Detall de Procediment

Ajudes per a l'execució d'actuacions de mitigació i adaptació que preveuen els plans d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES), exercici 2024

Codi SIA: 2982984
Codi GUC: 23318
Organisme: Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori
Termini de sol·licitud: OBERT
(22-04-2024
13-05-2024)
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Al·legació/Aportació

  • Resolució

  • Justificació

  • Esmena

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Convocar ajudes destinades a subvencionar l'execució de les actuacions incloses en el Pla d'Acció per al Clima i l'Energia Sostenible (PACES) dels municipis de la Comunitat Valenciana, mitjançant obres, instal·lacions i adquisició d'equips, que contribuïsquen a la reducció de les emissions GEI o a la seua absorció i compensació, així com a l'adaptació a l'efecte del canvi climàtic, d'acord amb l'Orde 16/2022, de 18 d'octubre, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica i amb l'Orde XX/2024 de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori.

Requisits

Requisits

a) Estar adherits al Pacte Europeu de les Alcaldies per al Clima i l'Energia. b) Tindre aprovat, per l'òrgan competent de l'ajuntament, un pla d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES), que incloga: b.1. Un inventari d'emissions de referència de gasos d'efecte d'hivernacle del municipi per a fer el seguiment de l'efectivitat de les accions de mitigació. b.2. Una avaluació de riscos i vulnerabilitats derivats del canvi climàtic per a l'adaptació. El PACES haurà d'estar en el perfil del signatari del lloc web del Pacte de les Alcaldies: https://eu-mayors.ec.europa.eu/en/home, i l'actuació elegible haurà d'estar inclosa entre les que s'hi enumeren. c) Tindre aprovat i en vigor un pla d'igualtat referit al personal de la corporació local, de conformitat amb el que estableix la disposició addicional setena del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic. d) Trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, així com en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions públiques. e) Estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes. f) Disposar de capacitat econòmica, financera i operativa suficient per a garantir l'execució de l'operació proposada. g) No podran obtindre la condició d'entitat beneficiària les que concórreguen en alguna de les circumstàncies que recull l'article 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Ajuntaments dels municipis de la Comunitat Valenciana.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

El termini de presentació de sol·licituds serà de quinze dies hàbils a comptar de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Formularis documentació

La sol·licitud es presentarà segons el model normalitzat i la signarà digitalment l'entitat sol·licitant o el seu representant. A la sol·licitud s'han d'annexar els següents documents específics, mitjançant els formularis inclosos en el procediment que s'habilite a aquest efecte en la seu electrònica de la Generalitat: a) Acreditació de la identitat de la persona sol·licitant i, si és el cas, del seu representant legal. b) Acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social. c) Certificat de la persona que ocupe la secretaria de l'entitat local sol·licitant que acredite: - Estar adherits al Pacte Europeu de les Alcaldies per al Clima i l'Energia. - L'aprovació del Pla d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES). - La representació de l'entitat local. - L'acord de l'òrgan de govern pel qual s'aprova la presentació de la sol·licitud de subvencions. - La consignació pressupostària del cost de la inversió. - L'elaboració i aplicació del Pla d'igualtat de l'Ajuntament, segons la disposició addicional setena del TREBEP. d) El Pla d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES) que incloga l'Inventari d'emissions de referència de gasos d'efecte d'hivernacle del municipi per a fer el seguiment de l'efectivitat de les accions de mitigació i l'avaluació de riscos i vulnerabilitats derivats del canvi climàtic per a l'adaptació. e) Memòria tècnica del projecte signada per l'entitat sol·licitant, que ha de contindre: - Una descripció estructurada de la inversió que cal executar i la finalitat que té. - Calendari previst de l'execució adaptat als temps de la convocatòria i que incloga, si és el cas, la redacció del projecte i la licitació de l'obra. - Pressupost d'execució de la inversió amb la indicació del cost total previst i el desglossament per partides i conceptes de despesa. - Descripció gràfica de l'actuació.

Presentació

Presentació

Telemàtica
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, així com les persones sol·licitants que, sense estar-hi obligades, opten per aquesta via, han de presentar les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Per a accedir de forma telemàtica, la persona sol·licitant ha de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d’entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), els dos reconeguts per l’Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, i podran utilitzar qualsevol sistema de firma electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat; entre aquests, el certificat emés per l’Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana (https://sede.gva.es/va/sede_certificados). Quan es vulga tramitar un procediment en representació d'altres persones físiques o jurídiques, es podrà atorgar aquesta representació a través del Registre de Representants de l’ACCV (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/). L'accés a aquest registre per part dels representats pot realitzar-se utilitzant un certificat qualificat de ciutadà (si és persona física) o de representant d'entitat (si és persona jurídica). Els documents que s’annexen al tràmit telemàtic han d’anar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, siga procedent. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat, però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l’àrea personal de la Generalitat des de l’apartat “com va això meu”-> “sol·licituds en creació” (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=va).

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. La sol·licitud, que haurà d'estar firmada per el/la representant legal de l'entitat local, es presentarà telemàticament en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Pública, així com els altres tràmits associats al procediment de concessió. Per a això s'haurà d'utilitzar el procediment habilitat en la Seu Electrònica de la Generalitat, a la qual pot accedir-se des de la següent adreça d'internet: sede.gva.es/es/proc23318. Si alguna entitat presenta la seua sol·licitud presencialment se li requerirà perquè ho faça a través de la Seu Electrònica de la Generalitat. A este efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada la presentació telemàtica en la Seu Electrònica de la Generalitat. 2. Per a accedir de manera telemàtica al procediment, la persona sol·licitant haurà de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat qualificat de representant d'entitat (si és persona jurídica) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (si és persona física), tots dos emesos per l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica de la Comunitat Valenciana (ACCV). Així mateix, es podrà utilitzar qualsevol altre sistema de firma electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat (sede.gva.es/es/sistemes-d-identificacio-i-signatura-acceptats). 3. Quan es vulga tramitar un procediment en representació d'altres persones físiques o jurídiques, es podrà atorgar esta representació a través del Registre de Representants de la ACCV (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/). L'accés a este registre per part dels representats pot realitzar-se utilitzant un certificat qualificat de ciutadà (si és persona física) o de representant d'entitat (si és persona jurídica). 4. Només es podrà realitzar una sol·licitud per convocatòria. En cas de presentar més d'una es tindrà en compte la presentada en últim lloc. 5. Mitjançant la presentació de la sol·licitud, la persona sol·licitant manifesta sota la seua responsabilitat que totes les dades arreplegades en ella i en la documentació que s'adjunta són verídics i que es troba en possessió de la documentació que així ho acredita, quedant a la disposició de la Generalitat per a la seua presentació, comprovació control i inspecció posterior que s'estimen oportuns. 6. Els requeriments a la part interessada s'efectuaran també de manera telemàtica i les esmenes o les aportacions documentals posteriors a la presentació de la sol·licitud hauran de realitzar-se a través de la següent adreça d'internet: sede.gva.es/es/proc23318. 7. Quan les persones interessades necessiten donar d'alta o modificar un compte bancari per a la percepció de les ajudes convocades, esta actuació es realitzarà de manera telemàtica a través de la seu electrònica de la Generalitat (sede.gva.es/proc22648), de conformitat amb el que es preveu en l'article 6 de l'Orde 2/2022 de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o tràmits d'alta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat.

Criteris de valoració

Criteris de valoració

1. Les sol·licituds es puntuaran segons els criteris de valoració, fins a un màxim de 100 punts. No es consideraran com a subvencionables sol·licituds que hagen obtingut menys de 40 punts. 2. Amb la limitació de puntuació màxima indicada més amunt, els criteris de valoració seran els següents: a) Viabilitat tècnica del projecte i la seua adequació a les intervencions del PACES: 50 punts. Es valorarà que la documentació incloga almenys: – Una memòria o, si és el cas, un projecte que descriga la inversió a executar i la seua finalitat, el calendari previst de l'execució realitzable (inclosa la redacció de projecte i la licitació) i adaptat als temps que marque la convocatòria, el pressupost del cost total amb desglossament de partides i conceptes de despeses i la descripció gràfica de l'actuació indicant la situació, l'emplaçament, la distribució dels elements d'esta, així com tots aquells plans que siguen més adequats en funció de la tipologia d'actuació a realitzar. – Les actuacions presentades que ja hagueren sigut objecte de concessió de l'ajuda en la convocatòria de l'any anterior i no es van executar o es va renunciar a la subvenció després de la publicació de la resolució de concessió, tindran una penalització de 5 punts en este apartat. b) Eficàcia de l'actuació en la lluita contra el canvi climàtic mitjançant quantificació de la reducció de la petjada de carboni o, si és el cas, de la reducció de les amenaces climàtiques: 15 punts. Per a la valoració de l'eficàcia haurà d'aportar-se el càlcul justificatiu de la quantificació de la reducció de la petjada de carboni o de la reducció de les amenaces climàtiques en la memòria/projecte de l'actuació que es presente. c) Cofinançament del cost del projecte per damunt del mínim establit: fins a 10 punts en funció de la quantitat que supera el mínim finançable. d) Actuacions de mitigación/adaptación que contribuïsquen en dos o més mesures de les indicades en els PAUS: 10 punts. e) Actuacions d'adaptació que augmenten els repositoris de carboni: 10 punts. f) Tindre inclosa la clàusula de responsabilitat social en els plecs de contractació aprovats dins de l'últim any natural a la publicació de les bases de la convocatòria prevista en l'article 24 del Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d'ajudes i subvencions: 5 punts. 3. En cas d'igualtat en la puntuació obtinguda entre dos o més sol·licituds, tindrà preferència l'entitat local que, en el moment de sol·licitar l'ajuda, acredite tindre en la seua plantilla un nombre de persones amb discapacitat igual o superior al 2% amb anterioritat a la publicació de la norma per la qual es regulen les ajudes. Esta preferència serà aplicable en qualsevol de les següents situacions: a) Entitats que, comptant amb menys de 50 persones treballadores i no tenint obligació legal de contractar persones amb discapacitat, acrediten tindre-les en la seua plantilla. b) Entitats que, comptant amb 50 o més persones treballadores i tenint l'obligació legal prevista en l'article 3 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat, acrediten tindre en la seua plantilla un percentatge major d'elles que el previst en la legislació vigent. 4. De persistir l'empat, tindran preferència aquelles entitats locals que compten en el seu programa d'ocupació per a la contractació de persones desocupades menors de 30 anys i en el seu programa mixt d'ocupació-formació, dins del termini de presentació de sol·licituds, amb un major nombre de persones adolescents i joves que es troben, o s'hagen trobat, en situació de guarda o tutela per la Generalitat, provinents d'institucions de protecció de la infància i l'adolescència o del sistema d'atenció socioeducativa de persones menors d'edat en conflicte amb la llei. 5. L'acreditació dels criteris de desempat es realitzarà mitjançant declaració responsable de l'entitat sol·licitant, sense perjuí de les facultats de la Generalitat de comprovar la validesa d'esta declaració en qualsevol moment, quedant l'efectivitat de l'ajuda condicionada al compliment del que es preveu en la declaració responsable. 6. En últim terme, se seguirà l'orde de presentació de les sol·licituds. A este efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual es trobe completa; per tant, en cas de requerir una millora de la sol·licitud o la seua esmena, es prendrà com a data de presentació aquella en la qual haja sigut realitzada.
Termini alegació: OBERT

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Presentació d'escrits d'al·legacions. Aportació de documentació addicional.

Presentació

Presentació

Telemàtica
Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació d'al·legacions ha de realitzar-se electrònicament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Els documents que s'annexen al tràmit telemàtic, quan siga procedent, hauran d'anar signats electrònicament pels qui siguen competents per a això. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l'àrea personal de la Generalitat des de l'apartat “com va el meu”-> “sol·licituds en creació” (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=va).

Obligacions

Obligacions

Sense perjuí de les obligacions previstes amb caràcter general en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, les entitats beneficiàries queden subjectes a les següents obligacions de caràcter general: a) Complir la finalitat i realitzar l'actuació seleccionada en els termes i condicions establits en la resolució de concessió. b) Justificar, dins del termini i en la forma corresponent, davant l'òrgan concedent el compliment dels requisits i condicions, així com l'efectiva aplicació dels fons a la finalitat per a la qual van ser aprovats. c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguen realitzar els òrgans de control competents, aportant quanta informació li siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors. d) Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades. Esta comunicació haurà d'efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts. e) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, durant un termini de tres anys. f) En qualsevol acció de promoció i divulgació relacionada amb l'objecte d'estes ajudes es farà constar expressament el cofinançament de la Generalitat Valenciana.

Observacions

Observacions

Els ajuntaments proposats com a beneficiaris de les subvencions hauran de presentar el document d'acceptació de la subvenció. Totes les notificacions s'efectuaran per mitjans electrònics d'acord amb el que es preveu en l'article 40 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. La notificació de la resolució de concessió es farà mitjançant publicació en el DOGV, tenint tots els seus efectes.

Quantia i cobrament

Quantia i cobrament

1. L'import global màxim serà d'1.500.000 €, i es finançaran amb càrrec al crèdit de la línia S1310, capítol VII, programa pressupostari 442C00, aplicació G01080203.442C00.7, dels pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2024. 2. L'import individual de cada subvenció podrà cobrir com a màxim el 80% de les despeses subvencionables assumides per l'entitat beneficiària, i no podrà ser superior a 100.000,00 €. 3. La quantia individualitzada de la subvenció a concedir es realitzarà mitjançant el repartiment de l'import global màxim previst en la convocatòria corresponent, aplicant els percentatges fixats en esta convocatòria entre les entitats sol·licitants que complisquen amb els requisits establits, ordenades les sol·licituds en funció de la puntuació obtinguda conforme als criteris de valoració indicats en la convocatòria i estant condicionada a la disponibilitat pressupostària d'esta. 4. En el cas dels municipis en risc de despoblació que formen part de la “Agenda *Avant” de la Generalitat Valenciana, l'import màxim de la subvenció podrà cobrir fins al 100% de les despeses subvencionables assumides per l'entitat beneficiària i no podrà ser superior a l'indicat en el punt 2.

Termini màxim

Termini màxim

El termini màxim de resolució i notificació serà de sis mesos des de la publicació de la convocatòria.

Efecte silenci

Efecte silenci

Desestimatori

Recurs que procedeix contra la resolució

Recurs que procedeix contra la resolució

Potestatiu de reposició / Contenciós-administratiu

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

Sancions

Sancions

El règim sancionador en la matèria que regula aquesta ordre és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Termini justificació: OBERT

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Presentació de la sol·licitud de pagament de la subvenció per l'entitat beneficiària, juntament amb la justificació de l'actuació executada.

Observacions

Observacions

1. La sol·licitud de pagament de la subvenció per l'entitat beneficiària, juntament amb la justificació de l'actuació executada, es dirigirà a la direcció general amb competències en canvi climàtic i podrà realitzar-se des de l'endemà de la publicació de la resolució de concessió de la subvenció fins a la data límit establida en el punt catorzé de la convocatòria. 2. La sol·licitud de pagament, acompanyada del compte justificatiu, haurà d'anar firmada per el/la representant legal de l'entitat local, i contindrà la següent documentació: a) Una memòria de la inversió executada, justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. b) Una memòria econòmica justificativa del cost de l'actuació, amb identificació de la persona creditora, del document, el seu import, data d'emissió i data de pagament. Les despeses efectuades pels ajuntaments beneficiaris es justificaran mitjançant factures i documents de pagament, o documents de valor probatori equivalent, d'acord amb la normativa aplicable. c) Compromís, adoptat per l'òrgan competent de l'entitat local, que durant els 5 anys següents a la data de pagament final es mantindrà l'adhesió al Pacte d'Alcaldies pel Clima i l'Energia i no es realitzarà cap modificació que afecte els resultats de les actuacions per a la reducció d'emissions, absorció o compensació de CO₂ o la naturalesa o les condicions de les actuacions subvencionades, llevat que la modificació comporte una millora en la mitigació d'emissions, absorció o compensació de CO₂ o adaptació al canvi climàtic del municipi. d) Certificació de la persona funcionària de l'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional, segons el formulari habilitat en la seu electrònica de la Generalitat, indicant el següent: – Que les despeses especificades en la memòria econòmica responen de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten estrictament necessaris i han sigut efectivament efectuats i pagats. – Que s'ha complit amb la normativa actual en matèria de contractació i ha sigut publicitada i executada com a marca la llei de contractes del sector públic en vigor. – Que la inversió no ha sigut finançada de manera irregular per fonts nacionals o comunitàries diferents. – Que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions per reintegrament de subvencions que, si és el cas, se li hagueren exigit, de conformitat amb el que determina l'article 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions 3. En obres que exigisquen projecte tècnic este haurà de sotmetre's a informe de l'oficina de supervisió de projectes o del personal tècnic de l'Administració designat per esta, segons el que s'establix en l'article 164, apartat h), de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions. L'informe de supervisió serà exigible tant per a les inversions a executar com per a les ja iniciades i fins i tot concloses segons el que s'establix en el punt catorzé d'esta convocatòria. 4. Per a presentar la sol·licitud de pagament de la subvenció i la documentació justificativa corresponent s'haurà d'utilitzar el model i formularis adjunts habilitats en la Seu Electrònica de la Generalitat, a la qual pot accedir-se des de la següent adreça d'internet: sede.gva.es/es/proc23318. 5. A la vista de la documentació presentada en l'informe justificatiu final, l'òrgan instructor certificarà la part de l'actuació realment duta a terme, especificant l'import de la subvenció abonable d'acord amb el percentatge d'ajuda atorgat. 6. No podrà realitzar-se el pagament de les ajudes mentres el beneficiari no es trobe al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries amb l'Administració estatal i autonòmica o per reintegrament de subvencions que, si és el cas, se li hagueren exigit, o no estiga al corrent de les seues obligacions amb la Seguretat Social, així com de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals ens la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb el que es disposa en l'article 199, punts 4 i 5, de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, respecte a l'acreditació d'esta obligació.

Presentació

Presentació

Telemàtica
Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació de documentació justificativa ha de realitzar-se electrònicament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Els documents que s'annexen al tràmit telemàtic, quan siga procedent, hauran d'anar signats electrònicament pels qui siguen competents per a això. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l'àrea personal de la Generalitat des de l'apartat “com va això meu”-> “sol·licituds en creació” (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=va).

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix

Presentació de la documentació esmenada com a resposta a un requeriment previ.

Termini

Termini

Si la sol·licitud de pagament presentada no reunira els requisits exigits o no s'acompanyara dels documents preceptius, l'òrgan instructor requerirà a l'interessat perquè, en el termini de deu dies, esmene la falta o acompanye els documents preceptius.