Sol·licitud de subvencions per a la rehabilitació d'edificis i l'adequació de l'entorn construït en municipis. PLA CONVIURE. Convocatòria 2023 - GVA.ES
Sol·licitud de subvencions per a la rehabilitació d'edificis i l'adequació de l'entorn construït en municipis. PLA CONVIURE. Convocatòria 2023
Què és
Articular la concessió d'ajudes, en règim de concurrència competitiva, per a la rehabilitació d'edificis i l'adequació de l'entorn construït en municipis de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que disposa l'Ordre 1/2023, de 15 de febrer, de la Vicepresidència Segona i Conselleria...
ACTUACIONS SUBVENCIONABLES
a) Obres de rehabilitació, renovació, ampliació o adequació d'edificis del patrimoni d'entitats locals d'ús social, administratiu, de serveis, o de caràcter cultural o històric, fins i tot estratègia local de rehabilitació, si és el cas.
En el cas de renovació, haurà de justificar-se tècnicament la impossibilitat de fer la rehabilitació de l'edifici.
b) Adequació de l'entorn construït mitjançant l'actuació en espais públics com carrers, places o zones d'esplai i recreació, fins i tot estratègia local de rehabilitació, si és el cas.
c) Únicament l'estratègia local de rehabilitació.
Perquè siguen subvencionables les actuacions anteriorment descrites, s'hi hauran d'incloure les corresponents fitxes per a l'elaboració d'una estratègia local de rehabilitació de l'entorn construït.
TERMINI D'EXECUCIÓ DE LES OBRES:
El termini per a executar les obres de rehabilitació no podrà excedir vint-i-quatre mesos, comptats des de la data de publicació de la resolució de concessió de l'ajuda en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Si, per causes alienes a l'entitat beneficiària o promotora de l'actuació, el termini anterior no anara a complir-se, podrà incrementar-se el termini d'execució fins a un màxim de sis mesos, prèvia sol·licitud degudament justificada.
En el cas que l'obra no estiga acabada en els terminis límits anteriors, es podrà procedir a la denegació de les ajudes.
Les obres no podran estar iniciades abans de la sol·licitud de les ajudes.
INFORME DE SUPERVISIÓ DEL PROJECTE
Quan l'actuació subvencionada requerisca projecte tècnic haurà de vindre acompanyat d'informe de supervisió favorable emés per una oficina de supervisió de projectes local o provincial o en el seu lloc haurà de tindre el visat col·legial.
COMPATIBILITAT DE LES AJUDES
1. La concessió de les ajudes és compatible amb la percepció de subvencions procedents d'altres fonts públiques, sempre que no provinguen de la Conselleria amb competències en matèria de rehabilitació.
2. En qualsevol cas, l'import de la subvenció a concedir no podrà ser d'una quantia tal que, aïllada o juntament amb altres subvencions públiques que amb el mateix objecte puguen rebre les parts beneficiàries d'aquestes ajudes, supere el cost previst de l'actuació. En el cas que es donara aquesta circumstància es reduirà l'import de la subvenció a concedir fins a aconseguir aquest límit.
A qui va dirigit
Podran accedir a la condició de beneficiàries i, per tant, sol·licitants de les ajudes, les administracions locals i altres entitats del sector públic d'àmbit local que tinguen la titularitat patrimonial de l'immoble, o justifiquen estar en disposició d'adquirir-lo, en el qual es proposa la...
L'entitat local, en la seua qualitat de beneficiària de la subvenció, queda obligada al compliment de les obligacions que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com a les que deriven de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i la resta de normativa que resulte aplicable, i concretament les següents:
a) Tindre donada d'alta la domiciliació bancària de manera automatitzada a través del sistema informàtic PROPER en compliment del que disposa l'Ordre 2/2022, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, en el cas que la part beneficiària de la subvenció siga persona obligada a utilitzar l'esmentat tràmit.
b) Per al pagament de les ajudes, l'entitat beneficiària haurà d'estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb el que disposa l'article 199 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana.
Com es tramita
Les sol·licituds les presentaran telemàticament les administracions locals i altres entitats de dret públic d'àmbit local, per mitjà de la persona representant legal, degudament omplides i dins del període que preveu l'apartat tercer de l'ordene segon de l'ordre de bases. El procediment telemàtic...
CRITERIS PER A l'ATORGAMENT DE LA SUBVENCIÓ
Per a determinar la prioritat de les sol·licituds, aquestes es valoraran d'acord amb els criteris que s'estableixen a continuació:
1. En funció de la necessitat d'intervenció en l'entorn urbà
a) Segons la dimensió de l'entitat local:
- de 0 a 100 habitants: 10 punts.
- de 101 a 500 habitants: 8 punts.
- de 501 a 2.000 habitants: 6 punts.
- de 2.001 a 5.000 habitants: 4 punts.
- de 5.001 a 10.000 habitants: 2 punts.
b) Per estar en risc de despoblació: 10 punts.
S'entendrà que un municipi està en risc de despoblació si, el dia d'inici del termini de presentació de sol·licitud d'ajudes, el municipi està inclòs en l'última resolució de la Presidència de la Generalitat, per la qual s'assigna el fons de cooperació municipal per a la lluita contra el despoblament dels municipis de la Comunitat Valenciana.
c) Per estar inclosa en un "espai urbà sensible": 10 punts.
S'entendrà que està inclosa en un "espai urbà sensible" si, el dia de l'inici del termini de presentació de sol·licitud d'ajudes, l'àrea d'intervenció es troba majoritàriament dins de l'àrea qualificada pel visor d'espais urbans sensibles com a "espai urbà sensible".
2. En funció de si l'entitat local ha rebut ajudes de la conselleria competent en matèria de rehabilitació:
a) Les entitats locals que no hagen rebut aquesta ajuda en qualsevol de les 2 convocatòries anteriors: 30 punts.
No es tindrà en compte com a ajuda rebuda per a l'aplicació d'aquest criteri haver sigut subvencionada únicament l'estratègia local de rehabilitació de l'entorn construït.
b) Les entitats locals que no siguen beneficiàries d'una ajuda directa en matèria d'actuacions urbanes que conste com a línia nominativa, en la mateixa anualitat pressupostària de la convocatòria d'aquestes ajudes: 20 punts.
3. En funció de la qualitat de l'estratègia.
- Qualitat de les fitxes per a una estratègia local de rehabilitació de l'entorn construït. Fins a 10 punts.
- Qualitat de l'estratègia local de rehabilitació de l'entorn construït, en cas de presentar-la. Fins a 5 punts.
- Capacitat de la proposta estratègica de dinamitzar socioeconòmicament l'entorn. Es tindran en compte qüestions com el cofinançament del projecte, la cogestió de la futura activitat, la pertinència de l'activitat en l'entorn, la seua capacitat de permanència: Fins a 5 punts.
4. En funció de l'actuació proposada
- Qualitat urbana, arquitectònica i constructiva, valorant especialment les actuacions conjuntes de rehabilitació d'edificació (intervenció física) i adequació del seu entorn construït immediat (intervenció urbana): fins a 20 punts.
- Governança participativa: codisseny de la intervenció en la fase de diagnòstic, ideació i disseny; seguiment i avaluació participada durant la intervenció o la implementació; models de gestió participada de l'edifici o d'algun espai; xarxes i sinergies comunitàries; etc. Fins a 10 punts.
- Inclusió: accessibilitat universal en l'edifici i/o espai públic; vitalitat dels espais i escala de proximitat; adaptabilitat a la diversitat i flexibilitat; foment de l'autonomia en l'ús; benestar i confort. Fins a 10 punts.
- Sostenibilitat: estalvi energètic i reducció de contaminació ambiental; foment de l'economia circular i reutilització; millora de la resiliència; foment de la rehabilitació enfront de la substitució: Fins a 10 punts.
46018 - València/Valencia
Formularis
Sol·licitud
El termini per a la presentació de la sol·licitud s'iniciarà el dia següent al de la publicació de la presente ordre en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i finalitzarà el dia 25 d'abril de 2023, inclusivament (DOGV Num. 9538 / 21.02.2023). L'incompliment del termini de sol·licitud...
Saber més1. La documentació que cal aportar per a la sol·licitud de les ajudes serà la següent:
a) Formulari normalitzat de sol·licitud d'ajudes en què es reflectiran les dades següents:
- Dades de l'administració local o entitat de dret públic sol·licitant.
- Dades del representant: cognoms, nom i NIF.
- Dades de l'immoble i/o entorn urbà: adreça i referència cadastral, si és el cas.
- Superfície construïda total i/o superfície afectada per l'actuació.
- Autorització o oposició de les persones sol·licitants perquè l'Administració consulte les dades següents:
i. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat.
ii. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Generalitat Valenciana.
iii. Identitat de la persona sol·licitant o, si és el cas, del seu representant legal.
iv. Estar al corrent dels pagaments amb la Tresoreria de la Seguretat Social.
v. Dades cadastrals
En el cas que les persones sol·licitants no autoritzen o s'oposen a aquesta consulta, hauran d'indicar els motius i aportar, si és el cas, el document acreditatiu corresponent.
b) Documents en format EXCEL i PDF signat digitalment de les fitxes per a l'elaboració d'una estratègia local de rehabilitació de l'entorn construït, d'acord amb el model disponible en la pàgina web de la Conselleria.
c) Si és el cas, l'estratègia local de rehabilitació de l'entorn construït.
d) Memòria justificativa de l'actuació d'acord amb el que s'ha indicat en la base cinquena, llevat que únicament es vulga sol·licitar la subvenció per a l'estratègia local de rehabilitació de l'entorn construït.
e) Programa d'actuació que garantisca la viabilitat de l'execució de les obres en els exercicis establits. A aquest efecte, s'indicarà una estimació de l'import de la despesa que es realitzarà anualment durant el període d'execució de l'actuació, per a la qual cosa cal indicar la previsió de les dates d'inici i finalització de les obres.
f) En els supòsits en els quals els sol·licitants, en aplicació del que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions, manifesten la seua oposició al fet que l'Administració recapte electrònicament la documentació necessària per a la tramitació de l'expedient, hauran d'aportar els certificats de l'Agència Tributària, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i de la Tresoreria General de la Seguretat Social, d'estar al corrent en les seues obligacions i de no ser deutor per reintegrament de subvencions a què estiguera obligat.
g) Factura, si és el cas, del cost d'elaboració del document de fitxes per a l'elaboració d'una estratègia local de rehabilitació.
h) Factura, si és el cas, del cost d'elaboració del document d'estratègia local de rehabilitació.
i) Justificant de propietat de l'immoble per part de l'entitat local sol·licitant o justificant del compromís d'adquisició (contracte d'arres o qualsevol altre document que puga justificar-ho).
j) Acreditació de la representació en els termes que preveu l'article 5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
k) Imprés normalitzat de domiciliació bancària degudament omplit, en què es designe el compte bancari de la persona sol·licitant per a l'ingrés de les ajudes únicament en el cas de persona física que no es troba obligada a utilitzar el tràmit automatitzat per a la tramitació de l'alta o modificació de la domiciliació bancària, segons el que disposa l'Ordre 2/2022, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, i siga nova perceptora d'ajudes de la Generalitat o requerisca un canvi de número de compte bancari.
D'acord amb el que disposa l'Ordre 2/2022, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o tràmits d'alta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancàries de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat (DOGV núm. 9324, de 25.04.2022), estan obligats a utilitzar el sistema d'altes, modificacions i baixes de comptes bancaris els interessats següents:
- Les persones jurídiques.
- Les entitats sense personalitat jurídica.
- Els que exercisquen una activitat professional per a la qual es requerisca col·legiació obligatòria, per als tràmits i les actuacions que realitzen amb les administracions públiques en exercici d'aquesta activitat professional. En tot cas, dins d'aquest col·lectiu s'entendran inclosos els notaris i registradors de la propietat i mercantils.
- Els que representen a un interessat que estiga obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.
El tràmit es pot realitzar en la seu electrònica de la Generalitat, a través del següent enllaç: https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=22648
Tot això, sense perjudici que les persones físiques, quan ho consideren oportú, puguen realitzar el tràmit automatitzat en substitució de l'imprés de domiciliació bancària.
Juntament amb la sol·licitud, s'ha d'aportar el justificant que acredite la realització del tràmit, si és el cas.
2. Les transmissions telemàtiques de dades tindran la naturalesa jurídica de certificats quan siguen signats electrònicament per la persona titular de l'òrgan responsable de les dades transmeses i conste expressament aquesta naturalesa.
NOTA:
- La presentació de la sol·licitud i documentació adjunta es farà de manera telemàtica (clicant en l'enllaç "Tramitar amb certificat" que figura de color roig a l'inici d'aquest tràmit de la Guia PROP, accedireu al tràmit telemàtic que us permetrà omplir el formulari).
- La grandària màxima permesa per a cada fitxer individual que s'adjunte és de 20 Mb, i s'hi poden adjuntar un màxim de 25 fitxers sempre que el volum total no supere els 100 Mb.
- En cas que se supere qualsevol d'aquests límits, s'ha d'omplir i presentar només la sol·licitud telemàticament i entregar presencialment en un suport físic (CD, DVD...) els fitxers que acompanyen la sol·licitud, per a la qual cosa s'ha d'adjuntar una còpia del justificant del registre telemàtic d'entrada de la sol·licitud.
- Es poden adjuntar fitxers amb extensió .pdf, .xls, .rar, .zip, .doc., jpg, etc.
- Fitxes per a l'elaboració d'una estratègia local de rehabilitació de l'entorn construït.
- Pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica.
- Visor de Cartografia.
- El tràmit per a donar d'alta un nou compte bancari, modificar-lo o donar-lo de baixa es pot fer telemàticament, consulteu: PROPER. Procediment per a tramitar les altes, les modificacions i les baixes de les domiciliacions bancàries (domiciliació bancària). Tràmit automatitzat:
Resolució
DESPESES SUBVENCIONABLES 1. Es podran subvencionar: a) El cost de la redacció de les fitxes per a l'elaboració d'una estratègia local de rehabilitació de l'entorn construït, fins a un màxim de 3.000 euros si és la primera vegada que es presenta i fins a un màxim de 1.500 euros en vegades...
Obligacions i responsabilitats de les parts beneficiàries
1. Les parts beneficiàries queden obligades a:
a) Inscriure en el registre de la propietat la limitació que l'immoble objecte de la intervenció arquitectònica serà de propietat pública i es destinarà a fins socials en un període mínim de 50 anys des de la finalització de les obres, excepte acord exprés de la Conselleria, en els termes que preveu l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
a) Facilitar qualsevol document, informació o inspecció que la direcció general competent en matèria de rehabilitació considere necessari per al control del compliment de les finalitats previstes.
c) Remetre a la Conselleria, en un termini màxim d'un mes a comptar de la seua realització, el contracte de la totalitat de les obres, com a document acreditatiu de l'import d'adjudicació de les obres.
d) Realitzar les obres segons el projecte d'execució aprovat per l'òrgan de contractació municipal.
e) Comunicar la data de l'acte d'inici de l'obra i, amb un mes d'antelació, la data de l'acte de recepció de l'obra.
f) Col·laborar en qualsevol actuació de control financer que corresponga a la Intervenció de la Generalitat, en relació amb les ajudes i subvencions concedides.
g) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats, nacionals o internacionals.
c) Actualitzar la documentació presentada que haja experimentat alguna modificació o la vigència de la qual haja finalitzat amb anterioritat a la liquidació de les subvencions.
h) Complir amb totes i cada una de les obligacions que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
j) Assumir l'aportació econòmica per la diferència entre l'import de l'ajuda i el cost total de la inversió per a la qual se sol·licita la subvenció, de manera que es garantisca l'execució de l'obra i les variacions pressupostàries que es puguen originar durant la seua execució.
k) En cas que n'hi haja, per al cobrament de les ajudes s'haurà de procedir a la retirada d'escuts, plaques i altres objectes que continguen simbologia de la revolta militar, de la Guerra Civil espanyola i de la dictadura franquista, llevat que concórreguen raons artístiques, arquitectòniques o artisticoreligioses protegides per la llei, de conformitat amb l'article 35 de la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de memòria democràtica.
l) Redactar les fitxes per a l'elaboració d'una estratègia local de rehabilitació de l'entorn construït, d'acord amb el model disponible en la pàgina web de la Conselleria.
m) Fer constar, en tota la informació o documentació relacionada amb l'actuació, la col·laboració i el finançament de la Generalitat, a través de la conselleria competent en matèria de rehabilitació.
n) En compliment del que estableix l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'entitat local es compromet a incloure la participació de la Generalitat de manera visible des de la via pública en la zona d'actuació mitjançant el cartell descriptiu que figura en l'annex II i posteriorment al costat de la porta d'accés principal a l'immoble objecte de la intervenció arquitectònica subvencionada. En aquests figurarà, a més, l'import de la subvenció aportada per la Generalitat Valenciana.
o) Si és el cas, instal·lar en la façana de l'edifici, una vegada acabades les obres, una placa en la qual s'indique que han sigut beneficiaris del programa d'ajudes Pla Conviure i l'any de la convocatòria.
p) Fer constar, en tota la informació o documentació relacionada amb l'actuació, així com en les comunicacions dirigides als mitjans de comunicació (premsa, ràdio, televisió, pàgines web, etc.), la col·laboració i el finançament de la Generalitat a través de la conselleria amb competències en matèria de rehabilitació.
Els que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015).
46018 - València/Valencia
Els que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015).
- RESOLUCIÓ de 30 de novembre de 2023, de concessió de les ajudes regulades mitjançant l'Orde 1/2023, de 15 de febrer, de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per a la...
- CORRECCIÓ d'errors de la Resolució de 30 de novembre de 2023, de concessió de les ajudes regulades mitjançant l'Orde 1/2023, de 15 de febrer, de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de...
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Administracions
- Ajudes i subvencions
- Administracions locals
- Obres públiques, urbanisme i habitatge
- Administracions locals
- Ajudes i subvencions