Visat d'autoritzacions de transport públic de viatgers amb autobús - GVA.ES
Visat d'autoritzacions de transport públic de viatgers amb autobús
Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori
Què és
Mitjançant el visat, l'Administració constatarà el manteniment de les condicions exigides de conformitat amb el que disposa l'article 43 de la LOTT i la resta de normativa aplicable.
Les autoritzacions que no hagen sigut visades dins del termini establit perdran automàticament la validesa que tinguen, sense necessitat d'una declaració expressa de l'Administració en aquest sentit. Les empreses tindran la possibilitat de sol·licitar en el termini d'un any la rehabilitació.
A qui va dirigit
El visat s'inicia d'ofici per l'Administració, la qual enviarà una comunicació als titulars de les autoritzacions perquè puguen prestar la seua conformitat a la realització del visat.
- Ser titular d'una autorització de transports públic de viatgers.
COMPETÈNCIA PROFESSIONAL/GESTOR DEL TRANSPORT
El gestor del transport és la persona que té la competència professional per al transport de mercaderies, realitza les funcions enumerades en l'article 112 del ROTT i compleix el requisit d'honorabilitat.
a) Quan el titular de l'autorització siga una persona física, aquesta pot ser el gestor de transport si està d'alta en el règim de seguretat social corresponent. En cas contrari, una altra persona física pot ser el gestor del transport sempre que es trobe d'alta pel titular de l'autorització en el règim general de la Seguretat Social a temps complet i en un grup de cotització no inferior al que corresponga als caps administratius o de taller. En cas de parentiu, s'admet que el gestor puga estar d'alta en el règim de treballadors autònoms.
b) Quan el titular de l'autorització siga una persona jurídica, el gestor de transport ha de tindre una participació en el capital social igual o superior al 15 % i estar d'alta en el règim de la Seguretat Social que corresponga. En qualsevol altre cas, el gestor del transport ha d'estar donat d'alta pel titular de l'autorització a temps complet en un grup de cotització no inferior al que corresponga a cap administratiu o de taller.
c) Una mateixa persona pot ser el gestor de transport de diverses persones jurídiques quan el capital d'aquestes pertanga en més d'un 50 % a un mateix titular. En aquest cas, el gestor és suficient que tinga el 15 % del capital social d'una de tals persones jurídiques, però les funcions del gestor les ha de realitzar en totes.
HONORABILITAT
El gestor del transport i l'empresa titular incompleixen l'honorabilitat si són condemnats per la comissió de delictes o faltes penals, o sancionats per la comissió d'infraccions que donen lloc a la pèrdua d'aquest requisit d'acord amb el que disposa la LOTT i la reglamentació de la Unió Europea.
CAPACITAT FINANCERA
Quan el titular siga una persona jurídica, haurà de disposar d'un capital i reserves per import mínim de 9.000 euros quan utilitze un sol vehicle, i de 5.000 euros més per cada vehicle addicional.
Quan el titular siga una persona jurídica, haurà de disposar d'un capital i reserves per import mínim de 9.000 euros quan utilitze un sol vehicle, i de 5.000 euros més per cada vehicle addicional.
Quan no complisca aquest requisit, la persona física titular ha d'aportar alguna d'aquestes condicions:
- una garantia prestada per una entitat financera o d'assegurances, que es convertirà en garant solidari enfront dels creditors fins a la quantia que corresponga segons el nombre de vehicles utilitzats
- Que una entitat financera acredite que l'empresa té accés al crèdit fins a la quantia que corresponga segons el nombre de vehicles utilitzats.
COMPLIMENT D'OBLIGACIONS DE CARÀCTER FISCAL
- Estar donat d'alta en el cens de tributaris obligats en l'activitat que corresponga.
- No tindre deutes amb l'Estat o la comunitat autònoma. Es considera que se n'està al corrent si el sol·licitant acredita que els deutes han sigut ajornats, fraccionats o suspesos per l'òrgan competent.
COMPLIMENT D'OBLIGACIONS DE CARÀCTER LABORAL I SOCIAL
- Estar inscrit en el règim que corresponga de la Seguretat Social.
- Estar al corrent del pagament de les quotes o d'altres deutes amb la Seguretat Social. Es considera que se n'està al corrent si el sol·licitant acredita que els deutes han sigut ajornats, fraccionats o suspesos per l'òrgan competent.
CARACTERÍSTIQUES DELS VEHICLES
- Han de tindre capacitat de tracció pròpia i estar matriculats a Espanya.
- El seu titular ha de tindre'ls en propietat, arrendament financer o arrendament ordinari.
PAGAMENT DE SANCIONS
Tindre pagades les sancions imposades per resolució ferma.
Com es tramita
- L'òrgan competent envia una comunicació al titular de l'autorització per a informar que ha de prestar la seua conformitat amb la realització del visat.
- Presentar la conformitat per a la realització del visat i la documentació requerida.
Posteriorment, si l'òrgan competent observa que s'incompleix alguna de les condicions exigides per al manteniment de l'autorització, requerirà l'interessat perquè, en un termini de 10 dies, n'acredite el compliment.
La resolució positiva de l'expedient suposa la inscripció d'aquest en el Registre d'Empreses i Activitats del Transport. No s'expedeix la targeta de transports.
Transcorregut el termini de validesa de l'autorització sense haver atorgat el visat, aquesta perdrà la seua validesa sense necessitat d'una declaració expressa de l'Administració, si bé s'haurà de notificar al titular.
03007 - Alacant/Alicante
46009 - València/Valencia
12003 - Castelló/Castellón
Entitats col·laboradores de certificació
Sol·licitud
En el mes corresponent, segons el calendari establit en la Resolució de 3 de desembre de 2018, de la Direcció General de Transport Terrestre (BOE núm. 301, de 14 de desembre de 2018). A causa de la pandèmia de la COVID-19, el Decret llei 26/2020, de 7 de juliol, de mesures de reactivació econòmica per a fer front a l'impacte de la COVID-19 en els àmbits de transports i habitatge, indica en l'article 26 que les autoritzacions de transport per carretera a les quals els corresponga visar l'any 2021, segons el calendari establit a l'entrada en vigor d'aquest reial decret llei, hauran de visar l'any 2022. A partir de l'any 2023, la periodicitat del visat es regirà pel que disposa l'apartat primer de l'article 42 del Reglament de la Llei d'ordenació dels transports terrestres (biennal).
La rehabilitació s'ha de presentar en el termini màxim d'un any computat des de la notificació de la pèrdua de validesa de l'autorització.
COMPETÈNCIA PROFESSIONAL
La participació del gestor del transport en el capital social de l'empresa s'ha d'acreditar documentalment.
Si el gestor capacita diverses persones jurídiques, haurà d'acreditar documentalment que el capital social pertany en més del 50 % a un mateix titular.
CAPACITAT FINANCERA
Si el titular és una persona jurídica, haurà d'aportar la documentació que acredite la capacitat financera (capital més reserves) en el cas que no resulte acreditat amb les dades que consten en el registre mercantil.
Si el titular és una persona física i haja d'acreditar la seua capacitat financera, haurà d'acreditar documentalment que disposa d'algun d'aquests documents:
- una garantia prestada per una entitat financera o d'assegurances, que es convertirà en garant solidari enfront dels creditors fins a la quantia que corresponga segons el nombre de vehicles utilitzats
- acreditació per una entitat financera que l'empresa té accés al crèdit fins a la quantia que corresponga segons el número de vehicle utilitzats.
VEHICLES
Contracte d'arrendament amb una empresa arrendadora, en cas d'arrendament ordinari.
ACTIVITAT
Certificació de la situació censal expedida per l'AEAT o l'òrgan de la comunitat autònoma que complisca idèntiques funcions, o còpia de la corresponent declaració censal de començament o modificació d'activitat o qualsevol altre document que justifique l'activitat per la qual tributa.
TAXES
Aportar el pagament de les taxes A04 i A06.
PAGAMENT DE SANCIONS PECUNIÀRIES
El pagament de sancions pecuniàries imposades per resolució definitiva, per infraccions de la legislació de transports, serà un requisit necessari perquè siga procedent el visat de l'autorització.
L'import actual de la taxa és:
- A04 EMPRESA: 27,40 euros.
- A06 CÒPIA (per vehicle): 23,01 euros.
FORMES DE PAGAMENT, IMPORTS I MODELS:
Tant les formes de pagament com els imports i els models de taxa es poden descarregar des de l'adreça d'Internet que s'indica a continuació:
Si teniu qualsevol dubte o voleu comunicar alguna incidència, podeu enviar un correu al suport tècnic: viajeros_val@gva.es, per a València autorizaciones_sta@gva.es, per a Alacant autorizaciones_stc@gva.es, per a Castelló
- Orde de 4 de febrer de 1993 per la qual es desenrotlla el Reglament de la Llei d'Ordenació dels Transports Terrestres en matèria d'autoritzacions de transport discrecional de viatgers per carretera.
- Ley Orgánica 5/1987, de 30 de julio, de Delegación de Facultades del Estado en las Comunidades Autónomas en relación con los transportes por carretera y por cable.
- Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'Ordenació dels Transports Terrestres.
- Llei 9/2009, de 20 de novembre, de la Generalitat, d'Accessibilitat Universal al Sistema de Transports de la Comunitat Valenciana.
- Reglament (CE) n° 1370/2007 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2007 , sobre els servicis públics de transport de viatgers per ferrocarril i carretera i pel qual es deroguen els Reglaments (CEE) n° 1191/69 i (CEE) n° 1107/70 del Consell.
- Reglament (CE) n o 1071/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009 , pel qual s'establixen les normes comunes relatives a les condicions que han de complir-se per a l'exercici de la professió de transportista per carretera i pel qual es deroga la Directiva 96/26/CE del...
- Reial Decret 1544/2007, de 23 de novembre, pel qual es regulen les condicions bàsiques d'accessibilitat i no discriminació per a l'accés i utilització dels modes de transport per a persones amb discapacitat.
- Reial decret 1211/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'Ordenació dels Transports Terrestres.
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
- Resolució de 3 de desembre de 2018, de la Direcció General de Transport Terrestre, per la qual s'establix el calendari de visats de les autoritzacions de transport i d'activitats auxiliars i complementàries del transport.
Resolució
El termini màxim per a tramitar i resoldre els expedients serà d'un mes a comptar de la data de presentació de la documentació.
Transcorregut un mes, sense que es produïsca l'expedició de les esmentades targetes, les autoritzacions s'entendran desestimades.
Recurs: alçada.
Termini: un mes.
Òrgan davant el qual s'interposa i resol: director general d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat.
Presentació del recurs: cal presentar-ho en el corresponent Servici Territorial de Transport.
03007 - Alacant/Alicante
46009 - València/Valencia
12003 - Castelló/Castellón
Les previstes en la Llei 16/1987, del cap de l'Estat, de 30 de juliol, sobre ordenació del transport terrestre (BOE núm. 182, de 31/07/1987).
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Empreses
- Infraestructures i transports
- Transport de viatgers
- Infraestructures i transports
TEMA
- Mobilitat i transport
- Transport públic
- Transport terrestre. Transportistes
- Transports
- Administració pública
PERFILS
- Empresa
- Gran empresa
- Petita i mitjana empresa
- Professionals i autònoms
SECTOR
- Transport i tecnologia
- Transport per carretera
TEMÀTICA
- Treball i treballadors
- Relacions laborals
CICLE VITAL
- Planificar un negoci
- Créixer i consolidar
TIPUS
- Autorizaciones, permisos, licencias y homologaciones