Detall de Procediment

Tràmit per a la sol·licitud del reconeixement del dret a la gratuïtat de la mediació intrajudicial en la Comunitat Valenciana

Codi SIA: 2409647
Codi GUC: 21622
Organisme: Conselleria de Justícia i Interior
Termini de sol·licitud: OBERT des de 06-05-2021
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

  • Esmena

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Obtindre el reconeixement de la gratuïtat de les actuacions professionals realitzades per la persona mediadora designada pel Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana en el procediment de mediació intrajudicial del qual s'és part. i l'ús i aprofitament, en el seu cas, d'espais accessibles i infraestructures públiques del Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana, necessàries per a realitzar les sessions de mediació gratuïta.

Requisits

Requisits

Resolució de l'òrgan judicial que deriva l'assumpte a mediació.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

a) Persones físiques o jurídiques que complisquen els requisits necessaris per a ser beneficiàries del dret a l'assistència jurídica gratuïta, establits en la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'assistència jurídica gratuïta, o norma que la substituïsca. b) Persones físiques o jurídiques que tinguen reconegut el dret a l'assistència jurídica gratuïta per la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta corresponent. En el cas que estiguera pendent de resolució la sol·licitud d'assistència jurídica gratuïta, se suspendrà el procediment instat per al reconeixement de la mediació gratuïta fins que es resolga aquella, reprenent-se quan s'aporte a l'expedient la resolució dictada a tals efectes per l'òrgan competent. c) Persones amb discapacitat assenyalades en l'apartat 2 de l'article 4 del reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei General de Drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, o norma que la substituïsca, sempre que es tracte de procediments de mediació que guarden relació amb les circumstàncies de salut o de discapacitat. Aquesta circumstància es farà constar per les persones interessades mitjançant declaració responsable. d) Persones que tinguen al seu càrrec a les persones assenyalades en l'apartat anterior i en idèntics termes, quan actuen en el seu nom i interés, sempre que es tracte de procediments de mediació que guarden relació amb les circumstàncies de salut o de discapacitat. Aquesta circumstància es farà constar per les persones interessades mitjançant declaració responsable. e) Víctimes directes i indirectes, definides de conformitat amb el que es disposa en la Llei 4/2015, de 27 d'abril, de l'Estatut de la víctima del delicte, o norma que la substituïsca, en aquells processos que tinguen vinculació, deriven o siguen conseqüència de la seua condició de víctimes.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

La sol·licitud es presentarà dins del termini màxim de deu dies a comptar des de la resolució de derivació dictada per l'òrgan judicial. (DOGV, nº 9076, de 5 de mayo de 2021).

Formularis documentació

El model de representació, en el cas de ser aportat, haurà de ser obligatòriament signat per totes dues parts i annexat juntament amb la sol·licitud de reconeixement del dret a la gratuïtat de la mediació intrajudicial.

Taxa o pagament

Taxa o pagament

No hi ha taxes associades a este tràmit.

Presentació

Presentació

Presencial
La sol·licitud de reconeixement del dret a la gratuïtat de la mediació intrajudicial podrà presentar-se, bé telemàticament, bé en els registres oficials de la Generalitat, o mitjançant qualsevol de les formes previstes en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions públiques.
Telemàtica
1. Una vegada rebuda la sol·licitud en el Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana, s'analitzarà per aquest la sol·licitud i documents justificatius aportats. En el cas que van existir deficiències en la sol·licitud presentada que van impedir la seua tramitació o que la documentació aportada resultara insuficient, es requerirà a la persona interessada perquè esmene la falta o acompanye els documents preceptius, d'acord amb el que es preveu en l'article 68 de la Llei estatal 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques. 2.El Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana, comprovarà d'ofici, en el seu cas, el reconeixement del dret d'assistència jurídica gratuïta per la Comissió d'Assistència Jurídica corresponent. Així com, en el seu cas, el compliment dels requisits exigits en relació amb la discapacitat i altres circumstàncies assenyalades en l'article 41.2 de la Llei 24/2018, de 5 de desembre, de la Generalitat, de mediació de la Comunitat Valenciana. 3. Finalitzada la instrucció del procediment pel Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana es dictarà la resolució que reconega o denegue el dret a la mediació gratuïta en el termini màxim de dos mesos, a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud davant el citat Centre. En els casos que es reconega la mediació gratuïta, en la resolució es designarà a la persona mediadora que per torn corresponga. Si transcorreguera el termini de dos mesos sense que es dicte la pertinent resolució, la sol·licitud s'entendrà estimada, sense perjudici de l'obligació de resoldre per part del Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en l'article 24 de la Llei 39/2015. En tal cas, el Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana haurà de procedir a la designació de la persona mediadora. 4. La resolució es notificarà en el termini màxim de 10 dies hàbils a la persona sol·licitant, així com a les altres parts interessades. En cas de reconéixer-se la mediació gratuïta també haurà de notificar-se la resolució a la persona mediadora que s'haja designat. 5. Els qui siguen titulars d'un dret o interés legítim podran impugnar la resolució reconeixent o denegant la mediació gratuïta interposant recurs alçada davant la persona titular de la secretaria autonòmica competent en matèria de justícia, en la forma i en els terminis establits en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015.

Procés de tramitació

Procés de tramitació

Quina documentació s'ha de presentar? Sol·licitud, degudament emplenada i signada, dirigida al Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana, en la qual es faran constar, de manera expressa, les següents dades, acompanyant les declaracions i els documents que siguen oportuns per a la seua acreditació. - En el supòsit que la persona sol·licitant tinguera reconegut el benefici de justícia gratuïta: a) Dades personals de la persona sol·licitant. b) Conflicte que es vol sotmetre a mediació. c) Derivació judicial per a dur a terme la mediació. d) Número d'expedient de la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta corresponent, pel qual es va reconéixer a la persona sol·licitant el benefici de justícia gratuïta. e) Dades de l'altra o altres parts del conflicte que, en el seu cas, tingueren reconegut el dret de la mediació gratuïta. f) Procediments de mediació conclosos, si escau, l'any anterior a la data de la sol·licitud, amb indicació del seu objecte i resultat, segons el que es disposa en l'article 41.4 de la Llei 24/2018, de la Generalitat. - En el supòsit que la persona sol·licitant no tinguera reconegut el benefici de justícia gratuïta: a) Dades personals de la persona sol·licitant, entre els quals figuraran, les dades de caràcter patrimonial, econòmic i tributari, així com els del seu cònjuge o parella de fet i de la resta de membres integrants de la seua unitat familiar, llevat que en la pròpia sol·licitud preste el seu consentiment exprés perquè el Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana accedisca directament a aquesta informació. b) Conflicte que es vol sotmetre a mediació. c) Derivació judicial, per a dur a terme la mediació. d)Dades de l'altra o altres parts del conflicte que, en el seu cas, tingueren reconegut el dret de la mediació gratuïta. e) Procediments de mediació conclosos, si escau, l'any anterior a la data de la sol·licitud, amb indicació del seu objecte i resultat, segons el que es disposa en l'article 41.4 de la Llei 24/2018, de la Generalitat. - En el supòsit de persones amb discapacitat assenyalades en l'apartat 2 de l'article 4 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei General de Drets de les Persones amb Discapacitat i de la seua Inclusió Social, o norma que la substituïsca, sempre que es tracte de procediments de mediació que guarden relació amb les circumstàncies de salut o de discapacitat: a) Dades personals de la persona sol·licitant. b) Conflicte que es vol sotmetre a mediació. c) Derivació judicial per a dur a terme la mediació. d) Dades de l'altra o altres parts del conflicte que, en el seu cas, tingueren reconegut el dret de la mediació gratuïta. e) Procediments de mediació conclosos, si escau, l'any anterior a la data de la sol·licitud, amb indicació del seu objecte i resultat, segons el que es disposa en l'article 41.4 de la Llei 24/2018, de la Generalitat. f) Grau de discapacitat de la persona interessada. g) Objecte del procediment de mediació per al qual se sol·licita el reconeixement del dret a la mediació gratuïta, que declara guarda relació amb les circumstàncies de salut o discapacitat de la persona interessada. - En el supòsit de persones que tinguen al seu càrrec persones amb discapacitat assenyalades en l'article 4.2 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General de Drets de les Persones amb Discapacitat i de la seua Inclusió Social, quan actuen en el seu nom i interés i sempre que es tracte de procediments de mediació que guarden relació amb les circumstàncies de salut o discapacitat de la persona que tinga al seu càrrec: a) Dades personals de la persona sol·licitant. b) Conflicte que es vol sotmetre a mediació. c) Derivació judicial per a dur a terme la mediació. d) Dades de l'altra o altres parts del conflicte que, en el seu cas, tingueren reconegut el dret de la mediació gratuïta. e) Procediments de mediació conclosos, si escau, l'any anterior a la data de la sol·licitud, amb indicació del seu objecte i resultat, segons el que es disposa en l'article 41.4 de la Llei 24/2018, de la Generalitat. f) Dades de la persona amb discapacitat que tinga al seu càrrec i declaració de la relació que existeix entre ambdues. g) Objecte del procediment de mediació per al qual se sol·licita el reconeixement del dret a la mediació gratuïta, que declara guarda relació amb les circumstàncies de salut o discapacitat de la persona amb discapacitat que tinga al seu càrrec. En el supòsit de persones que tinguen al seu càrrec persones amb discapacitat assenyalades en l'article 4.2 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General de Drets de les Persones amb Discapacitat i de la seua Inclusió Social, quan actuen en el seu nom i interés i sempre que es tracte de procediments de mediació que guarden relació amb les circumstàncies de salut o discapacitat de la persona que tinga al seu càrrec: a) Dades personals de la persona sol·licitant. b) Conflicte que es vol sotmetre a mediació. c) Derivació judicial per a dur a terme la mediació. d) Dades de l'altra o altres parts del conflicte que, en el seu cas, tingueren reconegut el dret de la mediació gratuïta. e) Procediments de mediació conclosos, si escau, l'any anterior a la data de la sol·licitud, amb indicació del seu objecte i resultat, segons el que es disposa en l'article 41.4 de la Llei 24/2018, de la Generalitat. f) Dades de la persona amb discapacitat que tinga al seu càrrec i declaració de la relació que existeix entre ambdues. g) Objecte del procediment de mediació per al qual se sol·licita el reconeixement del dret a la mediació gratuïta, que declara guarda relació amb les circumstàncies de salut o discapacitat de la persona amb discapacitat que tinga al seu càrrec. - En el supòsit de víctimes directes i indirectes, definides de conformitat amb el que es disposa en la llei 4/2015, de 27 d'abril, de l'Estatut de la Víctima del Delicte, o norma que la substituïsca, en aquells processos que tinguen vinculació, deriven o siguen conseqüència de la seua condició de víctimes. a) Dades personals de la persona sol·licitant. b) Conflicte que es vol sotmetre a mediació. c) Derivació judicial per a dur a terme la mediació. d) Dades de l'altra o altres parts del conflicte que, en el seu cas, tingueren reconegut el dret de la mediació gratuïta. e) Procediments de mediació conclosos, si escau, l'any anterior a la data de la sol·licitud, amb indicació del seu objecte i resultat, segons el que es disposa en l'article 41.4 de la Llei 24/2018, de la Generalitat. f) Acreditació de la condició de víctima en el procés corresponent. Com es tramita? 1. Una vegada rebuda la sol·licitud en el Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana, s'analitzarà per aquest la sol·licitud i documents justificatius aportats. En el cas que existisquen deficiències en la sol·licitud presentada que impedisquen la seua tramitació o que la documentació aportada resultara insuficient, es requerirà a la persona interessada perquè esmene la falta o acompanye els documents preceptius, d'acord amb el que es preveu en l'article 68 de la Llei estatal 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. 2.El Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana, comprovarà d'ofici, en el seu cas, el reconeixement del dret d'assistència jurídica gratuïta per la Comissió d'Assistència Jurídica corresponent. Així com, en el seu cas, el compliment dels requisits exigits en relació amb la discapacitat i altres circumstàncies assenyalades en l'article 41.2 de la Llei 24/2018, de 5 de desembre, de la Generalitat, de mediació de la Comunitat Valenciana. 3. Finalitzada la instrucció del procediment pel Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana es dictarà la resolució que reconega o denegue el dret a la mediació gratuïta en el termini màxim de dos mesos, a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud davant el citat Centre. En els casos que es reconega la mediació gratuïta, en la resolució es designarà a la persona mediadora que per torn corresponga. Si transcorreguera el termini de dos mesos sense que es dicte la pertinent resolució, la sol·licitud s'entendrà estimada, sense perjudici de l'obligació de resoldre per part del Centre de Mediació de la Comunitat valenciana, d'acord amb el que es disposa en l'article 24 de la Llei 39/2015. En tal cas, el Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana haurà de procedir a la designació de la persona mediadora. 4. La resolució es notificarà en el termini màxim de 10 dies hàbils a la persona sol·licitant, així com a les altres parts interessades. En cas de reconéixer-se la mediació gratuïta també haurà de notificar-se la resolució a la persona mediadora que s'haja designat. 5. Els qui siguen titulars d'un dret o interés legítim podran impugnar la resolució reconeixent o denegant la mediació gratuïta interposant recurs alçada davant la persona titular de la secretaria autonòmica competent en matèria de justícia, en la forma i en els terminis establits en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015. - En el supòsit de persones que tinguen al seu càrrec persones amb discapacitat assenyalades en l'article 4.2 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General de Drets de les Persones amb Discapacitat i de la seua Inclusió Social, quan actuen en el seu nom i interés i sempre que es tracte de procediments de mediació que guarden relació amb les circumstàncies de salut o discapacitat de la persona que tinga al seu càrrec: a) Dades personals de la persona sol·licitant. b) Conflicte que es vol sotmetre a mediació. c) Derivació judicial per a dur a terme la mediació. d) Dades de l'altra o altres parts del conflicte que, en el seu cas, tingueren reconegut el dret de la mediació gratuïta. e) Procediments de mediació conclosos, si escau, l'any anterior a la data de la sol·licitud, amb indicació del seu objecte i resultat, segons el que es disposa en l'article 41.4 de la Llei 24/2018, de la Generalitat. f) Dades de la persona amb discapacitat que tinga al seu càrrec i declaració de la relació que existeix entre ambdues. g) Objecte del procediment de mediació per al qual se sol·licita el reconeixement del dret a la mediació gratuïta, que declara guarda relació amb les circumstàncies de salut o discapacitat de la persona amb discapacitat que tinga al seu càrrec. - En el supòsit de víctimes directes i indirectes, definides de conformitat amb el que es disposa en la llei 4/2015, de 27 d'abril, de l'Estatut de la Víctima del Delicte, o norma que la substituïsca, en aquells processos que tinguen vinculació, deriven o siguen conseqüència de la seua condició de víctimes. a) Dades personals de la persona sol·licitant. b) Conflicte que es vol sotmetre a mediació. c) Derivació judicial per a dur a terme la mediació. d) Dades de l'altra o altres parts del conflicte que, en el seu cas, tingueren reconegut el dret de la mediació gratuïta. e) Procediments de mediació conclosos, si escau, l'any anterior a la data de la sol·licitud, amb indicació del seu objecte i resultat, segons el que es disposa en l'article 41.4 de la Llei 24/2018, de la Generalitat. f) Acreditació de la condició de víctima en el procés corresponent. Com es tramita? 1. Una vegada rebuda la sol·licitud en el Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana, s'analitzarà per aquest la sol·licitud i documents justificatius aportats. En el cas que existisquen deficiències en la sol·licitud presentada que impedisquen la seua tramitació o que la documentació aportada resultara insuficient, es requerirà a la persona interessada perquè esmene la falta o acompanye els documents preceptius, d'acord amb el que es preveu en l'article 68 de la Llei estatal 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. 2.El Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana, comprovarà d'ofici, en el seu cas, el reconeixement del dret d'assistència jurídica gratuïta per la Comissió d'Assistència Jurídica corresponent. Així com, en el seu cas, el compliment dels requisits exigits en relació amb la discapacitat i altres circumstàncies assenyalades en l'article 41.2 de la Llei 24/2018, de 5 de desembre, de la Generalitat, de mediació de la Comunitat Valenciana. 3. Finalitzada la instrucció del procediment pel Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana es dictarà la resolució que reconega o denegue el dret a la mediació gratuïta en el termini màxim de dos mesos, a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud davant el citat Centre. En els casos que es reconega la mediació gratuïta, en la resolució es designarà a la persona mediadora que per torn corresponga. Si transcorreguera el termini de dos mesos sense que es dicte la pertinent resolució, la sol·licitud s'entendrà estimada, sense perjudici de l'obligació de resoldre per part del Centre de Mediació de la Comunitat valenciana, d'acord amb el que es disposa en l'article 24 de la Llei 39/2015. En tal cas, el Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana haurà de procedir a la designació de la persona mediadora. 4. La resolució es notificarà en el termini màxim de 10 dies hàbils a la persona sol·licitant, així com a les altres parts interessades. En cas de reconéixer-se la mediació gratuïta també haurà de notificar-se la resolució a la persona mediadora que s'haja designat. 5. Els qui siguen titulars d'un dret o interés legítim podran impugnar la resolució reconeixent o denegant la mediació gratuïta interposant recurs alçada davant la persona titular de la secretaria autonòmica competent en matèria de justícia, en la forma i en els terminis establits en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015.

Òrgans de tramitació

Òrgans de tramitació

Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana

Termini màxim

Termini màxim

Finalitzada la instrucció el Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana dictarà la resolució que reconega o denegue el dret a la mediació gratuïta en el termini màxim de dos mesos, a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud davant el citat Centre de Mediació.

Òrgans resolució

Òrgans resolució

Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix

Possibilitar l'aportació de documentació per via telemàtica a un expedient de sol·licitud de reconeixement del dret a la gratuïtat de la mediació intrajudicial en la Comunitat Valenciana, obert en la Direcció General de Justícia. L'aportació de documentació es pot realitzar per la persona interessada o el seu representant: - Per pròpia iniciativa, amb la intenció de modificar o millorar voluntàriament la seua sol·licitud - A conseqüència d'un requeriment d'esmena

Termini

Termini

Si s'ha rebut un requeriment, la documentació haurà d'aportar-se en el termini que la Conselleria haja establit en este. En un altre cas, sempre que no s'haja inadmés a tràmit la sol·licitud, l'aportació es podrà realitzar en qualsevol moment del procediment anterior a la resolució d'esta.

Presentació

Presentació