ARA EMPRESES - Recuperació i reactivació d'empreses industrials afectades per la DANA - GVA.ES
ARA EMPRESES - Recuperació i reactivació d'empreses industrials afectades per la DANA
Institut Valencià de Competitivitat Empresarial IVACE
Des de 15-04-2025
Fins 01-07-2025
Què és
Donar suport a les inversions de recuperació i reactivació de les pimes que hagen patit danys ocasionats per la DANA iniciada a la Comunitat Valenciana el dia 29 d’octubre de 2024, en el marc de la iniciativa ARA EMPRESES.
La concessió de les ajudes previstes s'acollirà al Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
CARACTERÍSTIQUES DE LES AJUDES
• Pimes l’activitat de les quals es trobe entre les previstes en els CNAE 10 al 33 de conformitat amb la Classificació nacional d’activitats econòmiques (CNAE 2009), aprovada pel Reial decret 475/2007, de 13 d’abril, així com les persones jurídiques propietàries d’immobles en els quals es desenvolupava activitat industrial el 28 d’octubre de 2024.
• Aquestes ajudes seran compatibles amb les indemnitzacions percebudes o pendents de percebre del Consorci de Compensació d’Assegurances o d’altres assegurances aplicables.
• En cap cas l’ajuda podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos públics o privats per al mateix bé subvencionat, supere el cost d’adquisició per a l’empresa beneficiària.
• Les sol·licituds, podran formular-se bé per a inversions ja realitzades i pagades, bé per a atendre inversions pendents de realitzar o pagar, respectant els terminis d’elegibilitat indicats.
• Quan el projecte subvencionat preveja la realització d’obres i instal·lacions, l’empresa beneficiària haurà de comptar amb la corresponent llicència municipal per a dur-les a terme.
• Només s’admetran a tràmit les sol·licituds de subvenció en les quals l’import mínim dels costos subvencionables siga igual o superior a 10.000 euros, IVA exclòs.
• Els actius hauran de quedar instal·lats en un establiment productiu o econòmic de l’empresa beneficiària situat en un municipi afectat per la DANA.
• Les empreses beneficiàries podran sol·licitar en el tràmit de sol·licitud una bestreta d’un 50 % de la totalitat de la subvenció que, si és el cas, resulte concedida, sense que siga aplicable el règim de garanties.
• La sol·licitud d’acompte implicarà necessàriament la presentació d’una declaració d’intencions —segons model disponible en la web d’IVACE— firmada conjuntament amb la persona auditora o empresa inscrita en ROAC.
COSTOS SUBVENCIONABLES
- Costos d’adquisició, substitució i reparació de maquinària, aparells, equips i altres actius materials directament vinculats a la producció, que siguen necessaris per a recuperar i reactivar l’activitat industrial.
- Costos d’adquisició d’actius immaterials. Programari relacionat amb l’activitat de l’empresa, inclosos, si és el cas, els costos d’implantació i posada en funcionament.
- Costos de reparació, adaptació i millora d’instal·lacions, d’obra civil i d’enginyeria, legalització i posada en funcionament que siguen necessaris per a recuperar i reactivar l’activitat industrial.
- Gastos per a l’elaboració de l’informe d'auditoria, fins a un màxim de 600 euros, IVA exclòs, sempre que aquest cost s'haja inclòs en el pressupost presentat amb la sol·licitud d'ajuda
A qui va dirigit
Pimes amb establiment productiu en funcionament el 28 d’octubre de 2024 en algun dels municipis afectats per la DANA i que, a conseqüència d’aquesta, hagen patit danys materials en els seus béns mobles o immobles (naus, locals, establiments o espais) vinculats al desenvolupament de la seua activitat econòmica, siguen de titularitat pròpia o es troben arrendats.
També podran ser-ne beneficiàries les persones jurídiques propietàries d’immobles dedicats a activitat industrial en funcionament el 28 d’octubre de 2024 situats en algun dels municipis afectats, i que hagen patit danys materials en aquests immobles.
Com es tramita
PRESENTACIÓ DE LA SOL·LICITUD I DOCUMENTACIÓ.
Només podrà presentar-se una única sol·licitud per empresa en el marc d’esta convocatòria; en cas de presentació de diverses sol·licituds abans de la concessió, només s’admetrà l’última presentada, sense que es prenga en consideració la data de presentació de l’anterior.
La tramitació tant de la sol·licitud com del procediment en general serà electrònica i requerirà que l’empresa sol·licitant dispose durant totes les fases del procediment d’un certificat de representant d’empresa —o de persona física per als empresaris/àries individuals— emés per l’Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, o per qualsevol entitat reconeguda en la Llista de confiança de prestadors de servicis de certificació establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública.
Així mateix, l’empresa sol·licitant podrà autoritzar una altra persona perquè efectue qualsevol tràmit relacionat amb esta convocatòria sempre que esta autorització conste en el Registre de representants de l’ACCV (https://www.accv.es/vl/servicios/ciudadanos-y-autonomos/registro-de-representantes/).
D’acord amb el que disposen els articles 23 i 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la documentació no s’ha omplit completament, hi ha dos o més sol·licituds de subvenció que versen sobre el mateix establiment, o no s’han aportat els requisits i documents que s’assenyalen en esta resolució, es requerirà als interessats que, en un termini de deu dies hàbils, esmenen la falta o presenten els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fan, es considerarà que han desistit, prèvia resolució d’arxivament de l’expedient, que es dictarà en els termes que preveu l’article 21 de la norma mencionada, amb la qual cosa la sol·licitud de la subvenció quedarà sense efecte i, per tant, es perdrà el dret a percebre-la. En els casos de sol·licituds incompletes, a l’efecte de l’orde de presentació, s’entendrà com a data de presentació o entrada la de la seua esmena efectiva.
La instrucció i, en general, la tramitació i gestió de les sol·licituds serà a càrrec de la Unitat IVACE Innovació de l’Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE). Es delega en la persona titular de la direcció de l’Àrea d’Empreses i Associacions de l’IVACE la resolució de les incidències que es produïsquen amb anterioritat o posterioritat a la concessió.
Després de la comprovació del compliment dels requisits per a reunir la condició de beneficiària i altres actes d'instrucció, la Direcció General de l’IVACE elevarà proposta a la Presidència de l’IVACE, que dictarà resolució de concessió o, si és el cas, denegació, que posarà fi a la via administrativa. Es podran realitzar resolucions parcials a mesura que es vagen presentant les sol·licituds.
La resolució motivada del procediment es notificarà a les empreses interessades via electrònica i les ajudes concedides es publicaran en la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), en compliment del que establix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb l’expressió de la convocatòria, del programa i el crèdit pressupostari al qual s’imputen, l’empresa beneficiària, la quantitat concedida i l’objectiu o la finalitat de la subvenció.
Es delega en la persona que ostente la direcció general de l’IVACE la resolució dels recursos de reposició.
La concessió de les ajudes s’efectuarà en règim de concurrència no competitiva per rigorós orde d’entrada de les sol·licituds en cada programa, fins a l’esgotament del pressupost. Si, abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds s’esgotara el pressupost disponible en un programa, s’inclourà les sol·licitants que no hagen pogut rebre l’ajuda per falta de crèdit pressupostari en una llista de reserva, atés l’orde d’entrada de les sol·licituds, per al cas d’obtindre’s pressupost addicional.
46018 - València/Valencia
Entitats col·laboradores de certificació
Sol·licitud
Les empreses podran sol·licitar la subvenció que es preveu en el present decret des de les 9:00 hores del dia 15 d’abril de 2025 fins a les 23:59:59 hores del dia 30 de juny de 2025. (DOGV nº 10079, de 02/04/2025).
Termini final ampliat fins a l'1 de juliol de 2025 (DOGV núm. 10097 de 29.04.2025)
- Sol·licitud (accessible en en el portal d'internet de l'IVACE (https://www.ivace.es)
La tramitació de la sol·licitud, suposa la firma de la mateixa i dels seus annexos, i es presentarà en el registre telemàtic de l'IVACE a través d'esta pàgina web.
Resta de documentació descrita en l'article 6 del decret de convocatòria.
La tramitació tant de la sol·licitud com del procediment en general serà electrònica i requerirà que l’empresa sol·licitant dispose durant totes les fases del procediment d’un certificat de representant d’empresa —o de persona física per als empresaris/àries individuals— emés per l’Autoritat de...
- DECRET 51/2025, d’1 d’abril, del Consell, d’aprovació de les bases reguladores i del procediment de concessió directa d’ajudes per a la recuperació i reactivació de pimes industrials, comerços, hostaleria i servicis que hagen patit danys ocasionats per la dana iniciada a la Comunitat Valenciana...
- CORRECCIÓ D'ERRADES del Decret 51/2025, d'1 d'abril, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i del procediment de concessió directa d'ajudes per a la recuperació i reactivació de pimes industrials, comerços, hostaleria i serveis, que hagen patit danys ocasionats per la dana iniciada a...
- RESOLUCIÓ de 29 d'abril de 2025, de la Presidència de la Generalitat, d'ampliació de terminis de procediments administratius de la Generalitat a conseqüència de la caiguda del sistema elèctric en tot el territori espanyol peninsular el dia 28 d'abril de 2025.
Resolució
Transcorregut el termini de tres mesos des de la finalització del termini de presentació de les sol·licituds, sense haver-se resolt i notificat, estes s’entendran desestimades.
Contra esta desestimació presumpta es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant de l’òrgan concedent en el termini d’un mes, de conformitat amb el que disposen els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. O bé es podrà interposar un recurs contenciós administratiu davant del Jutjat Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, de conformitat amb el que disposen els articles 10, 44 i 46 de la mencionada Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjuí que s’utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.
TIPUS D'AJUDA
Subvenció a fons perdut fins al 50 % dels costos subvencionables, amb un màxim de 100.000 euros. En el cas de persones jurídiques propietàries d’immobles amb activitat industrial, el màxim serà de 20.000 euros.
El cost de l’informe d’auditoria serà subvencionable fins al 100 %, sense perjuí que hagen de respectar-se els màxims de subvenció per empresa indicats més amunt.
El projecte haurà d'haver-se desenvolupat dins del període comprés entre el 29 d'octubre de 2024 i el 30 d'octubre de 2025.
Termini de justificació (i període subvencionable del pagament): fins al 30/10/2025
Les empreses beneficiàries d’esta subvenció queden obligades a sotmetre’s a la normativa sobre supervisió, seguiment i control de subvencions, així com a facilitar tota la informació requerida per l’òrgan instructor i gestor de la subvenció.
Igualment quedaran, en tot cas, subjectes a les obligacions imposades per l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
La resta d'obligacions de les empreses beneficiàries venen especificades en l'article 8 del decret de convocatòria.
46018 - València/Valencia
Aques subvencions es regiran, a més de pel que disposa aquest decret, per les disposicions de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del reglament de la mencionada llei, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com pel que disposa la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i per la resta de normes de dret administratiu que siguen aplicables.
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Empreses
- Ajudes i subvencions
- Investigació, innovació, desenvolupament i tecnologia
- Ajudes i subvencions
- Investigació, innovació i telecomunicacions
- Ajudes i subvencions
- Ajudes, beques i subvencions
- Infraestructures i transports
TEMA
- Agricultura, ramaderia i pesca
- Indústria agroalimentària
- Investigació, estudis i anàlisis
- Economia i hisenda
- Promoció econòmica
- Tributs
- Economia
- Finançament
- Hisenda
- Administració pública
- Investigació, estudis i anàlisis
- Educació i formació
- Ocupació pública
- Universitats
- Formació en empreses
- Indústria i energia
- Eficiència energètica
- Energies renovables
- Àrees industrials
- Medi ambient
- Investigació i innovació
- Innovació
- Noves tecnologies
- Investigació
PERFILS
- Empresa
- Cooperatives
- Petita i mitjana empresa
SECTOR
- Agricultura, alimentació, ramaderia, pesca i activitats forestals
- Activitats forestals
- Agricultura
- Sanitat vegetal i alimentària
- Indústria agroalimentària
- Pesca
- Ramaderia
- Indústria
- Accidents greus
- Homologacions i metrologia
- Importadors i fabricants de metalls preciosos
- Indústries extractives. Mines
- Indústria química i petroquímica
- Indústria agroalimentària
- Energia
- Energia elèctrica
- Gas natural
- Petroli
- Producció d’energia
- Estalvi i eficiència energètica
- Autoconsum
- Construcció i instal·lacions
- Instal·lacions
- Instal·ladors
- Actuar com a empresa instal·ladora en Comunitat Valenciana
- Construcció
- Agents de la propietat immobiliària
- Treballar amb l’administració
- Aigua, sanejament i residus
- Subministrament i captació d’aigua
- Residus
- Sanejament i abocament
- Salut
- Productes i establiments sanitaris
- Sanitat ambiental i alimentària
- Formació sanitària especialitzada
- Salut laboral
- Hostaleria i turisme
- Establiments turístics
- Professionals del turisme
- Bars i restaurants
- Turisme pesquer
- Comerç
- Vull obrir una botiga
- Franquícies
- Comerç electrònic
- Queixes i reclamacions
- Estacions de servei
- Tallers de reparació de vehicles
- Artesania
- Fires
- Fabricants i importadors de metalls preciosos
- Transport i tecnologia
- Transport per carretera
- Centrals de mercaderies
- Transport per cable
- Ports
- Aeroports i transport aeri
- Transport marítim
- Educació, cultura i oci
- Centres d’ensenyament i formació
- Llengua i empresa
- Empreses culturals i audiovisuals
- Espectacles i activitats recreatives
- Activitats professionals de l’esport
- Instal·lacions juvenils
- Activitats dels professionals
- Agents de la propietat immobiliària
- Llengua i empresa
- Professionals del turisme
- Consulta d’enginyers de projectes TIC
- Professionals dels transports
- Professionals de l’esport
- Empreses de treball temporal
- Carnets, llicències i targetes professionals
- Activitats financeres i assegurances
- Assegurances
- Empreses asseguradores
TEMÀTICA
- Finançament i gestió econòmica
- Ajudes i subvencions
- Formes de finançament
- Innovació
- Promoció i màrqueting
- Promoció
- Competitivitat i responsabilitat social
- Competitivitat i responsabilitat social
CICLE VITAL
- Créixer i consolidar
- Encetar un negoci
TIPUS
- Ajudes, beques i subvencions