Detall de Procediment

Processos de drets miners - Secció A: Autorització d'explotació de recursos miners, modificació de projecte, canvi de titularitat, ampliació de termini, caducitat del dret miner. Mineria

Codi SIA: 210656
Codi GUC: 458
Organisme: Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Sol·licitar algun dels processos de drets miners de la secció A: Autorització, modificació, canvi de titularitat, ampliació de termini i caducitat del dret miner.

Observacions

Observacions

- Aprofitament de recursos de la secció A) de la Llei 22/1973, de 21 de juliol, de Mines: Els servicis territorials d'Energia, en el seu àmbit territorial, tenen les següents competències en matèria de mineria: a) Instruir els procediments i dictar una resolució en matèria d'autorització d'aprofitament de recursos de la secció A). b) Instruir els procediments i dictar una resolució en els casos de caducitat i transmissió de drets d'aprofitament de recursos de la secció A). c) Instruir els procediments i dictar una resolució sobre compatibilitat de treballs en els casos de sol·licitud d'aprofitament de recursos de la secció A) dins del perímetre d'un permís d'investigació o d'una concessió per a explotar recursos de la secció C) o d'una autorització d'aprofitament de la secció B) d) Portar el Registre General d'Explotacions de Recursos de la secció A). Serà competència de la Direcció General d'Energia dictar una resolució que pose fi al procediment administratiu en tots els supòsits, en aquells expedients que afecten més d'una província, després de la tramitació pel servici territorial en què es trobe la major extensió del terreny sol·licitat. El servici territorial d'Energia competent, o el de la província que comprenga la major extensió de terreny, desplegarà la instrucció del procediment en la seua integritat. Instruït i finalitzat el procediment, el servici territorial remetrà l'expedient amb el seu informe i proposta a la Direcció General d'Indústria per a la resolució o tramitació que siga procedent. En els casos de sol·licituds d'investigació i aprofitament de jaciments minerals i la resta de recursos geològics regulats per la vigent Llei de Mines, que a més afecten una altra comunitat autònoma, i que d'acord amb la legislació minera hagen de ser tramitades per la Generalitat, el servici territorial de la província que comprenga la major extensió del terreny sol·licitat instruirà el procediment íntegrament, elaborant la corresponent proposta de resolució d'aprovació del pla de restauració, després de la comprovació prèvia, a la vista dels informes requerits, que el dit pla s'ajusta al que disposa el Reial Decret 975/2009, de 12 de juny, sobre gestió dels residus de les indústries extractives i de protecció i rehabilitació de l'espai afectat per activitats mineres. Instruït i finalitzat el procediment, el servici territorial remetrà l'expedient amb el seu informe i proposta a la Direcció General d'Energia per a la tramitació que pertoque.

Requisits

Requisits

Tots els jaciments minerals i altres recursos geològics es classifiquen en tres Seccions. denominades A), B) I C). SECCIÓ A Pertenecen a la Secció A) aquells jaciments l'únic aprofitament dels quals siga el d'obtindre fragments de grandària i forma apropiats per a la seua utilització directa en obres d'infraestructura i construcció i altres usos que no exigisquen més operacions que les d'arrancada infringida i calibrada. entenent-se com calibrat la mera classificació per grandàries. S'inclouen així mateix en esta Secció els jaciments d'escàs valor econòmic i al mateix temps de comercialització geogràfica restringida segons els criteris de valoració fixats de conformitat amb el que es disposa en el paràgraf 3 de l'articule 3. de la Llei de Mines. D'acord amb el Reial decret 107/1995, de 27 de gener, pel qual es fixa criteris de valoració per a configurar la secció A) de la Llei de Mines: - Queden compresos en la secció A) de l'article 3 de la Llei de Mines els jaciments minerals i altres recursos geològics en els quals es donen qualsevol de les circumstàncies que s'indiquen en els apartats següents: a) Aquells l'aprofitament únic del qual siga l'obtindre fragments de grandària i forma apropiats per a la seua utilització directa en obres d'infraestructura, construcció i altres usos que no exigisquen més operacions que les d'arrancada, infringit i calibrat. S'exceptuen aquells jaciments de recursos minerals no inclosos en el paràgraf b) de l'apartat 1 del present article la producció del qual es destine a la fabricació de formigons, morters i *reboques, aglomerats asfàltics o altres productes anàlegs, o bé estiguen sotmesos a un procés que excedisca del fixat en el paràgraf anterior. b) Aquells que reunisquen conjuntament les següents condicions: Que el valor anual en venda dels seus productes no aconseguisca una quantitat superior a 100.000.000 de pessetes, que el nombre d'obrers ocupats en l'explotació no excedisca de 10 i que la seua comercialització directa no excedisca de 60 quilòmetres als límits del terme municipal on se situe l'explotació.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

La persona interessada titular de la instal·lació o el seu representant legal.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

Durant tot l'any.

Formularis documentació

A)AUTORITZACIÓ D'EXPLOTACIÓ DE RECURSOS MINERALS: - Sol·licitud de drets miners secció A (SOLDEMIA) - Fotocòpia del DNI o NIF del titular o el seu representant legal degudament justificat o escriptura de constitució i escriptura d'actualització (si és persona jurídica). Per a persones físiques no caldrà presentar el DNI, sempre que, en la sol·licitud, s'autoritze l'Administració a consultar les dades (només en el supòsit de tramitació presencial). - Projecte d'explotació . - Estudi d'impacte ambiental, que contindrà com a continguts mínims: Actuació projectada i accions derivades, alternatives viables i solució adoptada, inventari ambiental, informe de Patrimoni, informe de l'organisme de conca, mesures protectores i correctores, programa de vigilància ambiental, documents de síntesi i cartografia. - Pla d'emplaçament i croquis d'accés. - Documentació acreditativa que el sol·licitant reunix les condicions per a ser titular de drets miners. - Pla de restauració o de restauració integral - Declaració que l'activitat minera projectada és compatible amb l'ordenació urbanística vigent. - Documents acreditatius de solvència tècnica i econòmica. - Certificat del registre de titularitat de la propietat i, si és el cas, contracte d'arrendament dels terrenys. - Pla d'autoprotecció. B) MODIFICACIÓ DE PROJECTE: - Solicitud de derechos mineros sección A (SOLDEMIA) - Fotocopia del DNI o NIF del titular o su representante legal debidamente justificado o escritura de constitución y escritura de actualización (si es persona jurídica). Para personas físicas no sera necesario presentar el DNI, siempre que, en la solicitud, se autorice a la Administraión a consultar los datos (només en el supòsit de tramitació presencial). - Proyecto de explotación - Estudio de impacto ambiental, que contendrá como contenidos mínimos: Actuación proyectada y acciones derivadas, alternativas viables y solución adoptada, inventario ambiental, informe de Patrimonio, informe de organismo de cuenca, medidas protectoras y correctoras, programa de vigilancia ambiental, documentos de síntesis y cartografía. - Plano de emplazamiento y croquis de acceso. - Documentación acreditativa de que el solicitante reúne las condiciones para ser titular de derechos mineros. - Plan de restauración o de restauración integral - Declaración de que la actividad minera proyectada es compatible con la ordenación urbanística vigente. - Documentos acreditativos de solvencia técnica y económica. - Certificado del Registro de titularidad de la propiedad y, en su caso, contrato de arrendamiento de los terrenos. - Plan de autoprotección. C) CANVI DE TITULARITAT: La documentació es presentarà en dues fases: 1. PRIMER LLIURAMENT: - Sol·licitud de drets miners secció A (SOLDEMIA) - Fotocòpia del DNI o NIF del titular o el seu representant legal degudament justificat o escriptura de constitució i escriptura d'actualització (si és persona jurídica). Per a persones físiques no sàrria necessari presentar el DNI, sempre que, en la sol·licitud, s'autoritze la Administració a consultar les dades (només en el supòsit de tramitació presencial). - Documentació acreditativa que el sol·licitant reuneix les condicions per a ser titular de drets miners. - Contracte o títol de transmissió - Informe detallat de treballs realitzats. 2. SEGON LLIURAMENT: - Contracte formalitzat en escriptura pública - Justificant de pagament de l'Impost de Transmissions - Documents acreditatius de solvència tècnica i econòmica La presentació de la documentació corresponent al segon lliurament es realitzarà a través del següent tràmit l'enllaç del qual s'adjunta: Aportació de documentació a un expedient obert en la Direcció General competent en matèria d'INDÚSTRIA i/o ENERGIA i/o MINES de la Generalitat Valenciana (s'exclouen ajudes i expedients arxivats: https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=15449&version=amp D) AMPLIACIÓ DE TERMINI D'AUTORITZACIÓ: - Sol·licitud de drets miners secció A (SOLDEMIA) - Fotocòpia del DNI o NIF del titular o el seu representant legal degudament justificat o escriptura de constitució i escriptura d'actualització (si és persona jurídica). Per a persones físiques no sàrria necessari presentar el DNI, sempre que, en la sol·licitud, s'autoritze l'Administració a consultar les dades (només en el supòsit de tramitació presencial). - Informe dels treballs realitzats - Certificat del Registre de titularitat de la propietat i, si és el cas, contracte de lloguer dels terrenys. E) CADUCITAT DEL DRET MINER: - Sol·licitud de drets miners secció A (SOLDEMIA) - Fotocòpia del DNI o NIF del titular o el seu representant legal degudament justificat o escriptura de constitució i escriptura d'actualització (si és persona jurídica). Per a persones físiques no sàrria necessari presentar el DNI, sempre que, en la sol·licitud, s'autoritze l'Administració a consultar les dades (només en el supòsit de tramitació presencial). - Declaració jurada d'estar lliure de deutes i gravàmens (art. 111 del Reglament)

Taxa o pagament

Taxa o pagament

Taxes 2024: 6.1 - Explotació Secció A - Autorització d'explotació (recursos minerals de la Secció A): 1379,22 euros. 8.12.Taxa per modificació de plans o projectes d'explotació o restauració de drets miners d'explotació: El 0,5 per mil del pressupost dels treballs, amb un mínim de 101,80 euros. 7.4. Canvi de titularitat d'explotació minera: 30,26 euros. 6.2. Caducitat del dret miner - Informes sobre suspensions, abandons i caducitats: 75,71 euros cadascun.

Presentació

Presentació

Telemàtica
1.- La presentació telemàtica de la sol·licitud i de la documentació requerida es realitzarà MITJANÇANT EL CORRESPONENT TRÀMIT TELEMÀTIC. Per a això hauran de disposar d'un sistema de firma electrònica reconeguda o qualificada i avançada basat en certificats electrònics reconeguts o qualificats de firma electrònica expedits per prestadors inclosos en la «Llista de confiança de prestadors de servicis de certificació». Entre estos sistemes s'admeten: - El DNIe (DNI electrònic), els certificats emesos per la FNMT (Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre) i els certificats de persona jurídica, empleat públic o persona física emesos per la ACCV (Autoritat de Certificació de la C.Valenciana). - I el sistema clau-firma de l'Estat únicament per a les persones físiques (per tant, queden excloses les persones jurídiques: empreses, ajuntaments, entitats ....). Més informació respecte als sistemes admesos en la Seu Electrònica de la Generalitat en: https://sede.gva.es/es/sede_certificados 2.- Per a realitzar tràmits per via telemàtica davant l'Administració de la Generalitat actuant en representació d'una altra persona (física o jurídica), haurà d'inscriure's prèviament en el REGISTRE DE REPRESENTANTS de la ACCV, o bé en el REGISTRE ELECTRÒNIC D'APODERAMENTS de l'Administració General de l'Estat, la respectiva informació del qual està disponible en els apartats "Enllaços i Procediments relacionats" d'este tràmit. Sense eixa inscripció prèvia, a més de no quedar acreditada la seua representació, no es rebrà res en la carpeta ciutadana de la persona presentadora. 3.- Clickando en l'enllaç SOL·LICITUD_PRESENTACIÓ AUTENTICADA (en color roig a l'inici d'este tràmit), accedirà al tràmit telemàtic, que li permetrà emplenar el formulari web, annexar la sol·licitud i altra documentació emplenada i firmada digitalment que haja d'aportar i realitzar la presentació telemàtica de tot això, obtenint el corresponent justificant de registre. 4.- Respecte als DOCUMENTS A ANNEXAR, si és el cas: - És recomanable que, en primer lloc, els reunisca tots i els emplene, ferm i guarde electrònicament en el seu ordinador, de manera que posteriorment puga incorporar-los en el pas corresponent del tràmit telemàtic. - IMPORTANT: tots els documents certificats o firmats que es presenten telemàticament hauran de ser enviats en format PDF i hauran d'incorporar les FIRMES DIGITALS de la/s persona/s o entitat/és que ho/s subscriga/n. - En este tràmit de la Guia Prop: * En l'apartat denominat "Quina documentació s'ha de presentar?" apareix el llistat de documents a presentar. * I en l'apartat "IMPRESOS ASSOCIATS"(a més d'en el propi tràmit telemàtic) existixen models normalitzats i emplenables de tots o alguns d'eixos documents, segons el cas. Si existix model normalitzat el document haurà de presentar-se en ell. No obstant això, aquells documents per als quals no existisca model normalitzat hauran de ser creats o recaptats per la persona sol·licitant per a poder-los adjuntar. - En el tràmit telemàtic s'indica la grandària màxima permesa dels documents a annexar i els seus possibles formats o extensions (pdf, doc, odt, xls, ods, zip, etc.). Comprove'ls abans d'annexar els documents. 5.- Disposa de MÉS INFORMACIÓ sobre la tramitació telemàtica en: http://www.gva.es/es/inicio/atencion_ciudadano/at_ciud_faq/at_ciud_faq_tramitacion

Procés de tramitació

Procés de tramitació

- Presentació de la documentació de forma telemàtica i pagament de taxes. - Informació pública. - Estudi de la documentació. - Remesa de l'expedient a la Conselleria competent en matèria dei Medi Ambient per a l'avaluació de l'impacte ambiental. - Resolució d'aprovació del pla de restauració pel Servici Territorial competent en matèria de mineria. El pla inclourà, entre altres condicions especials, l'obligació de constituir les oportunes garanties de restauració. - Resolució d'autorització d'explotació per la Direcció General competent en matèria de mineria.

Òrgans de tramitació

Òrgans de tramitació

Obligacions

Obligacions

L'Estat podrà establir zones de reserva de qualsevol extensió en el territori nacional, mar territorial i plataforma continental en què l'aprofitament d'un o més jaciments minerals i altres recursos geològics de les seccions A), B) o C), puga tindre especial interés per al desenrotllament econòmic i social i per a la defensa nacional. -L'aprofitament dels recursos de la secció A), quan es troben en terrenys de propietat privada, correspondrà al seu amo, excepte el que establix l'article 80 de la Llei de Mines i 113 d'este reglament per al cas que el titular del terreny siga un estranger, o a les persones físiques o jurídiques als quals cedisca els seus drets en els termes i condicions que en el present títol es determinen. -Quan els recursos es troben en terrenys patrimonials de l'Estat, província o municipi, podran els seus titulars aprofitar-los directament o cedir a altres els seus drets. -Quan es troben en terrenys de domini i ús públic seran d'aprofitament comú. El Reial Decret 975/2009, de 12 de juny, sobre gestió dels residus de les indústries extractives i de protecció i rehabilitació de l'espai afectat per activitats mineres, serà aplicable a totes les activitats d'investigació i aprofitament dels jaciments minerals i la resta de recursos geològics. -S'entendrà per investigació el conjunt de treballs realitzats dins d'un perímetre demarcat i durant un termini determinat, encaminats a posar de manifest un o més recursos geològics regulats en la Llei de Mines. -S'entendrà per aprofitament el conjunt d'activitats destinades a l'explotació, emmagatzematge, preparació, concentració o benefici dels jaciments minerals i la resta de recursos geològics regulats en la Llei de Mines, incloent-hi les labors de rehabilitació dels espais afectats per l'activitat minera.

Observacions

Observacions

La resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella podrà interposar-se un recurs d'alçada davant de la persona titular de la conselleria competent en matèria de mineria, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la notificació, si l'acte és exprés, o en qualsevol moment a partir de l'endemà d'aquell en què es produïsquen els efectes del silenci administratiu, de conformitat amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Termini màxim

Termini màxim

El termini màxim per a tramitar i resoldre els expedients serà de nou mesos comptadors des de la data de presentació de la documentació. Transcorreguts nou mesos sense que es dicte resolució, els expedients es consideraran desestimats.

Òrgans resolució

Òrgans resolució

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

No

Sancions

Sancions

Les que establix la Llei 22/1973, de Mines, i els reglaments corresponents.