Programa d'ajudes per a facilitar solucions residencials a persones en situació d'especial vulnerabilitat a través de les Entitats Locals. Convocatòria 2025 - GVA.ES
Programa d'ajudes per a facilitar solucions residencials a persones en situació d'especial vulnerabilitat a través de les Entitats Locals. Convocatòria 2025
Què és
Establir un règim d'ajudes a les entitats locals de la Comunitat Valenciana amb la finalitat de facilitar una solució residencial immediata a les persones víctimes de violència de gènere, víctimes de tràfic amb finalitats d'explotació sexual, víctimes de violència sexual, a les persones objecte de desnonament de la seua vivenda habitual, a les persones sense llar i a altres persones especialment vulnerables en les quals concórreguen les condicions establides en les presents bases.
A qui va dirigit
Podran ser beneficiàries de les ajudes les entitats locals radicades a la Comunitat Valenciana que manifesten la seua voluntat de gestionar el programa i assumisquen la responsabilitat de facilitar una solució residencial immediata a les persones incloses en algun dels col·lectius de persones beneficiàries d'estes ajudes i per compte d'estes.
Són beneficiàries de les ajudes les entitats locals que manifesten la seua voluntat de gestionar este Programa i, a la seua empara, assumixen la responsabilitat de facilitar una solució residencial immediata a les persones incloses en algun dels col·lectius de persones beneficiàries d'estes ajudes i per compte d'estes.
A este efecte, s'entendrà per entitat local els municipis i mancomunitats contemplades en l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local amb competència en matèria de vivenda o servicis socials.
Com es tramita
La instrucció i tramitació del procediment correspondrà a la Direcció General de Vivenda.
Els diversos tràmits que hagen d'emplenar-se en el procediment es publicaran en la Seu electrònica de la Generalitat, portal web, www.gva.es, a través del següent enllaç: https://habitatge.gva.es/va/web/vivienda-y-calidad-en-la-edificacion/ajudes-directes-a-collectius-vulnerables-a-traves-d-entitats-locals-2024/tramit-acceptacio-ajuda-colectius.
La publicació de les diferents actuacions en el portal web de la Generalitat, www.gva.es, mitjançant la seua Seu Electrònica, a través del següent enllaç: https://habitatge.gva.es/va/web/vivienda-y-calidad-en-la-edificacion/ajudes-directes-a-collectius-vulnerables-a-traves-d-entitats-locals-2024/tramit-acceptacio-ajuda-colectius , substituirà a la notificació individual, conforme al que es preveu en la legislació reguladora del Procediment Administratiu Comú.
Quan la sol·licitud no reunisca els requisits, es requerirà a l'Entitat Local perquè esmene la falta o acompanye els documents preceptius, de conformitat amb el que es disposa en l'article 68 de la Llei 39/2015, amb indicació que, si no ho fera, se li tindrà per desistida de la seua petició, prèvia resolució.
A l'efecte del que es disposa en l'apartat anterior, i d'acord amb el que es disposa en l'apartat 1, es notificarà individualment al sol·licitant o es publicarà en el portal web de la Generalitat, el llistat provisional de sol·licituds admeses i el d'excloses per resultar incompleta la documentació presentada o per no resultar acreditada la concurrència dels requisits per a ser entitat beneficiària de l'ajuda, amb indicació del mitjà perquè cada entitat sol·licitant puga accedir a la informació relativa al motiu de la seua exclusió.
Les entitats que hagueren formulat sol·licituds que foren excloses disposaran d'un termini de deu dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació del llistat provisional per a completar o esmenar la sol·licitud i/o documentació o per a formular al·legacions
Completada i analitzada la documentació rebuda, l'òrgan instructor elaborarà un informe fent constar en el mateix les sol·licituds que han de considerar-se desistides per no haver aportat la documentació requerida, o, havent-la aportat, no esmene les objeccions assenyalades, les que, complint els requisits per a la seua avaluació, han de remetre's a l'òrgan col·legiat per a la seua consideració, així com les que, no havent-se donat per desistides es proposa motivadament la seua desestimació per no complir els requisits exigits en les presents bases i normativa de general aplicació. El desistiment haurà de ser declarat mitjançant resolució dictada per l'òrgan competent per a la resolució de la convocatòria en els térmens contemplats en l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Per a determinar la prioritat de les sol·licituds presentades l'únic criteri objectiu a tindre en compte per a la seua concessió serà el moment de la presentació de sol·licituds, conforme a l'excepció contemplada en l'article 165.2. f de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, fins a esgotar la dotació pressupostària de la convocatòria. A este efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual es dispose de la documentació completa o en la qual haja sigut realitzada, si és el cas, l'esmena de la sol·licitud.
46018 - València/Valencia
Entitats col·laboradores de certificació
Formularis
Sol·licitud
El termini de presentació de la sol·licitud de l'ajuda s'iniciarà a partir de l'endemà de la publicació de la present Resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i romandrà obert durant el termini d'un mes.
(DOGV núm. 10071, de 21.03.2025)
Les entitats locals interessades hauran d'emplenar el formulari i l'Annex disponible en el tràmit telemàtic, en el qual faran constar la quantia inicial de l'ajuda que sol·liciten, que no podrà excedir de la quantia màxima derivada de l'aplicació dels criteris de distribució de les ajudes continguts en el paràgraf a), de l'apartat 2, de la Base Quarta; i la quantia addicional a què fa referència el paràgraf b) de l'apartat 2, de la base esmentada, per a resoldre les necessitats residencials immediates que es preveja escometre durant la duració del programa en funció de la població atesa.
1. La sol·licitud d'ajuda degudament emplenada i firmada per l'òrgan competent de l'Entitat Local s'acompanyarà de la següent documentació.
a) Acreditació de la representació que es diu ostentar de l'entitat local.
b) Certificat de l'acord adoptat per l'òrgan competent de l'Entitat Local en el qual s'expressa la voluntat de sol·licitud de l'ajuda i la seua quantia.
c) Únicament en el cas de ser nou perceptor d'ajudes de la Generalitat o canvi de número de compte bancària, haurà de presentar l'Imprés de domiciliació bancària degudament emplenat i firmat, designant el compte en la qual es farà l'ingrés de les ajudes.
L'alta o modificació del compte bancari haurà de ser tramitat de manera telemàtica a través de la seu electrònica de la Generalitat, tràmit PROPER, (https://www.gva.es/va/inicio/proce-dimientos?id_proc=22648), de conformitat amb el que es disposa en l'Orde 2/2022 de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o tràmits d'alta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat, acompanyant-se el corresponent justificant acreditatiu de la realització del citat tràmit.
La sol·licitud per a la concessió de les ajudes es realitzarà per les entitats locals mitjançant formulari electrònic normalitzat que estarà disponible en la seu electrònica de la Generalitat, portal www.gva.es, a través del següent enllaç:...
- Resolució de 13 de març de 2025, d'aprovació de les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a facilitar solucions residencials a persones en situació d¿especial vulnerabilitat a través de les entitats locals, corresponent al Pla estatal per a l'accés a la vivenda 2022-2025, i...
- Extracte de la Resolució de 13 de març de 2025, d'aprovació de les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a facilitar solucions residencials a persones en situació d'especial vulnerabilitat a través de les entitats locals, corresponent al Pla estatal per a l'accés a la vivenda...
Esmena
Les entitats que hagueren formulat sol·licituds que foren excloses disposaran d'un termini de deu dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació del llistat provisional en el portal web de la Generalitat, per a completar o esmenar la sol·licitud i/o documentació o per a formular al·legacions
Este tràmit té per objecte la presentació telemàtica de documents, amb certificat digital, per a completar i/o esmenar un expedient iniciat de les ajudes per a facilitar solucions residencials a persones en situació d'especial vulnerabilitat a través de les Entitats Locals
Les entitats locals, mentres persones jurídiques, hauran de relacionar-se electrònicament amb l'Administració, en compliment de l'article 14 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Comú de les Administracions Públiques.
Per a aportar documentació a través d'este procediment telemàtic s'ha de disposar de certificat digital o cl@ve permanent.
Al·legació / Aportació
Termini obert
Aportació de documentació addicional a la presentada en la sol·licitud inicial de l'ajuda.
Les entitats locals, mentres persones jurídiques, hauran de relacionar-se electrònicament amb l'Administració, en compliment de l'article 14 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Comú de les Administracions Públiques.
Per a aportar documentació a través d'este procediment telemàtic s'ha de disposar de certificat digital o cl@ve permanent.
Resolució
El termini per a resoldre i notificar la resolució del procediment serà de tres mesos a comptar des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Transcorregut este termini sense que haja recaigut resolució i la mateixa no ha sigut notificada, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de l'ajuda en els térmens previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Per a la concessió de les ajudes s'examinaran en un únic procediment totes les sol·licituds presentades en el termini establit i es resoldran en un únic acte administratiu, determinant l'import de l'ajuda per aplicació dels criteris indicats en l'apartat següent.
Es pretén una distribució de les ajudes de manera proporcional al percentatge de població municipal considerant les últimes dades de població disponibles en l'INE per a l'últim exercici. En el cas de les mancomunitats, s'ha considerat la població atesa en funció de la delegació de competències dels municipis que la componen.
L'import de l'ajuda a concedir, de conformitat amb la sol·licitud efectuada per l'entitat local, estarà integrada per:
a) Ajuda inicial proporcional a la grandària de la població del municipi o mancomunitat:
- Municipis amb població superior a 1.000 habitants: el càlcul de l'ajuda inicial que es podrà concedir serà el resultat de distribuir per cada franja de 1.000 habitants un import mínim assignat de 1.500 euros.
Esta quantia s'obtindrà aplicant la següent fórmula: el resultat de dividir el nombre d'habitants del municipi, d'acord amb el cens de població de l'informe de l'INE per a l'últim exercici entre 1.000 i este quocient multiplicat per 1.500.
[Població INE/1.000] x 1.500
- Per a municipis fins a 1.000 habitants, qualsevol que siga el número de població, correspondrà una ajuda màxima de 1.500 euros, a fi de garantir l'atenció efectiva de les emergències residencials que poguera donar-se al llarg del programa.
b) Ajuda addicional. Si amb l'ajuda inicial no resultara esgotat el crèdit amb què està dotada la convocatòria d'acord amb el criteri de distribució de l'apartat anterior, este crèdit restant podrà ser destinat com a ajuda addicional, sent repartit proporcionalment en funció de la quantia indicada en la sol·licitud d'ajuda realitzada per les entitats locals i amb el límit màxim per a esta ajuda addicional de la quantia equivalent a l'ajuda inicial.
Les entitats locals beneficiàries de les subvencions quedaran subjectes a les obligacions establides en els articles 14 i concordants de Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i particularment a:
a) Facilitar qualsevol document, informació o inspecció que la direcció general competixen-t'en matèria d'emergència residencial i funció social considere necessari per al control del compliment dels fins previstos.
A este efecte, per l'entitat local es conservarà i custodiarà els documents originals justificatius de l'actuació realitzada i l'aplicació dels fons rebuts mentres puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control i particularment els informes emesos pels servicis socials municipals acreditatius de la situació de vulnerabilitat de les persones beneficiàries de les ajudes que podrà ser-li requerida en qualsevol moment a fi de comprovar el destí de l'ajuda.
b) Sotmetre's a qualsevol actuació de control financer que corresponga a la Intervenció de la Generalitat, en relació amb les ajudes i subvencions concedides.
c) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats, nacionals o internacionals; així com qualsevol incidència o variació que es produïsca en relació amb la subvenció concedida.
d) Complir les obligacions de transparència establides en la legislació bàsica, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de la Generalitat, de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana, segons denominació atorgada per la Disposició final primera a la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, havent de donar l'adequada publicitat a l'ajuda, especialment als qui són potencials beneficiaris, i a la xarxa d'institucions i organitzacions sense ànim de lucre de suport, com la Xarxa d'Oficines de la Generalitat d'Assistència a les Víctimes del Delicte .
En els procediments de concessió de les ajudes s'observaran, en tot cas, les prescripcions derivades de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, així com Reglament (UE) del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'estes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), de manera que les dades personals derivades de situacions de violència de gènere o les dades de salut tindran el màxim nivell de protecció.
46018 - València/Valencia
Donaran lloc a l'obligació de reintegrar, totalment o parcialment, les quantitats percebudes –així com l'exigència de l'interés de demora des de la data del pagament de la subvenció, fins que s'acorde la procedència del reintegrament d'esta– els casos contemplats en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
El que es disposa en els apartats anteriors serà aplicable sense perjuí de la possible qualificació dels fets com a infracció administrativa i incoació del procediment sancionador, d'acord amb els articles 52 i següents de la Llei 38/2003, i els articles 173 i següents de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Administracions
- Ajudes i subvencions
- Administracions locals
- Obres públiques, urbanisme i habitatge
- Administracions locals
- Ajudes i subvencions
PERFILS
- Administració i altres entitats
TIPUS
- Ajudes, beques i subvencions