Ajudes a entitats locals per a obres de condicionament de camins rurals - GVA.ES
Ajudes a entitats locals per a obres de condicionament de camins rurals
Què és
L'ajuda pretén afavorir que les entitats locals de la Comunitat Valenciana mantinguen la seua xarxa de camins rurals en bon estat de conservació i ús, permetent el correcte desenvolupament de les economies vinculades al territori. Per això, l'objecte d'esta ajuda són obres de condicionament de camins rurals ja existents.
A l'efecte d'esta ajuda, es consideren camins rurals aquelles infraestructures lineals de comunicació i transport, aptes per al trànsit de vehicles de quatre rodes, que no estiguen classificades com a carreteres o vies urbanes, i que discórreguen totalment o en part al costat de parcel·les d'ús agrícola o destinades a instal·lacions ramaderes o agroalimentàries.
Els camins rurals que podran ser objecte d'esta ajuda seran aquells en els quals es complixen simultàniament les següents condicions:
a) Se situen en l'àmbit territorial de l'entitat sol·licitant.
b) Són de titularitat pública.
c) L'entitat sol·licitant té capacitat per a intervindre sobre ells.
Una sol·licitud d'ajuda podrà referir-se a un o a diversos trams de camins. Cada tram s'haurà d'identificar exactament.
Aquells trams de camí l'eix longitudinal del qual siga boga entre dos termes municipals, no seran objecte d'esta ajuda si la titularitat és compartida entre tots dos municipis.
DESPESES SUBVENCIONABLES
Es consideren subvencionables aquelles actuacions la finalitat principal de les quals siga la millora permanent del ferm dels camins rurals que es troben en l'àmbit territorial competència de l'entitat sol·licitant.
A este efecte, s'entén que el ferm és l'estructura superior del camí, situada sobre l'esplanació i que rep directament els efectes del trànsit. Les millores permanents del ferm podran referir-se a la subbase, a la base o a la capa de rodadura.
S'entén que es complix la finalitat principal quan almenys el 80% del pressupost de l'actuació es destina a la millora permanent del ferm. En cas contrari, la sol·licitud no podrà ser admesa a tràmit.
En el marc d'estes directrius generals, cada convocatòria detallarà les unitats d'obra que es consideren subvencionables, així com el seu preu màxim admissible. No serà subvencionable l'import que sobrepasse este preu màxim.
Tampoc seran subvencionables, amb caràcter general, les unitats d'obra no indicades en cada convocatòria. No obstant això, podrà ser admesa alguna unitat d'obra addicional si es donen de manera simultània les següents circumstàncies, que hauran de ser explícitament justificades en la memòria tècnica o projecte:
- La unitat d'obra participa directament en la millora permanent del ferm dels camins, i està tècnicament justificada.
- El pes econòmic de la unitat en el pressupost total de l'obra sobre la qual se sol·licita subvenció, és significatiu.
Per a la convocatòria de 2024, s'establix que el seu percentatge ha de suposar almenys un 10%.
No seran subvencionables aquells trams de camí que discórreguen per zones d'afecció, si no es compta amb la corresponent autorització o informe previ preceptiu de caràcter favorable, en vigor a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria en què se sol·licite l'ajuda per a estos trams.
No s'admeten com a subvencionables els estudis geotècnics o altres necessaris, les partides alçades ni els honoraris professionals de redacció del projecte o de direcció d'obra.
Només es consideren subvencionables les actuacions que siguen executades mitjançant un contracte d'obres, que s'ajustarà al que s'establix en les bases reguladores.
L'import total de la inversió subvencionable inclourà el pressupost d'execució material de les obres, així com les despeses generals (GG), el benefici industrial (BI), i l'impost sobre el valor afegit (IVA).
- Informació sobre convocatòries anteriors.
- AGMIA 2024 - Unitats d'Obra
- AGMIA 2024 - Base de dades de construcció de la fundació Institut Valencià de l'Edificació (IVE). Versió IVE 2023
- AGMIA 2024 - Tarifes del grup TRAGSA. Versió TRAGSA 2023 Actuacions subjectes
- AGMIA 2024 - Base de Preus de Camins Naturals, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació. Versió 2020 (publicada en 2021 – NIPO: 003210100)
- Manual d'identitat corporativa de la Generalitat (senyalització d'obres).
- Sistemes de verificació de signatura
- Llei 5/2019, de 28 de febrer, de la Generalitat, d'estructures agràries de la Comunitat Valenciana.
- Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol la directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.
- Orde 8/2016, de 22 d'abril, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual es fixa el percentatge a què es referix l'article 131 del Reglament general de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques, aprovat pel Reial decret 1098/2001,...
- Orde 9/2016, de 22 d'abril, de la Conselleria d'Agricultura, Medi ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'establix el format digital per a la presentació de projectes tècnics
- ORDRE 2/2023, de 26 de desembre, de la Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, per la qual s’aproven les bases reguladores de les ajudes a entitats locals per a obres de condicionament de camins rurals
A qui va dirigit
Podran sol·licitar les ajudes les següents entitats locals de la Comunitat Valenciana, sempre que tinguen atribuïdes competències en matèria de construcció, millora i adequació de camins rurals:
a) Municipis.
b) Entitats locals menors (ELM) que mantinguen personalitat jurídica pròpia.
No s'admetran a tràmit les sol·licituds presentades per entitats que hagen sigut beneficiàries d'estes ajudes en la convocatòria de l'exercici pressupostari immediatament anterior.
Amb caràcter general, les entitats sol·licitants hauran de complir els requisits establits en l'article 13 de la Llei 38/2003 General de Subvencions.
Les entitats sol·licitants hauran de complir també les següents obligacions generals:
a) Obligacions establides en l'article 14 de la Llei 38/2003 General de Subvencions.
b) Segons el que s'establix en l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana, en el moment de pagament de l'ajuda, hauran d'estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb la normativa aplicable.
A més, compliran els següents requisits específics:
a) La competència o atribució per a escometre l'actuació prevista.
b) La disponibilitat dels terrenys necessaris per a l'execució de les obres. Quan l'entitat local no siga la titular dels terrenys pels quals discorren els trams de camins sol·licitats, s'haurà de comptar amb la corresponent documentació que justifique la seua disponibilitat per a les obres a realitzar, que s'acompanyarà en el moment de la sol·licitud de l'ajuda. No s'admetrà, a l'efecte de la data per a la seua admissió en l'expedient, la mera sol·licitud d'esta documentació sobre la disponibilitat.
c) En cas que algun tram de camí objecte de la sol·licitud, discórrega totalment o parcialment per qualsevol zona d'afecció, s'haurà de comptar amb la corresponent autorització o informe previ preceptiu de caràcter favorable, en vigor a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria en què se sol·licite l'ajuda per a estos trams, que s'acompanyarà en el moment de la sol·licitud de l'ajuda. No s'admetrà, a l'efecte de la data per a la seua admissió en l'expedient, la mera sol·licitud d'esta autorització o informe.
d) En el cas de ser una entitat local menor, haurà d'indicar el nombre d'habitants del seu àmbit territorial, a la data indicada en la convocatòria.
També tindran les següents obligacions i compromisos específics, que hauran de declarar:
a) No iniciar l'execució de les obres incloses en la sol·licitud abans que el personal tècnic supervisor emeta l'acta de la visita a la zona de les actuacions, citada en les bases reguladores.
b) Mantindre una relació (de caràcter funcionarial o contractual) amb la persona tècnica competent que redacta els documents tècnics (memòries i projecte) de les actuacions, que possibilite realitzar este encàrrec.
c) Aprovar la memòria valorada o projecte tècnic d'execució, per l'òrgan corresponent de l'entitat local.
d) L'entitat local deurà, excepte si es tracta d'un contracte menor o una contractació d'emergència:
- Incloure en el contracte de les obres objecte de l'ajuda com a condició especial d'execució, almenys una clàusula de les previstes en l'annex II del Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d'ajudes i subvencions.
- Exigir a l'empresa contractista de les obres el compromís, per escrit, de respectar la normativa mediambiental i social, en aplicació del que s'establix en el Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d'ajudes i subvencions.
e) Destinar les infraestructures executades a la fi per al que van ser subvencionades, durant almenys 2 anys, a comptar des del seu lliurament a l'entitat local.
Com es tramita
FASE INICIAL DE LA INSTRUCCIÓ
Comença amb la presentació de la sol·licitud i documentació requerida. La instrucció dels expedients s'iniciarà en la Direcció Territorial corresponent a la província del sol·licitant, on es rebrà i completarà l'expedient.
SELECCIÓ DE LES SOL·LICITUDS QUE PODEN CONTINUAR LA SEUA TRAMITACIÓ
Es valoraran les sol·licituds que completen la fase inicial d'instrucció, segons l'indicat en l'apartat Criteris de valoració, i s'ordenaran seguint la prioritat establida per estos.
Sobre la base de la proposta de la Comissió de Valoració, la persona titular de la direcció general competent en matèria d'infraestructures agràries resoldrà la selecció de les sol·licituds que poden continuar la seua tramitació, i que seran aquelles que, per orde de prioritat, en conjunt no superen l'import global màxim de la línia pressupostària. També resoldrà la denegació, per falta de crèdit, de la resta de sol·licituds que hagen completat la fase inicial d'instrucció.
La notificació de la resolució de selecció es farà efectiva mitjançant la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).
FASE FINAL DE LA INSTRUCCIÓ
Les sol·licituds seleccionades continuaran la seua tramitació en la fase final de la instrucció.
La resolució de selecció establirà el termini, a comptar des de l'endemà de la seua publicació en el DOGV, per a la presentació de la memòria valorada o del projecte tècnic, segons corresponga en funció del valor de la inversió per la qual se sol·licita l'ajuda. Este termini no admetrà ampliació.
a) Si el valor de la inversió sol·licitada, però sense incloure l'import del valor afegit (IVA), iguala o supera la quantia establida per al contracte menor d'obres en l'article 118 de la Llei 9/2017 de Contractes del Sector Públic, s'haurà de presentar un projecte tècnic, en el termini màxim de dos mesos, podent-se establir un menor.
b) Si el valor de la inversió sol·licitada, però sense incloure l'import del valor afegit (IVA), és inferior a la quantia establida per al contracte menor d'obres en l'article 118 de la Llei 9/2017 de Contractes del Sector Públic, s'haurà de presentar una memòria valorada, en el termini màxim d'un mes, podent-se establir un menor.
El personal tècnic assignat a l'expedient visitarà la zona de les actuacions previstes per a constatar que les obres no han sigut iniciades, així com altres aspectes que estime oportuns, alçant l'acta corresponent.
Posteriorment emetrà un informe tecnicoeconòmic (ITE), que detallarà els mesuraments i unitats que es consideren subvencionables
CONCESSIÓ DE LA SUBVENCIÓ.
La resolució de concessió, que posa fi a la via administrativa, serà notificada telemàticament a l'entitat local sol·licitant.
LICITACIÓ DE LES OBRES.
Es durà a terme un únic procediment de licitació per a contractar l'execució de les obres objecte de l'expedient d'ajudes.
Per a la contractació de les obres s'utilitzarà el projecte o memòria valorada que s'haja aprovat en la resolució de concessió, excepte excepcions degudament justificades i que complisquen el que s'establix per a les modificacions subvencionables.
No es prendran en consideració possibles variants o alternatives. Tampoc s'admetran com a criteris de valoració de les ofertes aquelles millores que suposen un augment d'execució de les unitats d'obra projectades o l'execució d'altres noves.
En el cas de contractes menors d'obra, encara que no fora exigible en el procediment de contractació, s'haurà d'acreditar la sol·licitud de, almenys, tres ofertes. Això no serà necessari si es justifica que s'ha donat publicitat a l'anunci de la licitació.
En aplicació del que s'establix en els articles 2.2, 4.1.b, i 21.2 del Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d'ajudes i subvencions, l'entitat local deurà, excepte si es tracta d'un contracte menor o una contractació d'emergència:
- Incloure en el contracte de les obres objecte de l'ajuda com a condició especial d'execució, almenys una clàusula de les previstes en l'annex II del Decret 118/2022.
- Exigir a l'empresa contractista de les obres el compromís, per escrit, de respectar la normativa mediambiental i social.
EXECUCIÓ DE LES OBRES.
La inversió subvencionada no haurà d'iniciar-se abans que el personal tècnic supervisor de l'expedient haja realitzat la visita a la zona, citada en la fase final de la instrucció.
L'entitat comunicarà l'inici de les obres, en el termini màxim de 10 dies naturals des que es produïsca, servint a este efecte la presentació de l'acta de comprovació del replanteig.
Quan el conjunt de sol·licituds de subvenció que haja finalitzat la fase inicial d'instrucció supere l'import global màxim de la línia pressupostària, s'haurà d'establir un orde de prioritat. Es valorarà cada sol·licitud, per a assignar-li una puntuació que permeta ordenar el conjunt de major a...
03003 - Alacant/Alicante
12003 - Castelló/Castellón
46009 - València/Valencia
Formularis
- SOL·LICITUD DE PAGAMENT D'AJUDES PER A OBRES DE CONDICIONAMENT DE CAMINS RURALS
- CONVOCATÒRIA 2023 SOL·LICITUD DE PAGAMENT - AJUDES PER A OBRES DE CONDICIONAMENT DE CAMINS
- CONVOCATÒRIA 2023. CERTIFICACIÓ D'OBRA I APROVACIÓ
- CONVOCATÒRIA 2023. OBRA EXECUTADA PER CONTRACTA. RELACIÓ VALORADA - 1a ANUALITAT
- CONVOCATÒRIA 2023. OBRA EXECUTADA PER CONTRACTA. RELACIÓ VALORADA - 2a ANUALITAT
Sol·licitud
El termini de presentació de sol·licituds serà d'un mes, comptat a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte d'esta resolució, en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV núm. 9866, de 7/06/2024).
A la sol·licitud d'ajudes, en model normalitzat i firmada digitalment, s'annexarà la següent documentació:
1. Memòria descriptiva de les obres, firmada digitalment per persona tècnica competent. Tindrà el següent contingut mínim.
a) Descripció. Es detallarà l'objecte de les obres, arreplegarà els antecedents i situació prèvia a estes, les necessitats a satisfer i la solució constructiva prevista. L'actuació podrà referir-se a un o diversos trams de camins. Cada tram s'haurà d'identificar exactament per la referència de la parcel·la per la qual discorre i per les coordenades del seu inici i la seua fi, com a mínim. S'utilitzarà el sistema de referència ETRS89, juntament amb la projecció cartogràfica UTM, referida esta al fus 30. Els noms utilitzats en la descripció dels camins s'ajustaran en la mesura del possible al Nomenclátor Toponímic de la Comunitat Valenciana.
b) Pressupost. Detallarà l'estat de mesuraments i preus unitaris de cada unitat d'obra.
c) Plans. S'adjuntaran, com a mínim, plans d'ubicació i d'emplaçament, i plans de planta.
2. Memòria d'afeccions. Té la consideració d'una memòria tècnica, per la qual cosa anirà firmada digitalment per persona tècnica competent. Per a cada tram de camí que forme part de l'actuació s'indicarà si discorre o no per alguna zona d'afecció. En cas afirmatiu, es detallarà a més la següent informació, tenint en compte que un mateix tram pot tindre diverses afeccions:
a) Àmbit de l'afecció: S'indicarà si el tram de camí discorre totalment per la zona d'afecció, o només de manera parcial. En este últim cas, s'indicaran les coordenades de l'inici i final de la part del tram afectada i la seua longitud. S'utilitzarà el sistema de referència ETRS89, juntament amb la projecció cartogràfica UTM, referida esta al fus 30.
b) Tipus de zona d'afecció: Domini públic hidràulic, via pecuària, espais naturals protegits, carreteres, infraestructures ferroviàries, etc. Si és possible, indicar el nom concret de la zona d'afecció.
c) Organisme competent per a emetre l'autorització o informe previ preceptiu. S'indiquen alguns a tall d'exemple: Confederació Hidrogràfica del Xúquer, Confederació Hidrogràfica del Segura, Confederació Hidrogràfica de l'Ebre, Parc Natural afectat (indicar), Administrador d'Infraestructures Ferroviàries, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, diputació, conselleria o ministeri competent, etc.
d) Data de l'autorització o informe previ preceptiu. Perquè l'actuació prevista en el tram puga ser considerada subvencionable s'haurà de comptar amb autorització o informe previ preceptiu de caràcter favorable, en vigor a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria. Posteriorment, per a l'execució de les obres subvencionades, s'haurà de comptar amb autorització o informe favorable vigent.
3. Memòria de priorització. Té la consideració d'una declaració responsable, per la qual cosa anirà firmada digitalment per l'entitat sol·licitant o el seu representant. Contindrà aquella informació que permeta aplicar els criteris objectius de valoració de sol·licituds.
En el cas d'al·legar accessos a instal·lacions vinculades al sector agrari, no es tindran en compte aquelles instal·lacions de les quals no s'indique correctament la seua ubicació mitjançant coordenades (sistema de referència ETRS89, juntament amb la projecció cartogràfica UTM, referida esta al fus 30), polígon i parcel·la, o referència cadastral. Addicionalment, segons el tipus d'instal·lació al·legada, s'hauran de facilitar dades (com, per exemple, raó social, CIF, número d'inscripció en els registres corresponents) suficients per a comprovar que es complixen les condicions per a la seua valoració.
4. Quan l'entitat local no siga la titular dels terrenys pels quals discorren els trams de camins sol·licitats, s'adjuntarà la corresponent cessió o autorització que justifique la seua disponibilitat per a les obres a realitzar, en vigor a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria. No s'admetrà, a l'efecte de la data per a la seua admissió en l'expedient d'ajuda, la mera sol·licitud d'esta cessió o autorització.
5. En el cas d'existir afeccions, s'adjuntaran les autoritzacions o informes previs preceptius de caràcter favorable, en vigor a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria. No s'admetrà, a l'efecte de la data per a la seua admissió en l'expedient d'ajuda, la mera sol·licitud d'esta autorització o informe.
Si una norma legal establix l'exempció de l'obligació d'obtindre amb caràcter previ l'autorització o informe, a l'efecte de la sol·licitud d'ajuda bastarà amb aportar un informe tècnic on s'invoque l'apartat específic d'esta norma i s'acredite tècnicament que es complixen les condicions per a l'aplicació de l'exempció.
6. Certificació cadastral amb indicació de la titularitat, de les parcel·les en les quals es vaja a desenvolupar l'actuació, en el cas d'haver-se oposat a la seua consulta.
7. Acreditació de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, amb l'Estat i amb la Generalitat Valenciana, segons l'indicat en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en el cas de no haver autoritzat la seua consulta.
8. Acreditació de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions enfront de la Seguretat Social, segons l'indicat en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en el cas d'haver-se oposat a la seua consulta.
9. Acreditació de la identitat de la persona jurídica sol·licitant, en cas de no autoritzar la seua consulta per l'òrgan gestor del procediment.
10. Acreditació, quan siga procedent, de la identitat del representant legal, quan esta representació es duga a terme per una persona jurídica, en cas de no autoritzar la seua consulta per l'òrgan gestor del procediment.
11. Quan les entitats interessades necessiten donar d'alta o modificar un compte bancari per a la percepció de les ajudes convocades, esta actuació s'haurà de realitzar de manera telemàtica (sistema PROPER) a través de la seu electrònica de la Generalitat (sede.gva.es/es/proc22648), d'acord amb el que es preveu en l'article 6 de l'Orde 2/2022 de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o tràmits d'alta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat.
Tota documentació de caràcter tècnic que haja d'adjuntar-se en qualsevol fase de l'expedient haurà d'anar firmada per persona tècnica competent. A l'efecte d'estes sol·licituds d'ajuda, es consideren persones tècniques competents les que hagen obtingut la qualificació per a exercir alguna de les següents professions:
- Enginyeria agrònoma, segons Orde CIN/325/2009.
- Enginyeria tècnica agrícola, segons Orde CIN/323/2009.
- Enginyeria de camins, canals i ports, segons Orde CIN/309/2009.
- Enginyeria tècnica d'obres públiques, segons Orde CIN/307/2009.
- Enginyeria forestal, segons Orde CIN/326/2009.
- Enginyeria tècnica forestal, segons Orde CIN/324/2009.
- Altres professions regulades, si acrediten la seua competència mitjançant certificat expedit pel seu col·legi professional de tindre en el seu pla d'estudis assignatures que justifiquen la competència en projectes de camins
Els ajuntaments i entitats locals menors podran presentar una única sol·licitud de subvenció. Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a...
- RESOLUCIÓ de 24 de maig de 2024, del director general de Producció Agrícola i Ramadera, per la qual es convoquen les ajudes a entitats locals per a obres de condicionament de camins rurals, per a l'exercici 2024. [2024/5192]
- Extracte de la Resolució de 24 de maig de 2024, del director general de Producció Agrícola i Ramadera, per la qual es convoquen les ajudes a entitats locals per a obres de condicionament de camins rurals, per a l'exercici 2024. [2024/5353]
Al·legació / Aportació
El termini en el qual el tràmit ha d'estar obert per a la recepció d'esmenes/millores/al·legacions, és durant tot l'any, ja que la convocatòria actual està solapada amb la segona anualitat de la convocatòria anterior.
Qualsevol aportació de documentació complementària, una vegada realitzada la sol·licitud, es durà a terme telemàticament en la seu electrònica de la Generalitat, fent referència al codi d'expedient que li haja sigut assignat (amb el format AGMIA/20XX/XX/XXX).
L'accés al tràmit telemàtic d'aportació de documentació complementària pot realitzar-se des de la seu electrònica de la Generalitat, a través de la següent adreça d'internet: sede.gva.es/es/proc796
Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació...
Resolució
El termini màxim per a resoldre les sol·licituds d'ajuda i notificar-lo serà de sis mesos, comptat a partir de l'endemà de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut este termini sense que haguera recaigut resolució expressa es podran entendre desestimades per...
Cada entitat local podrà presentar una única sol·licitud de subvenció, per a un import total d'inversió pressupostada, IVA no deduïble inclòs, entre els següents límits:
- Límit màxim: 180.000 euros per a municipis, o 42.000 euros per a ELM.
- Límit mínim: 12.000 euros.
No s'admetran a tràmit sol·licituds que es referisquen a un import total d'inversió superior al límit màxim o inferior al límit mínim.
La subvenció a concedir serà un percentatge de la inversió subvencionable. Este percentatge dependrà de la població del municipi o ELM sol·licitant:
- 80%: si la població és inferior a 2.000 habitants.
- 60% si la població és igual o superior a 2.000 habitants.
En la convocatòria de 2024, per als municipis, la dada de població serà el de les xifres oficials de població resultants de la revisió del Padró municipal referides a l'1 de gener de 2023. Les entitats locals menors comunicaran la seua dada de població, referit a la mateixa data.
Amb caràcter general, les entitats sol·licitants hauran de complir els requisits establits en l'article 13 de la Llei 38/2003 General de Subvencions.
Les entitats sol·licitants hauran de complir també les següents obligacions generals:
a) Obligacions establides en l'article 14 de la Llei 38/2003 General de Subvencions.
b) Segons el que s'establix en l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana, en el moment de pagament de l'ajuda, hauran d'estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb la normativa aplicable.
A més, compliran els següents requisits específics:
a) La competència o atribució per a escometre l'actuació prevista.
b) La disponibilitat dels terrenys necessaris per a l'execució de les obres. Quan l'entitat local no siga la titular dels terrenys pels quals discorren els trams de camins sol·licitats, s'haurà de comptar amb la corresponent documentació que justifique la seua disponibilitat per a les obres a realitzar, que s'acompanyarà en el moment de la sol·licitud de l'ajuda. No s'admetrà, a l'efecte de la data per a la seua admissió en l'expedient, la mera sol·licitud d'esta documentació sobre la disponibilitat.
c) En cas que algun tram de camí objecte de la sol·licitud, discórrega totalment o parcialment per qualsevol zona d'afecció, s'haurà de comptar amb la corresponent autorització o informe previ preceptiu de caràcter favorable, en vigor a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria en què se sol·licite l'ajuda per a estos trams, que s'acompanyarà en el moment de la sol·licitud de l'ajuda. No s'admetrà, a l'efecte de la data per a la seua admissió en l'expedient, la mera sol·licitud d'esta autorització o informe.
d) En el cas de ser una entitat local menor, haurà d'indicar el nombre d'habitants del seu àmbit territorial, a la data indicada en la convocatòria.
També tindran les següents obligacions i compromisos específics, que hauran de declarar:
a) No iniciar l'execució de les obres incloses en la sol·licitud abans que el personal tècnic supervisor emeta l'acta de la visita a la zona de les actuacions, citada en les bases reguladores.
b) Mantindre una relació (de caràcter funcionarial o contractual) amb la persona tècnica competent que redacta els documents tècnics (memòries i projecte) de les actuacions, que possibilite realitzar este encàrrec.
c) Aprovar la memòria valorada o projecte tècnic d'execució, per l'òrgan corresponent de l'entitat local.
d) L'entitat local deurà, excepte si es tracta d'un contracte menor o una contractació d'emergència:
- Incloure en el contracte de les obres objecte de l'ajuda com a condició especial d'execució, almenys una clàusula de les previstes en l'annex II del Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d'ajudes i subvencions.
- Exigir a l'empresa contractista de les obres el compromís, per escrit, de respectar la normativa mediambiental i social, en aplicació del que s'establix en el Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d'ajudes i subvencions.
e) Destinar les infraestructures executades a la fi per al que van ser subvencionades, durant almenys 2 anys, a comptar des del seu lliurament a l'entitat local.
La notificació de la resolució de selecció es farà efectiva mitjançant la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV). Contra esta resolució, que no posa fi a la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant la persona titular de la secretaria autonòmica amb competències en agricultura.
La resolució de concessió, que posa fi a la via administrativa, serà notificada a l'entitat local sol·licitant. Contra esta podrà interposar-se recurs de reposició davant la persona titular de la conselleria amb competències en agricultura.
La resolució de pagament, que posa fi a la via administrativa, serà notificada a l'entitat local sol·licitant. Contra esta podrà interposar-se recurs de reposició davant la persona titular de la conselleria amb competències en agricultura.
Minoracions, penalitzacions i reintegraments:
La subvenció concedida es minorarà si les despeses reals en els quals incórrega l'entitat local són inferiors a la inversió prevista en la qual es va basar la concessió. En particular, es tindrà en compte la baixa sobre el valor del contracte que haja tingut lloc en la licitació de les obres.
També es minoraran els imports corresponents a qualsevol incompliment que es detecte durant la comprovació de la justificació de la subvenció. Quan l'incompliment d'algun dels requisits i obligacions establides en estes bases no es referisca a un aspecte parcial valorable, sinó que afecte el procediment en global, podrà ser causa de minoració total de l'ajuda.
Si el retard en la comunicació de l'inici de les obres, exigida en les bases reguladores, impedira alguna comprovació que no puga ser realitzada una vegada finalitzades les obres, a més de les penalitzacions previstes a continuació, es podrà llevar del pagament de l'ajuda les unitats d'obra no comprovables, prèvia audiència a l'entitat sol·licitant.
Si la quantitat obtinguda per altres subvencions juntament amb l'ajuda a pagar en la convocatòria, fora superior al cent per cent del cost real de l'actuació, es procedirà a la minoració o a la pèrdua del dret al cobrament, segons el cas, de la subvenció reconeguda.
Addicionalment a estes minoracions generals, i sempre que l'actuació de l'entitat beneficiària s'aproxime de mode significatiu al compliment total, es podran aplicar penalitzacions al pagament, adequades al principi de proporcionalitat, pels següents incompliments:
a) Un 3% per cada dia hàbil de retard en la justificació del pagament, respecte al termini establit, incloent-hi les ampliacions aprovades. En tot cas, no serà admissible una justificació de pagament que sobrepasse l'any natural de la programació de l'ajuda.
b) Un 10% si no s'ha instal·lat cap cartell identificador de les obres subvencionades, exigit en les bases reguladores. Una vegada emesa la resolució de pagament, la instal·lació del cartell normalitzat no donarà lloc, en cap cas, a l'abonament del pagament penalitzat.
c) Un 5% si el cartell identificador de les obres subvencionades exigit en les bases reguladores, està instal·lat però no s'ajusta al model normalitzat establit en la convocatòria corresponent. Una vegada emesa la resolució de pagament, la instal·lació del cartell normalitzat no donarà lloc, en cap cas, a l'abonament del pagament penalitzat.
d) Un 1% per cada dia natural de retard en la comunicació de l'inici de les obres, exigida en les bases reguladores, respecte al termini establit, amb un topall màxim del 50%.
Una vegada pagada l'ajuda, podrà ser causa de reintegrament l'incompliment d'algun dels requisits i obligacions establits en estes bases. En concret, constituirà causa de reintegrament de la subvenció l'incompliment dels compromisos sobre responsabilitat social indicats en les bases reguladores.
A més de les establides en estes bases reguladores, són causes de reintegrament de les subvencions les que establix l'article 37 de la Llei 38/2003 General de Subvencions.
En cas de constatar-se que concorre alguna de les causes de reintegrament, s'iniciarà el procediment corresponent, que podrà donar lloc tant al reintegrament de les quantitats percebudes, com a l'exigència dels interessos legals des de la data de pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament, d'acord amb les previsions de l'article 40.1 de la Llei 38/2003 General de Subvencions, i de l'article 172 de la Llei 1/2015 de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.
- RESOLUCIÓ de 22 de novembre de 2024, de la Direcció General de Producció Agrícola i Ramadera, per la qual es disposa la selecció de sol·licituds d'ajudes a entitats locals per a obres de condicionament de camins rurals que poden continuar la seua tramitació, per a l'exercici 2024.
- Correcció d'errades de la Resolució de 22 de novembre de 2024, de la Direcció General de Producció Agrícola i Ramadera, per la qual es disposa la selecció de sol·licituds d'ajudes a entitats locals per a obres de condicionament de camins rurals que poden continuar la seua tramitació, per a...
Justificació
La forma de pagament de la subvenció serà la de pagament prèvia justificació. L'entitat beneficiària haurà de justificar, prèviament al cobrament de la subvenció, l'execució i el pagament de l'actuació dins del termini establit. La justificació i pagament es realitzarà en una única anualitat o fraccionat en dos anualitats, segons s'indique en la programació establida en la resolució de concessió.
El termini de presentació de la sol·licitud de pagament i la seua justificació, per a cada anualitat, s'establirà en cada convocatòria.
CONVOCATÒRIA 2023 (PERÍODE TRANSITORI):
En la convocatòria 2023, es fixen els següents terminis màxims per a la presentació de la sol·licitud de pagament i la seua justificació, per a cada anualitat que s'aprove:
- Anualitat 2023: fins al 30 de novembre de 2023.
- Anualitat 2024: fins al 30 de setembre de 2024.
CONVOCATÒRIA 2024:
En la convocatòria 2024, es fixen els següents terminis màxims per a la presentació de la sol·licitud de pagament i la seua justificació, per a cada anualitat que s'aprove:
- Anualitat 2024: fins al 31 de desembre de 2024.
- Anualitat 2025: fins al 30 de setembre de 2025.
Es podran admetre sol·licituds per a l'ampliació del termini de presentació de la justificació. Per a la concessió d'esta ampliació s'estarà al que s'establix en l'article 70 del Reglament de la Llei 38/2003 General de Subvencions. A este efecte s'entén que el termini de presentació de la justificació comença des de l'emissió de la resolució de concessió. En tot cas, no serà admissible una ampliació de termini que sobrepasse l'any natural de la programació de l'ajuda.
PAGAMENTS CONVOCATÒRIA 2023 (PERÍODE TRANSITORI)
Per a expedients corresponents a la convocatòria 2023 se seguirà el que indica la següent reglamentació:
- Orde de 17 de novembre de 2008, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per la qual s'aproven les bases reguladores de les ajudes per a obres de condicionament de camins rurals de titularitat municipal (DOCV núm. 5902, de 27/11/08).
https://www.docv.gva.es/portal/portal/2008/11/27/pdf/2008_13750.pdf
- Resolució d'1 de març de 2023, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual es convoca als municipis i entitats locals menors de la Comunitat Valenciana, perquè formulen les seues sol·licituds d'ajuda en relació amb les obres de condicionament de camins rurals, per a l'exercici de 2023 (DOGV núm. 9547, de 06/03/2023).
https://dogv.gva.es/datos/2023/03/06/pdf/2023_2237.pdf
PAGAMENTS CONVOCATÒRIA 2024 I SEGÜENTS
A la sol·licitud de pagament, en model normalitzat i firmada digitalment, s'annexarà la següent documentació:
1. Per a la justificació del pagament de qualsevol de les anualitats, s'adjuntarà:
a) Certificacions d'obra, firmades per la persona que exercisca la direcció facultativa de les obres.
b) Acords d'aprovació, per l'òrgan competent de l'entitat local, de les certificacions d'obra.
c) Factures de l'empresa adjudicatària i la seua justificació de pagament efectiu.
d) Pla de les actuacions efectivament executades.
e) En el cas que la consulta a través del portal de la Sindicatura de Comptes resulte negativa, acreditació d'estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes, segons establix l'article 199 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana.
f) En el cas de no haver autoritzat la seua consulta, acreditació de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, amb l'Estat i amb la Generalitat Valenciana, segons l'indicat en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
g) En el cas d'haver-se oposat a la seua consulta, acreditació de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions enfront de la Tresoreria de la Seguretat Social, segons l'indicat en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
2. Addicionalment a l'indicat en l'apartat inicial, per a la justificació del primer pagament que establisca la resolució de concessió, també s'adjuntarà:
2.1. En el cas que s'haja tramitat un contracte menor:
a) Document que justifique l'adjudicació del contracte.
b) Certificat sobre la sol·licitud d'almenys tres ofertes, o, si és el cas, sobre el mitjà utilitzat per a donar publicitat a l'anunci de licitació. Este certificat indicarà també l'import del pressupost del contracte, i la identitat i import de les ofertes rebudes.
c) Si la memòria valorada indica que les actuacions afecten l'estabilitat, seguretat o estanquitat de l'obra, s'adjuntarà l'informe de l'oficina o unitat de supervisió de l'òrgan de contractació.
d) Si, a causa d'una modificació no comunicada prèviament, s'ha utilitzat per a la contractació una memòria valorada diferent de la inicialment aprovada en la resolució de concessió, s'aportarà la nova memòria valorada.
e) Certificat sobre l'existència del perfil del contractant on es fa pública la informació del contracte menor, indicant la seua URL, així com les dades concretes del contracte (número d'expedient o altres).
2.2. Quan s'haja utilitzat un altre procediment de contractació diferent al del contracte menor:
a) Document o anunci de formalització del contracte. Haurà de poder-se identificar el pressupost base de licitació i l'import d'adjudicació, inclòs l'Impost sobre el Valor Afegit, o, en cas contrari, certificar-lo en un document adjunt.
b) Certificat on figuren els criteris de valoració de les ofertes, i la identificació i puntuació de les ofertes rebudes, que justifique l'adjudicació a l'oferta més avantatjosa. Si alguna oferta haguera sigut rebutjada per irregular o inacceptable, es farà constar.
c) Si no s'ha seguit el procediment obert simplificat, justificació expressa de la pertinència del procediment de contractació utilitzat.
d) Si el projecte indica que les actuacions afecten l'estabilitat, seguretat o estanquitat de l'obra, s'adjuntarà l'informe de l'oficina o unitat de supervisió de l'òrgan de contractació.
e) Si, a causa d'una modificació no comunicada prèviament, s'ha utilitzat per a la contractació un projecte diferent de l'inicialment aprovat en la resolució de concessió, s'aportarà el nou projecte.
f) Certificat sobre l'existència del perfil del contractant on es fa pública la informació del contracte, indicant la seua URL, així com les dades concretes del contracte (número d'expedient o altres).
g) Excepte si es tracta d'una contractació d'emergència, justificació del compliment de l'indicat en el Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d'ajudes i subvencions:
- Haver inclòs en el contracte de les obres objecte de l'ajuda com a condició especial d'execució, almenys una clàusula de les previstes en l'annex II del Decret 118/2022.
- Haver exigit a l'empresa contractista de les obres el compromís, per escrit, de respectar la normativa mediambiental i social.
3. Addicionalment a l'indicat en l'apartat inicial, per a la justificació de l'últim pagament que establisca la resolució de concessió, s'adjuntarà:
a) Documentació gràfica sobre la instal·lació del cartell identificador de les obres subvencionades.
4. Si la programació de la justificació de l'ajuda es va aprovar per a una única anualitat, la sol·licitud de pagament s'acompanyarà de la documentació citada en els tres apartats anteriors.
Formularis
- SOL·LICITUD DE PAGAMENT D'AJUDES PER A OBRES DE CONDICIONAMENT DE CAMINS RURALS
- CONVOCATÒRIA 2023 SOL·LICITUD DE PAGAMENT - AJUDES PER A OBRES DE CONDICIONAMENT DE CAMINS
- CONVOCATÒRIA 2023. CERTIFICACIÓ D'OBRA I APROVACIÓ
- CONVOCATÒRIA 2023. OBRA EXECUTADA PER CONTRACTA. RELACIÓ VALORADA - 1a ANUALITAT
- CONVOCATÒRIA 2023. OBRA EXECUTADA PER CONTRACTA. RELACIÓ VALORADA - 2a ANUALITAT
Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació de...
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Administracions
- Ajudes i subvencions
- Administracions locals
- Infraestructures i transports
- Agricultura, ramaderia i pesca
- Administracions locals
- Ajudes i subvencions