Ajudes per a la cooperació en el marc de les intervencions per al desenrotllament rural del Pla Estratègic de la Política Agrària Comuna per al període 2023-2027

Conselleria d'Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca

Codi SIA: 1161560
|
Codi GVA: 18708
Descarregar informació
Termini de sol·licitud tancat

Des de 22-05-2025

Fins 23-06-2025

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Procediments relacionats
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Al·legació / Aportació
  • Resolució
  • Justificació
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

L'objecte d'estes ajudes és el suport i foment de projectes de cooperació innovadors, vinculats en tot cas al sector agrari i agroalimentari, plantejats per Grups de Cooperació.

(Disposen d'una guia informativa per a facilitar la tramitació de la sol·licitud d'ajuda en l'apartat d'ENLLAÇOS)

Els projectes que se subvencionen a través d'estes ajudes, tenen per finalitat la consecució de l'objectiu transversal de modernitzar l'agricultura i les zones rurals, fomentant i posant en comú el coneixement, la innovació i la digitalització en les zones agrícoles i rurals i promovent la seua adopció pels qui es dediquen a l'agricultura, mitjançant la millora de l'accés a la investigació, la innovació, l'intercanvi de coneixements i la formació i addicionalment els següents objectius específics, establits en l'apartat 1 de l'article 6 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021:

a) Millorar l'orientació al mercat i augmentar la competitivitat de les explotacions agrícoles, a curt i llarg termini, també prestant una major atenció a la investigació, la tecnologia i la digitalització. (OE2)

b) Millorar la posició de l'agricultor en la cadena de valor. (OE3)

c) Contribuir a l'adaptació al canvi climàtic i a la seua mitigació, també mitjançant la reducció de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i millorant la captura de carboni, així com promoure l'energia sostenible. (OE4)

d) Promoure el desenrotllament sostenible i la gestió eficient de recursos naturals com l'aigua, el sòl i l'aire, en particular mitjançant la reducció de la dependència química. (OE5)

e) Contribuir a detindre i invertir la pèrdua de biodiversitat, potenciar els servicis ecosistèmics i conservar els hàbitats i els paisatges. (OE6).

f) Promoure l'ocupació, el creixement, la igualtat de gènere, inclosa la participació de les dones en l'agricultura, la inclusió social i el desenrotllament local en les zones rurals, entre elles la bioeconomia circular i la silvicultura sostenible. (OE8)

g) Millorar la resposta de l'agricultura de la Unió a les exigències socials en matèria d'alimentació i salut, en particular d'aliments d'alta qualitat, assegurances i nutritius produïts de manera sostenible, la reducció del balafiament d'aliments, així com la millora del benestar dels animals i la lluita contra les resistències als antimicrobians. (OE9)

 

Els projectes que s'aproven han de contribuir en qualsevol cas almenys a un dels objectius OE4, OE5 i OE6 del paràgraf anterior.

Els projectes han de promoure noves formes de cooperació, o bé introduir noves activitats si es tracta de formes de cooperació ja existents. Per això, no es consideraran en cap cas, activitats que ja s'estiguen duent a terme o ja s'hagen realitzat.

Terminis
Sol·licitudTemini tancat
Des de 22-05-2025 fins a 23-06-2025
Al·legació / AportacióTermini obert
Des de 22-05-2025 00:00:00h
JustificacióTermini pendent
Des de 23-12-2025 fins a 02-02-2028
Observacions

Es recomana la lectura de la GUIA INFORMATIVA abans d'iniciar el tràmit de sol·licitud.

 

Per part del Servici competent en matèria d'I+D+i en el sector agroalimentari i la transferència tecnològica es duran a terme els corresponents controls administratius, tant de les sol·licituds d'ajuda com de pagament, així com els oportuns controls sobre el terreny sobre la base del corresponent pla de controls.

 

Són gastos subvencionables els previstos en l'article 4 de l'Orde 2/2025, de 6 de febrer.

 

Els gastos de personal es calcularan mitjançant l'aplicació de costos unitaris fixos establits en cada convocatòria, per hora treballada i grup professional del treballador.

Els gastos de transport, allotjament i manutenció dels integrants del Grup  de Cooperació es calcularan mitjançant l'aplicació d'un tipus fix fixat en el 3,10% dels gastos totals de personal.

Els costos indirectes es limiten al 8% sobre el gasto de personal propi i sense superar 5.000 € per projecte.

 

En cap cas podrà contractar-se l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades amb algun dels membres del Grup de Cooperació.

A qui va dirigit

Ciutadania
Empreses
Administració
Persones interessades

Podran sol·licitar la subvenció objecte de regulació, les persones físiques o jurídiques, incloses les Administracions Publiques, que formen part d'un Grup de Cooperació (GC).

A l'efecte d'esta ajuda, s'entén per Grup de Cooperació a l'agrupació de persones físiques o jurídiques, públiques o privades que s'associen per a per a l'execució d'un projecte innovador amb focus en les necessitats del sector agroalimentari i/o forestal, i/o en les seues interaccions amb la cadena de valor agroalimentària i/o forestal i amb aspectes mediambientals, i/o del medi rural.   Per a la constitució del Grup de Cooperació no s'exigix que este tinga personalitat jurídica pròpia.

Requisits
  • No són admissibles projectes en els quals únicament participen organismes d'investigació.
  • Els Grups de Cooperació han d'estar constituïts per almenys dos integrants i fins a un màxim de 6, devent, almenys un d'ells, pertànyer a la cadena de valor dels sectors agrari i alimentari, que inclou, entre altres, a agricultors (productors agraris) i les seues associacions, investigadors, assessors, empreses de transformació i comercialització de productes agraris i alimentaris, cooperatives, associacions i fundacions.
  • Únicament podran formar part del Grup de Cooperació aquelles persones, físiques o jurídiques, que vagen a desenrotllar una activitat integrada en el projecte presentat, i sol·liciten ajuda per les actuacions que desenrotllen.

Com es tramita

Procés de tramitació

L'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment serà la subdirecció general competent en matèria de transferència tecnològica.

L'òrgan instructor realitzarà d'ofici totes les actuacions que estime necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals ha de formular-se la proposta de resolució.

 

Criteris de valoració

Els criteris objectius d'atorgament de la subvenció i la seua ponderació són els inclosos en l'ANNEX de l'Orde 2/2025, de 6 de febrer. La puntuació màxima serà de 64 punts i no seran elegibles sol·licituds que no hagen aconseguit una puntuació mínima de 25 punts. Una comissió de valoració revisarà els expedients i procedirà a valorar i seleccionar estos conformement als criteris de valoració previstos en este ANNEX, procedint a emetre el corresponent informe a este efecte.

La comissió de valoració concretarà el resultat de l'avaluació, emetent un informe final com a resultat de la valoració efectuada i l'ajuda proposada, així com el llistat dels sol·licitants exclosos especificant el motiu d'esta exclusió. L'informe serà remés a l'òrgan instructor a fi de que este formule la proposta de resolució.

Òrgans de tramitació

Entitats col·laboradores de certificació

Sol·licitud

Termini
Des de 22-05-2025 fins a 23-06-2025

El termini de presentació de les sol·licituds d'ajudes serà d'un mes a partir de l'endemà de la publicació de l´extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV núm. 10112 / 21/05/2025).

Documentació

El representant del Grup de Cooperació presentarà la sol·licitud d'ajuda acompanyat de la documentació establida en l'article 8 de l'Orde 2/2025, de 6 de febrer.

La sol·licitud d'ajuda ha d'anar acompanyada de la següent documentació:

  1. Acord de cooperació, conforme a l'article 2.5 de la citada orde.
  2. Identificació dels membres del Grup de Cooperació en cas d'oposar-se a la seua consulta per l'òrgan gestor del procediment.
  3. En el cas d'entitats de naturalesa no pública, els seus estatuts degudament legalitzats.
  4. Document acreditatiu del poder de representació de la persona que actue com a representant legal de cada entitat.
  5. Acreditació, de cada membre del Grup de Cooperació, d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, en cas de no autoritzar o oposar-se a la seua consulta per l'òrgan gestor del procediment. 
  6. Model de Declaració responsable de cada membre del Grup de Cooperació. ANNEX I_DECLARACIÓ RESPONSABLE-SOL·LICITUD
  7. Memòria tècnica del projecte de cooperació. ANNEX II_MEMÒRIA TÈCNICA
  8. Memòria econòmica del projecte de cooperació. ANNEX III_MEMÒRIA ECONÒMICA
  9. Model de relació de pressupostos, acompanyat dels pressupostos o factures proforma que s'hagen sol·licitat. Per a tots els gastos que impliquen la contractació o subcontractació d'un servici o el lliurament d'un bé, per import superior a 5.000 euros. ANNEX V_RELACIÓ DE PRESSUPOSTOS
  10. Identificació del compte bancari en la qual cada membre del Grup de Cooperació desitja rebre l'ajuda o Model de domiciliació bancària , quan siga procedent.
  11. Si és el cas, documentació acreditativa de l'experiència prèvia dels integrants del GC en l'àmbit o temàtica del projecte a executar, i/o del coordinador tècnic en coordinació de projectes d'innovació i/o investigació.

 

No serà necessari aportar aquella documentació que ja s'haja presentat anteriorment davant esta Administració, sempre que no hagen variat les dades contingudes en ella i continuen vigents. En este cas haurà de posar-se en coneixement de l'òrgan gestor la documentació de què es tracte, procediment, expedient, any i unitat administrativa en la qual es va presentar la documentació requerida.

Forma de presentació
Telemàtica

Atés que els Grups de Cooperació estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb l'administració, en virtut del que es disposa en l'article 14, apartat 2, lletres a) i b) de la Llei 39/2015, d'1 octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la...

Saber més

Resolució

Termini màxim

El termini màxim de resolució i publicació s'establix en sis mesos, a comptar des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds. La falta de resolució en termini tindrà efectes desestimatoris per silenci administratiu de conformitat amb el que es disposa en l'article 25.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

 

La resolució de concessió inclourà les subvencions atorgades i les que han sigut desestimades o denegades i serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana assortint la publicació els efectes de la notificació, conforme a l'article 45 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Quantia i cobrament

La intensitat màxima de l'ajuda serà del 80% dels gastos subvencionables realitzats, sense superar els 80.000 euros per Grup de Cooperació i projecte, ni els 30.000 euros per anualitat i membre de l'agrupació.

El pagament de l'ajuda a cada beneficiari del Grup de Cooperació s'efectuarà, prèvia sol·licitud i comprovació per part de la direcció general competent en matèria d'I+D+i en el sector agroalimentari i la transferència tecnològica de l'adequada justificació de la subvenció concedida, així com la realització de l'activitat subvencionada i el compliment de totes les obligacions que es deriven de l'aplicació de l'Orde 2/2025, de 6 de febrer.

En el cas que es tracte d'un projecte amb diverses anualitats, el Grup de Cooperació presentarà, a través del seu representant, una sol·licitud de pagament per a cada una elles.

 

El representant del Grup de Cooperació presentarà la sol·licitud de pagament firmada i acompanyada de la següent documentació:

  1. Memòria justificativa de les activitats que s'han dut a terme, i dels resultats obtinguts en el corresponent període d'execució.
  2. Fitxa de divulgació dels resultats anteriorment referits.
  3. Compte justificatiu i quadre repertoriado de factures de cada un dels membres del GC conforme al model de justificació de gastos. ANNEX IV_MODEL JUSTIFICACIÓ GASTOS
  4. Factures originals de tots els gastos efectuats, i acreditació del pagament d'estes. Tots els gastos aniran acompanyats, independentment de la seua quantia, d'almenys 3 pressupostos o factures proforma de diferents proveïdors i del model  ANNEX V_RELACIÓ DE PRESSUPOSTOS
  5. Certificat de gastos de personal conforme al model de l'ANNEX VII_CERTIFICAT GASTOS PERSONAL. Este certificat haurà d'estar firmat pel representant legal de l'entitat beneficiària i pel propi treballador. El certificat anirà acompanyat sempre dels següents documents:
    • Aquells treballadors que cotitzen en el Règim General de la Seguretat Social acreditaran el seu grup de cotització i el percentatge de jornada laboral mitjançant la presentació de l'informe de dades de cotització (IDC).
    • Els treballadors per compte propi o autònoms presentaran:

-Títol professional.

-Model 190 de retencions i ingressos a compte. Per a autònoms que fan un treball dependent de l'entitat beneficiària

-Escriptura de constitució de societat. Per a autònoms societaris.

-Certificat de situació en el cens d'activitats econòmiques. Per a membres del GC autònoms persones físiques.

    • En el cas de funcionaris, que no cotitzen en el Règim General de la Seguretat Social s'haurà d'aportar:

 -Certificat de servicis prestats i/o certificat de l'entitat de gestió del Règim Especial de Seguretat Social en la qual figuren afiliats, a l'efecte de comprovar el grup professional.

  1. Els membres del GC que realitzen activitats que impliquen un gasto de desplaçament, presentaran document informatiu amb el detall dels desplaçaments dels treballadors per activitat segons ANNEX VIII_INFORME GASTOS DESPLAÇAMENT.
  2. Acreditació de cada membre del Grup de Cooperació d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, en cas de no autoritzar o oposar-se a la seua consulta per l'òrgan gestor del procediment. 
  3. Declaració responsable de cada membre del Grup de Cooperació segons l'ANNEX VI_DECLARACIÓ RESPONSABLE PAGAMENT.

 

Efecte silenci / Esgota via administrativa
Desestimatori
/ Sí
Recurs que procedeix contra la resolució
Potestatiu de reposició / Contenciós-administratiu
Observacions

La resolució dictada per la persona titular d'esta direcció general (emesa per delegació mitjançant Acord de 26 d'abril de 2012; DOGV núm. 6809, 03.07.2012) posarà fi a la via administrativa, i contra esta podrà interposar-se potestativament recurs de reposició davant la persona titular de la Direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA) en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la seua publicació o notificació, o directament recurs contenciós administratiu davant els Jutjats contenciosos administratius de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos.

Sancions

El règim sancionador en les matèries regulades en les diferents convocatòries serà l'establit en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions en els seus preceptes bàsics així com en el títol X, capítol IV, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat,...

Saber més

Justificació

Termini
Des de 23-12-2025 fins a 02-02-2028

El termini d'execució i justificació dels projectes es distribuïx en 3 PERÍODES:

  • El primer període comprén des de la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda fins al 2 de febrer de 2026
  • El segon període comprén des del 3 de febrer de 2026 fins al 2 de febrer de 2027
  • El tercer període de comprén des del 3 de febrer de 2027 fins al 2 de febrer de 2028

El termini per a presentar la Sol·licitud de pagament s'iniciarà des del dia de la publicació de la Resolució de concessió de les ajudes en el DOGV.

Forma de presentació

Preguntes freqüents

Dubtes sobre la tramitació
On consultar dubtes sobre el tràmit:

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Ciutadania
    • Ajudes, beques i subvencions
  • Administracions
    • Ajudes i subvencions
  • Empreses
    • Agricultura, ramaderia i pesca
      • Ajudes, crèdits i subvencions
    • Ajudes i subvencions
      • Ajudes i subvencions Agricultura, ramaderia i pesca

TEMA

  • Agricultura, ramaderia i pesca
    • Investigació, estudis i anàlisis
    • Desenvolupament rural
    • Indústria agroalimentària
    • Agricultura
    • Política Agrària Comuna PAC
  • Medi ambient
    • Sostenibilitat
  • Investigació i innovació
    • Innovació
    • Noves tecnologies
    • Transferència de coneixement
    • Investigació
  • Administració pública
    • Investigació, estudis i anàlisis

PERFILS

  • Empresa
  • Ciutadania

SECTOR

  • Agricultura, alimentació, ramaderia, pesca i activitats forestals
    • Agricultura
    • Sanitat vegetal i alimentària
    • Indústria agroalimentària

TEMÀTICA

  • Sostenibilitat
  • Innovació
  • Finançament i gestió econòmica
    • Ajudes i subvencions
  • Competitivitat i responsabilitat social
    • Competitivitat i responsabilitat social

CICLE VITAL

  • Créixer i consolidar

TIPUS

  • Ajudes, beques i subvencions