Verificació individual de comptadors d'energia elèctrica, a petició de qualsevol part interessada en el punt de mesura. Energia - GVA.ES
Verificació individual de comptadors d'energia elèctrica, a petició de qualsevol part interessada en el punt de mesura. Energia
Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Què és
La verificació individual dels comptadors d'energia elèctrica per a determinar l'error amb què es troben operant.
Pertocarà verificar el comptador a instàncies de l'usuari quan, havent detectat un augment en el registre d'energia elèctrica, este no es considere justificat per causes com ara la incorporació de nous electrodomèstics, la modificació d'hàbits de consum per motius climatològics, l'augment de membres de la família, etc.
És recomanable, abans de sol·licitar-ne la verificació, comprovar en les factures de subministrament si s'ha produït l'acumulació de consums en un període per falta de lectures reals en períodes anteriors (lectura estimada) o qualsevol altra anomalia administrativa en la facturació, i en este cas la discrepància podria plantejar-se davant de l'òrgan competent en matèria d'energia, concretament la Direcció General de la Generalitat competent en matèria d'Energia.
SOL·LICITUD DE DEVOLUCIÓ D'IMPORTS DE LA TAXA PER VERIFICACIÓ:
Quan se sol·licite la verificació del comptador d'energia i el laboratori encarregat d'esta detecte anomalies en el comptador, l'interessat presentarà la sol·licitud de devolució de l'import econòmic (taxa administrativa i del laboratori), a la companyia subministradora de l'energia.
Quan se sol·licite la verificació del comptador, però esta no es realitze per alguna raó, la devolució de l'import econòmic se sol·licitarà:
- Al laboratori de verificació, l'import que li corresponga.
- Al Servici Territorial competent en matèria d'Indústria de la seua província, la taxa administrativa.
LABORATORI DE VERIFICACIÓ per a energia elèctrica
Institut de Tecnologia Elèctrica ITE
Av. Juan de la Cierva, núm. 24
Parc Tecnològic de València
Tel. 961 366 670
46980 PATERNA (València)
Import de la verificació:
Comptador d'energia elèctrica (energia activa i reactiva)
Monofàsic - 58,63 euros +10,43 euros (IVA 21%) = 60,12 euros
Trifàsic i doble monofàsic - 61,24 euros +10,90 euros (IVA 21%) = 62,80 euros
Comptador d'energia elèctrica combinat (energia activa i reactiva)
Monofàsic - 69,69 euros + 12,40 euros (IVA 21%) = 71,46 euros
Trifàsic doble i monofàsic - 74,06 euros + 13,18 euros (IVA 21%) = 75,94 euros
El cost d'estos assajos de verificació individual inclou els ports d'anada i tornada des de qualsevol dels tres servicis territorials (Alacant, Castelló i València) al laboratori de l'ITE per a assaig.
ÀMBIT D'APLICACIÓ
- L'esmentat procediment serà aplicable als comptadors d'energia elèctrica ubicats a les instal·lacions de la Comunitat Valenciana, independentment que la seu titularitat corresponga a l'empresa subministradora o a l'usuari d'estos.
- Les verificacions individuals de comptadors regulats per metrologia legal seran duts a terme per entitats acreditades per la conselleria competent en matèria d'indústria.
- Les verificacions de comptadors no regulats per metrologia legal, seran dutes a terme per laboratoris autoritzats per la Direcció General de la Generalitat competent en matèria d'Indústria.
- La relació i les dades de contacte d'estes entitats o laboratoris es trobaran a disposició del públic en general en els servicis d'informació de la conselleria competent en matèria d'indústria.
RETIRADA DE COMPTADOR
- Abans de la retirada del comptador, se n'haurà de verificar la correcta connexió, el seu possible funcionament en buit i totes les qüestions que es consideren procedents tindre en compte en la seua verificació i posterior liquidació de consums amb la companyia subministradora.
- Realitzades les anteriors comprovacions, es retirarà el comptador i se substituirà, en el mateix acte, per un altre de les mateixes característiques tècniques. Esta actuació serà realitzada pel personal de l'empresa subministradora o per l'instal·lador autoritzat que siga designat pel titular del comptador a verificar, si és el cas, en presència del tècnic de l'Administració o de la persona que este designe i de l'usuari si este hi assistix voluntàriament.
En el mateix moment en què es retire el comptador, el representant de l'Administració estendrà una acta, en la qual hauran de constar, com a mínim, les dades identificatives del comptador, les lectures que oferisca en eixe moment, els precintes de què dispose, així com aquells aspectes observats quant a funcionament, connexió, etc. L'acta haurà de ser firmada per tots els assistents, i s'entregarà una còpia a cada un d'ells.
EFECTES DE LA VERIFICACIÓ INDIVIDUAL
- La verificació individual que es realitze basant-se en este procediment, no produirà efectes de verificació periòdica o sistemàtica, en el cas que estes fases de verificació estigueren regulades per al tipus de comptador sobre el qual es realitza la verificació, no obstant això, si els errors obtinguts en la verificació individual superen els errors màxims admissibles previstos en les disposicions vigents, este no podrà tornar-se a instal·lar si prèviament no es repara i es comprova que els errors després de la reparació són admissibles.
- L'interessat, a la vista dels errors obtinguts en els assajos de verificació individual, podrà presentar la reclamació que crega oportuna o no, davant de l'òrgan competent corresponent.
* ERRORS A DETERMINAR EN ELS ASSAJOS DE VERIFICACIÓ INDIVIDUAL
- Per als comptadors que tinguen desenrotllada qualsevol norma on s'establisca el control de la verificació periòdica o sistemàtica d'estos, se seguirà el procediment d'examen i determinació d'errors previstos en esta.
- Per als comptadors amb aprovació de model o, si és el cas, amb autorització de model per al seu ús i instal·lació en la xarxa, sobre els quals no s'hagen desenrotllat les seues fases de verificació periòdica o verificació sistemàtica, s'aplicaran els criteris i les condicions dels assajos d'exactitud corresponents a la seua aprovació de model o, si és el cas, els corresponents a la seua autorització de model per al seu ús i instal·lació en la xarxa.
A qui va dirigit
El titular, l'usuari o qualsevol participant en el punt de mesura.
- Pagament de la taxa administrativa i
- justificant del pagament bancari realitzat pel servici de verificació individual de comptador d'electricitat, a l'entitat o laboratori que el realitzarà.
NOTA: els dos imports es reintegraran si no és responsabilitat de l'usuari.
Com es tramita
- Després de rebre la sol·licitud, el servici territorial d'Indústria corresponent fixarà, d'acord amb l'empresa subministradora, el dia i l'hora per a la retirada del comptador i el seu enviament pel servici territorial a l'entitat de verificació que corresponga, i notificarà el fet al titular o usuari del comptador.
- El comptador retirat, degudament precintat, junt amb una còpia de l'acta emesa, els remetrà l'Administració a l'entitat de verificació. Esta el verificarà d'acord amb els corresponents procediments tècnics de verificació, i emetrà un informe en el qual hauran de constar els assajos i les proves realitzades, la disposició, la norma o els documents de referència en què es reflectixen, així com els errors i els resultats obtinguts, respectivament.
- De l'esmentat informe, se n'emetran tres còpies, que, junt amb el comptador verificat, es remetran al corresponent Servici Territorial competent en matèria d'Indústria. Este servici territorial comunicarà al sol·licitant de la verificació que pot passar a retirar el comptador verificat i una còpia de l'informe emés, i remetrà, a més, una còpia de l'informe a l'empresa subministradora i al titular o usuari, si és el cas.
03003 - Alacant/Alicante
12001 - Castelló/Castellón
46009 - València/Valencia
Procediments relacionats
Entitats col·laboradores de certificació
Sol·licitud
Durant tot l'any.
- Sol·licitud dirigida al corresponent Servici Territorial competent en matèria d'Indústria.
- Documentació identificativa del titular, NIF. Per a persones físiques no serà necessari presentar el DNI, sempre que, en la sol·licitud, s'autoritze l'Administració a consultar-ne les dades.
- Justificant del pagament de la taxa administrativa.
- Justificant del pagament bancari realitzat pel servici de verificació individual de comptador d'electricitat, a l'entitat o laboratori que el realitzarà.
- Últim rebut abonat del consum.
Taxes 2025:
10.2 - Taxa administrativa per inspecció a instàncies de part: 54,01 euros.
A part de la taxa administrativa, ha de pagar-se també l'import pel servici de verificació individual de comptador d'electricitat, que s'ha d'abonar al laboratori de verificació mitjançant ingrés en compte bancari.
1. La presentació telemàtica de la sol·licitud i de la documentació requerida es realitzarà MITJANÇANT EL CORRESPONENT TRÀMIT TELEMÀTIC, l';enllaç directe del qual s';ha indicat abans. Per a accedir-hi telemàticament, cal disposar d';un sistema de signatura electrònica reconeguda o qualificada i...
Aquesta opció només és vàlida per a persones físiques
a) En els registres dels òrgans administratius al fet que es dirigisquen.
b) En els registres de qualsevol òrgan administratiu, que pertanga a l'Administració General de l'Estat, a la de qualsevol Administració de les Comunitats Autònomes, a la de qualsevol Administració de les Diputacions Provincials, Capítols i Consells Insulars, als Ajuntaments dels Municipis a què es refereix l'article 121 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, o a la de la resta de les entitats que integren l'Administració Local si, en aquest últim cas, s'haguera subscrit l'oportú conveni.
c) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca.
d) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
e) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents.
La INFORMACIÓ SOBRE EXPEDIENTS EN TRÀMIT s'oferirà Únicament mitjançant CITA PRÈVIA AMB el PERSONAL TÈCNIC O ADMINISTRATIU, consulte la informació en el següent enllaç: http://www.cindi.gva.es/va/cita-previa
On dirigir-se
03003 - Alacant/Alicante
12001 - Castelló/Castellón
46009 - València/Valencia
Resolució
03003 - Alacant/Alicante
12001 - Castelló/Castellón
46009 - València/Valencia
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Ciutadania
- Societat i consum
- Consum
- Informació al consumidor
- Consum
- Societat i consum