Tramitació electrònica dels documents associats als trasllats de residus a l'interior del territori de l'Estat.

Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori

Codi SIA: 211993
|
Codi GVA: 17646
Descarregar informació
Termini de sol·licitud obert

Des de 07-04-2021 00:00:00h

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

Procediment electrònic per a la generació i presentació dels documents associats als trasllats de residus (notificacions prèvies i documents d'identificació) davant de l'administració competent en la matèria, en compliment de les especificacions que estableix el Reial decret 553/2020, de 2 de...

Saber més
Terminis
Sol·licitudTermini obert
Des de 07-04-2021 00:00:00h
Observacions

Per a informació complementària, es pot accedir al portal d'informació sobre trasllats de residus situat en la nostra pàgina web, a través de l'enllaç següent:

https://agroambient.gva.es/es/web/calidad-ambiental/traslado-de-residuos

Normativa
  • LLEI 5/2022, de 29 de novembre, de la Generalitat, de residus i sòls contaminats per al foment de l'economia circular a la Comunitat Valenciana (DOGV Num. 9482 / 01.12.2022).
  • Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular (BOE nº85, de 09/04/2022).
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2/10/2015).
  • Reial decret 553/2020, de 2 de juny, pel qual es regula el trasllat de residus en l'interior del territori de l'Estat (BOE núm. 171, de 19/06/2020).

A qui va dirigit

Empreses
Persones interessades

L'«operador del trasllat» de residus definit en la lletra a de l'article 2 del Reial decret 553/2020, de 2 de juny, pel qual es regula el trasllat de residus a l'interior del territori de l'Estat, segons el qual té aquesta condició la persona física o jurídica que pretén realitzar un trasllat o fer que es duga a terme un trasllat de residus per al seu tractament, i en qui recau l'obligació de notificar el trasllat.

L'operador és alguna de les persones físiques o jurídiques de la llista següent, triades d'acord amb l'ordre que s'hi estableix:

1r. El productor inicial del residu.

2n. El nou productor del residu que efectue operacions de tractament previ, de mescla o d'un altre tipus, que ocasionen un canvi de naturalesa o de composició d'aquests residus.

3r. El gestor d'un magatzem de recollida en lloc dels productors inicials dels residus, quan agrupa en un mateix vehicle xicotetes quantitats del mateix tipus de residus per a portar-los al seu magatzem, per a traslladar-los posteriorment a una instal·lació de tractament. El gestor del magatzem és també l'operador dels trasllats de residus que es realitzen des del magatzem a la instal·lació de tractament.

4t. El negociant, previst en la definició de l'article 3.k de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, autoritzat per escrit per algun dels operadors de trasllats, esmentats en els apartats anteriors. En cas d'incompliment de les seues obligacions, el subjecte que els haja autoritzat serà l'obligat al seu compliment.

5é. L'agent, previst en l'article 3.l de la Llei 22/2011, autoritzat per escrit per algun dels operadors de trasllats, esmentats en els apartats 1r, 2n i 3r quan li encarregue la gestió dels residus. En cas d'incompliment de les seues obligacions, el subjecte que els haja autoritzat serà l'obligat al seu compliment.

6é. El posseïdor del residu, en els casos en què els subjectes anteriors siguen desconeguts. El sistema de responsabilitat ampliada del productor que estiga en possessió dels residus podrà ser l'operador del trasllat, en qualitat de posseïdor, quan la norma d'un determinat flux de residus així ho establisca.

 

En els residus de competència municipal, l'operador del trasllat serà l'entitat local. En el cas en què aquesta competència es duga a terme de manera indirecta a través de qualsevol de les formes previstes en la legislació sobre règim local, l'entitat local podrà autoritzar per escrit l'empresa que presta aquest servei perquè actue en el seu nom com a operador del trasllat.

Requisits

La disposició addicional primera del Reial decret 553/2020 estableix que els tràmits que recull es realitzaran per via telemàtica mitjançant documents estandarditzats per a tot el territori de l'Estat. A aquest efecte, les administracions públiques publicaran en els seus portals web els esquemes de l'intercanvi electrònic de dades i la descripció detallada del procediment electrònic.

Per a això, la conselleria competent en matèria de medi ambient, a través de la direcció general que exerceix les funcions en matèria de residus, ha desenvolupat una aplicació per a la tramitació telemàtica dels documents de control de residus (plataforma ADCR 3.0) perquè els operadors dels trasllats de residus inscrits en el Registre de producció i gestió de residus puguen tramitar els documents associats al procediment de trasllat amb origen o destinació a la Comunitat Valenciana de conformitat amb el que estableix el Reial decret 553/2020.

D'acord amb el que disposa el punt 2 de la disposició addicional primera del reial decret, la presentació dels documents electrònics indicats, davant de la direcció general que exerceix les funcions en matèria de residus a la Comunitat Valenciana, podran efectuar-la les persones o entitats habilitades per a la presentació electrònica de documents en representació de tercers, en els termes que estableix el Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, i en els que estableixen, a la seua entrada en vigor, els articles 6 i 7 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

Per tant, si l'operador del trasllat de residus opta per actuar per mitjà d'un representant, aquest últim ha de tindre acreditada la representació per a la realització del procediment administratiu de caràcter electrònic de trasllats de residus a l'interior del territori de l'Estat a través del Registre de representants de l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica de la Comunitat Valenciana (ACCV) o qualsevol altra entitat de certificació acreditada.

Per a acreditar la representació, l'operador del trasllat que desitja ser representat per un tercer haurà d'accedir al Registre de representants de l'ACCV amb el seu certificat electrònic i atorgar representació a les persones, físiques o jurídiques (NIF/CIF), que estime oportunes perquè realitzen, en el seu nom, els tràmits electrònics que desitge. Aquesta representació pot tindre l'abast següent:

· «total», si el representat vol que la representació siga atorgada per a qualsevol procediment administratiu de caràcter electrònic amb l'Administració.

· «parcial», si el representat atorga la representació per a determinats procediments administratius de caràcter electrònic. Per exemple, per a la "Tramitació electrònica dels documents associats als trasllats de residus a l'interior del territori de l'Estat" (procediment o tràmit identificable per la referència GUC 17646).

 

Enllaç al procediment d'inscripció en el Registre de representants de l'ACCV

https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=17168&version=amp

 

Recordeu que, per a accedir a la plataforma ADCR 3.0, l'operador del trasllat ha de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), els dos emesos per un organisme de certificació acreditat.

https://sede.gva.es/va/web/sede_electronica/sede_certificados

Com es tramita

Procés de tramitació

L'accés a la plataforma ADCR 3.0 requereix disposar de signatura electrònica avançada (certificat) i pot fer-se en dos supòsits:

1. Que accedisca el mateix operador (productor o gestor de residus) amb el seu certificat preceptiu.

2. Que accedisca el seu representant -sempre prèviament acreditat pel representat (operador) en el Registre de representants de l'ACCV- amb el seu propi certificat. En aquest segon supòsit, podran accedir a la plataforma ADCR 3.0 tant el representat (operador) com el seu representant i es poden donar dues situacions:

2.1. Que l'operador representat no configure restriccions d'accés en ADCR 3.0 per al seu representant. En tal cas, el representant tindrà, per defecte, accés a tots els centres o les instal·lacions registrades d'aquell.

2.2. Que l'operador representat sí que configure restriccions d'accés en ADCR 3.0. El representant només podrà accedir als centres o les instal·lacions que el seu representat (operador) li haja habilitat.

 

Enllaç al procediment de configuració de restriccions d'accés en ADCR 3.0, depenent del fet que l'operador representat siga un productor o un gestor de residus:

https://agroambient.gva.es/documents/20549779/0/PROCEDIMIENTO+PARA+CONFIGURAR+EL+PERFIL+DE+ACCESO+A+LA+APLICACIÓN+ADCR+3.0+DE+TERCERAS+PERSONAL+QUE+ACTÚAN+EN+REPRESENTACIÓN+DE+LOS+OPERADORES+DE+TRASLADOS+DE+RESIDUOS+(PRODUCTORES+Y+GESTORES)/4a344797-4bd9-4561-99e8-8f32ed491ae8

 

A continuació, es posen a la vostra disposició les guies d'ús de la plataforma ADCR 3.0 i uns vídeos informatius sobre el procés de generació dels documents associats als trasllats de residus.

- Guia d'ús de la plataforma de tramitació electrònica per a ADCR 3.0

http://residuos.gva.es/adcr/files/Guia_de_uso_de_la_plataforma_de_Tramitacion_Electronica_para_ADCR_3.0.pdf

- Guia d'ús de la plataforma ADCR 3.0 per a productors de residus

http://residuos.gva.es/adcr/files/Guia_de_uso_de_la_plataforma_ADCR_3.0_Productores.pdf

- Guia d'ús de la plataforma ADCR 3.0 per a gestors de residus

https://residuos.gva.es/adcr/files/Guia_de_uso_de_la_plataforma_ADCR_3.0_Gestores.pdf

- Vídeo de notificació prèvia de trasllat

https://agroambient.gva.es/web/calidad-ambiental/video-de-notificacion-previa-de-traslado

- Vídeo de document d'identificació A

https://agroambient.gva.es/web/calidad-ambiental/video-de-documento-de-identificacion-a

- Vídeo de document d'identificació B

https://agroambient.gva.es/web/calidad-ambiental/video-de-documento-de-identificacion-b

Entitats col·laboradores de certificació

Sol·licitud

Termini
Des de 07-04-2021 00:00:00h

Els operadors dels trasllats generaran i presentaran la notificació prèvia en la plataforma ADCR 3.0, com a mínim, deu dies abans que es duga a terme el trasllat.

Les notificacions generals, vàlides per a múltiples trasllats, s'han de presentar deu dies abans del primer trasllat i tindran un termini de vigència màxim de tres anys.

En el cas de trasllats de residus que requerisquen notificació prèvia, l'operador omplirà i generarà el document d'identificació abans d'iniciar el trasllat i el presentarà, així mateix, en la plataforma ADCR 3.0.

Documentació

El procediment no porta documents associats perquè aquests es generen en la mateixa aplicació ADCR 3.0 i es presenten davant de l'Administració a través d'aquesta aplicació.

D'acord amb la disposició addicional primera del Reial decret 553/2020, els tràmits regulats en aquesta norma s'han de realitzar per via electrònica mitjançant documents estandarditzats per a tot el territori de l'Estat i el seu contingut s'ha d'adequar al que estableix aquest reial decret.

· Notificació prèvia de trasllat de residus a l'interior del territori de l'Estat, segons article 8 del Reial decret 553/2020 (en suport electrònic).

· Document d'identificació de residus, segons l'article 6 del Reial decret 553/2020 (en suport electrònic).

Forma de presentació
Telemàtica

La generació i presentació dels documents associats als trasllats de residus a l'interior del territori de l'Estat (notificacions prèvies i documents d'identificació) serà exclusivament telemàtica a través de la plataforma ADCR 3.0. Per a complir l'obligació de presentar la documentació...

Saber més

Resolució

Termini màxim

En el termini màxim de deu dies des de la data del justificant de recepció que la comunitat autònoma d'origen entrega a l'operador, els òrgans competents de les comunitats autònomes d'origen i destinació podran oposar-se al trasllat, per a la qual cosa han d'al·legar alguna de les causes que preveu l'article 25 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, i desplegades en els apartats 2 i 3 de l'article 9 del Reial decret 553/2020 i motivar aquesta decisió.

L'operador podrà efectuar el trasllat si, transcorregut aquest termini, els òrgans competents de les comunitats autònomes d'origen i de destinació no hagen sol·licitat informació o documentació complementària, o no hagen manifestat la seua oposició al trasllat.

Obligacions

Sense perjudici de les obligacions que estableix la Llei 22/2011 als productors i gestors de residus, el Reial decret 553/2020, en el seu article 3, estableix que tot trasllat de residus a l'interior del territori de l'Estat ha de complir amb els requisits generals següents:

1. Disposar, amb caràcter previ a l'inici d'un trasllat, d'un contracte de tractament, segons estableix l'article 2.h del Reial decret 553/2020.

2. Anar acompanyat d'un document d'identificació des de l'origen fins a la seua recepció en la instal·lació de destinació, a l'efecte de seguiment i control. Aquest document és imprescindible tant si el residu que es traslladarà està subjecte a notificació prèvia de trasllat com si no.

3. Quan siga procedent, presentar una notificació prèvia de trasllat als òrgans competents de les comunitats autònomes d'origen i destinació amb una antelació mínima de deu dies a la data prevista per al trasllat. Aquesta notificació únicament ha d'efectuar-se en els següents supòsits de trasllats de residus que preveu l'apartat 2 de l'article 3 del Reial decret 553/2020:

- trasllats de residus, perillosos i no perillosos, quan vagen destinats a eliminació.

- trasllats de residus perillosos, de residus domèstics barrejats identificats amb el codi LER 20 03 01 i els que reglamentàriament es determinen, quan vagen destinats a valorització.

En el termini màxim de deu dies des de la data del justificant de recepció que la comunitat autònoma d'origen entrega a l'operador, els òrgans competents de les comunitats autònomes d'origen i destinació podran oposar-se al trasllat, per a la qual cosa han d'al·legar alguna de les causes que preveu l'article 25 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, i desplegades en els apartats 2 i 3 de l'article 9 del Reial decret 553/2020 i motivar aquesta decisió.

L'operador podrà efectuar el trasllat si, transcorregut aquest termini, els òrgans competents de les comunitats autònomes d'origen i de destinació no hagen sol·licitat informació o documentació complementària, o no hagen manifestat la seua oposició al trasllat.

En el cas que el trasllat siga de residus que tinguen la consideració de mercaderia perillosa, el transport es realitzarà d'acord amb la legislació vigent en matèria de transport de mercaderies perilloses per carretera, ferrocarril, via aèria o via marítima.

Observacions

Com s'indica en l'article 9.6 del Reial decret 553/2020, l'oposició al trasllat de l'òrgan competent es podrà recórrer en els termes que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Sancions

La vigilància, el control i la inspecció dels trasllats de residus, així com la sanció de les infraccions del que estableix el Reial decret 553/2020, de 2 de juny, pel qual es regula el trasllat de residus a l'interior del territori de l'Estat, s'efectuarà de conformitat amb el que disposa el...

Saber més

Preguntes freqüents

Dubtes sobre la tramitació
On consultar dubtes sobre el tràmit:

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Empreses
    • Medi ambient
      • Autoritzacions i llicències

TEMA

  • Administració pública
    • Ens locals
    • Administració electrònica
  • Indústria i energia
    • Seguretat d’instal·lacions
    • Àrees industrials
  • Medi ambient
    • Gestió ambiental
    • Residus

PERFILS

  • Empresa
    • Gran empresa
    • Petita i mitjana empresa

SECTOR

  • Aigua, sanejament i residus
    • Residus
  • Indústria
    • Indústria química i petroquímica

TEMÀTICA

  • Sostenibilitat
    • Afectació al medi
    • Medi ambient
  • Innovació

CICLE VITAL

  • Planificar un negoci
  • Canvis i tancament
  • Créixer i consolidar
  • Encetar un negoci

TIPUS

  • Autorizaciones, permisos, licencias y homologaciones