Detall de Procediment

Sol·licitud de declaració d'un paratge natural municipal

Codi SIA: 210887
Codi GUC: 1275
Organisme: Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Al·legació/Aportació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Declarar un paratge natural municipal.

Observacions

Observacions

El procediment per a exercir la iniciativa per part de les corporacions municipals podrà començar d'ofici, o per sol·licitud als ajuntaments de persones o entitats interessades, i, en particular, dels veïns i els grups, les entitats o les associacions que s'ocupen del medi natural i tinguen per finalitat primordial conservar-lo.

Requisits

Requisits

Existència en un o diversos termes municipals, a criteri de la corporació o les corporacions locals, de zones que reunisquen especials valors, d'entitat i transcendència locals, en els àmbits ecològic, geològic, paisatgístic o cultural, o bé atenent les potencialitats que tenen per a l'ús públic ordenat del medi.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Corporació o corporacions locals del terme o els termes municipals afectats per l'àmbit territorial que es vulga proposar com a paratge natural municipal.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

Les sol·licituds es poden presentar en qualsevol moment, no hi ha cap termini per a fer-ho.

Formularis documentació

1. Certificat(s) d'acord(s) plenari(s) de l'ajuntament o els ajuntaments promotors. Si l'àmbit territorial del paratge afecta diversos municipis, els respectius ajuntaments hauran de presentar, simultàniament, els seus corresponents acords plenaris. En cada un d'aquests acords ha de constar la designació d'una de les corporacions locals com a representant de totes per a la tramitació de l'expedient de declaració del paratge, i l’especificació, així mateix, del mecanisme de coordinació interadministrativa durant aquesta tramitació. En el certificat d'acord plenari haurà de constar, almenys: a) Sol·licitud expressa de declaració del paratge natural municipal. b) Manifestació de la intenció de gestionar l'espai natural protegit. En el cas d'iniciatives promogudes per diversos ajuntaments, haurà de proposar-se un mecanisme de coordinació per a la gestió conjunta de l'espai protegit. c) Denominació de l'espai. d) Extensió en hectàrees de l'àmbit proposat. e) Pla amb la delimitació proposada per al paratge natural municipal. f) Exposició dels motius que aconsellen la declaració del paratge natural municipal, a la qual cal adjuntar una “memòria justificativa”, que haurà de ser vista i aprovada per la corporació o les corporacions municipals. 2. Memòria justificativa. S’ha de presentar una única memòria justificativa dels valors del paratge natural municipal, elaborada conjuntament pels ajuntaments participants, quan en siguen més d'un, cas en què s'han d’especificar els mecanismes de coordinació entre els ajuntaments per a la gestió conjunta de l'espai natural protegit. La memòria justificativa s'ha d’entregar en format pdf i hi ha de figurar l'autoria i la data de la seua edició mitjançant signatura amb certificat digital. Ha de comptar amb el contingut mínim següent: a) Denominació, localització geogràfica, delimitació i plànol parcel·lari en el qual s'especifiquen les parcel·les incloses en l'espai proposat. S'hi ha d’incloure una relació de les parcel·les amb la seua referència cadastral. La informació cartogràfica, a més de figurar en el document en pdf signat digitalment, s’ha d'aportar com un projecte de SIG, mitjançant arxius tipus shape, amb totes les capes que el componguen. El sistema de referència cartogràfica que s’ha d’utilitzar és UTM FUS 30 ETRS89. b) Enumeració dels mèrits i potencialitats d'ús que aconsellen la declaració de l'espai protegit. c) Síntesi succinta de la informació disponible sobre el medi físic, el territori, l'estructura administrativa i l'ambient socioeconòmic de la zona considerada. d) Identificació dels possibles impactes o factors de risc, actuals o potencials, que puguen actuar sobre els valors ambientals o culturals, cinegètics o piscícoles. e) Indicació del tractament en el planejament urbanístic municipal dels terrenys afectats. Previsions per a l'adaptació del planejament en cas necessari. f) Indicació del règim de titularitat dels terrenys. g) Exposició del mecanisme de gestió del paratge natural municipal. h) Indicació dels mecanismes de finançament de l'espai, amb mitjans propis de l'ajuntament o en col·laboració amb organismes i entitats. 3. Certificat de disponibilitat dels terrenys. En els casos en els quals l'àmbit territorial proposat afecte terrenys que no siguen de propietat municipal, l'ajuntament o els ajuntaments promotors hauran de notificar individualment el tràmit als propietaris dels terrenys afectats, i se’ls concedirà un termini de 45 dies perquè aporten les seues al·legacions. 4. Estudi d’integració paisatgística. Ha d'adjuntar-se, en aquesta mateixa sol·licitud, un estudi d'integració paisatgística específic del projecte, seguint el que estableix l'annex II del Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge.

Presentació

Presentació

Telemàtica
Com que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estan obligats a relacionar-se amb aquestes a través de mitjans electrònics, per la qual cosa, la presentació de sol·licituds ha de realitzar-se electrònicament a través de la seu electrònica de la Generalitat en l'URL següent: http://www.gva.es/va/proc1275. Per a accedir de forma telemàtica, la persona sol·licitant ha de disposar de sistemes de signatura electrònica reconeguda o qualificada i avançada basats en certificats electrònics reconeguts o qualificats de signatura electrònica expedits per prestadors inclosos en la llista de confiança de prestadors de serveis de certificació. Entre aquests, els certificats emesos per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana (https://sede.gva.es/va/sede_certificados).

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. Després de remetre la documentació pertinent a la conselleria competent en matèria de medi ambient, aquesta procedirà a verificar que es troba completa i, en cas contrari, requerirà a l'ajuntament perquè en el termini de 20 dies esmene les deficiències trobades. 2. Una vegada rebuda tota la documentació, la conselleria competent en matèria de medi ambient, en el termini d'un mes, comptat des que la proposta de l'ajuntament es registre en aquesta, emetrà un informe tècnic respecte a la viabilitat de la proposta de paratge natural municipal formulada per l'ajuntament o els ajuntaments promotors. 3. En cas que l'informe tècnic resulte desfavorable, bé perquè la proposta municipal presente deficiències tècniques insalvables, bé perquè les característiques de l'espai no s'ajusten a les especificades en l'article 1 del Decret 15/2016, de 19 de febrer, del Consell, de regulació dels paratges naturals municipals de la Comunitat Valenciana, la conselleria competent en matèria de medi ambient procedirà a desestimar la proposta, la qual cosa es notificarà a l'ajuntament o als ajuntaments promotors. 4. Una vegada concedit el criteri de conformitat favorable, la conselleria competent en matèria de medi ambient farà una consulta pública prèvia en la web institucional durant un període no inferior a 20 dies hàbils. 5. Una vegada realitzada la consulta pública prèvia i ja ateses les al·legacions rebudes, en cas que aquestes no siguen insalvables, la conselleria competent en medi ambient iniciarà l'elaboració i tramitació del decret de declaració del paratge natural municipal. La iniciació de l'expedient de declaració determinarà l'aplicació del règim cautelar de protecció establit per l'article 28.1.a de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana. 6. La conselleria competent en matèria de medi ambient sotmetrà a informació pública per un període no inferior a 45 dies hàbils el projecte de decret de declaració del paratge natural municipal, mitjançant la inserció d'aquest en el DOGV, i donarà també audiència pública a les entitats i associacions que exercisquen la representació dels interessos afectats per la declaració. 7. Les al·legacions que es formulen en aquest tràmit seran, després del seu estudi, informades per la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits, la qual mantindrà informats els ajuntaments sol·licitants de l'evolució de la tramitació. 8. Una vegada modificat el projecte de declaració després de les aportacions rebudes, i una vegada obtinguts els necessaris informes preceptius, el projecte se sotmet al procés d'avaluació ambiental estratègica simplificada, mitjançant la presentació, al servei competent, del document inicial estratègic (DIE). 9. Una vegada obtingut l'informe ambiental i territorial estratègic (IATE), el projecte haurà d'ajustar-se al seu contingut i ser aprovat en el termini de dos anys des que l’IATE es publique en el DOGV. Per a això, se sotmetrà a informes de l'advocacia, del Consell Assessor i Participació de Medi Ambient de la Comunitat Valenciana (CAPMA) i del Consell Jurídic Consultiu.

Criteris de valoració

Criteris de valoració

- Memòria justificativa sintètica i ajustada a l'objectiu de conservació. - Disponibilitat dels terrenys. - Classificació urbanística dels terrenys afectats. - Estudi d'integració paisatgística específic del projecte, amb àmbit i unitats de paisatge apropiats. - Mecanismes de gestió i finançament proposats.

Òrgans de tramitació

Òrgans de tramitació

Una vegada concedit el criteri de conformitat favorable, la conselleria competent en matèria de medi ambient iniciarà l'elaboració i tramitació del Decret de declaració del paratge natural municipal.
Termini alegació: OBERT

Termini

Termini

Desde el inicio del expediente de declaración, se podrán remitir, las subsanaciones, mejoras y alegaciones, que el ayuntamiento o ayuntamientos promotores estimen oportunos.

Documentació

Documentació

Los ayuntamientos promotores presentarán: 1) Acuerdo plenario, con el siguiente contenido mínimo: a) Solicitud expresa de declaración del paraje natural municipal. b) Manifestación de la intención de gestionar el espacio natural protegido conforme a lo especificado al respecto en Ley 11/1994 de Espacios Naturales Protegidos y en el Decreto 15/2016, de 19 de febrero, del Consell, de regulación de los parajes naturales municipales de la Comunitat Valenciana. c) Denominación del espacio. d) Extensión en hectáreas. e) Plano con la delimitación propuesta para el paraje natural municipal. f) Exposición de los motivos que aconsejan la declaración del paraje natural municipal. 2) Dicho acuerdo plenario adjuntará (y aprobará) una memoria justificativa con el contenido mínimo siguiente: a) Denominación, localización geográfica, delimitación y plano parcelario en el que se especifiquen las parcelas incluidas en el espacio propuesto. Se incluirá una relación de las parcelas con su referencia catastral. Esta documentación cartográfica deberá aportarse tanto en formato papel como en formato digital, utilizando archivos del tipo *.shp con todas las capas que lo componen. El sistema de referencia cartográfica a utilizar será UTM HUSO 30 ETRS89. b) Enumeración de los méritos y potencialidades de uso que aconsejan la declaración del espacio protegido. c) Síntesis sucinta de la información disponible sobre el medio físico, el territorio, la estructura administrativa y el ambiente socioeconómico de la zona considerada. d) Identificación de los posibles impactos o factores de riesgo, actuales o potenciales, que puedan actuar sobre los valores ambientales o culturales, cinegéticos o piscícolas. e) Indicación del tratamiento en el planeamiento urbanístico municipal de los terrenos afectados. Previsiones para la adaptación del planeamiento en caso necesario. f) Indicación del régimen de titularidad de los terrenos. g) Exposición del mecanismo de gestión del paraje natural municipal. h) Indicación de los mecanismos de financiación del espacio, con medios propios del ayuntamiento o en colaboración con organismos y entidades. 3) Si el ámbito territorial del paraje afecta a varios municipios: a) Los respectivos ayuntamientos deberán presentar, simultáneamente, sus correspondientes acuerdos plenarios. b) En cada uno de dichos acuerdos deberá constar la designación de una de las corporaciones locales como representante de todas ellas para la tramitación del expediente de declaración del paraje, especificándose, asimismo, el mecanismo de coordinación interadministrativa durante dicha tramitación. c) Se presentará una única memoria justificativa de los valores del paraje natural municipal, elaborada conjuntamente por los ayuntamientos participantes, que especificará los mecanismos de coordinación entre los ayuntamientos para la gestión conjunta del espacio natural protegido.

Obligacions

Obligacions

La gestió dels paratges naturals municipals correspon a l'ajuntament promotor. En el cas d'iniciatives promogudes per diversos ajuntaments, correspon a aquests de comú acord fixar un mecanisme de coordinació per a la gestió conjunta de l'espai protegit. El planejament urbanístic dels municipis inclosos en l'àmbit del paratge haurà d'adaptar-se a la normativa bàsica de protecció i ordenació d'usos establida pel corresponent decret de declaració del paratge natural municipal. Mentre aquesta adaptació no es produïsca, en cas de conflicte, prevaldran les determinacions que estableix el decret de declaració esmentat. L'ajuntament o els ajuntaments promotors aprovaran, en el termini de dos anys comptats des de la data de declaració, una ordenança de gestió del paratge natural municipal. Aquesta ordenança contindrà l'ordenació detallada del paratge natural municipal i haurà d'ajustar-se al que disposa la normativa bàsica de protecció i ordenació que conté el decret de declaració. L'ordenança de gestió dels paratges naturals municipals tindrà com a continguts mínims els següents: a) La zonificació de l'espai natural en funció de la tipologia dels hàbitats que el conformen i el seu estat de conservació i els usos existents o previstos en l'espai natural protegit. b) La previsió d'actuacions de conservació i manteniment dels hàbitats i les espècies existents en el paratge natural municipal. c) Les normes d'ordenació dels usos tradicionals existents en l'espai natural. d) Les normes d'ordenació de l'ús públic i les actuacions que es desenvoluparan per al correcte exercici d'aquest. e) La previsió de les necessitats d'infraestructures relacionades amb la gestió del paratge natural. f) La previsió dels recursos necessaris per al desenvolupament de les tasques de vigilància del paratge natural. g) El règim de les activitats educatives i científiques que es desenvoluparan en l'àmbit del paratge natural. En el cas que el paratge natural municipal albergue sòls forestals en el seu àmbit, s’ha d’ajustar, respecte a la gestió forestal d'aquests, al que disposa l'article 23 de la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de forests. Així mateix, i d'acord amb el que estableix la referida Llei 43/2003 i el Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual es va aprovar el Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana, s'haurà de comptar amb un instrument tècnic forestal aprovat, l’aplicació del qual estarà supervisada per la conselleria competent en matèria forestal. En cas que l'entitat municipal promotora del paratge natural municipal pretenga dur a terme la gestió forestal dels terrenys de manera conjunta amb els propietaris, haurà de comptar amb la conformitat expressa d'aquests. En cas que el paratge natural afecte part o la totalitat de forests catalogades, si aquestes són de propietat municipal, la gestió forestal haurà de ser conforme a l'instrument tècnic de gestió forestal aprovat per l'administració competent en la matèria. En el cas de forests consorciades, convingudes o catalogades propietat de la Generalitat, serà la mateixa Generalitat l'encarregada de la gestió forestal d'aquestes, d'acord amb el corresponent instrument tècnic de gestió forestal que s'aprove sobre aquest tema.

Observacions

Observacions

Una vegada aprovat, qualsevol modificació del que estableix el decret de declaració del paratge natural municipal haurà de ser aprovada per decret del Consell, prèvia audiència a l'ajuntament titular d'aquest, per a la qual cosa s’ha de raonar la necessitat de tal modificació, que haurà d'estar justificada per una millora en la protecció de l'espai natural. La modificació es tramitarà mitjançant el procediment vigent en aquell moment per a la declaració de paratges naturals municipals.

Termini màxim

Termini màxim

Una vegada obtingut l'informe ambiental i territorial estratègic (IATE), el projecte ha de ser aprovat en el termini de dos anys des que l’IATE es publica en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).

Efecte silenci

Efecte silenci

Desestimatori

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa