Assignació de places socials de residència i centre de dia per a persones majors no dependents. - GVA.ES
Assignació de places socials de residència i centre de dia per a persones majors no dependents.
Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda
Què és
Atenció en centres residencials i de dia de la Xarxa Pública de Centres i Serveis de la Comunitat Valenciana, sense tindre reconeguda una situació de dependència.
Es consideren integrats en la Xarxa de Centres i Serveis Públics i Concertats del Sistema d'Atenció a la Dependència a la Comunitat Valenciana els centres següents:
a) Centres i serveis públics de titularitat de l'Administració de la Generalitat i dels seus organismes o entitats dependents.
b) Centres i serveis públics de titularitat de les entitats locals de la Comunitat Valenciana, o dels seus organismes o entitats dependents.
c) Centres i serveis privats concertats.
d) Centres del pla d'accessibilitat social de conformitat amb el que estableix la disposició transitòria setena d'aquesta ordre.
e) Centres i serveis privats d'entitats sense ànim de lucre que estiguen majoritàriament subvencionats per la conselleria competent en matèria de benestar social en les seues despeses de manteniment i funcionament, o participen en programes de finançament de places d'acord amb les ordres anuals de subvencions per a aquest tipus de centres.
Tots els centres i serveis integrats en la Xarxa de Centres i Serveis Públics i Concertats del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència a la Comunitat Valenciana constitueixen l'oferta de recursos públics del sistema esmentat.
La prelació d'accés al servei es realitzarà d'acord amb l'aplicació successiva dels criteris que s'indiquen a continuació:
En el cas que hi haja una situació reconeguda de dependència, els criteris de priorització seran els següents:
·Major grau de dependència
·En el cas d'igualtat de grau, la data de presentació de sol·licitud de dependència (en el cas de revisió PIA, es tindrà en compte la data de sol·licitud de revisió, i, en el cas de canvi de preferències, es tindrà en compte la data d'aquesta sol·licitud de canvi)
·En el cas d'igualtat en els criteris anteriors, menor capacitat econòmica
·En el cas d'igualtat dels criteris anteriors, la major edat de la persona beneficiària
En el cas que s'acredite algina de les situacions previstes en els requisits, els criteris de priorització seran els següents:
Emergència social
Exclusió social
·Urgència sociosanitària
·Agrupament familiar
·Persones majors
Es poden autoritzar trasllats entre els centres que formen part de la Xarxa Pública de Centres i Serveis de la Comunitat Valenciana. Es distingeixen les modalitats següents.
1. Trasllat voluntari:
La persona usuària d'un servei d'atenció residencial o de centre de dia o, si escau, qui exercisca la seua representació legal, podrà sol·licitar un trasllat a un altre centre de la Xarxa Pública de Centres i Serveis de la Comunitat Valenciana mitjançant la presentació del model normalitzat (annex III).
Així mateix, es podrà adjuntar la documentació complementària que s'estime oportuna i que acredite la justificació del trasllat sol·licitat (informe social, informe de salut, etc.).
2. Trasllat per permuta:
Es poden autoritzar permutes entre persones usuàries de serveis de la mateixa naturalesa que es troben ingressades en centres diferents.
Rebuda la sol·licitud de permuta en la direcció territorial, aquesta la comunicarà al centre sol·licitat, en el qual se li donarà la màxima difusió entre les persones usuàries. El centre receptor admetrà, durant 15 dies, totes les sol·licituds que es formulen per les persones interessades en la permuta. En el cas que diversos residents sol·liciten la permuta, aquesta es resoldrà de conformitat amb els criteris indicats en el punt 4 d'aquest apartat.
3. Trasllat d'ofici.
Es podran promoure trasllats d'ofici si es produeix alguna circumstància que genere risc fundat sobre la pròpia seguretat del resident o la d'altres persones usuàries o dels empleats del centre, així com comportaments que provoquen l'alteració de la convivència en el centre o si s'observen patologies o conductes que no puguen tractar-se adequadament en aquest, o en els casos en els quals es produïsquen canvis substancials en la situació de dependència de la persona resident.
L'objectiu dels trasllats d'ofici és oferir el centre que s'adapte de forma més adequada a les necessitats de la persona resident o que preste les atencions especials que requerisca la seua situació.
En els trasllats d'ofici serà necessària la instrucció del l'expedient de trasllat pertinent, que serà resolt per la direcció territorial, amb la garantia del tràmit d'audiència a l'usuari, sense perjudici de les actuacions judicials que, si escau, es puguen emprendre quan de la conducta de l'usuari es puguen derivar qualsevol tipus de responsabilitats.
En els trasllats d'ofici serà necessària l'acceptació d'aquest per part de la persona resident o del representant legal. Si aquesta no resulta possible, s'ha de sol·licitar la corresponent autorització judicial de trasllat involuntari, o la posada en coneixement judicial d'aquesta situació.
4. Resolució de les sol·licituds de trasllat.
La valoració dels trasllats s'ha de realitzar tenint en consideració els motius al·legats, així com la disponibilitat de places.
Els trasllats s'ordenaran en les corresponents llistes de reserva de trasllats segons la data de sol·licitud, i s'anteposaran els que tinguen la consideració de caràcter prioritari per algun dels motius següents:
- Per motius de salut
- Reagrupació familiar (trasllat al centre on està ingressat el cònjuge o la persona en relació d'anàloga afectivitat o un parent per consanguinitat fins al segon grau).
- Proximitat geogràfica al lloc de residència originari o la seua família
Per cada 4 nous ingressos produïts en un centre, s'adjudicarà una plaça per trasllat voluntari, sempre que en aquest hi haja una llista de reserva de trasllats.
Excepte casos excepcionals, el resident no podrà sol·licitar el trasllat durant el primer any, i estarà obligat a romandre un mínim de dos anys abans de sol·licitar un nou trasllat.
- Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el sistema de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 3028, de 04/07/97).
- Decret legislatiu 1/2005, de 25 de febrer, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el text refós de la llei de taxes de la Generalitat. (DOGV núm. 4971, de 22/03/2005).
- Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència (BOE núm. 299, de 15/12/2006).
- Ordre 21/2012, de 25 d'octubre, de la Conselleria de Justícia i Benestar Social, per la qual es regulen els requisits i les condicions d'accés al programa d'atenció a les persones i a les seues famílies en el marc del sistema per a l'autonomia i atenció a la dependència en la Comunitat Valenciana...
- Instrucció d'1 de maig de 2016, de la Direcció General de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència, relativa al procediment d'assignació de places socials de residència i centres de dia per a persones majors no dependents.
A qui va dirigit
Persones majors de 65 anys que hagen cessat en la seua activitat laboral o professional, i pensionistes majors de 60 anys que presenten una situació de vulnerabilitat o especial necessitat perquè es troben en algun dels supòsits establits en l'apartat següent.
Excepcionalment, també podran accedir les persones menors d'aquesta edat, quan la seua situació de dependència social així ho requerisca i no siguen susceptibles d'atenció en un altre tipus de recursos socials o sanitaris.
Queden fora del seu àmbit d'aplicació les persones amb una situació permanent en algun grau de dependència que done dret al recurs sol·licitat. Aquests casos s'han de tramitar a través del procediment de reconeixement de la situació de dependència.
Trobar-se en alguna de les situacions següents:
a) Emergència social: esdeveniment extraordinari que no s'ha pogut preveure per endavant, bé siga perquè es desconeix la seua situació de necessitat o bé perquè la necessitat s'ha generat per fets o esdeveniments de caràcter imprevisible.
b) Exclusió social: persona major que, per causes estructurals, es troba immersa en un procés de desavantatge o vulnerabilitat social que genera una situació de desigualtat, pèrdua de vincles, desafiliació, precarietat creixent, així com la dificultat d'accés als sistemes de protecció social i als mecanismes necessaris per a l'assoliment del complet desenvolupament del seu projecte de vida.
c) Urgència sociosanitària: quan es produeix una necessitat previsible, de caràcter sociosanitari que afecta directament persones majors en una situació de risc social.
d) Reagrupació familiar: amb l'objecte de mantindre la unitat familiar, com a acompanyant de la persona sol·licitant principal.
e) Persones majors autònomes: l'usuari tindrà la condició de vàlid per a les activitats de la vida diària quan resulte una puntuació entre huitanta-cinc i cent en l'escala de Barthel.
En el cas de persones que patisquen processos aguts de malaltia infectocontagiosa, de malalties psíquiques o mentals, o conductes que puguen alterar la normal convivència amb la resta dels residents, es requerirà la seua estabilització amb caràcter previ a l'ingrés en el centre.
Com es tramita
GENERAL:
Les sol·licituds s'han de tramitar en l'equip social de base de l'ajuntament on residisca la persona interessada.
El professional que reba la sol·licitud comprovarà que estiga degudament omplida i requerirà a l'interessat més documentació si s'observa que no conté tota la informació necessària.
Comprovades les dades de la sol·licitud, procedirà a elaborar l'informe social, en què s'especifiquen les circumstàncies personals i familiars i les necessitats concretes de l'usuari per les quals requereix la plaça residencial o de centre de dia.
Una vegada omplit i informat, l'expedient es remetrà a la direcció territorial d'igualtat i polítiques inclusives corresponent per al seu tràmit.
La direcció territorial procedirà a estudiar les sol·licituds i comprovarà que reuneixen tota la informació pertinent o, si escau, requeriran la documentació oportuna.
Per a la valoració dels expedients, es constituirà en cada direcció territorial una comissió tècnica de valoració integrada per:
·El/la cap de servei competent en matèria de persones majors de la direcció territorial corresponent que actuarà com a president.
·El/la cap de secció de persones majors
·Dos tècnics de la Secció de Persones Majors, un/a dels quals actuarà com a secretari/ària.
La comissió tècnica de valoració es reunirà amb una periodicitat mínima quinzenal. En els casos d'urgència, es procedirà a l'ingrés de l'usuari, la qual cosa es posarà en coneixement de la comissió al més prompte possible.
Aquesta comissió estudiarà les sol·licituds rebudes i procedirà a valorar-les atenent la informació que hi ha en l'expedient, així com les instruccions.
Amb totes les sol·licituds pendents d'ingrés en cada centre, s'establirà una llista de reserva en què consten les sol·licituds pendents per ordre de prelació. En el cas que el sol·licitant no haja indicat els centres pels quals tinga preferència, s'entendrà que la sol·licitud s'ha formulat per a tot l'àmbit de la comunitat autònoma.
Si la situació de la persona sol·licitant s'agreuja / es veu modificada mentre roman en la llista de reserva, podrà sol·licitar la revisió del seu expedient, per a la qual cosa ha d'adjuntar els informes pertinents que expressen la seua nova situació.
La comissió de valoració estendrà acta de cada sessió i hi farà constar la relació de sol·licituds valorades, les que passen a la llista de reserva i les que queden pendents perquè es necessita documentació, així com les que no compleixen els requisits previstos en aquestes instruccions.
Una vegada adjudicada la plaça mitjançant la resolució corresponent, es comunicarà a la persona interessada i s'hi indicarà el termini d'ingrés i l'import de la taxa per la prestació de serveis socials, de conformitat amb la Llei de taxes de la GVA. Així mateix, la secció de persones majors de la direcció territorial remetrà al centre corresponent una còpia de la resolució a fi que es coneguen les dades de les persones que ingressaran i la data d'ingrés prevista, i s'informarà a l'equip de base sol·licitant.
En el cas que aquest ingrés no es produïsca en el termini de 10 dies següents a la recepció de la notificació sense causa justificada, s'entendrà que renúncia a la plaça, de manera que aquesta s'assignarà a la persona que ocupe la posició immediatament posterior en la llista de reserva.
Transcorreguts 10 dies des de la data prevista per a l'ingrés, si aquest no es produeix, el centre ho comunicarà a la direcció territorial a fi que la plaça s'assigne a una altra persona.
* Emergència social:
Els tècnics de serveis socials que es troben davant d'una persona en aquesta situació ho comunicaran immediatament a la direcció territorial de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.
Una vegada valorat i estimat el cas per la direcció territorial, s'efectuarà l'ingrés, per a la qual cosa els serveis municipals han de presentar en els 10 dies següents la documentació preceptiva per a completar el seu expedient.
PROCEDIMENT D'URGÈNCIA
En aquells casos en què una persona major patisca una situació d'abandó, maltractament físic o psíquic que haja sigut denunciat a l'autoritat competent o que es trobe en una situació d'extrema emergència social, podrà ser ingressada de forma immediata en una residència de la xarxa pública i s'iniciaran posteriorment els tràmits oportuns per a la regularització d'administrativa de la seua situació.
Emergència social:
Els supòsits inclosos poden ser diversos i s'han d'englobar en alguna d'aquestes situacions:
- situació de desemparament o abandó
- situació de risc greu i imminent per a la seua seguretat física o psíquica
- situació de maltractament físic i/o psíquic
- situació de pèrdua econòmica imminent
Exclusió social:
Per a la valoració de la situació d'exclusió, es tindran en compte les àrees següents:
- situació familiar, situació econòmica, habitatge, relacions socials i suport de la xarxa social
Urgència sociosanitària:
Derivació des d'un centre hospitalari d'atenció a crònics i llarga estada
Queden exclosos d'aquest supòsit els usuaris que requereixen cures sanitàries continuades de tipus intensiu i temporal, amb objectiu de recuperació i/o rehabilitació amb previsió d'alta a curt o mitjà termini i les persones que requereixen cures per a l'alleujament simptomàtic destinat a millorar la qualitat de vida en situació d'alt nivell de sofriment (és a dir, els casos en què l'atenció que requereixen siga clarament sanitària)
Reagrupació familiar:
· Ser cònjuge o persona amb relació anàloga d'afectivitat
· Ser parent per consanguinitat fins al primer grau, sempre que tinga reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 65 % i que depenga econòmicament i/o funcionalment de la persona sol·licitant.
· De manera excepcional, ser parent per consanguinitat fins al segon grau, sempre que complisca el requisit d'edat.
La persona acompanyant ha d'acreditar la convivència d'almenys dos anys amb la persona sol·licitant principal, amb anterioritat a la data de presentació de la sol·licitud principal.
Persones majors:
- Per a la valoració d'aquesta situació, es tindrà en compte l'informe de salut presentat que, d'acord amb el model normalitzat per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, ha d'indicar l'índex de Barthel i l'índex Pfeiffer.
46001 - València/Valencia
03002 - Alacant/Alicante
12003 - Castelló/Castellón
Sol·licitud
Tot l'any.
Les sol·licituds s'han de presentar, juntament amb la documentació requerida, en la direcció territorial d'igualtat i polítiques inclusives de la província on radique el centre per al qual se sol·licita l'ingrés. Tot això sense perjudici del que disposa la legislació sobre procediment administratiu comú.
REGISTRE DE LA DIRECCIÓ TERRITORIAL D'IGUALTAT I POLÍTIQUES INCLUSIVES - VALÈNCIA:
L'ATENCIÓ PRESENCIAL i REGISTRE DE DOCUMENTS serà ÚNICAMENT mitjançant CITA PRÈVIA, que es pot sol·licitar a través del telèfon d'informació de la Generalitat 012 o a través d'internet: https://www.gva.es/es/inicio/servicios_linea/citas_previas
On dirigir-se
Resolució
Recurs d'alçada contra la resolució de concessió.
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Ciutadania
- Col·lectius i servicis socials
- Persones majors
- Centres i servicis assistencials