Selecció dels grups d'acció local (GAL) i de les Estratègies de Desenrotllament Local (EDLP), concessió d'ajudes preparatòries de la EDLP, i concessió, pagament i justificació de les ajudes per a sufragar els costos de preparació i realització d'activitats de cooperació (intervenció 7119.03 LEADER), i els costos d'animació i explotació (intervenció 7119.04 LEADER), en el marc del Pla Estratègic Nacional de la Política Agrària Comunitària (PEPAC) de la Comunitat Valenciana 2023-2027

Conselleria d'Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca

Codi SIA: 3026093
|
Codi GVA: 25465
Descarregar informació
Termini de sol·licitud obert

Des de 04-04-2025 00:00:00h

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Al·legació / Aportació
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

Després de la selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu i la designació dels Grups d'Acció Local (GAL) LEADER 2023-2027, es van firmar els convenis de col·laboració entre la Generalitat i cada un dels GAL, com a entitats col·laboradores per a l'aplicació de l'estratègia de desenrotllament local participatiu.

 

Mitjançant RESOLUCIÓ de 30 d'abril de 2024, del director de Desenvolupament Rural, es van seleccionar les Estratègies de Desenrotllament Local Participatiu, i es van assignar a cada GAL els imports corresponents en concepte de:

1.- Ajuda per a la preparació i realització d'activitats de cooperació dels GAL, contemplats en la submesura 7119.03

Projecte de Cooperació: aquella acció conjunta que realitza un GAL seleccionat segons la mesura LEADER amb un altre GAL de la mateixa o d'una altra regió, amb la finalitat d'ampliar les perspectives de l'àmbit local i aportar nous coneixements a la zona, millorant les estratègies locals. Els projectes de cooperació hauran de correspondre's amb accions específiques que tinguen un producte final clarament identificat i que produïsquen beneficis per a cada un dels territoris implicats.

2.-Ajuda per a la gestió, seguiment i avaluació de l'estratègia i la seua animació, en particular la facilitació d'intercanvis entre les parts interessades, contemplats en la submesura 7119.04

Activitats d'animació i explotació dels GAL: gestió, seguiment i avaluació de l'estratègia seleccionada i la seua animació en l'àmbit d'acció del Grup d'Acció Local corresponent.

 

En la present fase s'obri termini per a la presentació de les sol·licituds de pagament i justificació de l'ajuda corresponent a la submesura 7119.04

Terminis
Sol·licitudTermini obert
Des de 04-04-2025 00:00:00h
Al·legació / AportacióTermini obert
Des de 04-04-2025 00:00:00h
Observacions

Les ajudes contemplades són incompatibles amb qualsevol altra ajuda que, concedida amb la mateixa finalitat, siguen finançades amb Fons Estructurals, el Fons de Cohesió o qualsevol altre instrument financer de la Unió Europea.

Per a la intervenció 7119.04: Es podrà concedir a cada GAL un acompte que no supere el 50% de l'import anual concedit. Este acompte estarà exempt de constitució de garantia d'acord amb l'art. 171.5º. f) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, en la seua redacció donada per l'art. 62 de la Llei 9/2019, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat.

L'acompte se sol·licitarà mitjançant la presentació del model 3, a partir de l'endemà de la notificació de la resolució.

Normativa

A qui va dirigit

Empreses
Persones interessades

Interessats

Els Grups d'Acció Local LEADER 2023-2027, designats per Resolució de 30 d'abril de 2024, del director general de Desenvolupament Rural (DOGV núm. 9851, 17.05.2024).

 

Gastos elegibles

Seran elegibles els gastos que els GAL LEADER 2023-2027 hagen generat en el període comprés entre l'1 de gener i el 31 de desembre de l'anualitat corresponent, necessaris per a la gestió, seguiment i avaluació de l'estratègia i la seua animació, contemplada en la intervenció 7119.04, en el marc del PEPAC 2023-2027 en la Comunitat Valenciana, conforme als convenis de col·laboració.

Els gastos de personal corresponents a l'equip de gerència, tècnic i administratiu seran subvencionables sempre que existisca una relació contractual regular amb el GAL. Les retribucions seran com a màxim les previstes per a un funcionari de l'A1/A2 22E040 per al personal de gerència i tècnic, i C1/C2 14E019 per al personal administratiu, segons les taules retributives de la Generalitat Valenciana aprovada per a cada exercici, i per a la selecció del qual, en cas de requerir de nous processos selectius posteriors als ja realitzats, s'assegurarà el respecte dels principis d'igualtat, mèrit i capacitat i publicitat aplicables al sector públic.

S'utilitzarà un tipus fix de fins al 40% dels costos directes de personal subvencionables, per a cobrir els costos subvencionables restants, de conformitat amb el que es disposa en l'article 56 del Reglament (UE) 2021/1060.

Requisits

Tenint la condició de GAL LEADER 2023-2027, per Resolució de 30 d'abril de 2024, del director general de Desenvolupament Rural (DOGV núm. 9851 17/05/2024) i havent firmat el corresponent conveni de col·laboració amb la Generalitat, a través de la Conselleria d'Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca com a entitat col·laboradora.

1. Presentar dins del termini i en la forma corresponent els models normalitzats i la documentació justificativa, per a sol·licitar el pagament de l'anualitat corresponent.

2. Per a efectuar el pagament a l'entitat beneficiària de la subvenció, esta haurà d'ajustar-se als requisits i formes d'acreditació establits en els articles 30 i 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. Els pagaments es faran mitjançant transferències als comptes corrents degudament donats d'alta en l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària.

Com es tramita

Procés de tramitació

Presentats dins del termini i en la forma corresponent els models normalitzats i la documentació justificativa, se sol·licitarà el pagament d'esta ajuda, pel GAL beneficiari al Servici de Desenvolupament de Zones rurals i Despoblades, de manera telemàtica.

Una vegada presentada la sol·licitud de pagament amb la seua corresponent documentació, la instrucció i resolució d'estes ajudes correspon a la directora general de l'Aigua i Desenvolupament rural, a través del servici de Desenvolupament de Zones Rurals i Despoblades.

En el supòsit que les sol·licituds no reunisquen els requisits exigits o la documentació presentada no siga la preceptiva es requerirà als sol·licitants perquè en un termini de 10 dies procedisca a esmenar o acompanyar la documentació d'acord amb el requerit, amb indicació expressa que si així no ho fera se li tindrà per desistit en la seua sol·licitud de subvenció, prèvia resolució, conforme al que es preveu en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

L'òrgan instructor podrà, en qualsevol moment, efectuar les visites i comprovacions que consideren necessàries per a verificar la realització de les actuacions subvencionades o requerir als GAL beneficiaris la presentació de qualsevol documentació encaminada a esta verificació.

Els GAL beneficiaris de les ajudes se sotmetran a controls administratius, sobre el terreny i de qualitat, així com a qualsevol altra actuació de comprovació i control financer que corresponga a la Intervenció General o a qualsevol altre organisme amb competències de control sobre fons FEADER, aportant quanta informació li siga requerida en l'exercici d'estes actuacions.

 

 

Entitats col·laboradores de certificació

Sol·licitud

Termini
Des de 04-04-2025 00:00:00h

Els terminis de presentació de les sol·licituds de pagament i documentació justificativa, ha de realitzar-se a partir de l'endemà de la notificació de la present resolució i amb anterioritat als següents terminis:

INTERVENCIÓ 7119.04:

- Gastos de gener a juny, els dos inclusivament:

es presentaran com a màxim l'1 de setembre de l'any en curs.

- Gastos de juliol a novembre, els dos inclusivament:

es presentaran com a màxim el 10 de desembre de l'any en curs.

Gastos corresponents al mes de desembre:

es presentaran com a màxim el 31 de gener següent anualitat subvencionable. (Seran imputats al pressupost d'este exercici, tenint per tant l'ajuda caràcter plurianual, no sent necessari en esta sol·licitud la memòria d'activitats del període a justificar i estat d'execució del Pla anual d'activitats).

 

Documentació

INTERVENCIÓ 7119.04 (ANIMACIÓ I EXPLOTACIÓ DELS GAL LEADER 23-27):

La documentació justificativa a presentar per al pagament, tota ella firmada per les persones que ocupen la presidència i secretaria del GAL, és la següent:

En totes las sol·licituds de pagament es presentarà:

- Model 1. Sol·licitud de pagament. En el cas que no s'autoritze l'òrgan gestor la consulta interactiva, s'haurà d'aportar certificat d'estar al corrent de les seues obligacions tributàries estatals, autonòmiques i enfront de la Seguretat Social.

- Model 2. Justificants de gastos de personal.

- Model 4. Esmena o millora de la sol·licitud de pagament, si és el cas.

- Memòria d'activitats del període a justificar i estat d'execució del Pla anual d'activitats, indicant el grau d'execució i desviament de les previsions d'actuació pressupostàries.

- Certificat del compliment de les polítiques comunitàries i nacionals.

- Certificat relatiu al compte bancari en la qual s'ha de realitzar el pagament, indicant expressament l'absència de compromisos que impedisquen l'ingrés en este compte, així com la inexistència de cessions, peça o una altra incidència.

 

Amb la primera sol·licitud de pagament de cada anualitat, es presentarà, a més de la documentació comuna a totes les sol·licituds de pagament:

- Certificat de la presidència del GAL d'aprovació dels comptes anuals.

- Comptes anuals de l'exercici anterior incloent el balanç de situació i compte de pèrdues i guanys de l'exercici anterior.

- Pla anual d'activitats de l'exercici corrent i certificat d'aprovació d'este.

       

Amb l'última  sol·licitud de pagament corresponent als gastos del mes de desembre es presentarà, a més de la documentació comuna a totes les sol·licituds de pagament:

- Model d'indicadors europeus (referents al període comprés entre l'1 de gener a 31 de desembre), així com la documentació corresponent al període.

- Memòria anual de tancament del Pla anual d'activitats.

Forma de presentació
Telemàtica

Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació de...

Saber més

Al·legació / Aportació

Termini
Des de 04-04-2025 00:00:00h

De conformitat amb el que establix la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú, quan la sol·licitud o la documentació no reunisca algun dels requisits assenyalats en els apartats 14 i 15 de l’Orde 22/2023, es requerirà al sol·licitant que esmene els defectes que tinguen o...

Saber més
Forma de presentació
Telemàtica

Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació...

Saber més

Resolució

Termini màxim

Després de la finalització dels terminis fixats per a la presentació de les corresponents sol·licituds de pagament, l'òrgan competent per a resoldre disposarà d'un termini màxim de 3 mesos per a resoldre a partir de l'endemà de la finalització del termini de presentació de les sol·licituds, de conformitat amb el que s'establix en l'article 21.3, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

 

 

Efecte silenci / Esgota via administrativa
Desestimatori
/ Sí
Recurs que procedeix contra la resolució
Potestatiu de reposició / Contenciós-administratiu
Observacions

La resolució de les intervencions  7119.3 i 7119.4 posaran fi a la via administrativa i contra elles podrà interposar-se recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seua notificació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos davant el corresponent Jutjat contenciós administratiu, de conformitat amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Òrgans resolució
A la vista de la documentació justificativa prevista en la present, així com del conjunt d'obligacions imposades a l'entitat beneficiària, i a proposta del Servici de Desenvolupament de Zones Rurals i Despoblades, la persona titular de la direcció general competent en matèria de desenvolupament...
Saber més
Sancions

El règim sancionador en la matèria regulada de la resolució que s'adopte serà l'establit en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en els seus preceptes bàsics, així com en el títol X, capítol IV de la Llei 1/2015, de 6 de febrer.

 

D'acord amb l'article 63 del Reglament d'Execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es consideren admissibles durant els controls administratius. L'autoritat competent examinarà la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

a) l'import pagable al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la decisió de concessió;

b) l'import pagable al beneficiari després de l'examen de l'admissibilitat del gasto que figure en la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat conformement a la lletra a) del paràgraf segon supera l'import fixat conformement a la lletra b) del mateix paràgraf en més d'un 10%, s'aplicarà una sanció administrativa a l'import fixat conformement a la lletra b). L'import de la sanció serà igual a la diferència entre eixos dos imports, però no anirà més enllà de la retirada total de l'ajuda.

 

No obstant això, no s'aplicaran sancions quan el beneficiari puga demostrar a satisfacció de l'autoritat competent que no és responsable de la inclusió de l'import no admissible o quan l'autoritat competent adquirisca d'una altra manera la convicció que el beneficiari no és responsable d'això.

Preguntes freqüents

Dubtes sobre la tramitació
On consultar dubtes sobre el tràmit:

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Empreses
    • Agricultura, ramaderia i pesca
      • Ajudes, crèdits i subvencions

TEMA

  • Agricultura, ramaderia i pesca
    • Agricultura
    • Indústria agroalimentària
    • Desenvolupament rural
    • Investigació, estudis i anàlisis
    • Política Agrària Comuna PAC

PERFILS

  • Empresa

SECTOR

  • Agricultura, alimentació, ramaderia, pesca i activitats forestals
    • Agricultura

TEMÀTICA

  • Finançament i gestió econòmica
    • Ajudes i subvencions
    • Formes de finançament
  • Sostenibilitat

TIPUS

  • Ajudes, beques i subvencions