes i expedients arxivats)". Veure enllaç directe en l'apartat "Què necessites saber > Procediments relacionats".
B) SISTEMA ARBITRAL DE CONSUM
1. SISTEMA ARBITRAL DE CONSUM
- El Sistema Arbitral de Consum és l'arbitratge institucional de resolució extrajudicial, de caràcter vinculant i executiu per a les dos parts, dels conflictes sorgits entre els consumidors o usuaris i les empreses o professionals en relació amb els drets legal o contractualment reconeguts al consumidor.
- El procediment arbitral de consum s'ajustarà als principis d'audiència, contradicció, igualtat entre les parts i gratuïtat.
- L'òrgan arbitral resoldrà sobre l'acceptació o rebuig de les proves proposades per les parts, proposant d'ofici, si és el cas, la pràctica de proves complementàries que es consideren imprescindibles per a la solució de la controvèrsia.
- Els àrbitres, les parts i els qui presten servici en les juntes arbitrals de consum, estan obligats a guardar confidencialitat de la informació que coneguen en el curs del procediment arbitral.
2. AVANTATGES DEL SISTEMA ARBITRAL DE CONSUM
Estar adherit al Sistema Arbitral de Consum oferix els avantatges següents:
- El distintiu oficial que exhibixen les empreses o professionals adherits a este sistema oferix als clients una garantia afegida sobre els seus productes o servicis.
- Afavorix el diàleg i la confiança amb els clients, els quals, en cas de desacord, poden utilitzar este sistema.
- Dona suport a la imatge de prestigi de les empreses o professionals, propiciant la seua selecció per part dels consumidors.
- El benefici de la publicitat institucional a favor de les empreses i professionals adherits al Sistema Arbitral de Consum.
- Tant l'adhesió, com el procediment d'arbitratge que s'inicie en cas de reclamacions, són gratuïts.
3. OFERTA PÚBLICA D'ADHESIÓ AL SISTEMA ARBITRAL DE CONSUM
- Els empresaris o professionals poden realitzar oferta pública d'adhesió al Sistema Arbitral de Consum, mitjançant la qual accepten que les reclamacions dels consumidors que es plantegen a conseqüència de la seua activitat empresarial o professional es resolguen a través d'este procediment extrajudicial, voluntari, ràpid, eficaç, gratuït i amb força executiva.
- Amb caràcter previ al coneixement del conflicte l'empresari o professional, pot proposar una solució consensuada que, en cas de ser acceptada per la persona consumidora, es procedirà a elevar aquella a laude conciliatori.
- L'adhesió es podrà realitzar a la Junta Arbitral corresponent al territori on l'empresari desenrotlla principalment la seua activitat.
- La sol·licitud de l'oferta pública d'adhesió al Sistema Arbitral de Consum l'ha de dirigir a la Junta Arbitral corresponent a l'àmbit territorial on l'empresa o professional desenrotlla principalment la seua activitat, i, en concret:
a) A la Junta Arbitral de Consum Nacional, si l'àmbit territorial d'activitat de l'empresa o professional que realitza l'oferta pública d'adhesió abasta més d'una Comunitat Autònoma.
b) A la Junta Arbitral de Consum de la Comunitat Valenciana, si l'àmbit territorial d'activitat és la Comunitat Valenciana, o la província de València, o un o més municipis d'esta província.
c) A la Junta Arbitral de Consum de Castelló, si l'àmbit territorial d'activitat és la província de Castelló o un o més municipis d'esta província.
d) A la Junta Arbitral de Consum d'Alacant, si l'àmbit territorial d'activitat és la província d'Alacant o un o més municipis d'esta província.
- En la sol·licitud d'oferta pública d'adhesió al Sistema Arbitral de Consum l'empresari o el professional HAURÀ D'EXPRESSAR:
a) Si opta perquè l'arbitratge es resolga en dret, en equitat, o indistintament a elecció del consumidor.
b) Si és el cas, el termini de validesa de l'oferta pública d'adhesió.
En el supòsit de no constar qualsevol d'estos extrems, l'oferta s'entendrà realitzada en equitat, per temps indefinit.
C) Disposa de MÉS INFORMACIÓ sobre ARBITRATGE de consum en l'apartat corresponent de l'àrea de CONSUM de la pàgina web de la Conselleria competent en eixa matèria. (Veure enllaç directe a eixe apartat en "Tramitació > Sol·licitud > Enllaços")
- Llei 60/2003, de 23 de desembre, d'Arbitratge (BOE núm. 309, de 26/12/2003).
- Reial decret 713/2024, de 23 de juliol, pel qual es regula el Sistema Arbitral de Consum (BOE núm. 178, de 24/07/2024).
- Decret legislatiu 1/2019, de 13 de desembre, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei de l'Estatut de les persones consumidores i usuàries de la Comunitat Valenciana. (DOGV núm. 8704, de 24.12.2019)
A qui va dirigit
Els empresaris o els professionals que desenrotllen la seua activitat en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
Com es tramita
A) En cas d'ALTA :
1 - Presentació de la sol·licitud i documentació que procedisquen davant la Junta Arbitral competent, DE MANERA TELEMÀTICA (modalitat obligatòria per a les persones compreses en l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions), o bé presencialment (modalitat vàlida només per a persones físiques).
* Nota: l'oferta pública d'adhesió al Sistema Arbitral de Consum és única i ha de dirigir-se a la Junta Arbitral que es corresponga amb l'àmbit territorial en el qual l'empresa o el professional desenrotlle principalment la seua activitat.
2 - Si tot és complet i correcte, s'accepta la sol·licitud d'oferta pública d'adhesió presentada.
3 - Una vegada acceptada eixa sol·licitud, s'inclou al/la sol·licitant en el cens d'empreses i professionals adherits al Sistema Arbitral de Consum i se li remet el distintiu oficial.
B) En cas de MODIFICACIÓ o BAIXA:
1 - Presentació de la sol·licitud i documentació que procedisquen davant la Junta Arbitral competent, DE MANERA TELEMÀTICA (modalitat obligatòria per a les persones compreses en l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions), o bé presencialment (modalitat vàlida només per a persones físiques).
* Nota: la sol·licitud ha de dirigir-se a la Junta Arbitral que va acceptar l'alta, que serà la que es corresponga amb l'àmbit territorial en el qual l'empresa o el professional desenrotlle principalment la seua activitat.
2 - Si tot és complet i correcte, s'accepta la sol·licitud de modificació o baixa de l'oferta pública d'adhesió presentada.
3 - Una vegada acceptada eixa sol·licitud, bé es modifica l'o els date/s que corresponga/n en el cens d'empreses i professionals adherits al Sistema Arbitral de Consum i s'emet la corresponent Resolució de modificació, o bé se li dona de baixa en el citat cens i s'emet Resolució de baixa. A continuació se li notifica la Resolució emesa.
C) En cas de sol·licitud de CERTIFICAT:
1 - Presentació de la sol·licitud de certificat davant la Junta Arbitral competent, DE MANERA TELEMÀTICA (modalitat obligatòria per a les persones compreses en l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions), o bé presencialment (modalitat vàlida només per a persones físiques).
* Nota: la sol·licitud ha de dirigir-se a la Junta Arbitral que va acceptar l'alta, que serà la que es corresponga amb l'àmbit territorial en el qual l'empresa o el professional desenrotlle principalment la seua activitat.
2 - Si tot és complet i correcte, la Junta Arbitral competent emet el corresponent certificat indicant si l'empresa o el professional està o no adherida/o al Sistema Arbitral de Consum, segons siga procedent, i li ho notifica al/la sol·licitant.
03002 - Alacant/Alicante
12001 - Castelló/Castellón
Entitats col·laboradores de certificació
Sol·licitud
Durant tot l'any.
A) En cas d'ALTA ha de presentar-se:
1. Imprés de SOL·LICITUD D'OFERTA PÚBLICA D'ADHESIÓ al Sistema Arbitral de Consum (segons el model corresponent a cada Junta Arbitral, que figuren com a impresos associats a este tràmit), degudament emplenat marcant l'opció d'alta i firmat.
2. DOCUMENTACIÓ PRECEPTIVA a presentar al costat de l'imprés de sol·licitud d'oferta d'adhesió:
- Còpia del document que acredite estar donat/a d'alta en l'IAE.
- Còpia de l'escriptura de constitució (només en el cas de tractar-se de persones jurídiques).
- Còpia del document d'apoderament del seu/s representant/s (només si es tracta de persones jurídiques).
B) En cas de MODIFICACIÓ ha de presentar-se:
1. Imprés de SOL·LICITUD D'OFERTA PÚBLICA D'ADHESIÓ al Sistema Arbitral de Consum (segons el model corresponent a cada Junta Arbitral, que figuren com a impresos associats a este tràmit), degudament emplenat marcant l'opció de modificació i firmat.
2. DOCUMENTACIÓ acreditativa de les dades objecte de modificació.
C) En cas de BAIXA ha de presentar-se:
- Imprés de SOL·LICITUD D'OFERTA PÚBLICA D'ADHESIÓ al Sistema Arbitral de Consum (segons el model corresponent a cada Junta Arbitral, que figuren com a impresos associats a este tràmit), degudament emplenat marcant l'opció de baixa i firmat.
D) Per a sol·licitar el CERTIFICAT ha de presentar-se:
- Imprés de SOL·LICITUD D'OFERTA PÚBLICA D'ADHESIÓ al Sistema Arbitral de Consum (segons el model corresponent a cada Junta Arbitral, que figuren com a impresos associats a este tràmit), degudament emplenat marcant l'opció de certificat i firmat.
1. La sol·licitud pot realitzar-se per mitjans electrònics MITJANÇANT ESTE TRÀMIT TELEMÀTIC. Esta modalitat telemàtica és obligatòria per a les persones compreses en l'article 14.2 de la Llei 39/2015 i voluntària per a les persones físiques. 2. Per a eixa presentació telemàtica, la persona...
* IMPORTANT:
- L'opció presencial és vàlida únicament en cas de persones FÍSIQUES (article 14 Llei 39/2015, d'1 d'octubre)
- Consultar la informació disponible en l'apartat "Registre i cita prèvia" de la pàgina web de la Conselleria competent en matèria de Consum (veure enllaç directe a eixe apartat en "Tramitació > Sol·licitud > Enllaços")
------------------------------------
- En els registres dels òrgans administratius al fet que es dirigisquen o davant qualsevol òrgan administratiu que pertanga a l'Administració General de l'Estat, a la de qualsevol administració de les Comunitats Autònomes, o a la d'alguna de les entitats que formen l'Administració Local si, en este últim cas, s'haguera subscrit l'oportú conveni, així com en les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
- En qualsevol oficina de Correus. En este cas s'haurà de presentar en sobre obert perquè es puga estampar el segell i la data en l'imprés de sol·licitud i en la còpia.
- I PREFERENTMENT en els registres de LA JUNTA ARBITRAL DE CONSUM corresponent a l'àmbit territorial en el qual l'empresa o el professional desenrotlle principalment la seua activitat:
On dirigir-se
03002 - Alacant/Alicante
12001 - Castelló/Castellón
Esmena
L'esmena o aportació de documentació ha de realitzar-se directament en el botó "ESMENA > PRESENTACIÓ AUTENTICADA" (destacat més a baix en color roig) d'este apartat "Tramitació > Esmena".
També podrà fer-se MITJANÇANT EL TRÀMIT TELEMÀTIC de la Guia Prop denominat "Aportació de documentació a un expedient obert en la Direcció General competent en matèria de COMERÇ i/o CONSUM de la Generalitat Valenciana (s'exclouen ajudes i expedients arxivats)", l'enllaç directe dels quals està disponible en l'apartat "Què necessites saber > Procediments relacionats" d'este tràmit.
Resolució
La sol·licitud d'oferta pública d'adhesió al Sistema Arbitral de Consum pels empresaris i professionals és GRATUÏTA.
03002 - Alacant/Alicante
12001 - Castelló/Castellón
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Empreses
- Comerç i internacionalització
- Inspecció i consum
- Comerç i internacionalització
- Societat i consum
- Consum
- Juntes arbitrals de consum
- Informació al consumidor
- Consum
TEMA
- Comerç i consum
- Consum
PERFILS
- Ciutadania
- Empresa
SECTOR
- Comerç
- Queixes i reclamacions
TIPUS
- Arbitratge