Detall de Procediment

Declaració responsable referent a l'activitat dels albergs turístics.

Codi SIA: 2983478
Codi GUC: 23186
Organisme: Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

  • Esmena

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Té per objecte posar en coneixement de l'administració turística qualsevol circumstància que afecte el desenvolupament de l'activitat d'un alberg turístic en l'àmbit de la Comunitat Valenciana (inici o cessament de l'activitat i modificacions: canvi de capacitat, titularitat, denominació o qualssevol altres), atés el contingut del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana. Així mateix, aquest tràmit permet l'aportació de documentació a un expedient d'albergs turístics ja obert en el Servei Territorial de Turisme corresponent, per iniciativa de l'interessat o a conseqüència d'un requeriment d'esmena a petició de l'administració.

Observacions

Observacions

Les declaracions responsables o comunicacions s'emplenaran en el tràmit telemàtic, al qual s'accedix a través de la pestanya SOL·LICITUD - Presentació autenticada i hauran de presentar-les els titulars o els seus representants, degudament acreditats (veure detalls en l'apartat de tramitació). En la tramitació telemàtica haurà d'emplenar: - Formulari de la sol·licitud. - Dades inscripció en el registre d'empreses turístiques d'allotjaments. - Dades inscripció registre d'albergs turístics.

Requisits

Requisits

- Són albergs turístics aquells establiments que ofereixen allotjament turístic en habitacions col·lectives, en els termes previstos en l'annex VI del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana, compten amb instal·lacions d'ús col·lectiu i ocupen la totalitat o part independitzada d'un edifici, amb entrada, escales i ascensors d'ús exclusiu. - Tots els establiments hauran d'acreditar la compatibilitat de l'ús turístic, d'acord amb la normativa urbanística i de qualitat ambiental, així com complir les prescripcions del decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana. REQUISITS GENERALS Els albergs turístics hauran de complir els següents requisits: a) En els espais i sales comunes haurà d'assegurar-se la qualitat d'aire interior establida en la normativa d'instal·lacions tèrmiques en els edificis. b) En tots els espais d'ús públic de l'establiment, així com en habitacions i banys, s'asseguraran les condicions de confort tèrmic establides en la citada normativa d'instal·lacions tèrmiques. c) Els banys i cuines, en el seu cas, disposaran de subministrament d'aigua potable calenta i freda amb les condicions establides en la normativa de salubritat i qualitat d'aigua de consum humà. d) La il·luminació mitjana en habitacions i banys seguirà les recomanacions en matèria energètica publicades per organismes autonòmics o estatals. e) Els serveis higiènics generals i banys d'habitacions tindran ventilació directa a l'exterior o, en el seu cas, disposaran de dispositius de renovació d'aire que asseguren com a mínim les condicions de ventilació establides en la normativa per a banys d'habitatges. f) Les habitacions compliran com a mínim les mateixes condicions d'il·luminació natural i ventilació establides per als habitatges en la normativa d'habitabilitat. Les zones destinades exclusivament a personal disposaran de les dotacions i condicions ambientals que estableix la normativa en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball. g) Els establiments de més de 30 habitacions, o més de 60 places, que conforme a la normativa vigent no requerisquen d'un pla d'autoprotecció, hauran de disposar d'un pla d'emergència. El pla haurà de ser elaborat per tècnic o tècnica competent, conforme als continguts establits en la norma bàsica d'autoprotecció i subscrit per la persona responsable de l'activitat. Una còpia del mateix haurà de romandre en l'establiment. h) Tots els establiments disposaran d'un pla en cada planta de l'establiment en el qual figure la situació de les escales, corredors, eixides, itineraris d'evacuació i la situació dels mitjans de transmissió i dispositius d'extinció. Aquests plans hauran d'estar situats en lloc accessible per a consulta urgent. A les portes de les habitacions o en la seua proximitat es col·locarà pla de planta reduït d'informació a la clientela, així com instruccions d'evacuació en diversos idiomes. REQUISITS ESPECÍFICS 1. Habitacions: a) Capacitat màxima per habitació: 20 places. b) Capacitat mínima per habitació: 8 places, podent l'establiment disposar d'habitacions de menor capacitat sempre que el nombre de places d'aquestes no supere el 30% del total. c) Totes les habitacions, que tindran calefacció, disposaran de llits o lliteres al costat de les quals hi haurà punt de llum i penjadors per a penjar robes o objectes. Les lliteres disposaran com a màxim de dues altures. d) La superfície de les habitacions on s'instal·len lliteres serà com a mínim de 10 m²(equivalent a 4 places), incrementant-se a raó de 4 m² per cada llitera de més. e) La distància entre lliteres no serà inferior a 75 cm excepte, quan es tracte de capçals/peus, que existisca separació física mitjançant mur o similar. f) Disposaran d'un armari o taquilla amb clau per cada plaça a l'habitació. 2. Serveis higienicosanitaris: a) Els serveis higienicosanitaris, que tindran calefacció, comptaran amb dutxes, lavabos i vàters a raó d'un d'aquests elements per cada sis places de capacitat de l'alberg. b) Estaran dotats de preses de corrent amb indicador de voltatge al costat dels lavabos, portes a les dutxes, espill, tovallolers i poal higiènic. 3. Serveis comuns: a) Disposaran de zones comunes de menjador i esplai en espais diferents. La superfície útil mínima del conjunt de sales d'ús comú serà de 1,5 m² per persona i disposaran de calefacció. b) Disposaran de ludoteca, biblioteca o *business *center diferenciats d'altres zones comunes. c) Disposaran de safareig i aigüera a raó d'1 per cada vint persones, llevat que en la mateixa proporció disposen de rentavaixella. d) Disposaran de llavadora i assecadora. e) Es podrà oferir el servei de desdejunis i menjars o facilitar l'ús de cuines. ASSEGURANÇA DE RESPONSABILITAT CIVIL 1.- La persona titular de l'activitat d'allotjament turístic està obligada a contractar una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobrisca els danys i perjudicis a la salut o a la integritat física de les persones usuàries de l'allotjament o de terceres persones que puguen ocasionar-se a conseqüència de l'activitat *alojativa, així com els relatius a la seguretat financera. 2.- La quantia mínima del capital assegurat es determinarà en funció de les places màximes admissibles en l'allotjament contemplat en la declaració responsable, i serà: a) Fins a 25 places: 150.000 euros b) Fins a 50 places: 300.000 euros c) Fins a 100 places: 400.000 euros d) Fins a 200 places: 500.000 euros e) Fins a 300 places: 600.000 euros f) Fins a 500 places: 750.000 euros g) Fins a 700 places: 900.000 euros h) Fins a 1000 places: 1.000.000 euros i) Fins a 1.500 places: 1.200.000 euros j) Fins a 5.000 places: 1.800.000 euros k) A partir de 5.000 places: 2.000.000 euros. 3. La suma màxima d'indemnització per anualitat i sinistre, així com les franquícies, en el seu cas i qualssevol altres condicions, es fixaran de comú acord entre el titular de l'activitat i la companyia asseguradora. 4. La persona titular de l'allotjament turístic haurà de tindre en el seu poder, durant tot el desenvolupament de la seua activitat, la justificació documental de la seua subscripció, a fi de posar-la a la disposició de l'administració turística competent, quan aquesta li la requerisca.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Les empreses, persones físiques o jurídiques, titulars d'albergs turístics. Es defineixen com a tals aquells establiments que ofereixen allotjament turístic en habitacions col·lectives, en els termes previstos en l'annex VI del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana, compten amb instal·lacions d'ús col·lectiu i ocupen la totalitat o part independitzada d'un edifici, amb entrada, escales i ascensors d'ús exclusiu. EXCLUSIONS: Queden exclosos de la reglamentació del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana, tots aquells establiments residencials que presten els seus serveis de manera exclusiva a col·lectivitats concretes, com a residències per a estudiants, residències per a persones majors, instal·lacions juvenils, activitats mediambientals i similars. No es permet la simultaneïtat d'aquests usos residencials amb l'ús d'allotjament turístic, excepte en el cas de períodes de funcionament diferents.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

Durant tot l'any: - Inici: amb caràcter previ a l'inici de l'activitat. - Modificacions: una vegada realitzades les modificacions. - Cessament: quan es produïsca. - Període de funcionament: els titulars dels albergs turístics posaran en coneixement de l'administració turística el seu període de funcionament i les variacions que es produïsquen en este, amb vista a que puga facilitar-se als usuaris turístics informació concreta i veraç sobre la disponibilitat dels serveis oferits, de conformitat amb l'article 29.3 del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana.

Formularis documentació

A) PER A COMUNICAR L'INICI D'ACTIVITAT Els qui pretenguen desenvolupar l'activitat d'alberg turístic, hauran d'emplenar telemàticament el formulari electrònic de DECLARACIÓ RESPONSABLE REFERENT A L'ACTIVITAT DELS ALBERGS TURÍSTICS DE LA COMUNITAT VALENCIANA, al qual es refereix l'article 24 del Decret 10/2021, pel qual s'aprova el Reglament regulador de l'allotjament turístic, al qual s'accedeix a través de la pestanya SOL·LICITUD-Presentació autenticada, manifestant el compliment dels requisits que els siguen aplicable per a la tipologia pretesa i el compromís de mantindre'ls durant el temps de vigència de l'activitat. Així mateix, la persona interessada manifestarà: a) Que disposa de títol bastant per a dedicar l'immoble a l'activitat d'allotjament en la modalitat declarada. b) Que l'establiment compta amb els requisits tècnics generals i específics exigits pel Decret 10/2021 per a la seua classificació en el grup, modalitat, especialitat i categoria declarats, si és el cas, i que es compromet a mantindre'ls durant la vigència de l'activitat. c) Que disposa de certificat de tècnic competent que acredita que l'establiment compleix les exigències bàsiques de seguretat, en cas d'incendi, determinades pel Codi Tècnic d'edificació, o norma que el substituïsca. d) Que, s'ha elaborat i implantat en l'establiment un pla d'autoprotecció, ajustat a les característiques de l'immoble, o pla d'emergència si és el cas, d'acord amb la normativa vigent. e) Que l'establiment compta amb les llicències, certificats o autoritzacions exigides per altres departaments o administracions públiques, especialment urbanístiques, ambientals i d'obertura que, si és el cas, resulten exigibles. Quan siga procedent, per situar-se l'establiment en sòl no urbanitzable comú, es declararà expressament que s'ha obtingut la declaració d'interés comunitari que atribueix el corresponent ús i aprofitament turístic, o, si és el cas, que s'ha obtingut la seua exempció conforme a la legislació urbanística vigent. f) Que l'establiment disposa d'una assegurança de responsabilitat civil o una altra garantia equivalent per a cobrir els danys i perjudicis que puguen provocar en el desenvolupament de la seua activitat. La quantia mínima del capital assegurat s'ajusta a les places màximes declarades. B) PER A COMUNICAR CANVIS DE TITULARITAT O ALTRES MODIFICACIONS. B.1) Qualsevol modificació que puga afectar la capacitat, titularitat o mediadors, cessaments d'activitat, denominació i/o disponibilitat d'instal·lacions o serveis dels albergs turístics reglamentats en el Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana, haurà de posar-se en coneixement del Servei Territorial de Turisme de la província en què se situe l'establiment, mitjançant l'emplenament per mitjans telemàtics del formulari electrònic de declaració responsable habilitat a aquest efecte, acompanyant els documents que, si és el cas, la justifiquen. Aquest òrgan, excepte en el supòsit que es produïsca una omissió essencial de dades o documents, prendrà constància en el Registre i, a aquest efecte, remetrà telemàticament al titular un document que així ho acredite. B.2) La modificació d'aquelles altres dades que no suposen modificacions substancials, requerirà de la seua comunicació prèvia al Servei Territorial de Turisme competent, mitjançant l'emplenament per mitjans telemàtics del formulari habilitat a aquest efecte, sent el mateix que el de les modificacions de l'apartat B1, marcant l'apartat ALTRES CANVIS. Aquest òrgan, excepte en el supòsit que es produïsca una omissió essencial de dades o documents, prendrà constància en el Registre i, a aquest efecte, remetrà telemàticament al titular un document que així ho acredite. C) PER A COMUNICAR CESSAMENTS DE L'ACTIVITAT Les persones titulars d'una empresa d'allotjament turístic, o que exercisquen una activitat o presten el servei d'allotjament turístic, hauran de posar en coneixement del Servei Territorial de Turisme competent els cessaments d'activitat mitjançant el compliment per mitjans telemàtics del corresponent formulari electrònic, marcant la casella de cessament d'activitat. El Servei Territorial de Turisme de la província en la qual se situe l'allotjament serà competent per a l'ordenació i instrucció del procediment.

Presentació

Presentació

Telemàtica
L'article 21.2 del Decret 10/2021, de 22 de gener, del Consell, d'aprovació del Reglament regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana, estableix que la relació amb les persones o entitats interessades es realitzarà, tant per a les persones físiques com jurídiques, mitjançant mitjans electrònics, d'acord amb el que es preveu en l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Així mateix, la notificació es realitzarà mitjançant mitjans electrònics, d'acord amb el que es preveu en el penúltim paràgraf de l'article 41.1 de l'esmentada Llei. Igualment l'article 3.5 del Decret 1/2022, de 14 de gener, del Consell, de regulació del Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana estableix que tota sol·licitud, declaració responsable o comunicació que genere o pretenga generar qualsevol tipus d'inscripció en el Registre, ja siga d'alta, de modificació o de cancel·lació, haurà de presentar-se per mitjans electrònics, per al que s'haurà de disposar de signatura electrònica avançada, utilitzant qualsevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la Seu electrònica de la Generalitat. Per a realitzar la presentació telemàtica de la declaració responsable: - A través de l'enllaç de tramitar amb certificat d'este tràmit, al qual s'accedeix a través de la pestanya SOL·LICITUD-Presentació autenticada. - Fent una cerca d'este tràmit en la Seu Electrònica de la Generalitat, en l'enllaç: https://sede.gva.es/es/inici

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. La declaració responsable o comunicació haurà de presentar-la el titular o els representants degudament acreditats en el Registre de Representants de la ACCV. - Per a actuar en representació d'una altra persona física o jurídica, s'haurà d'inscriure prèviament en el Registre de Representants davant la Generalitat Valenciana per a la realització de tràmits per via telemàtica. - La informació relativa a este Registre està disponible en els següents enllaços, als quals pot accedir des de l'apartat "Enllaços": https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=17168&version=amp https://regrep.accv.es/accv_repr/zonarep/quien.html - Les persones físiques o jurídiques que vulguen autoritzar un tercer com el seu representant hauran de disposar de signatura electrònica avançada: DNIe (DNI electrònic) o certificats de persona jurídica, empleat públic o persona física emesos per la ACCV (https://www.accv.es). També s'admetran els certificats qualificats equivalents inclosos en la llista de confiança de prestadors de serveis de certificació (TSL) establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme. Més informació en el següent enllaç, al qual pot accedir des de l'apartat "Enllaços": https://sede.gva.es/es/sede_certificados -Veure informació addicional sobre representació en observacions. 2. El Servei Territorial de Turisme de la província en la qual se situe l'allotjament, com òrgan competent, atesa la declaració responsable efectuada per la persona interessada, classificarà turísticament l'establiment i l'inscriurà d'ofici en el Registre, en la modalitat indicada en la declaració responsable, llevat que s'hagueren omés dades o no s'hagueren aportat documents de caràcter essencial. Practicada la inscripció, es comunicarà al titular el número d'inscripció assignat. 3. Realitzada la declaració responsable d'inici d'activitat, esta haurà de començar de manera efectiva en el termini màxim de dos mesos. En cas contrari, aquella quedarà sense efecte i es procedirà, prèvia instrucció de l'oportú expedient en el qual es donarà audiència a la persona interessada, a la baixa i cancel·lació de la inscripció en el Registre. 4. Posteriorment, aquest òrgan podrà revisar: a) Si, segons el declarat per la persona interessada, es disposa de la totalitat de la documentació a què es refereixen els apartats anteriors i la seua validesa formal. b) Si en l'establiment es compleixen els requisits generals i específics exigits per la norma per a ostentar la modalitat amb la qual ha quedat inscrit. 5. En el cas que no s'haguera pogut practicar la inscripció per detectar-se l'omissió de dades o la no aportació de documents de caràcter essencial, o si com a resultat de les comprovacions de l'apartat anterior s'observaren deficiències de qualsevol índole, se seguiran els tràmits procedents de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administració Comuna de les Administracions Públiques, o norma que la substituïsca. 6. La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpore a una comunicació o declaració responsable, o la no presentació de la documentació que siga, si és el cas, requerida per a acreditar el compliment del declarat o comunicat, determinarà la impossibilitat de continuar amb l'exercici de l'activitat i la prestació del servei des del moment en què es tinga constància de tals fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives al fet que pertocara. Així mateix, la resolució administrativa que declare tals circumstàncies podrà determinar l'obligació de la persona interessada de restituir la situació jurídica al moment previ a l'exercici de l'activitat o del servei corresponent. Igualment, podrà determinar la impossibilitat d'instar un nou procediment amb el mateix objecte durant un període màxim de quatre anys. La resolució d'esta mena de procediments administratius haurà de notificar-se en el termini màxim de sis mesos des del seu inici. 7. Fins transcorreguts tres mesos des de la notificació de la denegació o la cancel·lació i baixa de la inscripció en el Registre, no podrà presentar-se una nova declaració d'inici d'activitat que, en tot cas, haurà d'anar acompanyada de la documentació que acredite el compliment dels requisits establits en la normativa vigent, podent ser objecte d'inspecció prèvia a la inscripció en el Registre. 8. La inscripció i, si és el cas, classificació dels allotjaments turístics, no suposaran l'autorització d'altres instal·lacions i serveis existents en el seu recinte per als quals existisca normativa específica pròpia. 9. - Per a saber l'estat de tramitació de la seua sol·licitud pot contactar amb el Servei Territorial de Turisme de la província on estiga radicat l'alberg turístic, a través del telèfon 012, o mitjançant correu electrònic: STT Alacant: empreses_turismoa@gva.es STT Castelló: stt_castellon@gva.es STT València: empreses_turismov@gva.es

Observacions

Observacions

- Acreditació de representació. A més de la inscripció en el Registre de Representants de l'Agència de Tecnologia i Certificació (ACCV), l'article 32.3 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, establix que la representació pot acreditar-se mitjançant qualsevol mig vàlid en Dret que deixe constància fidedigna de la seua existència, entre altres: a) Mitjançant apoderament apud acta efectuat per compareixença electrònica en la corresponent seu electrònica. b) Mitjançant acreditació de la seua inscripció en el registre electrònic d'apoderaments de l'Administració Pública competent o en els seus registres particulars d'apoderaments. c) Mitjançant un certificat electrònic qualificat de representant. d) Mitjançant un document públic la matriu del qual conste en un arxiu notarial o d'una inscripció practicada en un registre mercantil. INFORMACIÓ DE DISTINTIUS La pot trobar en l'enllaç següent que està disponible en l'apartat "Enllaços" d'este tràmit: http://www.turisme.gva.es/opencms/opencms/turisme/es/contents/tramitacion/distintivos_cv/distintivos_cv.html?tam=&menu_id=17

Òrgans de tramitació

Òrgans de tramitació

Prefectura del Servei

Observacions

Observacions

Contra la RESOLUCIÓ d'este tràmit procedix RECURS D'ALÇADA davant la persona titular de la DIRECCIÓ GENERAL DE TURISME, dins del termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació de la Resolució, d'acord amb el que s'estableix en els articles 112,121 i 122 de la Llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Recurs que procedeix contra la resolució

Recurs que procedeix contra la resolució

Alçada

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

No

Sancions

Sancions

Serà aplicable el que disposa la Llei 15/2018, 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana, i el Decret 15/2020, de 31 de gener, del Consell, de disciplina turística a la Comunitat Valenciana.

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix

Este tràmit referent a l'activitat d'allotjament en càmpings, permet l'aportació de documents a un expedient ja obert (no resolt ni arxivat), a través de l'enllaç "ESMENA/APORTACIÓ". L'aportació es pot realitzar per iniciativa de l'interessat o a conseqüència d'un requeriment d'esmena a petició de l'administració.

Termini

Termini

L'aportació de documentació es podrà realitzar en qualsevol moment del procediment anterior a la seua resolució, sempre que l'expedient no aquest arxivat. Si l'administració li haguera requerit documentació, aquesta s'aportarà en el termini que s'haja establit en el requeriment.

Documentació

Documentació

Quan la presentació de documentació es realitze per iniciativa de l'interessat, aquest aportarà els documents que considere pertinents. Si es tracta d'un requeriment de l'administració, s'aportaran els documents que se sol·liciten en aquest.

Presentació

Presentació