Pensió No Contributiva (PNC) de Jubilació - GVA.ES
Pensió No Contributiva (PNC) de Jubilació
Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda
Què és
La pensió no contributiva de jubilació assegura a tots els ciutadans en situació de jubilació i en estat de necessitat una prestació econòmica, assistència mèdic-farmacèutica gratuïta i serveis socials complementaris, encara que no s'haja cotitzat o s'haja fet de manera insuficient per a tindre...
- Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social
- Reial decret 357/1991, de 15 de març, pel qual es desenvolupa en matèria de pensions no contributives la Llei 26/1990, de 20 de desembre, per la qual s'estableixen en la Seguretat Social prestacions no contributives (integrada en l'RD legislatiu anterior) (BOE núm. 69, de 21/3/91)
- Orde PRE/3113/2009, de 13 de novembre, per la qual es dicten normes d'aplicació i desenrotllament del Reial decret 357/1991, de 15 de març, pel qual es desenrotlla, en matèria de pensions no contributives, la Llei 26/1990, de 20 de desembre, per la qual s'establixen en la Seguretat Social...
A qui va dirigit
Poden ser beneficiaris de la PNC de jubilació els ciutadans espanyols i nacionals d'altres països, amb residència legal a Espanya, que compleixen els requisits.
-
Edat: tindre seixanta-cinc o més anys.
-
Residència: residir en territori espanyol i haver-ho fet durant un període de deu anys, en el període que mitjana entre la data de compliment dels setze anys i la de meritació de la pensió, dels quals dos han de ser consecutius i immediatament anteriors a la data de la sol·licitud.
-
Mancar d'ingressos suficients:
Existix carència quan les rendes o ingressos personals de què es dispose, en còmput anual per a 2025, siguen inferiors a 7.905,80 € anuals.
No obstant això, si les rendes o ingressos personals són inferiors a 7.905,80 € anuals i es conviu amb familiars, únicament es complix el requisit quan la suma de les rendes o ingressos anuals de tots els membres de la seua unitat econòmica de convivència, siguen inferiors a les quanties que s'arrepleguen més avant.
Existirà unitat econòmica de convivència en tots els casos de convivència del beneficiari amb altres persones unides amb aquell per matrimoni o per llaços de parentiu de consanguinitat o adopció fins al segon grau. El parentiu per consanguinitat fins al 2º grau aconseguix a: pares, avis, fills, nets i germans del sol·licitant. Les persones que convisquen amb el sol·licitant en el mateix domicili i no estiguen unides amb el sol·licitant per matrimoni o per llaços de parentiu de consanguinitat o adopció fins al segon grau no s'integren en la unitat econòmica de convivència i les rendes o ingressos imputables a eixes persones no es computen a l'efecte d'acreditar el requisit de mancar d'ingressos suficients.
-
Convivència només amb el seu cònjuge i/o parents consanguinis de segon grau:
2 convivents: 13.439,86 €/any.
3 convivents: 18.973,92 €/any.
4 convivents: 24.507,98 €/any.
-
Si entre les persones amb les quals conviu es troba algun parent consanguini de primer grau (pares o fills):
2 convivents: 33.599,65€/any.
3 convivents: 47.434,80€/any.
4 convivents: 61.269,95€/any.
Com es tramita
03002 - Alacant/Alicante
12003 - Castelló/Castellón
46001 - València/Valencia
Entitats col·laboradores de certificació
Formularis
Sol·licitud
Durant tot l'any
1. • Si qui firma la sol·licitud actua com a curador de la persona sol·licitant: resolució judicial que establisca mesures de suport per a l'exercici de la capacitat jurídica del sol·licitant.
• Si qui firma la sol·licitud actua com a guardador de fet de la persona sol·licitant: declaració de guardador de fet, que figura com a annex a esta sol·licitud, emplenada i firmada per la persona que actua com a guardador de fet. Si s'haguera emés resolució judicial que autoritze el guardador de fet per a disposar dels béns i drets del titular de la pensió, ha d'aportar resolució judicial que l'establisca.
• Si qui firma la sol·licitud actua com a defensor judicial de la persona sol·licitant: nomenament de defensor judicial per l'autoritat judicial.
• Si qui firma la sol·licitud ha sigut designada per la persona sol·licitant com apoderat preventiu: certificació del Registre Civil o escriptura pública en el qual conste com a persona designada voluntàriament per la persona interessada per a prestar-li mesures de suport per a l'exercici de la seua capacitat jurídica.
2. Si la persona interessada actua a través de representant poder notarial que acredite la representació o apoderament.
3. Fotocòpia del DNI actualitzat del sol·licitant i de la resta de membres de la unitat econòmica de convivència (indicant grau de parentiu); en cas de menors d'edat: fotocòpia del llibre de família.
4. Certificat d'empadronament individual expedit per l'Ajuntament, en el qual es faça constar que el sol·licitant residix a Espanya 10 anys entre els 16 anys i la data de sol·licitud, dels quals 2 hauran de ser immediatament anteriors a la data de la sol·licitud.
5. Certificat d'empadronament familiar expedit per l'Ajuntament, en el qual es faça constar les persones amb qui convisca la persona sol·licitant.
6. En cas de persones estrangeres: Fotocòpia compulsada del passaport i de la targeta, permís o justificant de residència legal a Espanya i Certificat de la Delegació de Govern que acredite tant la residència actual com els períodes en els quals ha residit legalment a Espanya.
7. En el cas de solters, acreditar el seu estat civil mitjançant certificat literal de naixement.
8. Sentència i conveni regulador en cas de separació o divorci.
9. Dades bancàries mitjançant document que acredite que el sol·licitant és titular o cotitular del compte aportat. En cas d'Incapacitació judicial, tant la persona incapacitada com el seu tutor o representant, han de ser titulars.
10. En cas que tinga número de seguretat social propi: Fotocòpia pels dos costats de la seua targeta d'Assistència Sanitària (SIP). En cas que no tinga número de seguretat social propi o ho tinga com a beneficiari: Haurà de sol·licitar davant la Tresoreria de la Seguretat Social l'assignació de número de la seguretat social (NUSS) i aportar la resolució d'assignació de NUSS.
11. Justificant d'ingressos de tots els membres de la unitat econòmica de convivència majors de 16 anys: fotocòpia de nòmines actualitzades, certificat d'INEM, pensions de l'estranger o qualsevol altra documentació que acredite els ingressos.
12. Quan existisca separació del sol·licitant o de qualsevol altre membre de la unitat econòmica de convivència: En separació o divorci legalitzat: Sentència judicial i Conveni regulador. Si en el conveni regulador s'establix pensió compensatòria o alimentosa, haurà de presentar certificat bancari o rebuts actualitzats d'estos. En el cas d'impagament de les pensions establides, haurà d'aportar còpia de la denúncia davant el Jutjat de l'incompliment del conveni. En separació de fet o abandó de la llar: denúncia d'abandó de llar presentades davant el Jutjat juntament amb la demanda de separació.
13. Pot aportar qualsevol altre document que es considere oportú per a acreditar les dades declarades en esta sol·licitud, referits a residència, recursos econòmics propis i de les persones amb les quals convisca, així com d'esta convivència.
Excepcionalment i en funció de les seues circumstàncies personals i familiars, li podrà ser requerida documentació addicional.
https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=22582 Per a accedir de manera telemàtica el sol·licitant haurà de disposar de qualsevol sistema de firma electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat: https://sede.gva.es/va/sede_certificados
a) En els registres dels òrgans administratius al fet que es dirigisquen, Servicis Territorials de la Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda d'Alacant, Castelló o València, segons domicili, així com en Oficines PROP.
b) En els registres de qualsevol òrgan administratiu, que pertanga a l'Administració General de l'Estat, a la de qualsevol Administració de les Comunitats Autònomes, a la de qualsevol Administració de les Diputacions Provincials, Capítols i Consells Insulars, als Ajuntaments dels Municipis a què es referix l'article 121 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, o a la de la resta de les entitats que integren l'Administració Local si, en este últim cas, s'haguera subscrit l'oportú conveni.
c) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca. es presentaran en sobre obert, a fi de que en la capçalera de la primera fulla del document que es vulga enviar, es facen constar, amb claredat, el nom de l'oficina i la data, el lloc, l'hora i minut de la seua admissió. Estes circumstàncies hauran de figurar en el resguard justificatiu de la seua admissió. El remitent també podrà exigir que es facen constar les circumstàncies de l'enviament, prèvia comparació de la seua identitat amb l'original, en la primera pàgina de la còpia, fotocòpia o un altre tipus de reproducció del document principal que es vulga enviar, que haurà d'aportar-se com a forma de rebut que acredite la presentació d'aquell davant l'òrgan administratiu competent.
d) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger
e) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents
Resolució
El Reial decret llei 1/2025, de 28 de gener, pel qual s'aproven mesures urgents en matèria econòmica, de transport, de Seguretat Social, i per a fer front a situacions de vulnerabilitat., establix la quantia de les pensions d'incapacitat i jubilació de la Seguretat Social en la seua modalitat no contributiva, quedant l'import anual per a l'any 2025 en 7.905,80 € anuals, que s'abonen en 12 mensualitats més dos pagues extraordinàries a l'any.
La quantia individual actualitzada per a cada pensionista s'establix a partir del citat import i en funció del nombre de beneficiaris que visquen en el mateix domicili, de les seues rendes personals i/o de les de la seua unitat econòmica de convivència, no podent ser la quantia inferior a la mínima del 25% de l'establida.
Quanties bàsiques per a 2025
- Íntegra: 7.905,80 € (anual) 564,70 € (mensual)
- Mínima 25%: 1.976,45 € (anual) 141,18 € (mensual)
Quan dins d'una mateixa família convisca més d'un beneficiari de pensió no contributiva, la quantia íntegra individual per a cada un d'ells és la següent:
2 beneficiaris: 6.719,93 € (anual) 480,00 € (mensual)
3 beneficiaris : 6.324,64 € (anual) 451,76 € (mensual)
1.- Comunicar a l'organisme que gestiona la seua pensió, en el termini de 30 dies des que es produïsquen les variacions en la seua convivència, estat civil, residència, recursos econòmics propis i/o familiars, i quantes unes altres puguen tindre incidència en la conservació del dret o en la quantia de la seua pensió.
2.- Presentar anualment, en el cas que li siga sol·licitada, declaració de les seues rendes o ingressos i dels de la seua unitat familiar de convivència en imprés-formulari que a eixe fi se li remeta per l'organisme gestor de la seua pensió. Esta declaració anual haurà de presentar-se en el primer trimestre de cada any.
Reclamació prèvia a la via jurisdiccional de l'orde social.
03002 - Alacant/Alicante
12003 - Castelló/Castellón
46001 - València/Valencia
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Ciutadania
- Col·lectius i servicis socials
- Persones majors
- Prestacions i ajudes
- Col·lectius i servicis socials
- Ajudes, beques i subvencions
- Col·lectius i servicis socials
TEMA
- Serveis socials
PERFILS
- Ciutadania
TIPUS
- Ajudes, beques i subvencions