Declaració responsable d'inici d'activitat, modificacions i cessament d'activitat d'agència de viatges

Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme

Codi SIA: 210691
|
Codi GVA: 529
Descarregar informació
Termini de sol·licitud obert
  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Esmena
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

El procediment té per objecte posar en coneixement de l'administració turística l'activitat de les agències de viatges en relació amb:

 

- L'inici d'activitat d'oficina principal o d'establiment distint a l'oficina principal, tant amb atenció directa al públic com per via electrònica.

 

- Qualsevol modificació de les dades declarades per a la inscripció de l'activitat de l'oficina principal o d'establiment distint a l'oficina principal (titularitat, canvi de garantia, denominació, domicili o altres).

 

- El cessament d'activitat d'oficina principal o d'establiment distint a oficina principal.

 

Terminis
Sol·licitudTermini obert
EsmenaTermini obert
Observacions

1. Qualsevol modificació de les dades declarades per a la inscripció d'una oficina principal o establiment distint d'oficina principal, haurà de ser comunicada telemàticament al servici territorial competent en matèria de turisme de la província on es troben establits en el termini dels 15 dies següents a haver-se produït.

 

2. Quan una agència de viatges desitge inscriure establiments distints a la seua oficina principal, ho podrà comunicar telemàticament al departament amb competència en matèria de turisme per a la seua inscripció en el Registre de Turisme.

 

3. Agències de viatges establides legalment en una altra comunitat autònoma.

 

Podran prestar els seus servicis i obrir establiments lliurement en la Comunitat Valenciana per a l'exercici de la seua activitat.

 

El departament competent en matèria de turisme podrà comprovar, a través de mecanismes de cooperació administrativa, que les agències de viatges establides en altres comunitats autònomes es troben cobertes per la garantia exigida en la comunitat autònoma d'origen.

 

4. Agències de viatge legalment establides en altres Estats membres de la Unió Europea.

 

Podran prestar servicis en la Comunitat Valenciana en règim de lliure prestació sense necessitat de presentar la declaració responsable referent a l'activitat d'agència de viatges.

 

Quan desitgen obrir el seu primer establiment distint a la seua oficina principal en la Comunitat Valenciana, no tenint establiments en una altra part del territori espanyol, hauran de presentar una declaració responsable de tindre constituïda una garantia financera conforme al que s'establix en l'article 10 del decret regulador de l'activitat d'agències de viatges de la Comunitat Valenciana.. A este efecte, la garantia financera subscrita en el seu estat membre d'establiment es considerarà equivalent quant a la seua finalitat, si bé podrà requerir-se a l'agència interessada perquè amplie la garantia per l'import de la diferència entre les quanties exigides en el seu estat membre d'origen i les fixades en este decret.

 

El departament competent en matèria de turisme podrà comprovar, a través de mecanismes de cooperació administrativa, que les agències d'altres estats membres es troben cobertes per la garantia exigits per l'estat membre d'establiment o per la comunitat autònoma en la qual hagueren obert el seu primer establiment.

 

INFORMACIÓ SOBRE LA REPRESENTACIÓ

 

L'article 32.3 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, establix que la representació pot acreditar-se mitjançant qualsevol mig vàlid en Dret que deixe constància fidedigna de la seua existència, entre altres:

 

a) Mitjançant apoderament *apud acta efectuat per compareixença electrònica en la corresponent seu electrònica.

b) Mitjançant acreditació de la seua inscripció en el registre electrònic d'apoderaments de l'Administració Pública competent o en els seus registres particulars d'apoderaments.

c) Mitjançant un certificat electrònic qualificat de representant.

d) Mitjançant un document públic la matriu del qual conste en un arxiu notarial o d'una inscripció practicada en un registre mercantil.

 

INSCRIPCIÓ EN EL REGISTRE DE REPRESENTANTS DE L'AGÈNCIA DE TECNOLOGIA I CERTIFICACIÓ (ACCV)

 

Per a actuar en representació d'una altra persona física o jurídica, s'haurà d'inscriure prèviament en el Registre de Representants davant la Generalitat Valenciana per a la realització de tràmits per via telemàtica.

La informació relativa a este Registre està disponible en els següents enllaços:

https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=17168&*version=*amp

https://regrep.accv.es/accv_repr/zonarep/quien.html

 

Les persones físiques o jurídiques que vulguen autoritzar un tercer com el seu representant, hauran de disposar de firma electrònica avançada: *DNIe (DNI electrònic) o certificats de persona jurídica, empleat públic o persona física emesos per l'ACCV (https://www.accv.es). També s'admetran els certificats qualificats equivalents inclosos en la llista de confiança de prestadors de servicis de certificació (*TSL) establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme. Més informació en https://sede.gva.es/es/sede_certificados.

A qui va dirigit

Ciutadania
Empreses
Persones interessades

Titulars/Representants degudament autoritzats.

 

Té la consideració d'agències de viatges les persones físiques o jurídiques que, sense perjuí de la realització de qualsevol activitat de mediació i/o organització de servicis turístics, es dediquen a l'oferta, contractació i execució dels viatges, servicis i activitats regulades en el llibre IV del Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris i altres lleis complementàries.

Requisits

1. Les agències de viatges estan obligades a constituir, amb caràcter previ a l'exercici de la seua activitat, i mantindre de manera permanent, una garantia per a respondre amb caràcter general del compliment de les obligacions derivades de la prestació dels seus servicis enfront dels contractants d'un viatge combinat i, especialment, en cas d'insolvència, del reembossament efectiu de tots els pagaments realitzats per les persones viatgeres o per un tercer en el seu nom, en la mesura en què no s'hagen prestat els servicis corresponents i, en el cas que s'incloga el transport, de la repatriació efectiva d'estos, sense perjuí que es puga oferir la continuació del viatge.

 

2. Esta garantia pot revestir tres formes:

a) Garantia individual: mitjançant un segur, un aval o una altra garantia financera.

Durant el primer any d'exercici de l'activitat, esta garantia ha de cobrir un import mínim de 100.000 euros. A partir del segon any d'exercici de l'activitat, l'import d'esta garantia ha de ser equivalent, com a mínim al 5% del volum de negocis derivat dels ingressos per venda de viatges combinats aconseguit per l'organitzador o detallista en l'exercici anterior, i en qualsevol cas l'import no pot ser inferior a 100.000 euros.

b) Garantia col·lectiva: a través de les associacions empresarials legalment constituïdes, mitjançant aportacions a un fons solidari de garantia.

La quantia d'esta garantia col·lectiva serà d'un mínim del 50% de la suma de les garanties que les agències de viatges individualment considerades haurien de constituir d'acord amb l'apartat anterior. En cap cas l'import global del fons podrà ser inferior a 2.500.000 euros.

c) Garantia per cada viatge combinat: l'agència de viatges contracta una assegurança per a cada persona usuària de viatge combinat.

Com es tramita

Procés de tramitació

- S'emplenarà telemàticament la declaració responsable dirigida al Servici Territorial de Turisme de la província on se situe l'oficina principal. A partir d'eixe moment podrà exercir-se l'activitat en els termes declarats.

 

- Es podrà emplenar telemàticament la declaració responsable per a l'obertura d'establiments diferents a l'oficina principal per a la seua inscripció en el Registre de Turisme.

 

- El Servici Territorial de Turisme corresponent inscriurà d'ofici l'activitat en el Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana, llevat que s'hagueren omés dades o documents de caràcter essencial, i, a este efecte, remetrà telemàticament un document que acredite la inscripció.

 

- De contindre alguna omissió o incorrecció, el Servici Territorial de Turisme corresponent requerirà a l'interessat la seua esmena. Les incorreccions o omissions d'essencials comportaran la impossibilitat de continuar amb l'activitat, sense perjuí de la resolució que es dicte declarant la cancel·lació de la inscripció registral.

Entitats col·laboradores de certificació

Sol·licitud

Termini
Termini obert

Amb caràcter general, durant tot l'any.

 

- Inici d'activitat d'oficina principal: amb caràcter previ a l'inici de l'activitat.

- Inici d'activitat d'establiment: en qualsevol moment.

 

Modificacions: en el termini dels 15 dies següents d'haver-se produït.

 

Cessament d'activitat: en el moment en què produïsca.

Documentació

1.- INICI D'ACTIVITAT D'OFICINA PRINCIPAL

 

Juntament amb el formulari de DECLARACIÓ RESPONSABLE D'INICI D'ACTIVITAT D'AGÈNCIA DE VIATGES s'ha de presentar la següent documentació:

a) Documentació acreditativa de la personalitat física o jurídica de la persona interessada.

b) Document acreditatiu de la constitució de la garantia en la forma i quantia previstes en el Reglament d'Agències de Viatges de la Comunitat Valenciana.

 

2.- MODIFICACIÓ DE DADES I REQUISITS D'UNA AGÈNCIA DE VIATGES JA INSCRITA EN EL REGISTRE DE TURISME.

 

Juntament amb el formulari de DECLARACIÓ RESPONSABLE s'ha de presentar la documentació que resulte en cada cas preceptiva (titularitat, canvi de garantia, denominació, domicili o altres).

 

L'omissió de dades o documentació essencial, sense perjuí que es comunique a la persona interessada per a la seua esmena, privarà d'efectes a la declaració responsable efectuada des del moment en què es comprove, no podent continuar amb l'activitat.

 

3. La modificació d'aquelles dades que no suposen modificacions substancials, tan sols requeriran de la seua comunicació prèvia al Servici Territorial de Turisme competent, mitjançant la presentació per mitjans telemàtics del formulari de declaració responsable degudament emplenat i firmat electrònicament.

Este òrgan, excepte en el supòsit que es produïsca una omissió essencial de dades o documents, prendrà constància en el Registre i, a este efecte, entregarà al titular un document que així ho acredite.

Taxa o pagament

Tràmit gratuït no requerix el pagament de cap taxa.

Forma de presentació
Telemàtica

És obligatòria per a les agències de viatges la presentació telemàtica de la declaració responsable d'inici d'activitat, modificacions i cessament d'activitat. - Els interessats en este procediment hauran d'utilitzar els certificats electrònics reconeguts i els sistemes de firma electrònica...

Saber més

Esmena

Termini
Termini obert

 

IMPORTANT: per a accedir al tràmit d'Esmena  (aportar documentació a l'expedient) ha de desplaçar-se al marge inferior d'esta pàgina i clicar en el destacat en roig Esmena Presentació autenticada.

 

NO UTILITZAR el destacat en roig Tramitar del marge superior dret, perquè el que tramitaria en este cas seria un nou expedient d'inscripció del mateix establiment en el Registre.

 

 

L'aportació de documentació es podrà realitzar en qualsevol moment del procediment anterior a la seua resolució, sempre que l'expedient no este arxivat.

Si l'administració li haguera requerit documentació, esta s'aportarà en el termini que s'haja establit en el requeriment.

Descripció

Este tràmit referent a l'activitat de les agències de viatges permet l'esmena/aportació de documents a un expedient ja obert (no resolt ni arxivat), a través de l'enllaç "ESMENA". L'aportació es pot realitzar per iniciativa de l'interessat o a conseqüència d'un requeriment d'esmena a petició de...

Saber més
Documentació

Quan la presentació de documentació es realitze per iniciativa de l'interessat, este aportarà els documents que considere pertinents.

Si es tracta d'un requeriment de l'administració, s'aportaran els documents que se sol·liciten en este.

Forma de presentació

Resolució

Recurs que procedeix contra la resolució
Alçada

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Empreses
    • Turisme i espectacles
      • Tramitacions relacionades amb les empreses turístiques
  • Ciutadania

TEMA

  • Administració pública
  • Turisme i oci
    • Vacances i estades
    • Foment del turisme

PERFILS

  • Empresa
    • Gran empresa
    • Petita i mitjana empresa
    • Professionals i autònoms

SECTOR

  • Hostaleria i turisme
    • Professionals del turisme
  • Transport i tecnologia
    • Aeroports i transport aeri

CICLE VITAL

  • Encetar un negoci
  • Créixer i consolidar

TIPUS

  • Autorizaciones, permisos, licencias y homologaciones