Adopció internacional.

Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

Codi SIA: 210627
|
Codi GVA: 374
Descarregar informació
Termini obert
  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés
  • Compartir en xarxes socials

Què és

Què és i per a què servix

L'objecte del procediment és posar de manifest a l'Administració les característiques de l'oferiment per a l'adopció de persones menors d'edat considerades adoptables per l'autoritat estrangera competent i amb residència habitual a l'estranger, i que van ser desplaçades a la Comunitat Valenciana per adoptants amb residència habitual a la Comunitat Valenciana, bé després de la seua adopció al país d'origen, bé amb la finalitat de constituir tal adopció a la Comunitat Valenciana.

L'oferiment per a l'adopció internacional únicament genera el dret al fet que s'inicie la tramitació del seu expedient per a la declaració o no de la seua idoneïtat en relació amb el projecte adoptiu concret al qual dirigeixen el seu oferiment.

Terminis
Sol·licitudTermini obert

A qui va dirigit

Ciutadania
Persones interessades

Podran oferir-se per a adoptar les persones majors de 25 anys residents a la Comunitat Valenciana.

Requisits

- Complir els requisits de capacitat i d'una altra índole establits en la legislació del país de destinació, a més dels previstos en la normativa espanyola.

- Ser major de 25 anys i residir a la Comunitat Valenciana. En cas de ser dos els adoptants, només cal que tinga aquesta edat un d'ells.

No podran ser adoptants les persones que no puguen ser tutors d'acord amb el que preveu el Codi Civil.

Com es tramita

Procés de tramitació

- Assistència a la sessió informativa.

- Presentació de l'oferiment.

- Incoació de l'expedient.

- Cursos de formació de famílies amb emissió del certificat d'assistència.

- Entrevistes i elaboració d'informe social i psicològic.

- Acord de l'òrgan col·legiat amb competències en matèria d'adopció pel qual es declara la idoneïtat per a l'adopció d'un/a xiquet/a amb unes característiques concretes del país al qual dirigeixen el seu oferiment.

- Resolució d'idoneïtat per a l'adopció internacional de l'òrgan directiu amb competència en matèria de protecció de la infància i adolescència, amb la indicació expressa del país i l'expedició del certificat de compromís de seguiment quan així ho exigeix el país d'origen.

- Remissió de l'expedient i certificats a l'organisme competent del país d'origen, bé a través d'un organisme acreditat per a la intermediació en adopció internacional, bé a través de l'autoritat central competent.

- Inici dels tràmits administratius i judicials al país d'origen.

- Selecció de la família per a una possible adopció per l'òrgan competent del país d'origen de la persona menor d'edat.

- Desplaçament al país d'origen: depenent del país serà necessari realitzar un o diversos viatges de diferent durada, ja siga per a conéixer el xiquet/a, per al període de convivència o adaptació o per a finalitzar el procés d'adopció.

- Constitució de l'adopció conforme a la legislació del país d'origen.

- Inscripció del xiquet o la xiqueta en el Registre consular espanyol i/o obtenció de la documentació necessària per a l'eixida del seu país i entrada a Espanya i posterior inscripció en el Registre Civil espanyol.

Òrgans de tramitació
- Direccions territorials d'Igualtat i Polítiques Inclusives. - Consell d'Adopció de Menors de la Generalitat.

Sol·licitud

Termini
Termini obert

Durant tot l'any

Documentació

Imprés oficial d'oferiment signat per la persona o les persones interessades.

- Fotografia/ies mida carnet recent de les persones que s'ofereixen per a l'adopció.

En cas de no autoritzar l'Administració per a obtindre documents o certificats elaborats per qualsevol administració, haurà d'aportar-los. Aquests són:

a) DNI, NIE o passaport (en cas d'identificació mitjançant el passaport, s'haurà d'aportar sempre).

b) Certificat d'empadronament, que no acreditarà per si mateix la residència a la Comunitat Valenciana.

c) Certificat d'antecedents penals de tots els membres de la unitat familiar majors de 18 anys.

- Fotocòpia/òpies compulsada/ades del llibre de família o certificat de convivència, o inscripció en el Registre d'unions de fet, segons els casos.

1. Declaració responsable de cada una de les persones que s'ofereixen per a l'adopció del fet que no han sigut privades de la pàtria potestat o suspeses en el seu exercici. No haver sigut legalment remogudes d'una situació de tutela o haver incorregut en circumstàncies que els impossibiliten per a ser tutors d'acord amb el que preveu la legislació civil vigent.

- Còpia compulsada/ades del document que acredite la cobertura sanitària (pública o privada)

- Informe mèdic subscrit per persona professional col·legiada de cada una de les persones que s'ofereixen per a l'adopció en el qual es reculla una referència a l'historial mèdic de la persona que s'ofereix per a l'adopció, diagnòstic/s actuals amb la indicació del tractament que rep i com afecta la seua vida diària. En cas de patir una malaltia crònica greu i/o trobar-se en fase de remissió d'aquesta, ha d'aportar-se, a més, un informe d'un/a professional especialista en el qual es reflectisca el seu estat actual i pronòstic, l'afectació en les activitats de la vida diària i el tractament.

- Última declaració de la renda o, si escau, certificat d'estar-ne exempt expedit per l'Agència Tributària. Quan es requerisca, haurà de presentar-se la declaració de la renda més recent i, si coincideix el requeriment amb la campanya de la renda, la corresponent a l'exercici una vegada ja presentada.

- Certificat negatiu o autorització per a la seua consulta dels registres següents: Registre central de penats (dels membres de la unitat familiar majors de 18 anys); Registre central de delinqüents sexuals (dels membres de la unitat familiar majors de 14 anys); Registre central per a la protecció de les víctimes de violència domèstica dels membres de la unitat familiar majors de 18 anys, i Registre central de mesures cautelars, requisitòries i sentències no fermes dels membres de la unitat de convivència majors de 18 anys.

L'Administració, d'acord amb les circumstàncies del cas al llarg del procés de valoració, podrà requerir qualsevol altra documentació que es considere necessària per a la resolució d'aquest.

Taxa o pagament

Les que impose cada país al qual vaja adreçat l'oferiment i la taxa per serveis administratius i tècnics en matèria d'adopcions internacionals.

Forma de presentació
Telemàtica
Per a accedir de manera telemàtica, el sol·licitant ha de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), i pot utilitzar qualsevol sistema de signatura electrònica admés...
Saber més
    Presencial

    En qualsevol dels llocs previstos en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i, preferentment, en els registres de les direccions territorials amb competència en matèria de protecció de menors, de la província de residència:

     

    - Registre de la Direcció Territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Secció de Família i Adopcions - VALÈNCIA

    Av. de l'Oest, 36, 46001 VALÈNCIA:

     

    L'ATENCIÓ PRESENCIAL i REGISTRE DE DOCUMENTS serà ÚNICAMENT mitjançant CITA PRÈVIA, que es pot sol·licitar a través del telèfon d'informació de la Generalitat 012 o a través d'internet: https://www.gva.es/es/inicio/servicios_linea/citas_previas

     

    - Registre de la Direcció Territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Secció de Família i Adopcions - ALACANT

    C/ TEATRE, 37, 03001, ALACANT

     

    - Registre de la Direcció Territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Secció de Família i Adopcions - CASTELLÓ

    Av. Germans Bou, 81 12003 CASTELLÓ

    Resolució

    Termini màxim

    El termini màxim per a resoldre i notificar la declaració d'idoneïtat / no-idoneïtat serà de nou mesos a comptar des de la data de presentació de l'oferiment.

    Observacions

    La resolució sobre la declaració d'idoneïtat o no-idoneïtat de les persones que s'ofereixen per a l'adopció es podrà recórrer davant de la jurisdicció civil.

    Òrgans resolució
    - Direccions territorials d'Igualtat i Polítiques Inclusives. - Direcció General d'Infància i Adolescència
    Sancions

    Constitueix una infracció administrativa que els adoptants no faciliten a l'entitat pública de protecció de la infància i l'adolescència espanyola o a l'entitat col·laboradora per aquesta autoritzada la informació, la documentació i les entrevistes necessàries per a l'emissió dels informes de...

    Saber més

    Preguntes freqüents

    Dubtes sobre la tramitació
    On consultar dubtes sobre el tràmit:

    Temes relacionats

    MATÈRIES

    • Ciutadania
      • Què faig si... ?
        • Vull informació sobre família
          • Acollida i adopcions
      • Col·lectius i servicis socials
        • Família i menors