Detall de Procediment

Subvencions destinades al programa de digitalització del cicle urbà de l'aigua en municipis amb menys de 20.000 habitants, inclosos en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència, que formen part del component 5," Preservació del litoral i recursos hídrics ", inversió núm. 3 relativa a la transició digital en el sector de l'aigua (vigilància i control de l'entorn digital) en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana

Codi SIA: 2927914
Codi GUC: 22956
Organisme: Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori
Termini de sol·licitud: TANCAT
(28-06-2023
28-08-2023)
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Al·legació/Aportació

  • Resolució

  • Justificació

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Convocar i establir les bases reguladores per a la concessió d'ajudes als municipis de la Comunitat Valenciana amb menys de 20.000 habitants per a dur a terme actuacions en matèria de digitalització del cicle urbà de l'aigua.

Observacions

Observacions

Són subvencionables les actuacions que milloren la gestió del cicle urbà de l'aigua a través de la digitalització en el proveïment, la depuració d'aigües residuals, la reutilització i les línies estratègiques sobre la digitalització i millora de la gestió associades a noves tècniques de tractament, depuració i reutilització de les aigües urbanes i industrials, d’acord amb les següents línies d'actuació: a) Actuacions per a l'automatització i telecontrol de les instal·lacions de producció i regulació per al subministrament d'aigua potable als municipis: instal·lació d'equips per a l'automatització del funcionament de pous, bombaments i depòsits de les instal·lacions de subministrament d'aigua potable, així com el control dels principals paràmetres de funcionament. b) Instal·lació o reposició de comptadors digitals, sempre que en el futur siguen de titularitat de l'ajuntament corresponent, equips de control de cabals i pressions en xarxes de proveïment d'aigua potable dels municipis amb l'objectiu de controlar els consums per a zones i minimitzar el volum de pèrdues, sensors de pressió i vàlvules d'acció immediata, equips de mesurament de conductivitat, oxigen dissolt, terbolesa, pH, clor, etc., per a determinar la qualitat de l'aigua en la xarxa. c) Actuacions per a la instal·lació d'equips sensoritzats i automatització i telecontrol de les instal·lacions d'aigües residuals: Instal·lació de comptadors digitals sectorials que permeten controlar els cabals fins a l'arribada a l'EDAR, alleujaments, abocaments i, si és el cas, de reutilització, així com sensors o mitjans relacionats amb la qualitat: pH, oxigen dissolt, conductivitat, etc. d) Automatització i telecontrol dels sistemes d’emmagatzematge o de drenatge sostenible, que permeten l'ús de recursos hídrics alternatius mitjançant la regeneració i/o reutilització de l'aigua per als usos permesos (indústria, agricultura, parcs i jardins, hidrants contra incendis, neteja viària, sistemes ornamentals, etc.), de manera que es reduïsca notablement el consum d'aigua potable destinada a consum humà.

Requisits

Requisits

1. Els beneficiaris finals han de complir, entre altres, els requisits següents: · Estar al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, d'acord amb el que estableix l'article 14 de l'LGS. · Disposar de capacitat econòmica, financera i operativa suficient per a garantir l'execució de l'operació proposada. · Acreditar, si és el cas, el fet d’estar al corrent en el compliment de l’obligació de rendició dels comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb la normativa aplicable. · No trobar-se en cap de les situacions que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, inclosa la inexistència d'obligacions de reintegrament d'altres subvencions o ajudes, o, si és el cas, el fidel compliment de les seues obligacions de reintegrament d'altres subvencions o ajudes, d’acord amb els termes que estableix l'article 21 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. · Conéixer, acceptar i comprometre's a complir els requisits exigits en la resolució, així com el compromís de l'ajuntament amb l'execució i posterior explotació de les actuacions, la conservació i el manteniment. · Que el sol·licitant es comprometa expressament a concedir els drets i accessos necessaris per a garantir que els organismes europeus hi exercisquen les seues competències. 2. Les actuacions s’han de referir a digitalització i telecontrol de sistemes de proveïment i sanejament en xarxes de municipis amb menys de 20.000 habitants. 3. Les actuacions no poden haver sigut declarades d'interés general de l'Estat, llevat que, mitjançant un protocol o conveni amb l'Administració general de l'Estat, les comunitats autònomes o entitats locals hagen assumit l'execució d'actuacions d'interés general, cas en què aquestes podran ser finançades amb càrrec a aquesta subvenció. 4. Les actuacions hauran d'estar específicament destinades a aconseguir els objectius que estableix el pla: digitalització del cicle urbà de l'aigua en petits i mitjans municipis, estalvi en el consum d'aigua i/o increment en la garantia de subministrament, i així s'haurà de justificar en les actuacions seleccionades. 5. No podran ser seleccionades les actuacions que, en la data de sol·licitud de l'ajuda, disposen d'assignació en ferm de fons europeus en el marc de la programació financera vigent, o que compten amb finançament de l'Administració general de l'Estat perquè estan incloses en un conveni o protocol amb aquesta.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Podran adquirir la condició d'entitat beneficiària de les subvencions els ajuntaments de menys de 20.000 habitants de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el Reial decret 1065/2021, de 30 de novembre, pel qual es declaren oficials les xifres de població resultants de la revisió del padró municipal referides a l'1 de gener de 2021 (INE 2021), així com les entitats competents en matèria de proveïment i sanejament en cada àmbit territorial (de menys de 20.000 habitants), diputacions provincials, corporacions de dret públic, consorcis, mancomunitats, les empreses públiques o concessionàries, heretaments i comunitats d'aigües, constituïts a l'empara de la normativa aplicable i de les comunitats d'usuaris que preveu la legislació estatal d'aigua, o altres organismes similars de la Comunitat Valenciana.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Justificació

Termini

Termini

El termini de presentació de les sol·licituds serà de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV Núm. 9626 / 27.06.2023).

Formularis documentació

1. Les sol·licituds s’han de formalitzar en el formulari disposat per a la convocatòria i s'hi ha d’adjuntar la documentació següent: a) Acreditació de la identitat de la persona sol·licitant amb poder bastant i, si és el cas, el seu representant o apoderat legal. b) Aprovació de la proposta per l'òrgan competent de l'entitat local en el cas en què els serveis siguen gestionats indirectament (concessionaris, empreses mixtes, etc.). En el cas que el programa subvencionable afecte més d'una entitat local perquè l'operador presta servei en més d'un municipi, s'haurien d'incorporar tantes aprovacions com municipis afecte el programa. c) Certificació de l'òrgan competent de l'entitat beneficiària (quan es tracte de l'entitat local) que acorde sol·licitar la subvenció, faculte la persona que n'exercisca la representació o l'apoderat legal i assumisca els compromisos i les obligacions continguts en les seues bases reguladores i en la seua respectiva convocatòria conforme al corresponent model disponible en l'adreça d'Internet https://sede.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=22956 d) Certificat emés per la intervenció municipal acreditatiu del fet que la sol·licitud formulada per a la inversió ho és d'acord amb la definició del concepte pressupostari "inversions reals", definit en l'Ordre HAP/419/2014, del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, per la qual es modifica l'Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la qual s'aprova l'estructura dels pressupostos de les entitats locals, així com de l'aplicació pressupostària a la qual s'imputarà la despesa. e) Certificat d'existència de crèdit adequat i suficient per a fer front al finançament municipal fins a arribar al 100 % del cost total de l'actuació incloent-hi l'IVA. f) Certificació que acredite que no hi ha urbanitzador per a l'activitat de què es tracta. En cas que n’hi haja, haurà de certificar-se que no té l'obligació d'escometre a càrrec seu l'obra o instal·lació sol·licitada. g) Certificat, emés per fedatari públic, acreditatiu de la titularitat o disponibilitat de la infraestructura i dels terrenys que siguen objecte de l'actuació o que es vegen afectats per aquesta, així com dels necessaris per a la ubicació de cartell de l'obra i l'apilament de materials, en què es faça constar, si és el cas, que es disposa de les autoritzacions o concessions, de caràcter particular i administratives necessàries (cal adjuntar la còpia acarada de la corresponent documentació acreditativa). h) Certificació emesa per fedatari públic acreditativa de l'existència o inexistència de mercantil concessionària del servei, l’organisme autònom local, l’entitat pública empresarial local o la societat mercantil local, en què es faça constar si té concedit el servei de proveïment i sanejament, i, en el cas de prestar serveis alguna d'aquestes entitats, cal certificar igualment si l'actuació està inclosa o no en els plans d'inversions o millora que haja de finançar o en les seues obligacions de conservació i substitució d'infraestructures. i) En el supòsit de mancomunitats o agrupacions de municipis, certificat emés per fedatari públic en el qual s'indiquen quins són els municipis afectats directament per l'actuació. j) Projecte tècnic de l'obra, redactat pel personal tècnic competent i que continga els documents necessaris per a la completa definició de l'actuació, tal com disposa l'article 233 de l'LCSP o normativa que la substituïsca en aquesta matèria. El projecte haurà de complir amb el que estableix l'Ordre 9/2016, de 22 d'abril de 2016, de la Conselleria d'Agricultura, Medi ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableix el format digital per a la presentació de projectes tècnics. Es destaca el compliment dels punts que s'indica a continuació: - El projecte vindrà signat en format PDF i en format obert. - Índex amb marcadors als diferents capítols i seccions. - Full de signatures, amb la signatura de les persones autores del projecte i, si és el cas, del responsable del contracte (https://agroambient.gva.es/documents/162218839/163486779/Plantilla+Firmas+ProyectoCAGR_V2.pdf/0e101924-bebc-4142-b669-7cfcf1e80a8a). - Fitxer estàndard del pressupost que permeta intercanviar informació entre programes de pressupost i bases de dades (BC3, FIE-BCD). - Plans georeferenciats (sistema de referència ETRS89), juntament amb la projecció cartogràfica UTM referida al fus 30 i fitxers en obert d'aquests (DWG, DXF, etc.). 2. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits establits en les bases reguladores d'aquesta resolució o no s'adjunten els documents exigits, d'acord amb el que preveu l'article 68 de l'LPACAP, es requerirà a l'entitat sol·licitant que en el termini de 10 dies esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fera, es considerarà que desisteix de la seua petició, amb una resolució prèvia que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 21 de l'esmentada llei o normativa reguladora del procediment administratiu comú que la substituïsca. 3. L’avaluació s’haurà de fer exclusivament sobre la informació aportada pel sol·licitant en la fase d’admissió de sol·licituds. Com que es tracta de procediments de concessió en concurrència competitiva, no s’admetran les millores voluntàries de la sol·licitud. 4. En cas de nou/nova preceptor/a o de voler donar d'alta un nou compte bancari, cal fer, a més, el tràmit telemàtic PROPER: Procediment per a tramitar les altes, modificacions i baixes de les domiciliacions bancàries. Tràmit automatitzat (sede.gva.es/va/proc22648).

Presentació

Presentació

Telemàtica
Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació de sol·licituds ha de realitzar-se electrònicament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Per a accedir de manera telemàtica al procediment, la persona sol·licitant haurà de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat qualificat de representant d'entitat (si és persona jurídica) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (si és persona física), tots dos emesos per l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica (*ACCV). Així mateix, es podrà utilitzar qualsevol altre sistema de signatura electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat (sede.gva.es/es/sede_certificados). Quan es vulga tramitar un procediment en representació d'altres persones físiques o jurídiques, es podrà atorgar aquesta representació a través del Registre de Representants de l’ACCV (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/). L'accés a aquest registre per part dels representats pot realitzar-se utilitzant un certificat qualificat de ciutadà (si és persona física) o de representant d'entitat (si és persona jurídica). Els documents que s'annexen al tràmit telemàtic, quan siga procedent, hauran d'anar signats electrònicament pels qui siguen competents per a això. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l'àrea personal de la Generalitat des de l'apartat “com va el meu”-> “sol·licituds en creació” (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=es).

Procés de tramitació

Procés de tramitació

- Presentació de la sol·licitud i la documentació requerida. - L'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment serà la direcció general amb competències en matèria de recursos hídrics, que realitzarà d'ofici totes les actuacions que estime necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals l'òrgan col·legiat realitzarà l'avaluació de les sol·licituds i la proposta de concessió de les ajudes. - A la vista de la documentació aportada, inclosa la proposta de l'òrgan col·legiat, la conselleria competent o en qui delegue resoldrà la concessió d'aquestes ajudes, amb la qual s’esgotarà la via administrativa. - La resolució de concessió es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, amb expressió de la convocatòria, del programa al qual s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

Criteris de valoració

Criteris de valoració

Criteri 1: Assegurament del compliment dels objectius establits en el PERTE: Actuacions per a la millora de la digitalització, que donen suport als municipis amb més pèrdues i que col·laboren amb una significativa reducció d’aquestes i fomenten la transparència en el coneixement del control dels usos de l'aigua, de manera que es maximitze l'estalvi d'aigua i/o incremente la garantia del sistema, o que contribuïsca al millor coneixement sobre els abocaments d'aigües residuals i col·labore en la millora de la qualitat de les aigües en general. Criteri 2: Innovació tecnològica en els sistemes de proveïment municipal: A causa de la naturalesa del Pla de recuperació, transformació i resiliència, que compta com a pilars amb la transició ecològica i la transformació digital, es prioritzaran les actuacions que presenten solucions innovadores, tant en la seua dimensió verda i d'eficiència energètica com d'aplicació de noves tecnologies en municipis xicotets i mitjans per a la seua gestió i explotació. Així, s'haurà de garantir que almenys el 70 % (en pes) dels residus de construcció i demolició no perillosos serà reutilitzat, reciclat o recuperat, i que l'activitat de millora i renovació reduïsca el consum mitjà d'energia del sistema de distribució. Criteri 3: Contribució als objectius del repte demogràfic i aplicació de mesures concretes de corresponsabilitat i conciliació de la vida personal, laboral i familiar: Es prioritzaran actuacions situades en zones aïllades geogràficament o en dificultats, on la inversió pública puga ser un element de suport per a articular un desenvolupament harmònic i impulsar l'economia d'aquestes, contribuint a promoure la igualtat i compensar els territoris més vulnerables a l'exclusió social, millorar la competitivitat i facilitar el desenvolupament de noves activitats econòmiques, que afavorisquen l'assentament i la fixació de la població en el medi rural, així com el foment de l'aplicació de mesures concretes de corresponsabilitat i conciliació de la vida personal, laboral i familiar. Per a informar sobre aquest criteri de priorització de les sol·licituds, es podran usar indicadors com els següents, la font dels quals és l'Institut Nacional d'Estadística: a) Renda mitjana per persona i municipi. b) Ràtio nombre desocupats. c) Densitat de població en el municipi. d) Percentatge de població de més de 65 anys. e) Altres. Els diferents indicadors seleccionats en aquest criteri es combinaran en un indicador únic ponderat. La població es determinarà d'acord amb el Reial decret 1065/2021, de 30 de novembre, pel qual es declaren oficials les xifres de població resultants de la revisió del padró municipal publicades en l'Institut Nacional d'Estadística (INE) o l'Institut Valencià d'Estadística (IVE) referides a l'1 de gener de 2021. En el cas en què l'entitat sol·licitant de la subvenció siga una entitat d'àmbit territorial inferior al municipal, s'adoptarà com a criteri determinant del percentatge el nombre d'habitants efectius corresponents a aquesta entitat menor. Si es tractara d'una agrupació o mancomunitat de municipis, per a determinar el percentatge de la subvenció es considerarà la mitjana de la població dels municipis afectats directament per l'actuació. Quant a la distribució de l'aportació municipal, si el projecte de l'actuació afectara o beneficiara diversos municipis que no estigueren mancomunats, l'aportació es distribuirà proporcionalment al nombre d'habitants de cada municipi. Per a la valoració de l'aplicació de les mesures de corresponsabilitat i conciliació de la vida personal, laboral i familiar, s'ha de presentar el corresponent pla en el qual s'especifiquen detalladament les mesures de conciliació previstes. Criteri 4: Grau de maduració de les actuacions i aplicació de mesures de vigilància i gestió ambiental: Atenent els terminis compromesos en el Pla de recuperació, transformació i resiliència, es prioritzaran les actuacions que compten amb projectes ja redactats, o en un alt grau de maduresa. A més, es fomentarà l'aplicació de mesures de vigilància i gestió ambiental durant l'execució de les actuacions per a una generació més baixa i millor gestió de residus, així com la seua reutilització i reciclatge, per damunt de les que es determinen d'obligatori compliment.
Termini alegació:
des de: 28-06-2023

Presentació

Presentació

Telemàtica
Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació d'al·legacions ha de realitzar-se electrònicament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Els documents que s'annexen al tràmit telemàtic, quan siga procedent, hauran d'anar signats electrònicament pels qui siguen competents per a això. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l'àrea personal de la Generalitat des de l'apartat “com va el meu”-> “sol·licituds en creació” (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=va).

Observacions

Observacions

De conformitat amb el que estableixen els articles 114, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 10, 14 i 46 de la Llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar, potestativament, un recurs de reposició davant del mateix òrgan que dicta l'acte, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la publicació d’aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana o, directament, un recurs contenciós administratiu davant dels jutjats contenciosos administratius de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació d’aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Quantia i cobrament

Quantia i cobrament

1. L'import total d'aquesta convocatòria ascendeix a tres milions huit-cents trenta-tres mil quatre-cents euros (3.833.400 euros), que es finançaran amb càrrec a la partida pressupostària 12.99.99.442.99, capítol VII (Digitalització dels sistemes de gestió del cicle de l'aigua urbana en municipis amb població de menys de 20.000 habitants), de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2023. 2. La part no executada en l'exercici pressupostari 2023 s’incorporarà com a romanent als exercicis pressupostaris següents fins a la completa execució del programa. El pressupost no adjudicat o que s’haja adjudicat, però s’hi produïsquen renúncies, desistiments, minoracions, o situacions similars, que suposen una disponibilitat de crèdit suficient, podrà ser objecte d'una nova convocatòria. 3. Amb les limitacions pressupostàries, derivades de l'existència de crèdit adequat i suficient, cada subvenció que es concedirà podrà cobrir fins al 100 % del pressupost base de licitació (exclòs IVA), amb un límit quantitatiu de 350.000 euros. L'import subvencionat per la Conselleria no es veurà incrementat per cap motiu, de manera que serà a càrrec de l'entitat beneficiària el finançament i pagament de l'addicional necessari. En cas que les obres s'adjudiquen a la baixa, l'import de la subvenció a càrrec de la conselleria amb competències en matèria de recursos hídrics es reduirà proporcionalment a la baixa. Qualsevol increment en el pressupost a conseqüència de les modificacions al projecte seleccionat per a ser subvencionat serà íntegrament assumit pel beneficiari.

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

Termini justificació:
des de: 29-08-2023
fins a: 30-06-2026

Documentació

Documentació

Impresos associats

Presentació

Presentació

Telemàtica
Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació de documentació justificativa ha de realitzar-se electrònicament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Els documents que s'annexen al tràmit telemàtic, quan siga procedent, hauran d'anar signats electrònicament pels qui siguen competents per a això. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l'àrea personal de la Generalitat des de l'apartat “com va el meu”-> “sol·licituds en creació” (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=va).