Comunicació de començament de curs per a l'obtenció del títol de Bussejador Professional Bàsic - GVA.ES
Comunicació de començament de curs per a l'obtenció del títol de Bussejador Professional Bàsic
Conselleria d'Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca
Què és
Els centres autoritzats que desitgen impartir un curs de bussejador professional bàsic, a través del seu representant legal, hauran de presentar una comunicació de començament per a cada curs en la direcció territorial de la conselleria competent en pesca marítima de la província en què es...
* INSPECCIONS
- Per a comprovar que el desenrotllament dels cursos s'adequa als nivells de qualitat i professionalitat necessaris, la direcció territorial de la conselleria competent en pesca marítima de la província on es realitze un curs podrà dur a terme inspeccions d'este.
- Quan d'estes inspeccions es deduïsca l'incompliment d'algun dels requisits establits, podrà suspendre's temporalment el curs, alçant una acta en la qual s'especificarà el motiu de la suspensió, i se'n podrà arribar a l'anul·lació, prèvia realització del tràmit d'audiència. El curs romandrà suspés mentres no s'esmene el motiu que va donar lloc a la suspensió.
* PROGRAMA DEL CURS DE BUSSEJADOR PROFESSIONAL BÀSIC
Duració mínima del curs: 245 hores
A. Part teòrica (95 hores):
1. Legislació. Les normes de seguretat per a la pràctica de les activitats subaquàtiques. Les titulacions i qualificacions. Competències. Normativa sobre higiene i prevenció de riscos laborals. Normatives annexes que puguen afectar el treballador subaquàtic.
2. Física i química aplicats al busseig. Magnituds i càlculs necessaris. Física i química relacionada amb el busseig. Les aplicacions específiques a la pràctica del busseig.
3. Fisiologia aplicada a ambients hiperbàrics. Conceptes d'anatomia bàsics. Fisiologia i fisiopatologia aplicades al busseig. Els accidents derivats de la pràctica del busseig. Tipus d'accidents i actuació en cas de produir-se. Accidents en el busseig professional: accidents derivats del medi subaquàtic i hiperbàric, accidents derivats del treball. Ergonomia del treball. Salut i higiene laboral. Els primers auxilis en cas d'accident de busseig. Material i equip de primers auxilis. Protocols d'actuació. Plans d'emergència i evacuació.
4. Material de busseig. Les plantes i equips de busseig. Les regles de seguretat referides a la utilització de plantes i equips de busseig. Manteniment i conservació de plantes i equips de busseig. Maneig de ferramentes pneumàtiques d'utilització subaquàtica.
5. Planificació i organització del treball subaquàtic. Preparació i planificació del treball subaquàtic. Les operacions més comunes de treball subaquàtic. Els mètodes d'execució de treballs que impliquen maniobres amb traçadors, cables, caps i pasteques. Els mètodes de treball en operacions d'elevació i trasllat de pesos. Les gestions i tràmits administratius necessaris per a la realització d'intervencions subaquàtiques. Les regles de seguretat referides a la realització d'este tipus de treballs. Els mètodes i estratègies de treball en grup.
6. Tècniques de busseig. El busseig en apnea. La utilització de les taules d'immersió i de descompressió. El maneig de l'equip d'immersió. El consum dels diferents equips de busseig. La comunicació entre bussejadors i bussejador superfície. La planificació i realització de la preimmersió. Material i equip necessari.
7. Idioma. Procediments de comunicació bussejador-superfície i bussejador-bussejador en llengua anglesa. Terminologia tècnica aplicada al busseig en llengua anglesa.
8. Formació complementària. Els principals elements estructurals d'un barco. Les tècniques de prevenció i extinció d'incendis. Abandonament de barcos. Normes de conducta. Condicions del medi en què es du a terme el treball.
B. Part pràctica (150 hores):
1. Mètodes i equip. La preparació i forma d'equipar-se adequadament. Els diferents elements que componen els equips autònoms i de subministrament des de superfície. La utilització de les llistes de comprovació.
Manteniment de material de busseig.
2. Adaptació al medi i tècniques de busseig. Les tècniques de natació.
La utilització dels diferents equips de busseig i de subministrament d'aire. Les tècniques necessàries per a dur a terme recorreguts en immersió en el mar. Les tècniques de comunicació bussejador-bussejador, bussejador superfície.
3. Pràctiques d'emergència. Els mètodes d'actuació del busseig d'emergència. Ajuda, rescat i evacuació. Procediments d'emergència amb equips autònoms. Procediments d'emergència amb equips de subministrament des de superfície.
4. Tècniques de treball subaquàtic. L'organització dels diferents materials i equips que intervenen en un treball subaquàtic. Procediments de treball en equip. La realització de treballs elementals.
Tècniques de treball amb ferramentes pneumàtiques. Tècniques de treball amb ferramentes operades amb aigua a pressió. Elements i tècniques de tracció, maniobra i embragatge. Elevació i trasllat de pesos. Tècniques elementals d'acoblament. Realització d'immersions en cambres hiperbàriques. Cordam.
5. Condicions particulars de treball. Les tècniques de busseig amb visibilitat limitada. Les tècniques del busseig nocturn. El busseig en ambients insalubres. Les tècniques de busseig en ambients confinats.
* AVALUACIÓ DE LA COMPETÈNCIA ADQUIRIDA PER L'ALUMNAT
- Els centres autoritzats, a través del coordinador o coordinadora del curs, ompliran una fitxa personal de cada alumne o alumna, en la qual es faran constar els resultats de les proves físiques i de natació realitzades per a accedir al curs, la seua assistència a classes teòriques, la realització de les pràctiques, tant en ambient hiperbàric com en terra, així com qualsevol altre aspecte relacionat amb la seua participació en el curs que puga ser considerat d'interés. Estes fitxes podran ser consultades per la direcció territorial a fi de verificar el que preceptua el punt 1 de l'annex II.
- Una vegada finalitzat el curs es farà un examen per a verificar el grau de competència adquirit per l'alumnat. L'examen constarà d'una part teòrica i una part pràctica i per a obtindre una avaluació positiva hauran de superar-se les dos parts. La part teòrica, que tindrà una duració màxima de dos hores, constarà d'un exercici sobre el maneig de taules de descompressió, i 50 preguntes tipus test de resposta múltiple, de les quals només una serà correcta; tot això, d'acord amb el programa del curs.
- Els exàmens seran realitzats en l'Institut Politècnic Maritimopesquer del Mediterrani d'Alacant, per un tribunal responsable d'establir el seu contingut, que constarà de tres membres: president o presidenta, secretari o secretària i vocal. El tribunal serà nomenat per la direcció general competent en pesca marítima, entre personal al servici de la Generalitat. El tribunal, quant al seu funcionament, tindrà en compte ell que disposa per als òrgans col·legiats la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i per a l'exercici de la seua labor podrà comptar amb un assessor o assessora especialista en matèria de busseig. La seua designació serà realitzada per la direcció general competent en pesca marítima.
- Durant el mes de gener de cada any, oït l'Institut, la direcció general competent en pesca marítima publicarà un calendari d'exàmens per a eixe any. Cada direcció territorial, abans de la data de l'examen, enviarà un llistat de l'alumnat que complix els requisits per a presentar-se a l'examen a la subdirecció general competent en pesca marítima, que elaborarà un llistat refós i el remetrà a l'Institut. Només l'alumnat que figure en un d'estos llistats podrà presentar-se al pròxim examen o, en el cas que no s'hi presenten o no el superen, en les dos convocatòries següents. Una vegada esgotades tres convocatòries, si l'alumnat no obté una avaluació positiva, haurà de realitzar el curs novament.
- A l'alumnat que siga avaluat positivament, l'Institut li entregarà un certificat d'aptitud i enviarà l'acta original de l'examen a la direcció general competent en pesca marítima. L'acta contindrà el nom i cognoms de l'alumnat, el seu número de DNI, identificació d'estrangers o passaport, així com el resultat de l'avaluació, que podrà adoptar el valor d'apte o apta, o no apte o no apta. L'acta haurà d'anar datada i firmada pel tribunal examinador.
- L'alumnat que obtinga la qualificació d'apte podrà sol·licitar l'expedició del títol de Bussejador Professional Bàsic en la direcció territorial, aportant el certificat expedit per l'Institut i previ pagament de la taxa corresponent. El títol serà emés per la direcció general competent en pesca marítima en un termini màxim de tres mesos.
- Decret 2055/1969, de 25 de setembre, pel qual es regula l'exercici de les activitats subaquàtiques.
- Orde de 22 de desembre de 1995, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual es deroguen determinades normes reguladores de les activitats subaquàtiques.
- Decret 162/1999, de 17 de setembre, del Consell, pel qual s'establixen les condicions per a l'exercici del busseig professional a la Comunitat Valenciana.
- Decret 31/2013, de 8 de febrer, del Consell, pel qual es regula l'autorització de centres que impartisquen la formació necessària per a obtindre el títol de Bussejador Professional Bàsic a la Comunitat Valenciana.
- Decret 23/2016, 26 de febrer, del Consell, pel qual es modifica el Decret 162/1999, de 17 de setembre, del Consell, pel qual s'establixen les condicions per a l'exercici del busseig professional a la Comunitat Valenciana.
- Correcció d'errades del Decret 23/2016, de 26 de febrer, del Consell, pel qual es modifica el Decret 162/1999, de 17 de setembre, del Consell, pel qual s'establixen les condicions per a l'exercici del busseig professional a la Comunitat Valenciana.
A qui va dirigit
Com es tramita
12003 - Castelló/Castellón
46009 - València/Valencia
Sol·licitud
La comunicació s'haurà de presentar amb una antelació mínima de 15 dies a la data de començament del curs.
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros).
b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca.
c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents.
I, preferentment, en:
On dirigir-se
Resolució
12003 - Castelló/Castellón
46009 - València/Valencia
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Empreses
- Agricultura, ramaderia i pesca
- Investigació, formació i tecnologia
TEMA
- Administració pública
- Formació
- Agricultura, ramaderia i pesca
- Formació
- Pesca. Aqüicultura
PERFILS
- Empresa
- Centres
SECTOR
- Agricultura, alimentació, ramaderia, pesca i activitats forestals
- Pesca
CICLE VITAL
- Planificar un negoci
- Encetar un negoci
TIPUS
- Cursos, formació i programes