Comunicació d'instal·lacions tèrmiques AMB POTÈNCIA NOMINAL MAJOR A 70 kW: alta, reforma, canvi de titularitat i baixa. (ÚNICAMENT EN EL SUPÒSIT EN què INTERVINGA UNA ÚNICA EMPRESA INSTAL·LADORA). Indústria - GVA.ES
Comunicació d'instal·lacions tèrmiques AMB POTÈNCIA NOMINAL MAJOR A 70 kW: alta, reforma, canvi de titularitat i baixa. (ÚNICAMENT EN EL SUPÒSIT EN què INTERVINGA UNA ÚNICA EMPRESA INSTAL·LADORA). Indústria
Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Què és
Comunicació de les noves instal·lacions tèrmiques, amb potència nominal major a 70 kW, així com les seues reformes, canvis de titularitat i baixes.
EDIFICIS DE VIVENDES:
1. Es considera que una vivenda és un edifici, segons Apèndix I del RITE, i, per tant, es comunicaran les instal·lacions tèrmiques de cada una de les vivendes de manera independent, quan no compartisquen elements amb la resta de sistemes tèrmiques de l'edifici.
2. Les instal·lacions comunes de l'edifici de vivendes es comunicaran en expedient a part, separades de les possibles individuals, segons punt 1.
3. Per al cas de vivendes que formen part d'un edifici de vivendes de nova construcció, les instal·lacions de la qual s'hagen definit dins d'un mateix projecte, es podrà emprar este projecte de manera repetida per a la comunicació de les instal·lacions individuals de cada vivenda o local individualitzable, en expedients separats per a cada cas, encara que la potència de cada instal·lació independent no supere els 70 kW tèrmics.
Per al càlcul de la potència global conjunta, que determina si la instal·lació tèrmica requerix projecte o memòria, es considera vivenda o local individualitzable, quan es tracta de finques indivisibles o finques registrals distintes (Cadastre) i amb absència d'elements comuns entre instal·lacions tèrmiques.
Sempre que en el projecte queden ben definides les vivendes o locals individualitzables o es diferencie per tipologia de vivenda o local, en el cas que siguen unitats assimilables entre si (vivenda o local tipus).
NOTA: Procediments relacionats
Veure els enllaços relatius als supòsits d'instal·lacions que requerixen MEMÒRIA, o aquelles altres en les quals intervé un tècnic titulat/projectista que coordina diverses empreses instal·ladores (veure apartat "Què necessites saber > Procediments relacionats"):
- Comunicació d'instal·lacions tèrmiques amb potència nominal entre 5 i 70 kW: Alta, reforma, canvi de titularitat i baixa.
- Comunicació d'instal·lacions tèrmiques amb potència nominal major a 70 kW: Alta, reforma, canvi de titularitat i baixa (ÚNICAMENT EN EL SUPÒSIT EN què INTERVINGUEN DIVERSES EMPRESES INSTAL·LADORES I SIGUEN COORDINADES PER UN TÈCNIC PROJECTISTA O UN TÈCNIC TITULAT COMPETENT).
INSTAL·LACIÓ TÈRMICA:
Es considera instal·lació tèrmica la instal·lació fixa de climatització (calefacció, refrigeració i ventilació) destinada a atendre la demanda de benestar tèrmic i higiene de les persones, o la instal·lació destinada a la producció d'aigua calenta sanitària (ACS), incloses les interconnexions a xarxes urbanes de calefacció o refrigeració i els sistemes d'automatització i control.
ÀMBIT D'APLICACIÓ:
El RITE s'aplicarà a les instal·lacions tèrmiques en els edificis de nova construcció i a les instal·lacions tèrmiques que es reformen en els edificis existents, exclusivament en el que a la part reformada es referix, així com quant al manteniment, ús i inspecció de totes les instal·lacions tèrmiques, amb les limitacions que en el mateix es determinen.
REFORMA D'UNA INSTAL·LACIÓ TÈRMICA:
S'entendrà per reforma d'una instal·lació tèrmica tot canvi que s'efectue en ella i que supose una modificació del projecte o memòria tècnica amb el qual va ser executada i registrada. En tal sentit, es consideren reformes les que estiguen compreses en algun dels següents casos:
a) La incorporació de nous subsistemes de climatització o de producció d'aigua calenta sanitària o la modificació dels existents.
b) La substitució d'un generador de calor o fred per un altre de diferents característiques o la interconnexió amb una xarxa urbana de calefacció o refrigeració.
c) L'ampliació del nombre d'equips generadors de calor o fred.
d) El canvi del tipus d'energia utilitzada o la incorporació d'energies renovables.
e) El canvi d'ús previst de l'edifici.
També es considerarà reforma d'una instal·lació tèrmica, a l'efecte d'aplicació del RITE, la substitució o reposició d'un generador de calor o fred per un altre de similars característiques, encara que això no supose una modificació del projecte o memòria tècnica.
NO SERÀ APLICABLE EL RITE:
No serà aplicable el RITE a les instal·lacions tèrmiques de processos industrials, agrícoles o d'un altre tipus, en la part que no estiga destinada a atendre la demanda de benestar tèrmic i higiene de les persones.
POSADA EN SERVICI:
Per a la posada en servici d'instal·lacions tèrmiques, tant de nova planta com de reforma de les existents, serà necessari el registre del certificat de la instal·lació en l'òrgan competent de la Comunitat Autònoma on radique la instal·lació, per a això l'empresa instal·ladora ha de presentar al mateix la següent documentació:
a) projecte o memòria tècnica de la instal·lació realment executada;
b) certificat de la instal·lació;
c) certificat d'inspecció inicial amb qualificació acceptable, quan siga preceptiu.
NO SERÀ NECESSARI EL REGISTRE en cas de substitució o reposició d'equips de generació de calor o fred quan es tracte de generadors de potència útil nominal menor o igual que 70 kW, sempre que la variació de la potència útil nominal del generador no supere el 25 per cent respecte de la potència útil nominal del generador substituït ni la Potència útil nominal del generador instal·lat supere els 70 kW.
El titular o usuari de la instal·lació haurà de conservar LA DOCUMENTACIÓ DE LA REFORMA. Esta documentació comprendrà com a mínim la factura d'adquisició del generador i de la seua instal·lació, llevat que concórreguen altres reglaments de seguretat industrial que requerisquen certificació de l'actuació, i en este cas bastarà la certificació exigida per tals reglaments.
DOCUMENTACIÓ TÈCNICA:
Les instal·lacions tèrmiques incloses en l'àmbit d'aplicació del RITE han d'executar-se sobre la base d'una documentació tècnica que, en funció de la seua importància, ha d'adoptar una de les següents modalitats:
a) quan la potència tèrmica nominal a instal·lar en generació de calor o fred siga major que 70 kW, es requerirà la realització d'un projecte;
b) quan la potència tèrmica nominal a instal·lar en generació de calor o fred siga major o igual que 5 kW i menor o igual que 70 kW, el projecte podrà ser substituït per una memòria tècnica.
c) no és preceptiva la presentació de la documentació anterior per a acreditar el compliment reglamentari davant l'òrgan competent de la Comunitat Autònoma per a les instal·lacions de potència tèrmica nominal instal·lada en generació de calor o fred menor que 5 kW, les instal·lacions de producció d'aigua calenta sanitària per mitjà de calfadors instantanis, calfadors acumuladors, termos elèctrics quan la potència tèrmica nominal de cada un d'ells per separat o la seua suma siga menor o igual que 70 kW i els sistemes solars consistents en un únic element prefabricat.
EXISTÈNCIA DE MÚLTIPLES GENERADORS EN UN MATEIX EDIFICI:
Quan en un mateix edifici existisquen múltiples generadors de calor, fred, o dels dos tipus, la potència tèrmica nominal de la instal·lació, a l'efecte de determinar la documentació tècnica de disseny requerida, s'obtindrà com la suma de les potències tèrmiques nominals dels generadors de calor o dels generadors de fred necessaris per a cobrir el servici, sense considerar en esta suma la instal·lació solar tèrmica.
Veure Apartat EDIFICI DE VIVENDES.
INSTAL·LACIONS SOLARS TÈRMIQUES:
En el cas de les instal·lacions solars tèrmiques la documentació tècnica de disseny requerida serà la que corresponga a la potència tèrmica nominal en generació de calor o fred de l'equip d'energia de suport. En el cas que no existisca este equip d'energia de suport o quan es tracte d'una reforma de la instal·lació tèrmica que únicament incorpore energia solar, la potència, a este efecte, es determinarà multiplicant la superfície d'obertura de camp dels captadors solars instal·lats per 0,7 kW/m2.
REFORMA D'UNA INSTAL·LACIÓ:
Tota reforma d'una instal·lació de les contemplades en l'article 2.3 requerirà la realització prèvia d'un projecte o memòria tècnica sobre l'abast d'esta, en la qual es justifique el compliment de les exigències del RITE i la normativa vigent que l'afecte en la part reformada.
INTERCONNEXIÓ AMB XARXES URBANES:
En el cas d'interconnexió amb xarxes urbanes de calefacció o refrigeració, la potència de generació de calor o fred de l'edifici serà la del corresponent sistema d'intercanvi de la instal·lació d'interconnexió. La memòria tècnica, o projecte si és el cas, ha d'incloure informació relativa a la potència de connexió, identificació de la xarxa urbana a la qual es connecta, potència tèrmica nominal de calor i fred de la central de generació de la xarxa urbana, les fonts d'energia utilitzades per a la producció de calor i fred i el seu rendiment, conforme a la informació que haurà de proporcionar el gestor de cada xarxa.
INSTAL·LADORS/AS HABILITATS PER A L'EXERCICI DE L'ACTIVITAT EN ALTRES COMUNITATS AUTÒNOMES:
Li recomanem emplene prèviament el tràmit que a continuació es relaciona:
"Comunicació d'instal·ladors/as que treballen en empreses instal·ladores/mantenidores d'instal·lacions ELÈCTRIQUES en BAIXA TENSIÓ i d'instal·lacions TÈRMIQUES, inscrites en el Registre Integrat Industrial (RII) i habilitades per a l'exercici d'eixes activitats EN ALTRES COMUNITATS AUTÒNOMES (distintes a la Comunitat Valenciana). Alta i baixa. Indústria".
(Veure apartat "Què necessites saber > Procediments relacionats").
- Reial Decret 1027/2007, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques en els Edificis (BOE núm. 207, de 29/8/07).
- Decret 173/2000 de 5 de desembre, del Govern Valencià, pel qual s'estableixen les condicions higienicosanitàries que han de reunir els equips de transferència de massa d'aigua en corrent d'aire amb producció d'aerosols, per a la prevenció de la legionel·losi.(DOGV núm. 3893, de 7/12/00).
- Reial decret 249/2010, de 5 de març, pel qual s'adapten determinades disposicions en matèria d'energia i mines al que es disposa en la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, i la Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de...
- Reial decret 736/2020, de 4 d'agost, pel qual es regula la comptabilització de consums individuals en instal·lacions tèrmiques d'edificis (BOE núm. 212, de 06/08/2020)
- Reial decret 487/2022, de 21 de juny, pel qual s'estableixen els requisits sanitaris per a la prevenció i el control de la legionel·losi
- DECRET 201/2002, de 10 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual s'estableixen mesures especials davant l'aparició de brots comunitaris de legionel·losis d'origen ambiental.
- Decret 141/2012, de 28 de setembre, del Consell, pel qual se simplifica el procediment per a la posada en funcionament d'indústries i instal·lacions industrials.(DOGV núm. 6873 , de 01.10.2012).
- Ordre 14/2022, de 5 de desembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableix l'obligatorietat de comunicacions i notificacions per mitjans electrònics en determinats tràmits i procediments en les matèries d'Indústria, Energia i Minería....
A qui va dirigit
PERFILS DINS DEL TRÀMIT
Persona interessada: Sempre el titular de la instal·lació.
Agents intervinents:
- Tramitador: Com a cas habitual en este tràmit serà el Director Tècnic, encara que hi ha possibilitat d'un tercer, d'entre la resta d'intervinents (instal·ladors…) o un altre tercer alié als anteriors (Tramitador extern).
- Director Tècnic: Segons figura definida en el propi RITE.
- Instal·lador: 1 per tots els sistemes (ACS, Clima, Calefacció) dins de l'obra.
Com es tramita
A) TRAMITACIÓ:
A.1. En els supòsits de NOVA INSTAL·LACIÓ I REFORMA:
- El tràmit s'iniciarà en estos casos per l'INSTAL·LADOR HABILITAT que haja executat la instal·lació i emplenarà i annexarà la documentació, que en cada cas corresponga, a través d'este tràmit telemàtic.
- Una vegada s'haja executat la instal·lació íntegrament, tal com conste en el projecte, s'expedirà telemàticament el certificat de la instal·lació, en el termini de 24 hores.
- Posteriorment s'exercitaran les facultats d'inspecció i control per part del centre gestor (inspecció, requeriment, esmena i si és el cas, inici d'expedient sancionador).
B) SUPOSATS QUE ES PODEN DONAR EN LA TRAMITACIÓ, EN FUNCIÓ DEL NOMBRE D'EMPRESES INSTAL·LADORES INTERVINENTS:
B.1. EXPEDIENT AMB PROJECTE EN què NOMÉS INTERVÉ UN INSTAL·LADOR:
- L'instal·lador iniciarà i finalitzarà el tràmit.
- El primer dels expedients que es registre en una ubicació determinada donarà d'ALTA la instal·lació tèrmica (ja siga d'una única tipologia o mixta), la resta d'actuacions que es realitzen sobre esta mateixa ubicació, es tramitaran com a REFORMES de la instal·lació tèrmica.
B.2. EXPEDIENT AMB PROJECTE EN què INTERVENEN DIFERENTS INSTAL·LADORS I SÓN COORDINATS PER TÈCNIC PROJECTISTA O TÈCNIC TITULAT COMPETENT.
Veure tràmit específic (veure enllaç en l'apartat de procediments relacionats)
C. CANVI DE TITULARITAT I BAIXA DE LA INSTAL·LACIÓ:
- Presentació de la documentació per part de la persona titular de la instal·lació o el seu representant.
- Posteriorment s'exercitaran les facultats d'inspecció i control per part del Servici territorial amb competències en matèries d'indústria, que corresponga (inspecció, requeriment, esmena, i si és el cas, inici d'expedient sancionador.
NOTA IMPORTANT:
S'expedirà un certificat de la instal·lació tèrmica per cada una de les intervencions que es realitzen sobre esta, de manera que quede clara l'actuació realitzada per cada empresa instal·ladora.
03003 - Alacant/Alicante
12001 - Castelló/Castellón
46009 - València/Valencia
Procediments relacionats
- Aportació de documentació a un expedient obert en la Direcció General competent en matèria d'INDÚSTRIA i/o ENERGIA i/o MINES de la Generalitat Valenciana (s'exclouen ajudes i expedients arxivats).
- Comunicació d'instal·ladors/res que treballen en empreses instal·ladores/mantenidores d'instal·lacions ELÈCTRIQUES en BAIXA TENSIÓ i d'instal·lacions TÈRMIQUES, inscrites en el Registre Integrat Industrial (RII) i habilitades per a l'exercici d'eixes activitats EN ALTRES COMUNITATS AUTÒNOMES (diferents a la Comunitat Valenciana). Alta i baixa. Indústria.
- Inscripció en el Registre de Representants de l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica (ACCV)
- Comunicació d'instal·lacions tèrmiques amb potència nominal entre 5 i 70 kW: Alta, reforma, canvi de titularitat i baixa. Indústria
- Comunicació d'instal·lacions tèrmiques amb POTÈNCIA NOMINAL MAJOR A 70 kW: Alta i reforma (ÚNICAMENT EN EL SUPÒSIT EN què INTERVINGUEN DIVERSES EMPRESES INSTAL·LADORES I SIGUEN COORDINADES PER UN TÈCNIC PROJECTISTA O UN TÈCNIC TITULAT COMPETENT), així com canvi de titularitat i baixa. Indústria
- Inscripció en la DIVISIÓ A del Registre Integrat Industrial (RII) d'EMPRESES i ESTABLIMENTS INDUSTRIALS. Alta, variació significativa (modificació i canvi de titularitat), completar dades, rectificar dades i baixa. Indústria
Entitats col·laboradores de certificació
Sol·licitud
a. Suposats d'alta i modificació:
Amb caràcter previ a la posada en servici de la instal·lació tèrmica.
b. Suposats de canvi de titularitat i baixa de la instal·lació:
Durant tot l'any
ALTA DE NOVA INSTAL·LACIÓ I REFORMA:
- Formulari web de dades generals (existent en el tràmit telemàtic).
- Formulari web específic ALTA/MODIFICACIÓ de la instal·lació firmat per instal·lador/a habilitat/a (existent en el tràmit telemàtic).
- Formulari web (existent en el tràmit telemàtic) relatiu al director/a tècnic/a de la instal·lació realitzada.
- Projecte de la instal·lació firmat per tècnic titulat competent.
- Declaració responsable del tècnic que projecta i que certifica (DECRESTE), només si el projecte manca de visat.
CANVI DE TITULARITAT:
- Formulari web de dades generals (existent en el tràmit telemàtic).
- Formulari web específic (existent en el tràmit telemàtic).
S'ha implementat un tràmit de canvi de titularitat en bloc de totes les instal·lacions de seguretat industrial associades a un Registre Integrat Industrial que podrà trobar en l'apartat "Què necessites saber > Procediments relacionats", a través del procediment "Inscripció en la DIVISIÓ A del Registre Integrat Industrial (RII) d'EMPRESES i ESTABLIMENTS INDUSTRIALS. Alta, variació significativa (modificació i canvi de titularitat) i baixa. Indústria".
BAIXA DE LA INSTAL·LACIÓ:
- Formulari web de dades generals (existent en el tràmit telemàtic).
- Formulari web específic (existent en el tràmit telemàtic).
1. De conformitat amb la normativa aplicable (veure apartat “Què necessites saber > Què és > Normativa”), la presentació de la SOL·LICITUD, i la restant documentació requerida ha de realitzar-se OBLIGATÒRIAMENT per mitjans electrònics MITJANÇANT este TRÀMIT TELEMÀTIC. 2. Per a eixa presentació...
Esmena
L'esmena o aportació de documentació ha de realitzar-se directament en el botó "ESMENA > PRESENTACIÓ AUTENTICADA" (destacat més a baix en color roig) d'este apartat "Tramitació > Esmena".
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Empreses
- Indústria
- Energia
- Energia tèrmica i frigorífica
- Energia
- Registre i autorització d'empreses instal·ladores, mantenidores i reparadores
- Climatització
- Instal·lacions d'aigua
- Indústria
TEMA
- Medi ambient
- Estalvi energètic
- Territori i paisatge. Urbanisme
- Indústria i energia
- Seguretat d’instal·lacions
- Energies renovables
- Eficiència energètica
PERFILS
- Empresa
- Petita i mitjana empresa
- Professionals i autònoms
- Gran empresa
SECTOR
- Construcció i instal·lacions
- Instal·lacions
- Construcció
- Actuar com a empresa instal·ladora en Comunitat Valenciana
- Instal·ladors
- Aigua, sanejament i residus
- Subministrament i captació d’aigua
- Energia
- Estalvi i eficiència energètica
TEMÀTICA
- Instal·lacions i seguretat
- Instal·ladors i instal·lacions
CICLE VITAL
- Encetar un negoci
- Planificar un negoci
- Canvis i tancament
- Créixer i consolidar
TIPUS
- Declaracions i comunicacions