Sol·licitud d'atenció primerenca

Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

Codi SIA: 2985654
|
Codi GVA: 23126
Descarregar informació
Termini de sol·licitud obert
  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

Accedir als servicis d'atenció primerenca del Sistema Públic Valencià de Servicis Socials quan es valore la necessitat i idoneïtat de la prestació per les Unitats de Valoració i Seguiment d'Atenció Primerenca (UVSAP).

 

Terminis
Sol·licitudTermini obert
Observacions

QUÈ S'ENTÉN PER ATENCIÓ PRIMERENCA?

S'entén per atenció primerenca el conjunt d'actuacions preventives, de promoció i intervenció en el desenrotllament infantil dirigides a la població menor de 6 anys, la seua família i els seus entorns, garantint, davant possibles alteracions del desenrotllament o factors de risc que apareguen, una resposta a les seues necessitats, integral, al més prompte possible i coordinada, per part dels sistemes de salut, servicis socials i educació de la Comunitat Valenciana.

 

DETERMINACIÓ DE LA NECESSITAT D'ATENCIÓ PRIMERENCA:

La identificació primerenca de qualsevol signe d'alerta o factor de risc és molt important perquè permetrà que la resposta s'inicie al més prompte possible.

La detecció precoç de situacions susceptibles d'accedir a l'atenció primerenca es pot produir en l'àmbit familiar o en qualsevol dels àmbits implicats (sanitari, educatiu o servicis socials). En este cas, els professionals que intervenen indicaran als pares i les mares o representants legals la necessitat d'acudir a atenció primària de sanitat perquè es confirme la sospita des de pediatria.

QUÈ SÓN LES UNITATS DE VALORACIÓ I SEGUIMENT DE L'ATENCIÓ PRIMERENCA (UVSAP)?

És l'òrgan tècnic encarregat de gestionar l'accés a l'atenció primerenca, valorar la necessitat i idoneïtat de la intervenció, programar l'inici, seguiment i finalització del servici i derivar a altres recursos. Les UVSAP estan adscrites orgànicament a les direccions territorials de Servicis Socials, Igualtat i vivenda i funcionalment a la Direcció General de les Persones amb Discapacitat. Entre les seues funcions es troben, entre altres:

- Valorar la idoneïtat de la necessitat d'intervenció en atenció primerenca en algun dels recursos del Sistema Valencià de Servicis Socials. En cas negatiu, justificar la no intervenció.

-Sol·licitar informes externs, proves diagnòstiques complementàries quan es considere necessari.

- Elaborar l'Informe d'idoneïtat preceptiu per a emetre la Resolució d'inici de la intervenció.

- Informar la família, amb claredat i en llenguatge comprensible, sobre el motiu pel qual han sigut derivats a la Unitat i sobre les característiques generals del recurs d'atenció primerenca.

- Realitzar la derivació, l'assignació de plaça als recursos públics d'atenció primerenca, el seguiment i l'avaluació de la intervenció.

- Proposar la finalització de la prestació del servici d'atenció primerenca en els recursos d'atenció primerenca i supervisar la continuïtat assistencial i impulsar la coordinació entre els recursos intervinents.

 

RECURSOS D'ATENCIÓ PRIMERENCA DEL SISTEMA PÚBLIC VALENCIÀ DE SERVICIS SOCIALS (SPVSS)

Servicis amb finançament públic:

- Centres de desenrotllament infantil i atenció primerenca (CDIAT). Són centres específics, de caràcter ambulatori, formats per un equip multidisciplinari que presten, juntament amb la resta dels recursos sanitaris, socials i educatius, una atenció integral als xiquets i xiquetes amb alteracions del desenrotllament o risc que apareguen, a la seua família i entorn.

- Programes d'Atenció al Desenrotllament Infantil (ADI), de gestió pública i titularitat municipal. És un servici de prevenció i intervenció amb les famílies, de caràcter comunitari. Atén les famílies amb xiquets i xiquetes amb alteracions en el seu desenrotllament o amb el risc de que apareguen, des del moment de la seua concepció fins als 6 anys (amb prioritat de 0 a 3), i té per objecte oferir un conjunt d'accions preventives i de promoció, per a optimitzar i potenciar les capacitats i habilitats parentals que faciliten l'adequada maduració del xiquet i la xiqueta, en tots els àmbits, i els permeta aconseguir el màxim nivell de desenrotllament personal i d'inclusió social.

 COMPROMÍS DE COL·LABORACIÓ

Se subscriurà un compromís de col·laboració entre la família i els professionals, segons el model normalitzat, que arreplegarà el procés d'intervenció, característiques, revisions, normes de funcionament, sistema d'informació, drets i deures i el compromís de la família a assistir a les sessions programades i seguir les pautes d'intervenció marcades per l'equip d'atenció primerenca.

 

A qui va dirigit

Ciutadania
Persones interessades

Mare, pare, o qui li represente legalment, o persona guardadora de fet de xiquets i xiquetes menors de 6 anys que presenten alteracions en el seu desenvolupament o factors de risc que apareguen.

Requisits

Els xiquets i xiquetes menors de 6 i les seues famílies, empadronats en un municipi de la Comunitat Valenciana.

Com es tramita

Procés de tramitació

Passos

 

1. Presentació de la sol·licitud i documentació requerida.

 

2. Si de l'examen de la sol·licitud i la documentació es dedueix que la mateixa és defectuosa o incompleta, la UVSAP de la Direcció Territorial competent en matèria de serveis socials de la província on residisca el sol·licitant notificarà a la persona interessada, perquè en el termini de 10 dies, aporte la documentació necessària i/o esmene els defectes de la sol·licitud, fent constar que, en cas contrari, se li tindrà per desistit i es procedirà a l'arxiu de la seua sol·licitud.

 

3. La UVSAP que li corresponga territorialment, per la seua residència, procedirà a la valoració de la idoneïtat i de les necessitats del xiquet o xiqueta, de la seua família i entorn. La unitat realitzarà l'Informe d'idoneïtat i necessitat d'atenció primerenca i les actuacions de verificació de disponibilitat de plaça en algun dels recursos d'atenció primerenca.

 

4. La persona titular de la direcció territorial de la Conselleria amb competències en serveis socials que li corresponga territorialment, per la seua residència, dictarà la resolució d'atenció primerenca en el sentit que corresponga, d'acord amb l'Informe d'idoneïtat i necessitat d'atenció primerenca.

La resolució d'inici inclourà, servei, centre o programa assignat i termini previst per a l'inici de la intervenció.

 

Òrgans de tramitació
Direccions Territorials de la Conselleria competent en matèria de serveis socials de la província on residisca el sol·licitant. - Direcció Territorial Alacant en oficina PROP, Torre provincial, Rambla Méndez Núñez 41, 03002 Alacant. - Direcció Territorial Castelló, en Av. Germans Bou, 81,...
Saber més

Entitats col·laboradores de certificació

Sol·licitud

Termini
Termini obert

Durant tot l'any.

Documentació

A) Per a poder valorar la necessitat d'atenció primerenca serà necessari aportar:

 

1. Imprés de sol·licitud (SOL·LICITUD D'ATENCIÓ PRIMERENCA) en el model normalitzat disponible en IMPRESOS ASSOCIATS

 

2. Informe de salut d'atenció primerenca emés pel pediatre disponible en IMPRESOS ASSOCIATS

 

B) Serà necessari aportar original i fotocòpia o còpia compulsada dels següents documents:
 

1. DNI de la persona sol·licitant (si s'oposa a la seua consulta).

2. Acreditació de la representació legal, si és el cas.

3. DNI del xiquet o xiqueta (en el cas que dispose d'ell).

4. Certificat actualitzat d'empadronament familiar (si s'oposa a la seua consulta).

5. Informe de salut per a atenció primerenca, de pediatria.

6. Informe sociopsicopedagògic oficial emés per l'especialista en orientació educativa del servici psicopedagògic escolar o el gabinet psicopedagògic municipal (en cas d'haver-se emés).

7. Informe professional de l'Equip d'Intervenció Social (EIS) d'atenció primària de servicis socials (si és procedent).

 

C) Es podrà presentar, de manera optativa, la següent documentació:

 

-Informes que es disposen (clínics, educatius o socials).

-Certificat de discapacitat.

-Certificat de dependència.

 

Impresos associats

 

- Sol·licitud d'atenció primerenca

- Informe de salut d'atenció precoç de pediatria.

 

Forma de presentació
Telemàtica

Esta via de presentació facilita una ràpida recepció de la sol·licitud i agilitza la tramitació. Per a accedir de manera telemàtica, el sol·licitant haurà de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques) o bé amb el certificat reconegut...

Saber més
Presencial

La sol·licitud, juntament amb la documentació citada, podrà presentar-se de manera presencial en el Registre de:

a) Els Ajuntaments de la Comunitat Valenciana, oficines PROP o qualsevol dels llocs i registres públics que establix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú.

b) La Direcció Territorial de la Conselleria competent en matèria de servicis socials de la província on residisca el sol·licitant.

-Direcció Territorial Alacant en oficina PROP, Torre provincial, Rambla Méndez Núñez 41, 03002 Alacant.

- Direcció Territorial Castelló, adreça: Av. Germans Bou, 81, 12003 Castelló de la Plana.
- Direcció Territorial València, adreça: Av. de l'Oest, 36, 46001 València.

 

 

 

Cita prèvia

Encara que no és obligatori, per a ser atés en les oficines PROP es recomana sol·licitar cita prèvia. Per a la tramitació presencial es faciliten els enllaços de sol·licitud de cita prèvia en els servicis de registre i informació de les tres direccions territorials:

 

-Direcció Territorial de la Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda de Castelló: Sol·licitud de cita prèvia per a registre i informació en la Direccion Territorial de la Conselleria d'Igualtat i Politicas Inclusives de Castelló. - GVA.ES - Generalitat Valenciana

 

- Direcció Territorial de la Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda de València,

 

https://sige.gva.es/qsige/citaprevia.igualdad/#!/és/home?uuid=821e-05ed8-c316-9d194

 

- Direcció Territorial de la Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda d'Alacant:

 

https://sige.gva.es/qsige/citaprevia.prop/#!/és/newAppointment?uuid=4a86-87ca8-9257-816be

 

 

 

Resolució

Termini màxim

- El termini màxim reglamentari per a resoldre i notificar la resolució expressa serà de 6 mesos, computant-se a partir de la data de la   sol·licitud en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació, llevat que una norma amb rang de llei establisca un termini inferior.

- El còmput d'este termini podrà suspendre's en els supòsits establits en la Llei de procediment administratiu comú.

 

Efecte silenci / Esgota via administrativa
Desestimatori
/ No
Recurs que procedeix contra la resolució
Altres
Obligacions

- Assistir puntualment a la cita programada.

- Avisar al professional de referència amb antelació quan no puguen acudir a una cita programada i justificar-la.

- Col·laborar i participar, juntament amb els professionals del servei, en el procés d'intervenció.

Observacions

- Contra la Resolució es podrà interposar reclamació prèvia a la via judicial social davant la Direcció Territorial de servicis socials de la província on residisca el sol·licitant, en el termini de trenta dies des de la notificació d'esta, de conformitat amb el que s'establix en l'article 71 en relació amb l'article 2.o) de la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social. 

 

Òrgans resolució
Direccions Territorials de la Conselleria competent en matèria de serveis socials de la província on residisca el sol·licitant. - Direcció Territorial Alacant en oficina PROP, Torre provincial, Rambla Méndez Núñez 41, 03002 Alacant. - Direcció Territorial Castelló, en Av. Germans Bou, 81,...
Saber més

Preguntes freqüents

Dubtes sobre la tramitació
On consultar dubtes sobre el tràmit:

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Ciutadania
    • Salut

TEMA

  • Sanitat i salut
    • Atenció al pacient

PERFILS

  • Ciutadania
    • Xiquets i famílies

SITUACIÓ DE VIDA

  • Família

TIPUS

  • Atenció i orientació