Sol·licitud d'autorització per a la realització d'aplicacions aèries de productes fitosanitaris en l'àmbit agrari en la Comunitat Valenciana - GVA.ES
Sol·licitud d'autorització per a la realització d'aplicacions aèries de productes fitosanitaris en l'àmbit agrari en la Comunitat Valenciana
Conselleria d'Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca
Què és
La sol·licitud d'autorització per a la realització d'aplicacions aèries de productes fitosanitaris en l'àmbit agrari en la Comunitat Valenciana, està prevista en el Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, amb la finalitat que els particulars, agrupacions de productors, o les empreses de tractaments aeris puguen tramitar la seua aprovació d'aplicació aèria amb productes fitosanitaris.
La sol·licitud anirà acompanyada d'un pla d'aplicació que haurà de ser aprovat per l'òrgan competent.
El seu objecte és l'aplicació de productes fitosanitaris per mitjans aeris en l'àmbit agrari de la Comunitat Valenciana.
- Directiva 2009/128/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009, per la qual s'establix el marc de l'actuació comunitària per a aconseguir un ús sostenible dels plaguicides.
- Llei 43/2002, de 20 de novembre, de sanitat vegetal.
- Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'establix el marc d'actuació per a aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.
- Reial decret 1702/2011, de 18 de novembre, d'inspeccions periòdiques dels equips d'aplicació de productes fitosanitaris.
- Decret 124/2014, de 25 de juliol, del Consell, pel qual es regulen les inspeccions periòdiques dels equips d'aplicació de productes fitosanitaris, es crea el Registre Oficial de les Estacions d'Inspecció Tècnica d'Equips d'Aplicació de Productes Fitosanitaris (ITEAF) de la Comunitat Valenciana,...
A qui va dirigit
Persones físiques o jurídiques que vulguen sol·licitar l'autorització per a la realització d'aplicacions aèries en l'àmbit agrari de la Comunitat Valenciana.
Serà en qualsevol cas condició necessària per a la seua aprovació i realització que no es dispose d'una alternativa tècnica i econòmicament viable, o que les existents presenten desavantatges en termes d'impacte en la salut humana o el medi ambient. Si la zona sobre la qual s'efectuarà la polvorització aèria és pròxima a zones habitades o transitades, en el procediment d'autorització haurà de considerar-se el possible impacte sobre la salut humana, incloent-se en l'autorització, en cas necessari, mesures específiques de gestió del risc, per a vetlar que no es produïsquen efectes adversos
Les aplicacions aèries es realitzaran segons les condicions generals que s'establixen en l'annex VI del Reial decret 1311/20212, de 14 de setembre, respecte al director de tractament, empresa de tractaments aeris, aeronaus per als tractaments (inclosos els RPAS o drons), condicions dels equips d'aplicació de fitosanitaris, personal, realització dels tractaments, control dels treballs.
Així mateix, el contingut dels plans d'aplicació complirà el que es disposa en l'Annex VII.
Els tractaments es realitzaran amb productes fitosanitaris autoritzats per al cultiu i plaga de què es tracte, i aprovats específicament per a aplicació aèria pel Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, prèvia avaluació específica dels riscos que suposa este tipus d'aplicació
Com es tramita
- Presentació de la sol·licitud i la documentació requerida
- Comprovació que la sol·licitud i la documentació requerida complixen amb el que s'establix en el Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre.
- Esmena de la sol·licitud, si és el cas.
- Resolució de la sol·licitud per part de la Direcció General de Producció Agrícola i Ramadera.
Entitats col·laboradores de certificació
Sol·licitud
El termini de presentació de les sol·licituds i documentació serà:
- Per a cultius hortícoles i herbacis des de l'1 de gener al 30 de juny.
- Per a cultius llenyosos, de l'1 de gener al 31 de setembre.
La normativa disposa que hi ha 6 mesos per a resoldre i notificar la resolució d'autorització o denegació. Esta previst que es publique una resolució indicant els terminis de presentació per cultius.
Formulari de sol·licitud firmada pel sol·licitant segons el model
Relació individual de conreadors. (Nom i cognoms, dades SIGPAC en arxiu Excel)
Acorde assemblea per a la realització tractament aeri col·lectiu
Acord per encàrrec de director de tractament i redactor del Pla d'aplicació aèria
Pla d'aplicació aèria (annex VII RD 1311/2012)
Model de comunicació prèvia de tractament aeri
Model de part diari de tractaments aeris
Model avise d'inici de tractaments a ajuntaments, oficines comarcals, apicultors ….
Empresa de tractaments aeris:
- Certificat inscripció ROPO
- Pòlisses de l'assegurança de responsabilitat civil i química de l'aeronau/RPAS i justificant bancari de pagament
- Personal que intervindrà en l'aplicació inscrit en el ROPO
- Certificat d'inscripció dels equips utilitzats en REGANIP
- Certificat inspecció ITEAF, si és el cas
- Certificat d'aeronavegabilitat si és procedent
- Matricula/nº d'identificació de l'aeronau/RPAS
- Habilitació com a operador de RPAS en AESA si és el cas
- Declaració de custòdia d'arxius dels tractaments aeris durant 3 anys per l'empresa d'aplicació aèria
Altres: especificar si és el cas.
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú, i de l'article 4 del Decret 54/2025, de 15 d'abril, del Consell, de simplificació administrativa i...
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/es/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros).
b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca.
c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents.
I, preferentment, en:
On dirigir-se
Al·legació / Aportació
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l’article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, i de l'article 4 del Decret 54/2025, de 15 d'abril, del Consell, de simplificació administrativa i...
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/es/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros).
b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca.
c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents.
I, preferentment, en:
On dirigir-se
Resolució
El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa serà de sis mesos, comptats des de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació.
Els sol·licitants hauran de complir totes les condicions establides en la sol·licitud i en el pla d'aplicacions aportat, així com el que es disposa en la legislació vigent en matèria de Sanitat Vegetal i l'especificat en l'annex VI i VII del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre.
Si les aplicacions aèries es realitzaran en espais naturals protegits que tinguen una regulació específica, la resolució estarà condicionada al compliment d'estes normes.
En cap cas es podran utilitzar productes no autoritzats per al seu ús per mitjans aeris en la data de l'aplicació.
Els productes fitosanitaris s'utilitzaran en les condicions de seguretat que s'especifica en el Registre Oficial de Productes Fitosanitaris.
En els camins i vies d'accés a la zona de càrrega i de tractament, s'instal·laran senyals específics mantenint-se fins al final d'estos. S'avisarà als ajuntaments dels municipis afectats.
El director de tractament haurà de presentar una Comunicació Prèvia de Tractament Aeri, indicant les aplicacions aèries que es prevegen realitzar en una jornada amb una antelació mínima de 48 hores.
Una vegada finalitzades les aplicacions aèries en una jornada, el director del tractament aeri remetrà, al Servici de Sanitat Vegetal, el Comunicat Diari de Tractament Aeri amb el resultat de les aplicacions aèries realment realitzades eixe dia. També s'enviarà la documentació pertinent relativa a la Informació georeferenciada en UTM (preferentment format «shapefile») de les dades dels tractaments efectuats, com ara dosis o passades de tractaments. Estos documents hauran de desar-se, almenys, durant 3 anys en els arxius de l'empresa que realitze els tractaments
Amb anterioritat al tractament aeri, les aeronaus hauran d'estar inscrites en el Registre d'Aeronaus i Instal·lacions Permanents (REGANIP) i han de disposar del certificat favorable d'inspecció d'equips d'aplicació de productes fitosanitaris muntats en aeronaus.
El règim sancionador aplicable als incompliments del que es disposa en la present norma serà el que figura en la Llei 43/2002, de 20 de novembre, de Sanitat Vegetal, i en el Decret 63/2006, de 12 de maig, del Consell, pel qual es determina la competència sancionadora en les infraccions en matèria de sanitat vegetal.
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Ciutadania
- Empreses
- Agricultura, ramaderia i pesca
- Autoritzacions, llicències i registres
- Agricultura, ramaderia i pesca
TEMA
- Agricultura, ramaderia i pesca
- Agricultura
- Sanitat vegetal
PERFILS
- Empresa
- Ciutadania
SECTOR
- Agricultura, alimentació, ramaderia, pesca i activitats forestals
TIPUS
- Autorizaciones, permisos, licencias y homologaciones