Procediment per a l'acreditació d'Agències per al Foment de la Innovació Comercial (AFIC). Nova AFIC, modificació, renúncia i presentació de memòria anual. Comerç - GVA.ES
Procediment per a l'acreditació d'Agències per al Foment de la Innovació Comercial (AFIC). Nova AFIC, modificació, renúncia i presentació de memòria anual. Comerç
Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Què és
Procediment per a presentar, davant la direcció general competent en matèria de comerç de la Generalitat Valenciana, una de les següents SOL·LICITUDS relatives a les Agències per al Foment de la Innovació Comercial (AFIC)* integrades o dependents de les entitats locals o de les seues agrupacions:
A) ACREDITACIÓ DE NOVA AFIC
Les entitats locals o les seues agrupacions interessades en l'acreditació de la seua AFIC han de presentar una sol·licitud per a obtindre esta acreditació.
B) MODIFICACIÓ d'una AFIC ja acreditada
Les AFIC que hagen sigut acreditades ha de comunicar qualsevol modificació en les circumstàncies que van motivar l'acreditació en el termini màxim d'un mes des que es produïsca la modificació.
C) RENÚNCIA A L'ACREDITACIÓ DE LA AFIC
En cas de renúncia a l'acreditació a petició de l'entitat local que acull la AFIC.
D) PRESENTACIÓ DE LA MEMÒRIA ANUAL DE LA AFIC
Amb anterioritat al 31 de març de cada any, les AFIC que hagen sigut acreditades han de presentar una memòria anual de les activitats realitzades l'any anterior.
* D'acord amb l'article 2 del Decret 70/2025 (disponible en l'apartat "Què necessites saber > Què és > Normativa" del present tràmit):
- La AFIC és una oficina especialitzada en comerç interior que presta servici d'assessorament i suport tècnic a les entitats locals i a les seues agrupacions, quant a les decisions que afecten directament o indirectament les empreses comercials del seu àmbit territorial i a les persones emprenedores els projectes de les quals s'encaminen al desenrotllament d'una activitat comercial.
Les funcions de les AFIC es detallen en l'article 3 del Decret 70/2025 i les seues obligacions en l'article 8 d'esta norma.
- El conjunt d'AFICs acreditades com a tals per la Generalitat Valenciana que facilita la cooperació interadministrativa en matèria de desenrotllament local del sector comercial, conformen la Xarxa AFIC.
1. Els DUBTES relacionats amb el CONTINGUT d'este tràmit seran ateses per la direcció general competent en matèria de comerç de la Generalitat Valenciana, a través dels mitjans indicats en l'apartat "Ajuda > Preguntes freqüents" d'este tràmit.
2. Per a incidències INFORMÀTIQUES (sol errors o problemes de caràcter informàtic), en l'apartat "Ajuda > Preguntes freqüents" del present tràmit:
- Disposa d'una llista de preguntes freqüents sobre tramitació telemàtica en la Generalitat Valenciana.
- I, si malgrat això continua necessitant ajuda informàtica, disposa d'un FORMULARI DE PROBLEMES TÈCNICS a través del qual pot enviar el seu dubte, problema o consulta de tipus informàtic.
- DECRET 70/2025, de 13 de maig, del Consell, pel qual es regulen les funcions de les Agències per al Foment de la Innovació Comercial i el procediment per a la seua acreditació per la Generalitat (DOGV núm. 10111, de 20/05/2025).
- Llei 3/2011, de 23 de març, de comerç de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 6488, de 25/03/2011).
- Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (BOE núm. 80, de 30/04/1985).
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015).
A qui va dirigit
1. Les entitats locals i les seues agrupacions interessades en l'acreditació d'una AFIC.
2. Per a això, les citades entitats locals i les seues agrupacions han de complir els següents requisits:
a) Crear o disposar d'una unitat administrativa de comerç interior que, sota la denominació genèrica d'Agència per al Foment de la Innovació Comercial, desenrotlle les activitats i preste, almenys, els servicis a què fa referència l'article 3 del Decret 70/2025, dotant-la dels mitjans personals, tècnics i pressupostaris necessaris per al seu òptim funcionament.
b) Destinar a la AFIC unes instal·lacions que permeten la prestació dels servicis referits en el citat article 3.
c) Adscriure a felicitat AFIC a, almenys, una persona del grup A (subgrup A1 o A2), a jornada completa, i a una persona que realitze funcions administratives de suport.
La selecció de la persona responsable de la AFIC comptarà amb la participació de la direcció general competent en matèria de comerç i es durà a terme en la forma indicada en l'article 5 del Decret 70/2025.
3. Poden realitzar-se tràmits PER VIA TELEMÀTICA davant l'Administració de la Generalitat Valenciana:
a) Directament per la persona sol·licitant.
b) O actuant en representació d'una altra persona:
- Bé utilitzant un certificat electrònic de representant.
- O bé sense utilitzar un certificat electrònic de representant, i en este cas la persona representada ha d'inscriure prèviament eixa representació en el REGISTRE DE REPRESENTANTS de l'ACCV (veure informació disponible en els apartats "Què necessites saber > Procediments relacionats" i "Ajuda > Enllaços d'interés" del present tràmit).
Sense eixa inscripció prèvia, a més de no quedar acreditada la seua representació, no es rebrà res en la Carpeta Ciutadana de la persona presentadora.
Com es tramita
A) En cas de sol·licitar l'ACREDITACIÓ d'una nova AFIC:
1. L'entitat local o la seua agrupació interessada en l'acreditació de la seua AFIC PRESENTARÀ OBLIGATÒRIAMENT per via TELEMÀTICA (a través del tràmit telemàtic d'este tràmit de la Guia Prop) la SOL·LICITUD i tota la documentació que ha d'acompanyar-la, davant la direcció general competent en matèria de comerç de la Generalitat Valenciana.
2. ESMENA, si és el cas.
- Si, comprovada la sol·licitud d'acreditació presentada i la seua documentació annexa, requerixen ESMENA, la citada direcció general requerirà a l'entitat local o agrupació sol·licitant perquè, d'acord amb el que s'establix en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en el termini de 10 dies esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fera, se li tindrà per desistida de la seua petició, prèvia resolució declarant-la així i acordant l'arxivament les actuacions.
El termini de resolució no començarà a córrer fins al moment en què s'haja presentat tota la documentació que resulte preceptiva.
- L'esmena haurà de realitzar-se a través del tràmit TELEMÀTIC d'esta Guia Prop denominat "Aportació de documentació a un expedient obert en la Direcció General competent en matèria de COMERÇ i/o CONSUM de la Generalitat Valenciana (s'exclouen ajudes i expedients arxivats)." (Veure enllaç directe en l'apartat "Què necessites saber > Procediments relacionats" i, sobretot, en el botó "ESMENA > PRESENTACIÓ AUTENTICADA" (destacat en color roig) de l'apartat "Tramitació > Esmena", subapartat "Forma de presentació", tots ells d'este tràmit).
3. RESOLUCIÓ
- La direcció general competent en matèria de comerç resoldrà sobre la sol·licitud d'acreditació en el termini de TRES MESOS.
- Transcorreguts tres mesos des de la presentació de la sol·licitud i la seua documentació sense que haja recaigut resolució expressa, s'entendrà CONCEDIDA l'acreditació.
- La resolució es notificarà a la Carpeta Ciutadana de l'entitat local o agrupació sol·licitant, previ avís al correu electrònic indicat en la seua sol·licitud. S'entendrà efectuada la notificació transcorreguts deu dies des del següent a la remissió d'este, encara que no es produïsca cap actuació per part de la sol·licitant.
4. VIGÈNCIA DE L'ACREDITACIÓ
L'acreditació mantindrà la seua vigència DE MANERA INDEFINIDA, llevat que, per resolució de la direcció general competent en matèria de comerç, es produïsca la renúncia (a petició de l'entitat local que acull la AFIC), o la revocació de l'acreditació (per deixar de reunir els requisits exigits per a la incorporació o incomplir els objectius fixats).
B)En cas de MODIFICACIÓ de les circumstàncies que van motivar l'acreditació d'una AFIC:
1. Presentació per l'entitat local o agrupació que acull a la AFIC, OBLIGATÒRIAMENT per via TELEMÀTICA (a través del tràmit telemàtic d'este tràmit de la Guia Prop), de la sol·licitud de modificació davant la direcció general competent en matèria de comerç de la Generalitat Valenciana, en el termini màxim d'UN MES des que es produïsca la modificació.
2. Esta direcció general prendrà nota de la modificació de l'acreditació de la AFIC de què es tracte i ho comunicarà a la sol·licitant.
D) En cas de RENÚNCIA a l'acreditació d'una AFIC a petició de l'entitat local que l'acull:
1. Presentació per esta entitat local o la seua agrupació, OBLIGATÒRIAMENT per via TELEMÀTICA (a través del tràmit telemàtic d'este tràmit de la Guia Prop), de la sol·licitud de renúncia davant la direcció general competent en matèria de comerç de la Generalitat Valenciana.
2. Esta direcció general procedirà, mitjançant resolució motivada, a acceptar la renúncia a l'acreditació de la AFIC de què es tracte.
Esta resolució es notificarà a la Carpeta Ciutadana de l'entitat local o agrupació sol·licitant, previ avís al correu electrònic indicat en la seua sol·licitud. S'entendrà efectuada la notificació transcorreguts deu dies des del següent a la remissió d'este, encara que no es produïsca cap actuació per part de la sol·licitant.
D) Respecte a la presentació de la MEMÒRIA ANUAL de la AFIC:
Entre l'1 de GENER i el 30 de MARÇ de cada any l'entitat local o agrupació que acull a la AFIC ha de presentar, OBLIGATÒRIAMENT per via TELEMÀTICA (a través del tràmit telemàtic d'este tràmit de la Guia Prop), davant la direcció general competent en matèria de comerç, la memòria anual de les activitats realitzades per la AFIC l'any anterior i la declaració responsable que ha d'acompanyar-la.
* NOTA: esta obligació s'entendrà complida si la memòria anual i la declaració responsable s'han presentat amb anterioritat al 31 de març d'eixe any juntament amb alguna sol·licitud d'ajudes convocada per la direcció general competent en matèria de comerç.
Procediments relacionats
Entitats col·laboradores de certificació
Sol·licitud
a) La sol·licitud d'acreditació d'una nova AFIC: en qualsevol moment, sempre que es complisquen tots els requisits per a això.
b) La comunicació de qualsevol modificació en les circumstàncies que van motivar l'acreditació de la AFIC: en el termini màxim d'UN MES des que es produïsca la modificació.
c) La sol·licitud de renúncia a l'acreditació d'una AFIC: quan es donen les circumstàncies necessàries per a presentar-la.
d) La memòria anual de les activitats realitzades per la AFIC l'any anterior: entre l'1 de GENER i el 30 de MARÇ de cada any, els dos inclosos.
La documentació que ha de presentar-se (és a dir, que ha d'annexar-se en el Pas "Documentar" del tràmit telemàtic) és la següent:
1. En tots els casos, la SOL·LICITUD, segons model normalitzat denominat SOLAFICS (que figura com a formulari d'este tràmit i també està disponible en el tràmit telemàtic), en la qual ha d'indicar-se l'objecte d'esta, és a dir:
- Acreditació d'una nova AFIC.
- Modificació d'una AFIC ja acreditada.
- Renúncia a l'acreditació d'una AFIC a petició de l'entitat local que l'acull.
- Presentació de la memòria anual de les activitats realitzades l'any anterior.
2. En els següents casos ha de presentar-se, a més, documentació addicional:
2.1. En cas de sol·licitar l'ACREDITACIÓ d'una nova AFIC, també ha de presentar-se:
a) Certificat, emés per la persona titular de la secretaria de l'ajuntament, de l'acte administratiu pel qual es crea la AFIC o es declara l'existència d'una oficina de comerç interior que passa a denominar-se AFIC.
En el cas d'altres entitats locals, mancomunitats o consorcis, l'emissió del certificat correspondrà a qui ocupe la seua presidència.
b) Memòria sobre els mitjans tècnics, humans i el pressupost de la AFIC, incloent-hi dades i imatges de les instal·lacions.
c) Descripció del comerç minorista en l'àmbit d'actuació de l'entitat sol·licitant (estadístiques, teixit associatiu, principals projectes i problemàtiques).
d) Memòria d'activitats matèria d'ordenació i promoció comercial desenrotllades i promogudes per l'entitat sol·licitant els dos anys anteriors al de la sol·licitud.
e) Pla d'accions específiques que preveu desenrotllar la AFIC en el termini de dos anys a comptar des de la presentació de la sol·licitud.
f) Declaració responsable sobre el compliment del que es disposa en els articles 3 i 5 del del Decret 70/2025.
2.2. Si es comunica la MODIFICACIÓ en les circumstàncies que van motivar l'acreditació d'una AFIC, també ha de presentar-se documentació acreditativa d'eixa modificació.
2.3. Respecte a la MEMÒRIA ANUAL de la AFIC, ha de presentar-se:
a) La pròpia memòria anual de les activitats realitzades per la AFIC l'any anterior.
Quan la AFIC s'haja constituït l'any anterior, la memòria anirà referida a les activitats realitzades des de la seua creació i posada en funcionament.
b) Una declaració responsable de l'òrgan directiu competent en matèria de comerç que relacione el personal tècnic i administratiu de la AFIC que ha desenrotllat estes activitats, la jornada laboral que desenrotlla en l'agència, així com que la AFIC continua complint amb els requisits que van fonamentar la seua acreditació per la direcció general competent en matèria de comerç.
* NOTA: s'entendrà complida esta obligació si la memòria anual i la declaració responsable s'han presentat amb anterioritat al 31 de març d'eixe any juntament amb alguna sol·licitud d'ajudes convocada per la direcció general competent en matèria de comerç.
1. La PRESENTACIÓ de la sol·licitud i de la documentació annexa requerida NOMÉS pot realitzar-se MITJANÇANT EL TRÀMIT TELEMÀTIC d'este tràmit. 2. Per a eixa presentació telemàtica, la persona sol·licitant ha de disposar d'un sistema de firma electrònica reconeguda o qualificada i avançada basat...
Esmena
L'esmena o qualsevol altra aportació de documentació ha de realitzar-se MITJANÇANT EL TRÀMIT TELEMÀTIC de la Guia Prop denominat "Aportació de documentació a un expedient obert en la Direcció General competent en matèria de COMERÇ i/o CONSUM de la Generalitat Valenciana (s'exclouen ajudes i expedients arxivats)", l'enllaç directe dels quals està disponible:
- En l'apartat "Què necessites saber > Procediments relacionats" d'este tràmit.
- I també directament en el botó "ESMENA > PRESENTACIÓ AUTENTICADA" d'este apartat "Tramitació > Esmena", subapartat "Forma de presentació" (destacat més a baix en color roig).
Resolució
1. Les FUNCIONS de les AFIC es descriuen en l'article 3 del Decret 70/2025 (disponible en l'apartat "Què necessites saber > Què > és > Normativa" del present tràmit).
2. Les OBLIGACIONS de les AFIC que hagen sigut acreditades es detallen en l'article 8 del citat Decret 70/2025.
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Administracions
- Tràmits i servicis
- Administracions locals
- Salut
- Administracions locals
- Tràmits i servicis
TEMA
- Comerç i consum
- Comerç
- Administració pública
- Ens locals
PERFILS
- Administració i altres entitats
- Ens locals
SECTOR
- Comerç
TEMÀTICA
- Innovació
- Promoció i màrqueting
- Oportunitats de negoci
- Promoció
CICLE VITAL
- Planificar un negoci
- Encetar un negoci
- Créixer i consolidar
TIPUS
- Autoritzacions, permisos, llicències i homologacions