Compra de vivenda per a persones jóvens en municipis de grandària xicoteta incloses en el Pla estatal per a l'accés a la vivenda 2022-2025, convocatòria 2025

Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

Codi SIA: 3177672
|
Codi GVA: 104282
Descarregar informació
Termini de sol·licitud obert

Des de 03-06-2025

Fins 04-08-2025

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Procediments relacionats
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Al·legació / Aportació
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

Subvencions destinades a la població jove amb escassos mitjans econòmics a fi de facilitar l'accés a una vivenda en règim de propietat localitzada en un municipi o nucli de població de xicoteta grandària de la Comunitat Valenciana mitjançant la concessió d'una ajuda per a la seua adquisició.

Terminis
Sol·licitudTermini obert
Des de 03-06-2025 fins a 04-08-2025
Al·legació / AportacióTermini obert
Des de 03-06-2025 00:00:00h
Observacions
Pot realitzar aquest tràmit presencialment amb l'ajuda de personal funcionari habilitat.

1. L'ajuda a l'adquisició de vivenda per a jóvens regulades en la present resolució haurà de destinar-se obligatòriament a l'adquisició de vivenda habitual i permanent localitzada en un municipi o nucli de població de 10.000 habitants o menys de la Comunitat Valenciana i serà compatible amb qualsevol altra ajuda per al mateix objecte que atorgue qualsevol altra institució pública o privada sempre que l'import total de les ajudes rebudes no supere el cost total del preu de compra i sempre que la regulació de les altres ajudes, ja siguen d'àmbit nacional o europeu, ho admeten.

2. Les ajudes regulades en les presents bases no seran compatibles amb les ajudes per al lloguer que pogueren atorgar-se a l'empara del Reial decret 42/2022, de 18 de gener, pel qual es regula el Bo Lloguer Jove i el Pla estatal per a l'accés a la vivenda 2022-2025 durant el mateix exercici subvencionat, però sí que poden resultar compatibles amb altres ajudes que vagen destinades a millorar la sostenibilitat energètica o a la rehabilitació de la vivenda per a dotar-la de les adequades condicions d'accessibilitat.

A este efecte, la persona sol·licitant d'ajuda haurà d'indicar en la sol·licitud les ajudes sol·licitades per al mateix període davant un altre organisme o entitat, indicant quan siga possible si ha sigut beneficiària, així com el tipus i import d'ajuda rebuda.

A qui va dirigit

Ciutadania
Persones interessades

Podran ser beneficiàries de les ajudes les persones físiques majors d'edat i menors de 35 anys (inclosos els 35 anys) adquirents d'una vivenda que reunisquen els requisits indicats en l'apartat de "Requisits".

 

 

Requisits

1. Podran ser beneficiàries de les ajudes contemplades en estes bases les persones físiques majors d'edat que reunisquen tots i cada un dels requisits següents:

a) Posseir la nacionalitat espanyola o la d'algun dels Estats membres de la Unió Europea o de l'espai econòmic europeu, Suïssa o el parentiu determinat per la normativa que siga aplicable. En el cas dels estrangers no comunitaris hauran de comptar amb autorització d'estada (NIE, targeta d'identitat d'estranger) o residència a Espanya. Les persones beneficiàries hauran de facilitar el seu número de Document Nacional d'Identitat, i en cas de persones estrangeres el Número d'Identificació d'Estranger. No s'exigirà el permís de residència als qui estiguen exclosos d'esta obligació conforme al que s'establix en la legislació estatal.

b) Tindre menys de trenta-cinc anys, inclosa l'edat de trenta-cinc anys, en el moment de sol·licitar l'ajuda o en el moment de la subscripció del contracte públic o privat d'adquisició de vivenda havent de concórrer este requisit en tots els compradors de la vivenda, si foren varis.

c) Haver subscrit a partir del 5 d'octubre de 2024 i fins a la finalització del termini per a la presentació de sol·licituds, o estar en condicions de subscriure un contracte públic o privat d'adquisició de vivenda perquè haja subscrit un compromís d'adquisició durant el citat període, localitzada en un municipi o nucli de població de xicoteta grandària, inclòs el supòsit de vivenda a edificar, fins i tot quan haja sigut elevat a escriptura pública.

d) Disposar d'unes rendes anuals iguals o inferiors a 3 vegades l'IPREM. Este llindar serà superior si es complixen les següents circumstàncies:

1. Si es tracta de persones amb discapacitat inferior al 33%, este llindar serà de 4 vegades l'IPREM

2. Quan es tracte de persones amb discapacitat d'algun dels següents tipus: i) persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenrotllament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 per 100 ii) persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 per 100, el límit serà de 5 vegades l'IPREM. Per al cas que la vivenda siga adquirida per diversos compradors, prèviament a la determinació dels ingressos de la persona sol·licitant de manera individual, es comprovarà que no s'haja superat en conjunt el límit de 5 vegades l'IPREM calculat sobre els ingressos de tots els compradors, sol·liciten o no les ajudes. Si es complixen les circumstàncies arreplegades en el punt 1 i 2 anterior que permet un llindar superior per al càlcul dels ingressos, el límit conjunt serà del 80% de la suma dels límits individuals aplicables.

e) Acreditar uns ingressos equivalents com a mínim a 0,3 vegades l'IPREM de la persona sol·licitant. Els ingressos s'acreditaran en la forma establida en la Base Sexta, apartat 1.

f) Que la vivenda adquirida o a adquirir vaja a constituir la residència habitual i permanent de la persona beneficiària per un termini mínim de cinc anys des de la data de la seua adquisició. El termini de cinc anys podrà ser inferior quan sobrevinguen canvis de domicili per raons laborals o quan s'aliene la vivenda reinvertint el total de l'import obtingut amb l'alienació en l'adquisició d'una altra vivenda habitual i permanent que s'adeqüe a les noves circumstàncies familiars de la persona beneficiària. A este efecte, haurà de sol·licitar-se l'autorització de llibertat de cessió al Servici Territorial amb competència en matèria de vivenda de la província on se situe la vivenda, que resoldrà el procedent. En el supòsit de vivenda a edificar el termini mínim de cinc anys computarà des de l'efectiu lliurament de la vivenda a l'adquirent. I això sense perjuí del règim jurídic que poguera derivar-se del Pla Estatal de Vivenda a l'empara del qual s'haguera construït la vivenda, si esta estiguera sotmesa a algun règim de protecció pública.

g) Que el preu d'adquisició de la vivenda, sense els gastos i tributs inherents a l'adquisició, siga igual o inferior a 120.000 euros. Si la compravenda incloguera annexos com a garatge i traster, el preu de cada un d'ells haurà d'estar desglossat figurant el preu de cada un dels elements per separat. Si en el preu total s'inclogueren annexos com a garatge i traster, i el preu de cada un d'ells no estiguera desglossat figurant únicament l'import global, a l'efecte de la comprovació de l'import màxim del preu anterior, es valorarà l'import de la vivenda com el 80% del preu total del contracte quan este incloga vivenda i garatge, 95% quan el contracte incloga vivenda i traster, i 75% quan el contracte incloga vivenda, garatge i traster.

 

Com es tramita

Procés de tramitació

La sol·licitud i la documentació annexa per a la concessió de les ajudes es realitzarà per les persones adquirents mitjançant formulari emplenat electrònicament que estarà disponible en la seu electrònica de la Generalitat, portal www.gva.es, d'acord amb els models i terminis establits en la convocatòria.

Quan existisquen diverses persones compradores o en condició d'adquirir una mateixa vivenda, l'ajuda haurà de ser sol·licitada per cada una d'elles emplenant cada adquirent la seua pròpia sol·licitud en els termes indicats en l'apartat anterior, acompanyada de la documentació corresponent.

La presentació del formulari de sol·licitud, una vegada emplenat telemàticament, juntament amb la documentació que ha d'acompanyar-la, es realitzarà:

  1. Electrònicament, si es disposa de certificat digital, la sol·licitud podrà ser presentada de manera telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat, www.gva.es, a través del procediment habilitat a este efecte
  1. Presencialment, si no es disposa de certificat digital, la persona interessada haurà d'emplenar el formulari de sol·licitud de l'ajuda disponible en la pàgina web assenyalada en l'apartat anterior i imprimirà el justificant generat automàticament una vegada emplenat. Este justificant constituirà l'imprés de sol·licitud que haurà de registrar-se, degudament firmat, juntament amb la documentació exigida, en algun dels registres contemplats en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i, preferiblement, en el de les seus dels Servicis Territorials de Vivenda situats a Alacant (Av. D'Aguilera, 1, entreplanta) Castelló (Av. de la Mar, 16) i València (Gregorio Gea, 27), de la Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, concloent així – i només així - el tràmit de sol·licitud.

 

 

 

 

Criteris de valoració

Es concediran les ajudes fins a esgotar l'import màxim de la dotació econòmica prevista per a la convocatòria. Per a determinar la prioritat dels sol·licitants, es tindran en compte els criteris establits en la base Octava de la Resolució de la Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda de 4 d'abril de 2025 d'aprovació de les Bases que regula la convocatòria:

  1. La ubicació de la vivenda en un municipi en risc de despoblació (fins a 3 punts)
  2. La possible inclusió de la persona sol·licitant en algun dels grups d'especial atenció establits en la base quinta, que serà acumulativa en els casos de concurrència de dos o més circumstàncies determinants de la pertinença a cada un dels grups citats (0,1 punts per la pertinença a cada un dels grups)
  3. El nivell d'ingressos de la persona sol·licitant. La puntuació en este apartat està compresa entre 1 (màxima puntuació possible) i 0 (mínima puntuació possible)

 

Entitats col·laboradores de certificació

Sol·licitud

Termini
Des de 03-06-2025 fins a 04-08-2025

El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà a partir de l'endemà de la publicació de la present Resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i romandrà obert amb caràcter continuat i permanent durant el termini de dos mesos.

(DOGV Núm. 10121, de 02.06.2025)

 

Forma de presentació
Presencial

Si no es disposa de certificat digital, una vegada emplenat el formulari, haurà d'imprimir  el justificant de presentació i l'imprés de sol·licitud (és un sol document), firmar-lo i presentar-lo juntament amb tota la documentació requerida en algun dels següents llocs:

  • Preferiblement, en una de les seus dels Servicis Territorials de Vivenda situades en:
    • Alacant (Av. D'Aguilera, 1, entreplanta)
    • Castelló (Av. de la Mar, 16)
    • València (Gregorio Gea, 27)
  • En algun dels registres contemplats en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

On dirigir-se

Al·legació / Aportació

Termini
Des de 03-06-2025 00:00:00h
Descripció

Aportació de documentació addicional a la presentada en la sol·licitud inicial de l'ajuda, dins del termini de presentació de sol·licituds.

Forma de presentació
Telemàtica

Per a aportar documentació a través d'este procediment telemàtic has de tindre certificat digital o cl@ve permanent.

Presencial

Si no disposes de certificat digital, s'aconsella que s'aporte en l'organisme on es va tramitar la sol·licitud o en el servici territorial de Vivenda corresponent a la teua província o en algun dels registres contemplats en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

 

 

Resolució

Termini màxim

El termini per a resoldre i notificar la resolució del procediment serà de tres mesos a comptar des de l'endemà de la publicació de la corresponent convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

Efecte silenci / Esgota via administrativa
Desestimatori
/ Sí
Recurs que procedeix contra la resolució
Potestatiu de reposició
Obligacions

1. Sense perjuí de les obligacions previstes amb caràcter general en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, en virtut de la seua condició de persones beneficiàries de les ajudes regulades en la present resolució, queden subjectes a les següents obligacions:

a) Complir la finalitat de l'ajuda i realitzar l'activitat subvencionada, en els termes i condicions establits en la resolució de concessió. A este efecte, la vivenda adquirida haurà de ser ocupada en el termini màxim de tres mesos des del seu lliurament per la persona o entitat venedora, la qual cosa haurà d'acreditar-se mitjançant la presentació per l'o les persones beneficiàries de l'ajuda davant la Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda del certificat o volant únic d'empadronament en la vivenda adquirida, per al que es concedix un termini màxim de 15 dies des del lliurament, i haurà de constituir la residència habitual i permanent de la persona beneficiària per un termini mínim de 5 anys des de la data de la seua adquisició, en els termes i sense perjuí de les excepcions establides en la base quarta, apartat 1.e).

La documentació justificativa de l'ocupació de la vivenda per l'o les persones beneficiàries podrà presentar-se, preferentment, a través del tràmit telemàtic establit a este efecte en la pàgina web de la Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, o en qualsevol de les formes establides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

b) Destinar l'import íntegre de l'ajuda al pagament de l'adquisició de la vivenda.

c) Justificar, dins del termini i en la forma corresponent, davant l'òrgan concedent de les ajudes, el compliment dels requisits i condicions que determinen la concessió de la subvenció, així com l'efectiva aplicació dels fons a la finalitat per a la qual van ser aprovats.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que duga a terme l'òrgan concedent, per si o per terceres persones designades a este efecte, així com a qualssevol altres activitats de verificació i control financer que puguen realitzar els òrgans competents, aportant quanta informació els siga requerida en l'exercici d'estes actuacions.

e) Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que es troben al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, en matèria de reintegrament de subvencions i enfront de la Seguretat Social.

f) Comunicar a l'òrgan competent que haja reconegut les ajudes, qualsevol modificació de les condicions o requisits que puguen motivar o hagueren motivat tal reconeixement, de conformitat amb les bases segona i quarta, determinen o no la pèrdua sobrevinguda del dret a esta. Esta obligació haurà d'observar-se fins i tot durant la tramitació de l'ajuda. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió. La no comunicació d'estes modificacions serà causa suficient per a l'inici d'un expedient de reintegrament de les quantitats que pogueren haver-se cobrat indegudament, si és el cas.

La comunicació haurà de realitzar-se en el termini de 15 dies des que tinga lloc el fet causant, preferentment mitjançant formulari telemàtic disponible a este efecte en la seu electrònica de la Generalitat, portal gva.es, en la pàgina web de la Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, o en qualsevol de les formes establides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Així mateix, en virtut del que s'establix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la part beneficiària queda obligada a:

a) Facilitar qualsevol document o informació que la direcció general competent en matèria de vivenda considere necessari per al control del compliment dels fins previstos.

b) Sotmetre's a les actuacions de control financer previstes en els articles 113 i següents de la Llei 1/2015 i en els articles 44 i següents de la Llei 38/2003, així com les que puguen dur a terme la Generalitat i altres òrgans de control en relació amb les ajudes i subvencions concedides.

c) Comunicar a l'òrgan competent per a la concessió de les subvencions, l'obtenció de qualssevol altres ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, en el termini màxim de deu dies a comptar des del següent al de notificació de la concessió d'estes; així com qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda.

d) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts durant quatre anys a comptar des del moment en què va véncer el termini per a presentar la justificació de l'ajuda.

Òrgans resolució
Correspon a la persona titular de la direcció general de Vivenda dictar la resolució de concessió de les ajudes que es convoquen en exercici de la competència delegada que li correspon en virtut del que es disposa en l'apartat sext, paràgraf 8, de la Resolució de 15 de maig de 2024, de la...
Saber més
Sancions

La Generalitat podrà comprovar, pels mitjans que estime més adequats, el compliment de les obligacions inherents a l'atorgament de les ajudes. L'incompliment de les obligacions imposades en les presents bases, així com el falsejament, la inexactitud o l'omissió de les dades que van servir de fonament a la seua concessió, o de les establides en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, donarà lloc a la pèrdua total o parcial dels beneficis obtinguts, sense perjuí d'altres responsabilitats, procedint-se si és el cas a la revocació de les ajudes i al reintegrament de les quantitats indegudament percebudes.

Addicionalment, l'òrgan concedent podrà designar, si és el cas, els òrgans, comissions o persones expertes que estime necessaris per a realitzar les oportunes actuacions de seguiment i comprovació de l'aplicació de la subvenció.

 

Preguntes freqüents

Dubtes sobre la tramitació
On consultar dubtes sobre el tràmit:

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Ciutadania
    • Col·lectius i servicis socials
      • Prestacions i ajudes
      • Joventut
    • Habitatge i urbanisme
      • Habitatge jove
      • Compra i venda
    • Ajudes, beques i subvencions
      • Habitatge i urbanisme

TEMA

  • Habitatge
    • Compra

PERFILS

  • Ciutadania
    • Joves

SITUACIÓ DE VIDA

  • Habitatge
    • Soc jove i vull accedir a un habitatge
    • Comprar un habitatge

TIPUS

  • Ajudes, beques i subvencions