Detall de Procediment

Ajudes rehabilitació energètica en edificis existents. PREE CV

Codi SIA: 2366958
Codi GUC: 21388
Organisme: INSTITUT VALENCIÀ DE COMPETITIVITAT EMPRESARIAL IVACE
Termini de sol·licitud: TANCAT
(17-12-2020
31-07-2021)
  • Informació bàsica

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

L'objecte de la present resolució és convocar les ajudes de l'IVACE en edificis existents de la Comunitat Valenciana per a la realització d'actuacions de millora de l'eficiència energètica de l'envolupant tèrmica, d'actuacions de millora de l'eficiència energètica i d'energies renovables en les instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, ventilació i aigua calenta sanitària, així com d'actuacions de millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació, en edificis existents de la Comunitat Valenciana, que afavorisquen la reducció del consum d'energia final i de les emissions de diòxid de carboni, mitjançant l'estalvi energètic, la millora de l'eficiència energètica i l'aprofitament de les energies renovables.

Observacions

Observacions

* ACTUACIONS SUSCEPTIBLES DE SUPORT 1. Les tipologies d'actuació subvencionables seran les següents: · Tipologia 1: Millora de l'eficiència energètica de l'envolupant tèrmica. · Tipologia 2: Millora de l'eficiència energètica i d'energies renovables en les instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, ventilació i aigua calenta sanitària. - Substitució d'energia convencional per energia solar tèrmica. - Substitució d'energia convencional per energia geotèrmica. - Substitució d'energia convencional per biomassa en les instal·lacions tèrmiques. - Millora de l'eficiència energètica dels sistemes de generació no inclosos en els tres subapartats anteriors. - Millora de l'eficiència energètica dels subsistemes de distribució, regulació, control i emissió de les instal·lacions tèrmiques. · Tipologia 3: Millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació. La descripció i particularitats de cadascuna d'aquestes actuacions s'especifiquen en l'annex de la present resolució. 2. Les actuacions subvencionables incloses en cadascuna de les tipologies enumerades, es duran a terme en edificis destinats a un o diversos dels usos següents: a) Edificis d'habitatge unifamiliar. b) Edificis de tipologia residencial col·lectiva d'habitatge. c) Edificis de qualsevol altre ús (administratiu, sanitari, docent, cultural, etc.) dels regulats per l'article 2.1 de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació (LOE). 3. Així mateix, les actuacions subvencionables es podran enquadrar en una de les opcions següents: - Opció A: Incentius destinats a intervencions en edificis complets existents, inclosos els habitatges unifamiliars. - Opció B: Incentius destinats a intervencions sobre una o diversos habitatges o locals del mateix edifici, considerades individualment o com a parts d'un edifici existent. 4. Només es consideraran subvencionables les actuacions la inversió de les quals s'haja realitzat amb posterioritat a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda, no considerant-se elegible cap cost relatiu a l'execució de l'actuació que haja sigut facturat amb anterioritat, sense perjudici dels costos corresponents a actuacions preparatòries que siguen necessaris per a presentar la sol·licitud o dur a terme les corresponents inversions, com poden ser projecte, memòries tècniques, certificats, etc., que sí que podran ser considerats subvencionables, encara que hagueren sigut facturats amb anterioritat, sempre que, en tot cas, aquestes actuacions preparatòries s'hagueren iniciat amb data posterior al 7 d'agost de 2020, data d'entrada en vigor del programa d'ajudes, d'acord amb el que s'estableix en l'article 4 del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost. En el cas de persones jurídiques públiques, es prendrà com a data de referència per a determinar la data d'inici de les actuacions, la de la publicació dels plecs de licitació llevat que el bé, obra o servei contractat no supere el llindar previst per als contractes menors, i en aquest cas es prendrà com a referència la data d'inici de la contractació; per a les persones físiques i les jurídiques privades la data de referència serà la de la formalització dels corresponents contractes, i en absència d'aquests, la de la factura emesa per l'empresa proveïdora. No es considerarà elegible cap cost facturat amb anterioritat, sense perjudici dels costos corresponents a les actuacions preparatòries. 5. Les actuacions objecte d'ajuda han de justificar una reducció del consum d'energia final d'un 10% respecte a la seua situació de partida. Per al càlcul de l'estalvi d'energia final i l'elegibilitat de les actuacions serà aplicable la Recomanació (UE) 2019/1658 de la Comissió, de 25 de setembre de 2019, relativa a la transposició de les obligacions d'estalvi d'energia en virtut de la Directiva d'eficiència energètica. 6. Les actuacions objecte d'ajuda han de millorar la qualificació energètica total de l'edifici en, almenys, una lletra mesurada en l'escala d'emissions de diòxid de carboni (kg CO2 /m² any), respecte a la qualificació energètica inicial de l'edifici. Aquest criteri no serà aplicable en els casos següents: a) Quan l'edifici acredite tindre una qualificació energètica A i es proposen mesures de millora; en aquest cas l'ajuda addicional d'eficiència energètica que s'aplicarà serà la corresponent a la qualificació energètica final A. b) Quan l'edifici, sent algun dels compresos en l'apartat 2.c) d'aquest article, no compte amb un procediment per a la seua qualificació energètica. En aquest cas haurà de reduir el seu consum d'energia final en un 20%, com a efecte equivalent a la millora d'una lletra. Aquesta millora de la seua qualificació energètica podrà obtindre's mitjançant la realització d'una tipologia d'actuació o una combinació de diverses, així com mitjançant la realització de mesures parcials d'una o diverses actuacions diferents. La certificació energètica de l'edifici es realitzarà d'acord amb la normativa que regule el procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis, mitjançant la utilització d'algun dels programes informàtics oficials reconeguts. 7. El projecte objecte de l'ajuda haurà de trobar-se dins del territori de la Comunitat Valenciana. 8. No seran actuacions subvencionables les següents: a) Les realitzades en edificis construïts l'any 2007 o posterior, la qual cosa es justificarà mitjançant consulta descriptiva i gràfica de la dada cadastral del bé immoble. b) Intervencions en edificis existents que suposen una ampliació, en els quals s'incremente la superfície o volum construït. c) Intervencions en edificis existents que comporten un canvi d'ús de l'edifici. 9. Per a l'aplicació de l'ajuda corresponent a l'ús de l'edifici, en funció que aquest siga d'habitatge o d'un altre ús diferent, es considerarà la superfície construïda sobre rasant, que es justificarà mitjançant consulta cadastral. En aquest sentit, per a ser considerat un edifici d'ús habitatge, almenys un 70% de la seua superfície construïda sobre rasant ha d'estar destinat a aquest ús concret. En aquest cas, la quantia de l'ajuda s'aplicarà com a ús habitatge a tota la superfície sobre la qual s'actue, amb independència que l'ús no ho siga íntegrament com a habitatge. * COSATOS SUBVENCIONABLES 1. Es consideren costos subvencionables els costos d'inversió addicionals necessaris per a aconseguir un nivell més elevat d'eficiència energètica o per a fomentar la producció d'energia procedent de fonts renovables, que es determinaran d'acord amb el que s'estableix en els articles 38 i 41 del Reglament (UE) Núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat. Els costos que no estiguen directament vinculats a la consecució d'un nivell més elevat d'eficiència energètica o a la consecució d'un nivell més elevat de protecció mediambiental, no seran subvencionables; no obstant això, en el cas que les beneficiàries siguen persones físiques, entitats sense ànim lucratiu o entitats públiques, i es donen suport a activitats no econòmiques d'aquestes que no suposen un avantatge econòmic per a una empresa, aquestes ajudes queden excloses del principi d'incompatibilitat amb el mercat comú formulat en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, i per tant no estan sotmeses als requisits i límits establits en el Reglament (UE) Núm. 651/2014, de la Comissió, per la qual cosa en aquests casos el cost subvencionable serà el cost elegible del projecte. 2. Les actuacions dutes a terme en l'àmbit d'aquesta convocatòria d'ajudes, tindran els següents límits aplicables a tots els tipus d'actuacions subvencionables: - Cost elegible mínim per sol·licitud: 10.000 € - Cost elegible màxim per sol·licitud: 5.000.000 € 3. Es considera cost elegible del projecte l'indicat en l'annex de la convoicatòria per a cadascuna de les tipologies d'actuació.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Podran acollir-se a aquestes ajudes les persones i entitats que s'enumeren a continuació, per a cada tipologia d'actuació, sempre que tinguen residència fiscal a Espanya: a) Les persones físiques o jurídiques de naturalesa privada o pública que siguen propietàries d'edificis existents destinats als usos establits en l'article 3 de la convocatoria b) Les comunitats de propietaris o les agrupacions de comunitats de propietaris d'edificis residencials d'ús habitatge, constituïdes conforme al que es disposa per l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal. c) Els propietaris que de forma agrupada siguen propietaris d'edificis, que reunisquen els requisits establits en l'article 396 del Codi Civil, i no hagueren atorgat el títol constitutiu de propietat horitzontal. d) Les empreses explotadores, arrendatàries o concessionàries d'edificis, que acrediten aquesta condició mitjançant contracte vigent a llarg termini amb la propietat, que els atorgue facultat expressa per a escometre les obres de reforma objecte de l'actuació a incloure en el Programa. e) Les empreses de serveis energètics (ESEs), o proveïdors de serveis energètics definides en el Reial decret 56/2016, de 12 de febrer. Per a poder ser-ne beneficiàries, aquestes empreses hauran d'actuar conforme al contracte que tinguen establit a tal fi amb la propietat, i dur a terme les inversions incloses en alguna de les tipologies d'actuacions recollides en aquesta convocatòria, havent d'acreditar la seua actuació com a empresa de serveis energètics i la inversió realitzada. f) Les entitats locals i el sector públic institucional de qualssevol administracions públiques a què es refereix l'article 2.2 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. g) Les comunitats d'energies renovables i les comunitats ciutadanes d'energia, segons definició de la Directiva 2018/2001 del Parlament Europeu i del Consell, així com de l'article 4 del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

  • Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, pel qual es regula el programa d'ajudes per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents i es regula la concessió directa de les ajudes d'aquest programa a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla. (BOE nº 212 de 6/8/2020)
  • Resolució de 10 de desembre de 2020, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es convoquen ajudes per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents, amb càrrec al pressupost de l'exercici 2020 (Programa PREE- Comunitat Valenciana). (DOGV nº 8975 de 15/12/2020)

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

El termini de presentació de sol·licituds a aquest programa d'ajudes s'iniciarà el dia 17 de desembre de 2020 i finalitzarà el 31 de juliol de 2021, termini a partir del qual no seran admeses més sol·licituds. No obstant això, si es produeix un esgotament del pressupost disponible abans del tancament del programa, les sol·licituds que es presenten fins a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds podran continuar registrant-se en llista de reserva provisional, i seran ateses per rigorós ordre d'entrada en cas que es produïsquen desestimacions, desistiments, renúncies o revocacions de les ajudes prèvies que pogueren alliberar pressupost, o d'augment o reajustament de la distribució pressupostària, d'acord amb el que s'estableix en l'article 2 de la present convocatòria. Transcorreguda la data de tancament de programa no es registraran més sol·licituds de reserva, encara que es produïsca, amb posterioritat a aquella, un alliberament de crèdit pressupostari. (DOGV nº 8975 de 15/12/2020)

Formularis documentació

La tramitació de la sol·licitud suposa la seua signatura i dels seus annexos, i es presentarà en el registre telemàtic de l'IVACE a través de la seua pàgina web. Una vegada presentada la sol·licitud davant el registre electrònic, aquest emetrà automàticament un resguard acreditatiu de la presentació de la sol·licitud, que podrà ser arxivat o imprés per l'entitat interessada, en els termes previstos en el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana. Cada sol·licitant haurà de presentar la documentació especificada en l'article 10 de la resolució de convocatòria.

Presentació

Presentació

Telemàtica
La tramitació tant de la sol·licitud, com en general del procediment, serà electrònica i requerirà que la persona o entitat sol·licitant dispose durant totes les fases del procediment de certificat de representant d'entitat -o de persona física- emés per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, o per qualsevol entitat reconeguda en la Llista de confiança de prestadors de serveis de certificació establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme. Així mateix, la persona o entitat sol·licitant podrà autoritzar una altra persona perquè realitze qualsevol tràmit relacionat amb aquesta convocatòria, sempre que aquesta autorització conste en el Registre de Representants de l'ACCV (https://regrep.accv.es/accv_repr/zonarep/index.html/).

Procés de tramitació

Procés de tramitació

Examinada la documentació aportada, si aquesta no reuneix els requisits exigits es requerirà a l'entitat sol·licitant perquè, en un termini de 10 dies, esmene la falta o acompanye la documentació necessària amb indicació que si així no ho fera se ai tindrà per desistida de la sol·licitud. Els requeriments als quals es fa referència en aquest article, així com qualsevol altre que poguera realitzar-se per l'IVACE i que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient, s'efectuaran de manera electrònica, sense perjudici del que s'estableix en l'article 41 i següents de la Llei 39/2015. Els requeriments, les notificacions, les comunicacions o la documentació dels procediments emesos mitjançant signatura electrònica avançada gaudiran de validesa i eficàcia, en els termes previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les notificacions que es realitzen per mitjans electrònics s'entendran practicades o rebutjades en els termes que s'assenyalen en l'article 43 de la Llei 39/2015. L'aportació de documents en contestació als requeriments referenciats, s'haurà de realitzar a través de Registre Electrònic accedint a l'adreça web . Les sol·licituds hauran de presentar-se abans de l'inici del projecte, amb el que es garanteix l'efecte incentivador de l'ajuda. Els projectes es podran executar una vegada presentada la sol·licitud, sense esperar que la concessió de l'ajuda es produïsca i sense que això prejutge la decisió que finalment s'adopte. Es tindrà en compte el que s'estableix en l'article 3.4 de la present convocatòria per a determinar la data d'inici del projecte. L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes serà la Unitat IVACE Energia. Les sol·licituds seran ateses per rigorós ordre de presentació fins a l'esgotament dels fons, tal com s'estableix en l'article 17.4 del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, pel qual es regula el programa d'ajudes per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents, i es preveu en l'article 165.2.f), de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. En cas d'esgotament del pressupost assignat, i sempre que no haguera expirat la vigència del programa, podran continuar registrant-se sol·licituds en llista de reserva provisional, que seran ateses per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produïsquen desestimacions, desistiments, renúncies o revocacions de les sol·licituds d'ajuda prèvies que pogueren alliberar pressupost, o al fet que es produïsca un increment pressupostari d'acord amb el que es preveu en l'article 2 de la present convocatòria. En cap cas, la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional generarà cap dret per a la persona o entitat sol·licitant, fins que no es valide la sol·licitud. L'IVACE, o en el seu cas l'entitat col·laboradora, verificarà de cada sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria i emetrà un informe amb la preavaluació dels expedients que serà elevada a la Comissió a la qual es refereix l'article següent. L'IVACE, o en el seu cas l'entitat col·laboradora, podrà requerir de la sol·licitant l'aportació addicional de qualssevol altres documents, informes o dades complementàries que estime necessaris per a resoldre sobre la sol·licitud presentada. Vista la proposta continguda en l'acta de la Comissió, la Presidència de l'IVACE resoldrà sobre l'adjudicació de les ajudes, fixant expressament la quantia, i incorporant, en el seu cas, les condicions i obligacions derivades d'aquesta, que en cap cas podran contravindre el que es disposa en aquesta resolució.

Criteris de valoració

Criteris de valoració

El criteri d'atorgament de les ajudes serà el del moment de presentació de les corresponents sol·licituds. Les sol·licituds es resoldran en la mesura i en l'ordre en què correctament formalitzades i completades, d'acord amb el que s'estableix en l'article 11 de la convocatòria. Després dels actes d'instrucció, la preavaluació realitzada per l'IVACE o en el seu cas l'entitat col·laboradora, serà sotmesa a una Comissió d'avaluació, que serà la competent per a elevar a la presidència de l'IVACE proposada de concessió d'ajudes.

Obligacions

Obligacions

Les que descriu l'article 13 de la Resolució de 24 de maig de 2019.

Quantia i cobrament

Quantia i cobrament

1. La quantia de l'ajuda serà la suma de l'Ajuda base i de l'Ajuda addicional que poguera correspondre, en cada cas, en funció del compliment dels criteris que s'indiquen en l'apartat 4 d'aquest article. 2. La quantia de l'Ajuda base serà diferent si les actuacions es realitzen sota l'Opció A i/o l'Opció B, i dependrà de la tipologia d'actuació (vegeu quadre 1. Resum d'ajudes PREE). 3. L'Ajuda Addicional es graduarà en funció dels criteris, social, eficiència energètica i actuació integrada, segons es defineixen a continuació: a) Criteri social: actuacions que es realitzen en edificis d'habitatge que hagen sigut qualificats definitivament sota algun règim de protecció pública per l'òrgan competent de la Comunitat Valenciana, o bé les actuacions siguen realitzades en edificis d'habitatges situats en les àrees de regeneració i renovació urbanes o rurals, d'acord amb el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, regulat pel Reial decret 106/2018. També podran acollir-se a aquest criteri social aquells consumidors que tinguen concedit el bo social. b) Eficiència energètica. Actuacions que eleven la qualificació energètica de l'edifici per a obtindre una classe energètica «A» o «B», en l'escala de CO?, o bé, incrementen en dues lletres la qualificació energètica de partida, segons procediment establit en el Reial decret 235/2013. c) Actuació integrada. Tindran dret a Ajuda addicional per actuació integrada, els casos següents: 1r. Els edificis d'ús habitatge que realitzen simultàniament la combinació de dues o més tipologies d'actuació de les definides en l'annex, sent obligatòriament una d'elles sobre l'envolupant tèrmica (tipologia 1) que supose una disminució mínima de la demanda global en calefacció i refrigeració del 30%, combinada amb una altra actuació sobre la instal·lació tèrmica de la tipologia 2 (subtipologia 2.2 a 2.4) que supose, almenys, la substitució del 60% de la potència de generació tèrmica existent. En el cas que es realitze una instal·lació solar tèrmica (subtipologia 2.1) la condició serà que cobrisca almenys el 30% la demanda d'energia per a aigua calenta sanitària i/o climatització de piscines, calculada segons s'estableix en el Codi Tècnic de l'Edificació, en el cas de la tipologia S1, o el 30% de la demanda de calefacció i/o refrigeració en el cas de les tipologies S2 i S3. 2n. Els edificis d'altres usos, diferents d'habitatge, que realitzen simultàniament la combinació de dues o més tipologies d'actuació de les definides en l'annex, sent obligatòriament una d'elles sobre l'envolupant tèrmica (tipologia 1) que supose una disminució mínima de la demanda global en calefacció i refrigeració del 30%, combinada amb una altra actuació sobre la instal·lació tèrmica de la tipologia 2 (subtipologies 2.2 a 2.4) que supose, almenys, la substitució del 60% de la potència de generació tèrmica existent. En el cas que es realitze una instal·lació solar tèrmica (subtipologia 2.1) la condició serà que cobrisca almenys el 30% la demanda d'energia per a aigua calenta sanitària i/o climatització de piscines, calculada segons s'estableix en el Codi Tècnic de l'Edificació en el cas de la tipologia S1, o el 30% de la demanda de calefacció i/o refrigeració en el cas de les tipologies S2 i S3. 3r. Els edificis d'altres usos, diferents d'habitatge, que realitzen, simultàniament la combinació de dues o més tipologies d'actuació de les definides en l'annex, sent obligatòriament una d'elles sobre l'envolupant tèrmica (tipologia 1) que supose una disminució mínima de la demanda global en calefacció i refrigeració del 30%, combinada amb una altra actuació de la tipologia 3 (il·luminació interior) que supose una renovació de més d'un 25% de la superfície d'il·luminació que complisca amb l'exigència bàsica HE-3 del Codi Tècnic de l'Edificació. 4t. En els tres casos anteriors, una de les tipologies d'actuació (2 o 3) podrà ser substituïda per la realització d'una instal·lació solar fotovoltaica o d'una altra tecnologia renovable de generació elèctrica, amb acumulació o sense, destinada a l'autoconsum de l'edifici quan la seua potència instal·lada siga com a mínim del 10% de la potència elèctrica contractada. La instal·lació fotovoltaica no tindrà la consideració de cost elegible. 5é. Tindran dret a Ajuda addicional els edificis inclosos dins d'una comunitat d'energies renovables o una comunitat ciutadana d'energia. Les actuacions anteriors hauran de quedar convenientment justificades a través de la qualificació energètica de l'edifici actual i de l'edifici futur rehabilitat. (Vegeu quadre 1. Resum ajudes PREE) Per al cas d'empreses o entitats que desenvolupen activitat comercial o mercantil, a més, l'ajuda màxima vindrà marcada pel que s'estableix en el Reglament (UE) Núm. 651/2014 en funció de la grandària d'empresa i el cost subvencionable (vegeu quadre 2. Límit d'ajudes en funció de la grandària d'empresa)

Termini màxim

Termini màxim

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució d'ajuda serà de 6 mesos comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. Transcorregut el termini sense que s'haguera notificat resolució expressa, s'entendran desestimades les sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix a l'Administració. La resolució motivada de concessió es notificarà de manera individualitzada a cada persona o entitat interessada. L'adjudicació de les ajudes es publicarà en la pàgina web de l'IVACE -en compliment del que s'estableix en Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de les subvencions concedides-, i en la Base de Dades Nacional de Subvencions disponible en l'enllaç http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index. Així mateix es considerarà que, amb la recepció de la notificació de l'ajuda, l'entitat beneficiària accepta la seua inclusió en la llista d'operacions contemplada en l'article 115, apartat 2, del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013. La resolució de concessió -i si escau, denegació- posarà fi a la via administrativa; es delega en la Direcció General de l'IVACE la resolució dels recursos de reposició.

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa