Sol·licitud per a habilitació d'entitat agrària col·laboradora per a la presentació i tramitació electrònica de la sol·licitud única d'ajudes de la Política Agrària Comuna (PAC) i altres sol·licituds vinculades

Conselleria d'Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca

Codi SIA: 211496
|
Codi GVA: 15224
Descarregar informació
Temini tancat

Des de 25-09-2024

Fins 30-10-2024

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Al·legació / Aportació
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

Les entitats que s'acrediten a través de l'Orde 9/2024, de 16 de setembre, podran col·laborar amb la conselleria competent en matèria d'agricultura i ramaderia en la tramitació de la sol·licitud única d'ajudes de la PAC i altres sol·licituds vinculades, de conformitat amb l'article 5.7 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, perquè actuen per compte i nom de les persones que exercisquen l'activitat agrària, obtinguen l'apoderament d'estes per a la captura, registre, seguiment, correcció i notificació administrativa davant l'Administració o davant els òrgans de l'Administració amb competències en matèria d'agricultura i gestió de la PAC, de les següents ajudes i procediments:

a) Sol·licitud única.

b) Sol·licitud d'al·legacions al SIGPAC.

c) Inscripcions en el Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana.

d) Sol·licituds de cessions i de reserva nacional de Drets d'Ajuda Bàsica a la Renda.

e) I qualsevol altre procediment anàleg que es determine per resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de la PAC.

Terminis
Sol·licitudTemini tancat
Des de 25-09-2024 fins a 30-10-2024
Al·legació / AportacióTermini obert
Des de 25-09-2024 00:00:00h
Observacions

VIGÈNCIA

La vigència de l'acreditació de l'entitat col·laboradora serà de 5 anys des que es dicte la resolució d'habilitació com a entitat agrària col·laboradora, sense que càpia pròrroga sobre esta.

 

PROTECCIÓ DE DADES

El tractament de dades personals que es realitze en compliment d'esta norma s'ajustarà al que es disposa en el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

A qui va dirigit

Empreses
Persones interessades

Podran ser acreditades com a entitats col·laboradores a l'efecte de col·laborar en la gestió de les ajudes, les següents:

a) Entitats de crèdit (bancs, caixes rurals o cooperatives de crèdit).

b) Organitzacions professionals agràries.

c) Organitzacions de productors.

d) Cooperatives agràries.

e) Persones físiques o jurídiques dedicades professionalment a prestar servicis tècnics d'enginyeria agrària o altres activitats relacionades amb l'assessorament tècnic agrari.

f) Societats agràries de transformació amb un mínim de 50 socis.

g) Altres associacions professionals que actuen en l'àmbit agrari, incloses interprofessionals agroalimentàries.

h) Corporacions de dret Públic que operen l'àmbit agroalimentari.

Requisits

Per a ser acreditades com a entitats col·laboradores, els sol·licitants hauran de complir els següents requisits:

1) Ser una entitat de les enumerades en l'article 2 de l'Orde 9/2024, que complisca el que es preveu en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

2)Disposar de personal tècnic qualificat i dels mitjans materials necessaris per a coordinar la seua actuació, amb la conselleria amb competències en matèria de PAC. Este compromís haurà de complir-se amb caràcter previ a donar d'alta al personal en les aplicacions de captura i tramitació d'expedients

3) Disposar de local, oficina o sucursal en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana

4) Disposar de mitjans adequats per al tractament informàtic de les sol·licituds de totes les funcions enumerades en l'article 1.1 de l'Orde 9/2024 i la seua transmissió per mitjans telemàtics, segons s'establisca en la corresponent resolució.

5) Disposar de certificat electrònic qualificat de representant d'entitat, o d'administrador únic o solidari, o apoderat, en els termes previstos en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.

6) Comptar amb una o diverses pòlisses d'assegurança de responsabilitat civil i/o risc professional per danys i perjuís que pogueren ocasionar-se a conseqüència de l'exercici de les funcions pròpies d'entitat col·laboradora definides en la present orde. Per a això sempre cobrirà, almenys, 15.000 euros, i haurà d'incloure els següents conceptes en el detall de la cobertura de l'assegurança:

     a) Incorrecta captura i/o tramitació d'expedients de la sol·licitud única, de sol·licitud d'al·legacions al SIGPAC; sol·licituds de cessions i de reserva nacional de drets d'ajuda bàsica a la renda per a la sostenibilitat, sol·licituds d'inscripcions en el Registre d'Explotacions. L'assegurança cobrirà la responsabilitat derivada dels perjuís que pogueren ocasionar-los la pèrdua de les declaracions o presentació de fora de termini no atribuïbles a les persones interessades.

     b) Incorrecta tramitació de la recepció de les notificacions administratives rebudes en nom de la persona agricultora o ramadera que concedix l'autorització.

Com es tramita

Procés de tramitació

1. A la vista de les sol·licituds presentades i la documentació adjunta, la persona titular del servici amb competència en matèria de sol·licitud única i ajudes PAC verificarà el compliment dels requisits per a la seua aprovació i emetrà una proposta, que elevarà a la direcció general amb competències en la PAC, sent este l'òrgan competent per a la seua resolució.

 2. El termini per a dictar i notificar la resolució del procediment serà de tres mesos. Transcorregut este termini sense que s'haguera produït resolució expressa, s'entendrà estimada la sol·licitud.

 3. Contra la resolució, que no posa fi a la via administrativa, procedirà el recurs d'alçada davant l'òrgan superior jeràrquic del qual la va dictar en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'aquell en què tinga lloc la seua notificació.

Criteris de valoració

Les entitats que opten a la seua acreditació com a col·laboradores se seleccionaran mitjançant un procediment sotmés als principis de publicitat, concurrència, igualtat i no-discriminació, i la col·laboració es formalitzarà mitjançant un conveni.

Sol·licitud

Termini
Des de 25-09-2024 fins a 30-10-2024

Des de: 1 octubre al 30 d'octubre de cada any, tots dos inclusivament.

Amb conveni de col·laboració: Des del 25 de setembre al 16 d'octubre de 2024.

De conformitat amb la disposició transitòria única de l'Orde 9/2024, totes aquelles persones físiques o jurídiques que en la data d'entrada en vigor de la present orde tinguen conveni de col·laboració subscrit amb la Generalitat a l'empara de l'Orde 3/2015, de 30 de gener, de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, per la qual es regula l'acreditació d'entitats col·laboradores per a la presentació de sol·licituds de les ajudes incloses en la sol·licitud única de la Política Agrícola Comuna, disposaran de 15 dies des de l'entrada en vigor de la present orde per a sol·licitar la ratificació de la seua condició d'entitat agrària col·laboradora conforme al que es disposa en la present orde.

Esta ratificació es presentarà a través de la seu electrònica de la Generalitat mitjançant el corresponent formulari normalitzat i s'adjuntarà a la mateixa la documentació establida en l'article 4.3. Comprovada la mateixa, s'emetrà nova resolució en els termes d'orde 9/2024.

Documentació

En la sol·licitud d'acreditació s'haurà d'identificar expressament la tipologia de l'entitat, i s'acompanyaran els documents següents:

 

a) Estatuts socials i les seues modificacions.

 

b)Si és el cas, certificat en el qual conste l'adopció de l'acord pel qual s'aprova la sol·licitud d'acreditació com a entitat col·laboradora de la conselleria amb competència en matèria d'agricultura i ramaderia.

 

c)Documentació acreditativa de la persona representant de l'entitat.

 

d)Acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, en cas de no autoritzar o oposar-se a la seua consulta per l'òrgan gestor del procediment.

 

e)Document de declaració de compliment i identificació dels extrems següents:

 

– Relació de persones autoritzades per a l'accés a les dades i informacions en ells continguts, amb breu descripció de les funcions i obligacions de cadascun dels usuaris o perfils d'usuaris amb accés a les dades de caràcter personal i als sistemes d'informació clarament definides. Esta relació s'acompanyarà d'una declaració responsable de l'o el representant de l'entitat sol·licitant en la qual s'indique que es complixen amb els requisits previstos en l'article 3.d de la present orde.

– Mesures de prevenció d'alteracions o pèrdues de les dades i informacions.

– Descripció de les mesures de seguretat tendents a evitar la intercepció i alteració de les comunicacions, així com els accessos no autoritzats.

 

f) Document que acredite tindre cobertura respecte als danys que pogueren irrogar-se a conseqüència de la seua actuació col·laboradora, mitjançant una pòlissa d'assegurances de responsabilitat civil professional adequada, conforme l'article 3 apartat e.

 

Forma de presentació
Telemàtica

De conformitat amb el que es disposa en l'article 4 de la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la Política Agrícola Comuna i altres matèries connexes, les entitats interessades estan obligades a presentar les sol·licituds d'acreditació i documentació...

Saber més

    Al·legació / Aportació

    Termini
    Des de 25-09-2024 00:00:00h
    Forma de presentació
    Telemàtica

    Atés que els sol·licitants poden ser tant persones físiques obligades a relacionar-se amb les administracions públiques a través de mitjans electrònics, en virtut de l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, com a...

    Saber més

    Resolució

    Termini màxim

    El termini per a dictar i notificar la resolució del procediment serà de tres mesos.

    Efecte silenci / Esgota via administrativa
    Desestimatori
    / No
    Recurs que procedeix contra la resolució
    Alçada
    Obligacions

    DE LA CONSELLERIA

     

    a) Es posarà a la disposició de l'entitat col·laboradora l'aplicació informàtica de gestió d'ajudes PAC incloses en la sol·licitud única, que permet la gravació i tramitació de sol·licituds. Les funcions i validacions que efectuarà esta aplicació seran les que establisca la conselleria competent, qui es reserva el dret d'introduir canvis en qualsevol moment del procediment, derivats de canvis normatius, procedimentals, o millores tècniques i tecnològiques.

     

    b) La conselleria competent oferirà formació en matèria dels continguts de la sol·licitud única de la PAC i del funcionament de l'aplicació, almenys a una persona per entitat col·laboradora. En els casos en els quals es produïsquen canvis rellevants en els procediments de treball o en la normativa, que puguen afectar la col·laboració de les entitats acreditades, s'establiran llits d'informació apropiats perquè estes novetats s'implementen adequadament en els procediments de treball.

     

    c) La conselleria competent establirà una assistència telefònica per a consultar les incidències que es produïsquen en la tramitació de les sol·licituds.

    d) Unes altres que pogueren derivar-se del contingut de la resolució d'habilitació que es dicte.

     

     

    DE LES ENTITATS AGRÀRIES COL·LABORADORES

    a) En el cas que l'entitat col·laboradora preste els seus servicis en diversos locals, haurà de remetre a la conselleria competent en matèria d'agricultura i ramaderia, una relació identificativa de tots ells, que contindrà les següents dades: domicili, adreça IP dels equips, telèfon, i compte de correu electrònic que haurà d'estar operativa. En el cas que s'efectuen modificacions en relació amb estes dades, haurà d'actualitzar-se la informació subministrada a la citada conselleria en termini màxim de 15 dies des que esta s'haja produït.

     

    b) En el marc del règim de col·laboració establit i per a aconseguir una gestió eficaç, l'entitat col·laboradora procurarà garantir a cada sol·licitant la informació suficient per a l'exercici del seu dret de tramitar la sol·licitud única d'ajudes PAC, conforme a les seues indicacions i interessos individuals.

     

    c) L'entitat haurà d'auxiliar a les persones sol·licitants, emplenant les sol·licituds i desenrotllant les tasques auxiliars derivades de la seua presentació. Les entitats utilitzaran en tot cas l'aplicació informàtica de gestió de les ajudes PAC prevista per a la presentació de les sol·licituds.

     

    d) A l'efecte de registre de documentació aportada per les persones sol·licitants de les ajudes PAC, l'aplicació informàtica disposada per a la captura de sol·licituds d'ajuda PAC podrà emetre per a cada sol·licitud un escrit o comunicació dirigida a la conselleria competent, i un rebut acreditatiu de la seua presentació en el qual figuraran dades del registre oficial, identificant-se per tant el resum xifrat i firmat amb la clau privada del certificat reconegut de firma electrònica de l'usuari que ha efectuat la comunicació i que garantix la confidencialitat, integritat, disponibilitat i no repudi de la comunicació.

     

    e) L'entitat auxiliarà a aquells sol·licitants que utilitzen els servicis d'esta en la seua condició d'entitat col·laboradora de l'Administració. Informaran sobre la publicitat dels beneficiaris de les subvencions concedides en aplicació del procediment de concessió d'ajudes, d'acord amb el que es preveu en la convocatòria.

     

    f) Les funcions de les entitats s'entenen sense perjuí de les funcions de representació que, si és el cas, assumisquen explícitament amb cada sol·licitant de les ajudes, les quals hauran de complir les formalitats arreplegades en l'article 5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i quedar constància expressa en l'expedient.

     

    g) Unes altres que pogueren derivar-se del contingut de la resolució d'habilitació que es dicte.

    Observacions

    Contra la resolució, que no posa fi a la via administrativa, procedirà el recurs d'alçada davant l'òrgan superior jeràrquic del qual la va dictar en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'aquell en què tinga lloc la seua notificació.

     

    La persona titular de la direcció general amb competència en matèria de la PAC, a proposta la persona titular del servici amb competències en sol·licitud única i ajudes PAC, podrà acordar mitjançant la resolució motivada, la revocació de l'habilitació.

     

    El termini màxim per a resoldre i notificar el procediment per a la retirada de l'habilitació serà de tres mesos des de la resolució d'inici del procediment de revocació, i el seu venciment produirà la caducitat d'este.

     

    En tot cas, este procediment inclourà un tràmit d'audiència de 15 dies a l'entitat habilitada afectada a fi de que presente les al·legacions i documents que estime oportuns, amb caràcter previ a la resolució que continga la decisió sobre la retirada.

     

    Contra la resolució que continga la decisió de la revocació d'esta habilitació, l'entitat interessada podrà interposar recurs d'alçada, conforme al que es preveu en l'article 121 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre.

     

    La revocació de l'habilitació tindrà com a efecte la pèrdua del dret de l'entitat a presentar, en nom i per compte de la persona interessada, sol·licituds d'ajuda i pagament, sempre que amb això no es perjudiquen drets de tercers. En tot cas, els tràmits en els quals hagueren actuat com a entitat agrària col·laboradora, seran plenament vàlids i produiran els efectes que corresponga.

    Sancions

    El titular de la direcció general amb competència en matèria de sol·licitud única i ajudes PAC, a proposta del titular del servei amb competències en sol·licitud única i ajudes PAC, podrà acordar mitjançant resolució motivada, amb la prèvia audiència als interessats, la retirada de l'acreditació, en els següents casos:

    a) Si es constata un incompliment de les obligacions.

    b) Si en l'exercici de les seues funcions no complira amb les altres condicions establides normativament.

    c) No exercir funcions com a entitat col·laboradora durant un període d'un any.

     

    Les unitats o òrgans administratius que detecten alguna de les causes anteriors ho posaran en coneixement del titular del servei amb competència en matèria de sol·licitud única i ajudes PAC, que donarà audiència, si escau, a l'entitat col·laboradora per a intentar esmenar els problemes existents i en cas que no s'esmenen, iniciarà l'expedient de retirada de l'acreditació de col·laborador.

    Preguntes freqüents

    Dubtes sobre la tramitació
    On consultar dubtes sobre el tràmit:

    Temes relacionats

    MATÈRIES

    • Empreses
      • Agricultura, ramaderia i pesca
        • Autoritzacions, llicències i registres
        • Cultius agraris
        • Organitzacions i corporacions agràries
        • Productes agroalimentaris

    TEMA

    • Agricultura, ramaderia i pesca
      • Agricultura
      • Política Agrària Comuna PAC

    PERFILS

    • Empresa
      • Centres empresarials
      • Cooperatives
      • Fundacions
      • Entitats del tercer sector

    SECTOR

    • Agricultura, alimentació, ramaderia, pesca i activitats forestals