Detall de Procediment

Sol·licitud de CANCEL·LACIÓ de les GARANTIES econòmiques (avals, etc) depositades per a tramitar els procediments d'accés i connexió a les xarxes de transport o distribució d'instal·lacions de GENERACIÓ (eòlica, fotovoltaica, etc.) i/o de DEMANDA d'energia elèctrica. Energia

Codi SIA: 211297
Codi GUC: 13625
Organisme: Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

  • Esmena

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Sol·licitar la CANCEL·LACIÓ de les garanties econòmiques (avals, etc.) depositades per a tramitar els procediments d'accés i connexió a les xarxes de transport o distribució d'instal·lacions de GENERACIÓ (eòlica, fotovoltaica, etc.) i/o de DEMANDA d'energia elèctrica, en virtut, respectivament, dels articles 23 i 23bis del Reial decret1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia, o dels articles 59bis o 66bis del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica. * Existixen unes NOTES ACLARIDORES en matèria de GARANTIES ECONÒMIQUES per a instal·lacions de GENERACIÓ i per a instal·lacions de DEMANDA en l'àrea d'ENERGIA de la pàgina web de la Conselleria competent en matèria d'energia (vegeu enllaç directe en l'apartat "Informació bàsica > Enllaços" d'este tràmit). ** IMPORTANT: Aquest tràmit: 1. Es refereix als supòsits en què el depòsit de la garantia econòmica s'haja realitzat en la CAIXA* DE DEPÒSITS I FIANCES DE LA GENERALITAT VALENCIANA. * Nota: de conformitat amb l'article 1 del Reglament de funcionament de la Caixa de Depòsits i Fiances de la Generalitat, aprovat per l'Ordre 3/2023, de 14 de març, de 2023, de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic: - L'òrgan administratiu que té atribuïda la competència en matèria de TRESORERIA de la Generalitat Valenciana exerceix les funcions de la CAIXA d'acord amb el que es determina en eixe reglament. - Sense perjudici de la competència funcional de la Caixa, els seus serveis es presten per les DIRECCIONS TERRITORIALS DE LA CONSELLERIA competent en matèria d'HISENDA dins del seu àmbit territorial. 2. Per contra, aquest tràmit NO resulta d'aplicació a les instal·lacions la garantia econòmica de les quals haja sigut depositada davant la Caixa General de Depòsits (per tractar-se d'instal·lacions de competència de l'Administració General de l'Estat), o davant els organismes corresponents d'altres comunitats autònomes.

Observacions

Observacions

1. La INFORMACIÓ SOBRE EXPEDIENTS EN TRÀMIT i sobre DUBTES o CONSULTES respecte al CONTINGUT d'aquest procediment s'ofereix a través del personal tècnic i/o administratiu del corresponent SERVEI TERRITORIAL competent en matèria d'ENERGIA, sol·licitant-la en la forma indicada en l'apartat "Informació i registre" de la pàgina web de la Conselleria competent en eixa matèria (vegeu l'enllaç directe en l'apartat "Enllaços" d'aquest tràmit). Consulte també la informació disponible en l'àrea d'ENERGIA de la pàgina web de la Conselleria competent en eixa matèria (vegeu accés a aquest àrea en l'apartat "Enllaços"). 2. Incidències INFORMÀTIQUES (sol errors o problemes de caràcter informàtic) - Disposa d'una llista de preguntes freqüents sobre tramitació telemàtica en la Generalitat Valenciana en el corresponent enllaç directe de l'apartat "Enllaços" d'aquest tràmit. - Si malgrat això continua necessitant ajuda informàtica, pot enviar el seu dubte, problema o consulta emplenant el FORMULARI DE PROBLEMES TÈCNICS (vegeu enllaç directe a ell disponible en l'apartat "Enllaços" d'aquest tràmit). * IMPORTANT: es exclusivament per a atendre incidències informàtiques, no per a un altre tipus de qüestions o problemes. 3. Cancel·lació de la garantia econòmica: - En cas de instal·lacions de GENERACIÓ, la seua garantia econòmica serà cancel·lada quan la persona sol·licitant obtinga l'autorització d'explotació DEFINITIVA de la instal·lació. - En cas d'instal·lacions de DEMANDA, la seua garantia econòmica serà cancel·lada quan la persona sol·licitant haja formalitzat el contracte d'accés per una potència contractada en el període P1 d'almenys un 50 % de la capacitat d'accés concedida. 4. El desistiment en la construcció de la instal·lació, la caducitat dels procediments d'autorització administrativa de la instal·lació o l'incompliment dels terminis previstos en les autoritzacions preceptives, suposaràn l'execució de la garantia. Això no obstant, es podrà exceptuar l'execució de la garantia depositada per la persona titular d'una instal·lació, si el desistiment en la construcció de la mateixa ve dau per circumstàncies impeditives que no foren ni directa, ni indirectament, imputables a aquesta persona i així fora sol·licitat per ella. 5. El desistiment en la construcció, la caducitat dels procediments d'autorització administrativa de la instal·lació o l'execució de la garantia, suposaràn la pèrdua dels drets d'accés i connexió corresponents i serà comunicat a l'operador del sistema i gestor de la xarxa de distribució als efectes oportuns. 6. En cas de procedir a realitzar una substitució de garantia econòmica, pels supòsits recollits en la reglamentació, podrà sol·licitar la cancel·lació de la garantia ja substituïda una vegada finalitze el procediment de substitució i dispose de la resolució d'adequació de la nova garantia. 7. Per a poder demanar la cancel·lació d'una garantia per desistir d'una sol·licitud d'adequada presentació d'eixa garantia ABANS que haja sigut resolta per l'òrgan competent, és necessari que prèviament la persona sol·licitant present eixe desistiment en l'expedient administratiu d'alta d'esta garantia (GARALT). La presentació del desistiment ha de realitzar-se utilitzant el tràmit telemàtic d'esta Guia Prop denominat "Aportació de documentació a un expedient obert en la Direcció General competent en matèria d'INDÚSTRIA i/o ENERGIA i/o MINES de la Generalitat Valenciana (s'exclouen ajudes i expedients arxivats).". (Vegeu enllaç directe en els subapartats "Enllaços" i "Procediments relacionats" de l'apartat "Informació bàsica" del present tràmit).

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

La persona titular de la garantia econòmica la devolució de la qual se sol·licita, o la persona que li represente*. * Per a realitzar tràmits PER VIA TELEMÀTICA davant l'Administració de la Generalitat Valenciana actuant en representació d'una altra persona (física o jurídica) sense utilitzar un certificat electrònic de representant, la persona representada ha d'inscriure prèviament eixa representació en el REGISTRE DE REPRESENTANTS de l'ACCV, o bé en el REGISTRE ELECTRÒNIC D'APODERAMENTS de l'Administració General de l'ESTAT, la respectiva informació dels quals està disponible en l'apartat "Enllaços" d'aquest tràmit. Sense eixa inscripció prèvia, a més de no quedar acreditada la seua representació, no es rebrà res en la Carpeta Ciutadana de la persona presentadora.

Enllaços

Enllaços

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Termini

Termini

Durant tot l'any.

Formularis i documentació

A) INSTAL·LACIONS AMB AUTORITZACIÓ D'EXPLOTACIÓ DEFINITIVA, o bé AMB CERTIFICAT DE LA INSTAL·LACIÓ DE BAIXA TENSIÓ DILIGENCIAT, EN CAS DE NO REQUERIR AUTORITZACIÓ D'EXPLOTACIÓ, o bé INSTAL·LACIONS DE DEMANDA AMB CONTRACTE TÈCNIC D'ACCÉS FORMALITZAT En el cas d'aquestes instal·lacions ha de presentar-se la següent documentació: 1_Sol·licitud de cancel·lació de la garantia econòmica depositada, degudament emplenada i signada digitalment (segons model normalitzat disponible com a imprés associat a aquest tràmit, denominat SOCAVENE). 2_Carta de pagament/resguarde original de la garantia econòmica depositada, si no s'ha presentat amb anterioritat davant la Direcció general o el Servei Territorial competent, o bé justificant de la seua presentació davant un d'ells. * NOTA: El resguard/carta de pagament original (en cas de garantia depositada en metàl·lic, el document amb títol "Taló de Càrrec") ha de ser aportat a l'expedient a fi de poder tramitar el procediment. - En cas de tractar-se de garanties depositades electrònicament, és necessari aportar telemàticament el document per a verificar la seua originalitat. - Per a documents en paper, ha de realitzar-se la seua aportació física. No obstant això, en eixe cas primer ha de realitzar-se una aportació telemàtica de la carta de pagament/resguarde, indicant que adjuntarà per registre el document original i, després d'això, ha d'acudir-se a un registre físic on han de presentar-se tant el justificant de l'aportació telemàtica, com el document original. 3_Segons siga procedent: - Bé resolució d'autorització d'explotació definitiva de la instal·lació, dictada per l'òrgan competent en matèria d'energia (o, alternativament, indicació de l'expedient en què es va emetre aquesta resolució). - O bé certificat de la instal·lació de baixa tensió degudament diligenciat, en cas de no requerir autorització d'explotació (o, alternativament, indicació de l'expedient en què es va expedir aquest certificat). - O bé contracte d'accés per una potència contractada en el període P1 d'almenys un 50 % de la capacitat d'accés concedida. 4 - Si la garantia econòmica es va depositar en metàl·lic ha de presentar-se, a més, certificat de l'entitat financera relatiu al compte en el qual es sol·licita la devolució d'aquesta garantia. B) INSTAL·LACIONS SENSE AUTORITZACIÓ D'EXPLOTACIÓ DEFINITIVA, o bé SENSE CERTIFICAT DE LA INSTAL·LACIÓ DE BAIXA TENSIÓ DILIGENCIAT, EN CAS DE NO REQUERIR AUTORITZACIÓ D'EXPLOTACIÓ, o bé INSTAL·LACIONS DE DEMANDA SENSE CONTRACTE TÈCNIC D'ACCÉS FORMALITZAT En el cas d'aquestes instal·lacions ha de presentar-se la següent documentació: 1_Sol·licitud de cancel·lació de la garantia econòmica depositada, degudament emplenada i signada digitalment (segons model normalitzat disponible com a imprés associat a aquest tràmit, denominat SOCAVENE). 2_Carta de pagament/resguarde original de la garantia econòmica depositada, si no s'ha presentat amb anterioritat davant la Direcció general o el Servei Territorial competent, o bé justificant de la seua presentació davant un d'ells, o resolució d'adequació de la garantia. * NOTA: El resguard/carta de pagament original (en cas de garantia depositada en metàl·lic, el document amb títol "Taló de Càrrec") ha de ser aportat a l'expedient a fi de poder tramitar el procediment. - En cas de tractar-se de garanties depositades electrònicament, és necessari aportar telemàticament el document per a verificar la seua originalitat. - Per a documents en paper, ha de realitzar-se la seua aportació física. No obstant això, en eixe cas primer ha de realitzar-se una aportació telemàtica de la carta de pagament/resguarde, indicant que adjuntarà per registre el document original i, després d'això, ha d'acudir-se a un registre físic on han de presentar-se tant el justificant de l'aportació telemàtica, com el document original. 3_Informe del gestor de la xarxa en el qual es denegue l'accés o la connexió, en el seu cas. 4_Informe del gestor de la xarxa en el qual s'indiquen les condicions d'accés o connexió que fan inviable la instal·lació projectada, o que justifique una potència menor a la de la garantia, en el seu cas. 5_Actes administratius previs que condicionen la viabilitat del projecte (declaració d'impacte ambiental, llicències, etc.), en el seu cas. 6_Escrit justificatiu de la inviabilitat de la instal·lació, en el seu cas. 7_Si la garantia econòmica es va depositar en metàl·lic ha de presentar-se, a més, certificat de l'entitat financera relatiu al compte en el qual es sol·licita la devolució d'aquesta garantia. 8_Resolució de desistiment de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia i de construcció de la instal·lació, en el seu cas (o, alternativament, indicació de l'expedient en què s'ha emés aquesta resolució). 9_Resolució d'autorització de substitució de la garantia i resolució d'adequació de la nova garantia que substitueix a la que es pretén cancel·lar, si escau. C) GARANTIES DEPOSITADES RESPECTE A LES QUE NO S'HA INICIAT CAP PROCEDIMENT En aquest cas ha de presentar-se la següent documentació: 1_Sol·licitud de cancel·lació de la garantia econòmica depositada, degudament emplenada i signada digitalment (segons model normalitzat disponible com a imprés associat a aquest tràmit, denominat SOCAVENE). 2_Carta de pagament/resguarde original de la garantia econòmica depositada, si no s'ha presentat amb anterioritat davant la Direcció general o el Servei Territorial competent, o bé justificant de la seua presentació davant un d'ells. * NOTA: El resguard/carta de pagament original (en cas de garantia depositada en metàl·lic, el document amb títol "Taló de Càrrec") ha de ser aportat a l'expedient a fi de poder tramitar el procediment. - En cas de tractar-se de garanties depositades electrònicament, és necessari aportar telemàticament el document per a verificar la seua originalitat. - Per a documents en paper, ha de realitzar-se la seua aportació física. No obstant això, en eixe cas primer ha de realitzar-se una aportació telemàtica de la carta de pagament/resguarde, indicant que adjuntarà per registre el document original i, després d'això, ha d'acudir-se a un registre físic on han de presentar-se tant el justificant de l'aportació telemàtica, com el document original. 3_Si la garantia econòmica es va depositar en metàl·lic ha de presentar-se, a més, certificat de l'entitat financera relatiu al compte en el qual es sol·licita la devolució d'aquesta garantia. 4_Escrit justificatiu de la inviabilitat de la instal·lació, en el seu cas.

Presentació

Presentació

Telemàtica
1. De conformitat amb l'Ordre 14/2022, de 5 de desembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, la presentació de la sol·licitud i la restant documentació requerida ha de realitzar-se OBLIGATÒRIAMENT per mitjans electrònics MITJANÇANT EL TRÀMIT TELEMÀTIC d'aquest tràmit. 2. Per a aquesta presentació telemàtica, la persona (física o jurídica) haurà de disposar d'un sistema de signatura electrònica reconeguda o qualificada i avançada basat en certificats electrònics reconeguts o qualificats de signatura electrònica que expedisquen els prestadors inclosos en la «Llista de confiança de prestadors de serveis de certificació». Entre aquests sistemes s'admeten: - El DNIe (DNI electrònic), els certificats emesos per la FNMT (Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre) i els certificats de persona jurídica, empleat públic o persona física emesos per l'ACCV (Autoritat de Certificació C.Valenciana). - El sistema Clave-firma de 'Estat només per a les persones físiques (per tant, queden excloses les persones jurídiques: empreses, ajuntaments, entitats). - I, en general, tots els acceptats per la Plataforma @firma Més informació en: https://sede.gva.es/va/sistemes-d-identificacio-i-signatura-acceptat 3. Per a realitzar tràmits PER VIA TELEMÀTICA davant l'Administració de la Generalitat Valenciana actuant en representació d'una altra persona (física o jurídica) sense utilitzar un certificat electrònic de representant, la persona representada ha d'inscriure prèviament eixa representació en el REGISTRE DE REPRESENTANTS de l'ACCV, o bé en el REGISTRE ELECTRÒNIC D'APODERAMENTS de l'Administració General de l'ESTAT, la respectiva informació dels quals està disponible en l'apartat "Enllaços" d'aquest tràmit. Sense eixa inscripció prèvia, a més de no quedar acreditada la seua representació, no es rebrà res en la Carpeta Ciutadana de la persona presentadora. 4. Fent clic en SOL·LICITUD > PRESENTACIÓ AUTENTICADA (en color roig més a baix i també a l'inici d'aquest tràmit), accedirà al tràmit telemàtic, que li permetrà omplir i firmar el formulari web inicial, annexar la sol·licitud i la resta de documentació, omplida i signada digitalment, que haja d'aportar i fer-ne la presentació telemàtica de tot aixó, i obtindre el corresponent justificant de registre, que posteriorment estarà també disponible, amb el número d'expedient obert, en la seua Carpeta Ciutadana (vegeu apartat "Enllaços"). 5. Respecte a la DOCUMENTACIÓ A ANNEXAR: - És recomanable que reuniu tots els documents a annexar i els ompliu, signeu i guardeu electrònicament en el vostre ordinador, de manera que posteriorment pugueu incorporar-los en el pas corresponent del tràmit telemàtic. - IMPORTANT: tots els documents certificats o signats que es presenten telemàticament hauran d'enviar-se en format PDF i hauran d'incorporar les SIGNATURES DIGITALS de la/les persona/ones o entitat/s que el/s subscriga o subscriguen. - En aquest tràmit de la Guia Prop: * En l'apartat denominat "Sol·licitud > Documentació" apareix el llistat de documents a presentar. * I en el seu subapartat "Impresos Associats" (a més d'en el propi tràmit telemàtic) existeixen models normalitzats i emplenables d'alguns d'eixos documents. Si existeix model normalitzat, el document ha de presentar-se en ell, i si no existeix, ha de ser creat o recaptat per la persona sol·licitant per a poder-los adjuntar a la seua sol·licitud telemàtica. - En el tràmit telemàtic s'indica la grandària màxima permesa dels documents a annexar i els seus possibles formats o extensions (pdf, doc, odt, xls, ods, zip, etc.). Comprove'ls abans d'annexar els documents. 6. Disposa de MÉS INFORMACIÓ sobre la tramitació telemàtica en: https://sede.gva.es/va/preguntes-frequents Si continua necessitant ajuda, comunique-ho a: - Per a consultes sobre el contingut del tràmit: sgem_se@gva.es o segons l'indicat en l'apartat "Informació i registre" de la pàgina web de la Conselleria (vegeu l'apartat "Enllaços" d'este tràmit) - Per a incidències informàtiques: emplenant el FORMULARI DE PROBLEMES TÈCNICS (vegeu l'apartat "Enllaços" d'este tràmit)

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. PRESENTACIÓ TELEMÀTICA de la sol·licitud i de la restant documentació requerida en cada cas, davant la Direcció General o el Servei Territorial competent en matèria d'energia per a la instal·lació a la qual es fa referència. 2. Revisió de la sol·licitud i de la documentació presentades, després del que poden ocórrer dues coses: a) Si tot és correcte, la Direcció General o el Servei Territorial competent en matèria d'Energia dictarà la Resolució de cancel·lació de la garantia econòmica depositada i la notificarà tant a la persona sol·licitant, com a la Direcció Territorial de la Conselleria competent en matèria d'Hisenda davant la qual es va depositar, perquè es realitzen els tràmits pertinents per a la seua devolució. També es notificarà a l'operador del sistema i al gestor de xarxa corresponent, en el seu cas. b) Si NO tot és correcte, realitzarà un requeriment perquè s'esmene. * L'esmena també haurà de realitzar-se per via telemàtica utilitzant el tràmit d'aquesta Guia Prop denominat "Aportació de documentació a un expedient obert en la direcció general competent en matèria d'INDÚSTRIA i/o ENERGIA i/o MINES de la Generalitat Valenciana (s'exclouen ajudes i expedients arxivats)". (Vegeu enllaç directe en els subapartats "Enllaços" i "Procediments relacionats" de l'apartat "Informació bàsica" del present tràmit). Després d'això: - Si la persona interessada aporta la documentació correcta, es procedeix segons s'ha descrit en el punt a) anterior. - Si la persona interessada NO aporta la documentació correcta, transcorregut el termini corresponent , la Direcció General o el Servei Territorial competent resol declarant-la desistida, sense menyscapte de l'inici del procediment d'execució de la garantia, si escau, i s'arxiva l'expedient. * NOTA: En cas que es desistisca de la construcció de la instal·lació després d'haver sol·licitat autorització administrativa prèvia i autorització de construcció davant l'òrgan competent en matèria d'Energia, haurà de presentar-se PRÈVIAMENT el DESISTIMENT d'aquesta sol·licitud perquè puga demanar-se la cancel·lació/devolució de la garantia econòmica depositada, utilitzant per a això el ja citat tràmit d'aquesta Guia Prop denominat "Aportació de documentació a un expedient obert en la direcció general competent en matèria d'INDÚSTRIA i/o ENERGIA i/o MINES de la Generalitat Valenciana (s'exclouen ajudes i expedients arxivats)". (Vegeu enllaç directe en els subapartats "Enllaços" i "Procediments relacionats" de l'apartat "Informació bàsica" del present tràmit). La resolució de desistiment és prèvia a la resolució de cancel·lació/devolució de la garantia econòmica.

Observacions

Observacions

Contra la resolució expressa de l'òrgan competent podrà interposar-se recurs d'ALÇADA, en el termini d'un mes, davant l'òrgan superior jeràrquic del que la va dictar. Si no recau resolució expressa, el recurs d'alçada podrà interposar-se en qualsevol moment a partir de l'endemà a aquell en què, d'acord amb la seua normativa específica, es produïsquen els efectes del silenci administratiu.

Efecte silenci

Efecte silenci

Desestimatori

Recurs que procedeix contra la resolució

Recurs que procedeix contra la resolució

Alçada

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

No

Sancions

Sancions

Les previstes en el títol X de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del Sector Elèctric.

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

L'esmena o qualsevol altra aportació de documentació també ha de realitzar-se per via telemàtica utilitzant el tràmit d'aquesta Guia Prop denominat "Aportació de documentació a un expedient obert en la direcció general competent en matèria d'INDÚSTRIA i/o ENERGIA i/o MINES de la Generalitat Valenciana (s'exclouen ajudes i expedients arxivats)". (Vegeu enllaç directe en els subapartats "Enllaços" i "Procediments relacionats" de l'apartat "Informació bàsica" del present tràmit).